Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Står i valet och kvalet att köpa en CF SLX men jag är nyfiken på hur feta däck jag kan få in i ramen. Är 25mm max eller går det att få in 28or utan problem!?
Bakbromsen, beläggen sitter för tight får inte in hjulet. Vad göra?
Sen en bild på en fjäder typ. Vart ska den? Er manual är verkligen urusel. För det första refererar ni hela tiden till olika stycken för fördjupning. Dessa finns ej??
Sen så finns inget i min manual om denna fjäder...
edit: suck blir så jävla trött. Andra cykeln från Canyon och båda har problem......
1. Pressa isär dem med något som är gjort av plast. Sånt händer när man fraktar bromsar utan att det sitter en skiva i dem. Givetvis borde det ha suttit en plastgrejpryl mellan beläggen. Men det är inte speciellt svårt att pressa isär dem med något hårt av plast.
2. Det ser ut som en reservfjäder till gaffeln, antingen en mjukare eller en styvare. Om gaffeln känns ok behöver du inte fjädern. Vet du inte vad den är till för ska du nog inte byta själv.
Lyckades pressa isär den med skivan från framhjulet. Satt inget i bakhjulet. Men hade ändå poblem med att skivan tog i. + att växlarna var off. Så blev en tur till Sportson. de sa att de kanske hinner titta över den idag... annars hämtning på tisdag......
Tycker inte du skall anse dessa småsaker som ett problem. Visst, du måste försiktigt bända isär padsen, och är man rikigt petig så kan man ju tycka att Canyon kunde förhindrat detta med en enkel plastskiva....
En mtb kräver ständigt småfixande, oavsett prisklass, som du måste lära dig att orda själv.
Sen är det väl ju lysande att du får en extra fjäder till gaffeln?
Har en Grand Canyon Al 7.9. Jag är jättenöjd med cykeln som helhet men har ett problem. Jag tycker bromsarna är undermåliga. I synnerhet bakbromsen. Den saknar känsla och bett och är dessutom inkonsekvent. Ibland nyper den till rejält, ibland kan inte ens min son på 22 kg få den att låsa hjulet på en våt gräsmatta. Jag tycker inte att detta är ok. Bromsarna har fungerat på samma sätt sedan jag packade upp cykeln ur lådan.
@ dobi: Normalt så skickas cyklarna med ett transportskydd i bromsoket, men i ditt fall verkar det ha fallit bort. Om den fortfarande sitter tajt mot skivan så kan en enkel bromsoksriktning hjälpa. Fjädern är inget som normalt medföljer, så min gissning är att det är något som lagts med av misstag.
@ Ophiophagus: Du behöver ett par nav för snabbkopplingar och inte genomgående axel, men nämnda nav tycks ha rätt axeltyp (snabbkoppling.
@ Fruktstund: Det låter som att det är luft i systemet. Mejla oss så att vi kan hitta bästa möjliga lösning för dig.
Canyon_Sverige skrev:
-------------------------------------------------------
> @ Slowfoot
>
> Ja, på landsvägscyklarna är det möjligt att
> mot en kostnad på 20 € byta styrbredd.
Är det bara jag som tycker att det borde vara gratis att få rätt styrbredd?
Dom flesta andra låter en välja styrbredd och antal spacers utan extra kostnad.
Stewe skrev:
>
> Är det bara jag som tycker att det borde vara
> gratis att få rätt styrbredd?
>
> Dom flesta andra låter en välja styrbredd och
> antal spacers utan extra kostnad.
Det beror helt på hur mycket meck det är att skaffa fram ett annat styre och montera det istället. 200 spänn motsvarar inte särskilt lång arbetstid.
Man kan ju tycka att då cyklarna monteras i Tyskland så är det inte svårt att sätta på ett styre med annan storlek....antar att Canyon tycker det blir för mycket meck. Lite dåligt att de tar en slant för det faktiskt.
pewe skrev:
> Man kan ju tycka att då cyklarna monteras i
> Tyskland så är det inte svårt att sätta på
> ett styre med annan storlek....antar att Canyon
> tycker det blir för mycket meck. Lite dåligt att
> de tar en slant för det faktiskt.
Då blir de tvungna att hålla ett större lager med styren och cyklarna blir dyrare. Typ. Det är ju liksom ingen slump att Canyon gör extremt prisvärda cyklar...
Jag säger bara att det är många andra leverantörer som ser det som en självklarhet att man får välja bredd själv, och antal spacers.
Rose och Poison t.ex. bygger ihop cykeln när du har beställt den, medans Canyon har färdigbyggda cyklar på lager.
Båda affärssätten fungerar uppenbarligen, men jag vet vilken jag tycker är bäst för konsumenten.
Köpte både en Ultimate AL 9,0 + en Grand Canyon CF i år å är otroligt nöjd!
Funderar på en 29" till nästa år...kommer det en HT med kolfiberram (CF) å gärna helst tvådelat fram å jättegärna med lite högre utväxling än 36 fram å med en vikt helst under 10kg tills 2013..hoppas det ;)
@ Stewe och pewe: Oskar har helt rätt. Kostnaden för lager och överblivna komponenter vid årets slut skulle bli högre. Att cyklarna måste byggas om är dock det som avgiften tas uf för. Inom 30 dagar från leverans kan man dock byta styrstamslängd genom Canyon.
@ Jocke: Nej, 7.9:an släpptes under sommaren och är av 2013:års modell, precis som Nerve CF. Priset kommer att ligga nära dagens ordpris.
Hej!
Har en Grand Canyon AL 8.9 med navet DT Swiss X 1800 29" som har genomgående bult.
Jag önskar koppla på min cykelkärra Chariot Captain 2. Vad jag vet så finns det hos dem bara koppling till snabbkoppling, ska undersöka hos dem.
Min fråga är finns det det adaptrar från genomgående bult till snabbkoppling som fungerar med mitt nav och ram?
Är super nöjd med hojen men skulle bli ännu gladare om jag fick med barnen:)
@Canyon_Sverige:
"Inom 30 dagar från leverans kan man dock byta styrstamslängd genom Canyon.". Menar du 30 dagar FÖRE leverans, eller menar du att man kan få byta inom 30 dagar EFTER leveransen? Hur går det isåfall till?
Canyon_Sverige skrev:
> @ Stewe och pewe: Oskar har helt rätt. Kostnaden
> för lager och överblivna komponenter vid årets
> slut skulle bli högre. Att cyklarna måste byggas
> om är dock det som avgiften tas uf för.
Du får ursäkta, men det där låter som en dålig bortförklaring.
Dom andra leverantörerna verkar ju klara av det?
För mej är längd på styrstam, bredd på styre och antal spacers en sak som är väldigt individuell och som självklart ska åtgärdas kostnadsfritt innan leverans.
Jag personligen skulle aldrig köpa en hoj från en leverantör som ska bestämma hur många spacers jag vill ha.
Stewe skrev:
> Canyon_Sverige skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @ Stewe och pewe: Oskar har helt rätt.
> Kostnaden
> > för lager och överblivna komponenter vid
> årets
> > slut skulle bli högre. Att cyklarna måste
> byggas
> > om är dock det som avgiften tas uf för.
>
>
> Du får ursäkta, men det där låter som en
> dålig bortförklaring.
> Dom andra leverantörerna verkar ju klara av det?
>
> För mej är längd på styrstam, bredd på styre
> och antal spacers en sak som är väldigt
> individuell och som självklart ska åtgärdas
> kostnadsfritt innan leverans.
>
> Jag personligen skulle aldrig köpa en hoj från
> en leverantör som ska bestämma hur många
> spacers jag vill ha.
Hur många fysiska butiker gör sådant gratis?
jag tycker att det är ett jäkla gnällande på att saker kostar, om en cykel finns i en standardkonfiguration är det klart att det kostar extra att göra om den standarden då det innebär inköp av andra delar och lagerföring av dessa. Om vissa företag gör så betyder det snarare att de tar in de pengarna någon annanstans.
@ looström: Vi har ingen adapter som konverterar från genomgående axel till snabbkoppling. Fördelen med genomgående axlar på mountinbikes gör att det finns väldigt få anledningar att välja en konventionell snabbkopplingslösning, så jag är tveksam till att någon tillverkare har sett en vinstpotential i att ta fram en adapter.
@ earnstrom: precis som pewe säger, alltså inom 30 dagar från leverans. En ny styrstam skickas ut och du skickar därefter tillbaka den "gamla" styrstamen till vår svenska adress.
@ Stewe: Det är givetvis en fråga om att hålla pris och leveranstiden så låg som möjligt för Canyons kunder. För de som vill välja en annan kassettutväxling, styrbredd eller styrstamslängd så tillkommer därför ett tillägg. Med styrrörslängd så är det dock lite knepigare då de kapas i standardlängd innan de når montörerna. I de få fallen som en vändbar styrstam (+/- 6 grader) och 10 + 5 mm spacers inte ger tillräckligt låg eller hög sittställning så har vi 17-gradiga styrstammar, samt lägre styrlagerkit (för våra fyra landsvägsmodeller Ultimate AL, Ultimate CF, Ultimate CF SLX och Aeroad) som kan beställas.
Nej expandern var för stor.slutade med att plastfästet gick sönder när jag försökte skruva. Muttern fastnade och skruvev vred sig tills den sprack. Känndes som denhade behövt vara 50%mindre, sen expandera för att fastna.
+ så undrar jag vad det kan vara för fel, för varje tramp så hör man ett klickljud. Hörs inte om man trampar på väldigt hög kadens och utan tryck, men om man trampar med normalt tryck så är det ett klick per varv.
Hej!
Har kört min Spectral AX några år nu och det är dags för lite kärlek. Kan man köpa lager/bussningar till svingen via er? Lager kan jag fixa då det är standardlager, men jag behöver bussningen som sitter nere vid vevlagret. Den är klippslut, jag har 3-5 mm glapp i sidled nu...
Då så, såg lite andra nyheter för 2013 på sidan bl.a. Nerve CF. Tänkte att ni kanske dumpat AL 29 av någon anledning...
Stressa inte för min skull, det dröjer nog någon månad innan ett eventuellt köp ändå. Men jag är väldigt nyfiken på utrustning och priser på modellerna.
Jag har e-postbevakning på den här tråden så posta gärna här när den är uppe så slipper jag klicka in mig på hemsidan stup i kvarten. ;)
Canyon_Sverige skrev:
> @ Kruwgah Jag tror den nya Yellowstone AL 29
> skulle vara något för dig. Håll utkik på
> hemsidan imorgon för fullständig spec.
>
> @ Nilsen. Ok, jag postar här när vi är igång.
29" känns lite klumpigt faktiskt, fast jag kan ju inget om cyklar, detta blir mitt första köp.