Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
@ gallan. Tyvärr har vi ingen förbättringsfärg så cykla förbi en lackfirma eller en hobbybutik.
@ pewe. Det eventet håller våra danska kollegor i och de står på parkeringsplatsen vid Rudersdal rådhus kl 12 - 19.
labradoren skrev:
-------------------------------------------------------
> @Canyon_Sverige
>
> Jag upptäckte idag att den röda packningen i
> styrlagret (Acros AiX-03) på min Nerve XC 2012
> har spruckit på ett par tre ställen. Har inte
> tagit isär lagret utan det syns utifrån.
>
> Cykeln levererades i juli ifjol och har inte
> cyklats mer än ca 30 mil pga handskada. Jag har
> inte justerat eller ändrat lagret sedan
> leverans.
>
> Befarar att lagret kan komma att fara illa snabbt
> nu. Visst är det ett garantiärende?
Återkopplar om detta efter mailkontakten med svenska Canyon. Fick ingen garantihjälp från Canyon eftersom lager och packningar betraktas som slitdelar.
Acros var däremot desto schysstare och lade direkt ett par nya packningar på posten utan kostnad när jag frågade dem hur jag skulle få tag på nya!
Vore intressant att veta vilka modeller som dominerade. HT vs. FS och 26 vs. 29 tum
Joel
Nilsen skrev:
> När man körde Långa Lugnet i söndags kunde man
> iaf se vääääldigt många åkare köra på
> cyklar från Canyon.
Är det någon som har en Torque EX (2013) och har försökt demontera vevarmarna? Jag har ett vansinnigt knakande ljud i cykeln (som endast gått 8 mil vilket gör knakandet än mer irriterande) så jag skulle försöka ta isär vevlagret och kontrollera detta men jag får för i h-vete inte ur M15 skruven som sitter på drivsidan så att jag kan ta av vevarmen. Det står att den skall dras med 61 Nm och om så vore fallet skulle det inte vara nått problem att lossa den. Jag har dock testat med en digital tillsats som klarar 95 Nm på ett spärrskaft och jag tar i så att den maxar detta men skruven rör sig inte en millimeter :-/ Vansinnigt!!
Någon annan som haft detta problem? Man vill ju inte rund-dra skallen på skruven eller präcka den så en idé på lösning vore välkommet.
Jag har en Grand Canyon AL6 med 42/32/24 klingor. Vid landsväg är det lite för olämplig utväxling. Är det möjligt att byta den stora klingan till några fler tänder?
AndersR skrev:
> Hej
>
> Jag har en Grand Canyon AL6 med 42/32/24 klingor.
> Vid landsväg är det lite för olämplig
> utväxling. Är det möjligt att byta den stora
> klingan till några fler tänder?
Enl specen för framväxlen så är max 42 kugg, men man vet inte med säkerhet förrän man testat
Stewart skrev:
>
> Enl specen för framväxlen så är max 42 kugg,
> men man vet inte med säkerhet förrän man testat
>
>
> http://www.shimano.com/publish/content/global_cycl
> e/en/us/index/products/mountain/slx/product.-code-
> FD-M670-E.-type-.fd_mountain.html
Ajdå, tack för info. Får åka förbi någon lokal butik och titta om det skulle vara möjligt
Någon som vet om det är ups som kör ut i Umeå? Väntar ett paket idag och det har stått på ups hemsida att den var i Järfälla kl 04:30 i onsdags. Men ingen update sen dess. Hoppas iaf på att jag får den idag :)
Skrev nyss men inlägget hamnade som en ny tråd och inte i denna som var meningen så jag provar igen:
Åkte Lida loop i helgen och mitt i ösregnet i granskogen på andra loopen rök växelörat. Hade med mig ett nytt men när det gamla skulle bort visade det sig att det var ditskruvat med torx 15 skruvar. Mutiverktyget som var med hade diverse olika insexnycklar men inga torx. Surt när man ändå hade ett nytt öra i reserv. Så det blev att binda upp bakväxen o släpa hem cyklen i ösregnet mellan blixtnedslagen... Inte så kul!
Så min fråga är: Varför torxskruvar på en del som ofta går sönder o måste bytas (förstår att det är en bra skruv men den verkar mer ovanlig som standard på multiverktygen)?? Går de att byta ut mot insex alternativt vilket multiverktyg måste man ha för att kunna klara sådana situationer med en Grand Canyon? Kollade in ett multiverktyg cykloteketsålde efter loppet och det hade torx 20 + 25 men inte 15.
Har en Grand Canyon AL 9.0 sedan 2011. Har cyklat väldigt lite första åren men har kommit igång bättre iår. Dock är min lock-out trasig. När jag trycker fram spaken glider den sakta tillbaks i utgångsläget och man känner att den inte "hugger tag". Är det bladfjädern som på ngt sätt är trasigt? finns det ngt smidigt sätt att laga detta?
Eller är det så att man måste byta hela lock-outen? Vad kostar det?
Gaffeln är en Swiss Dt 100, tror den heter XRC också.
Hej!
Beställde en Grand Canyon AL 9.9 med leverans v.21. Fick vänta ytterligare en vecka på att cykeln skulle komma. När cykeln väl kom så saknades den genomgående sprinten till framhjulet. Cykeln är med andra ord obrukbar. Kontaktade Canyon och de skulle skicka en ny sprint från Tyskland. Fick en orderbekräftelse ganska omgående på det. Nu är det snart slutet på v.24 och jag har inte fått något trackingnummer på orden och tvivlar starkt på att jag kommer få sprinten till den här helgen eftersom det är fredag imorgon.
Som jag ser det så har min cykel hittills blivit försenad med tre veckor efter som att den inte var komplett när den kom.
Hur lång tid har ni fått vänta på era delar?
Ville bara säga Tack för en fantastisk service och ett bra garantiåtagande! Fick tillbaka min 5 år gamla Yellowstone som ramen spruckit på med en ny ram. Sadelstolpen från den gamla ramen passade inte men Stefan gjorde en bra deal på en ny sådan också från Canyon.
Jättenöjd och återkommer definitivt när det är dags för nästa inköp!! :-)
Står i valet mellan en strl 60 eller 62 på en CF SLX. Men med tanke på att strl 58 och 187cm räckte för att skicka upp sadeln till max (enligt happys test för en tid sedan) så kommer en strl 60 inte räcka för mig som är 190 med 93 i grenmått och med en sadelhöjd på 83-84cm om jag väljer den medföljande stolpen eller vlcs 2.0.
Alltså:
Skall jag ha en strl 62 eller 60 och kommer sadelhöjden räcka till 84cm på en strl 60?
Har en Nerve AM från 2012 och vill till den ha en en kedjestyrare. I shoppen finns en som skall passa till Nerve AM men där står att den passar "2 speed crankset". På min cykel sitter 3-delat. Vad innebär detta i praktiken? Måste jag byta vevparti eller finns det andra kedjestyrare som passar?
Tack!
Tillbax efter en weekend i Dalarna och Lugnet med min nya Nerve Al 7.0 som inte stod pall riktigt för XC och lätt utför. Däcken krängdes av gång på gång och resulterade 3 punkteringar och nära döden upplevelser i höga farter. Inte så nöjd med min annars finfina hojj. Har känt att det varit på G i Hellas också när det är bra fäste och torrt.
vi var fyra MTB åkare alla med Schwalbe Noby Nic, men mina nya däck från Canyon sitter aningen "slappt" runt Mavic Cross Disc hjulen. Det är lite för enkelt att byta slang utan däcksavdragare samt att Corden känns väldigt mjuk i jämförelse med vännernas. Däckstrycket har varierat mellan kanske 1.8-2.2 och det är inga klassiska Snake Bites hål i slangarna utan precis som om dom slitits på en sida mellan hjulsida och däck.
@ Canyon: Känner ni till detta probem, vad att göra, kan jag reklamera hjul/däck?
@ Åkare: någon med erfarenheter av detta?
Besviken och nu lite småskraj åkare som gärna tar emot all input av er på Happy:)
/Kristofer
Jag läste på fb (fredrikshof) att rambrott efter normal cykling inte ersätts med ny ram.
-Måste skickas till röntgen hos canyon
-Om undersökningen inte visar fabrikationsfel får kunden betala undersökningen
-Rabatt ges däremot på ny ram..
Känns minst sagt som lite tråkig attityd, om detta stämmer.
Stämmer detta?
Vad kostar undersökningen/röntgen om man råkar ut för detta (och reklamationen ej godkänns)?
Svetto skrev:
> Jag läste på fb (fredrikshof) att rambrott efter
> normal cykling inte ersätts med ny ram.
> -Måste skickas till röntgen hos canyon
> -Om undersökningen inte visar fabrikationsfel
> får kunden betala undersökningen
> -Rabatt ges däremot på ny ram..
Jag läste samma inlägg och det var tydligen flera som råkat ut för samma sak. Kändes sådär eftersom jag hade bestämt mig och egentligen bara velade över storleken, nu får jag tänka om ett varv till.
Kan man få en Aeroad levererad med annat styrlager å att styrstammen kommer så nära head-tuben som möjligt? Jag gillar inte deras styrlager som bygger för mycket på höjden.
Har fått ett tips om Canyon,, men när jag kollade lite närmare så avslutas testet med en summering. Ingen skogshoj. (AL7.0)
Glad motionär, 198cm och 110kg. Gillar XC och knixiga stigar med spångar, blöthål, stenar och rötter,,, vill även kunna rulla bra på grusgångarna och asfalt.
Light Head skrev:
> Har fått ett tips om Canyon,, men när jag
> kollade lite närmare så avslutas testet med en
> summering. Ingen skogshoj. (AL7.0)
Cyklade in på 24:e plats i GBG-girot på denna cykel. (årsm2013)
Börjar fundera på min placering om jag kört på en cykel man
kan köra i skogen med...en skogshoj:)
Haha vilka svar. Jo men Nerven kan man trycka på rätt bra i skogen. Jag är alltid snabbast uppför när det är stökigt och med cykeln får jag en otrolig balans och kontroll, speciellt i lägre farter över rötter etc. I höga farter kan jag sakna styvhet när det är hopp och dropps.
/K
Min grand canyon al 8.0 har börjat kugga över på minsta drevet vid belastning, detta händer till ochfrån. Jag har justerat och provat så gott jag kan. Någon som har nån ide på någon lösning? Har cyklat ca 80 mil med cykeln.
Såg i kadens att man under Tour de france skall ha någon slags kampanj. För mig som funderar på att beställa nu börjar därför att tveka. Kan man lösa upp min tveksamhet?
CAS616 skrev:
> Min grand canyon al 8.0 har börjat kugga över
> på minsta drevet vid belastning, detta händer
> till ochfrån. Jag har justerat och provat så
> gott jag kan. Någon som har nån ide på någon
> lösning? Har cyklat ca 80 mil med cykeln.
Det är bara att byta drev/kedja/kassett direkt, ones it pop it can't stop
Guldfinger skrev:
> Såg i kadens att man under Tour de france skall
> ha någon slags kampanj. För mig som funderar på
> att beställa nu börjar därför att tveka. Kan
> man lösa upp min tveksamhet?
Förra året var det väldigt bra rabatter under TDF, minns dock inte om det endast var på landsväg eller generellt över hela sortimentet.
ipv6 skrev:
> Svetto skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag läste på fb (fredrikshof) att rambrott
> efter
> > normal cykling inte ersätts med ny ram.
> > -Måste skickas till röntgen hos canyon
> > -Om undersökningen inte visar fabrikationsfel
> > får kunden betala undersökningen
> > -Rabatt ges däremot på ny ram..
>
> Jag läste samma inlägg och det var tydligen
> flera som råkat ut för samma sak. Kändes
> sådär eftersom jag hade bestämt mig och
> egentligen bara velade över storleken, nu får
> jag tänka om ett varv till.
Dessutom: Är det så att kedjan inte tillhör samma komponentgrupp som, vev och växlar mm?
Svetto skrev:
> Jag läste på fb (fredrikshof) att rambrott efter
> normal cykling inte ersätts med ny ram.
> -Måste skickas till röntgen hos canyon
> -Om undersökningen inte visar fabrikationsfel
> får kunden betala undersökningen
> -Rabatt ges däremot på ny ram..
>
> Känns minst sagt som lite tråkig attityd, om
> detta stämmer.
> Stämmer detta?
> Vad kostar undersökningen/röntgen om man råkar
> ut för detta (och reklamationen ej godkänns)?
Va nära att klicka hem en canyon. Tur att jag valde annat märke!
@ svetto. Rambrott efter normal cykling ersätts med ny ram inom garantitiden. Men i det här fallet har vi uppenbarligen bedömt att ramen har utsatts för någon form av våld.
@ Guldfinger. Exakt hur årets Tdf-rea kommer se ut kan jag inte avslöja ännu. Men ett tips är att kika efter cyklar på lager. Vi använder oss i hög utsträckning av kedjor från KMC.
@ CAS616 Maila oss så ska vi hjälpa dig med växeljusteringen.
@ Bakbromsen. Man kan köpa till ett traditionellt styrlager som bygger mindre jmf med i-Lock.
@ Guldfinger. KMC-kedjorna håller hög kvalitet och har samma höga funktion som Shimano.
@ Jazz 73. Cyklar som är slutsålda kommer inte i lager igen förrän säsongen 2014.
Har en Canyon Grand Canyon AL 9.9 29" -2012 som jag nu skulle behöva byta vevlager på.
kan någon hjälpa mig med vad det skall sitta för lager på den?
Ringde Canyon och fick informationen att det skall vara ett "Pressfit 89.5 / 41mm" på den, men hittar inget sådant på någon sida.
Ringde till Cyclecomponentes men dom kunde inte heller förstå vad det var för lager som hette så?
> Har en Canyon Grand Canyon AL 9.9 29" -2012 som jag nu skulle behöva byta vevlager på.
> kan någon hjälpa mig med vad det skall sitta för lager på den?
> Ringde Canyon och fick informationen att det skall vara ett "Pressfit 89.5 / 41mm" på den, men
> hittar inget sådant på någon sida.
> Ringde till Cyclecomponentes men dom kunde inte heller förstå vad det var för lager som hette så?