Den officiella Canyon-tråden

Äntligen kom cyklen. En CF sl 7.9 i Team replica färg. Men vilken mysko färg det var!
Trodde den skulle vara mer gul som på Canyon hemsida men den är ju nån slags neongrön. Inte så snyggt som jag hade hoppats. Märkligt nog ser den mer gul ut även på mitt eget foto. Men i praktiken är den mer grön. Skulle nog valt en mer diskreta black sky. Om nån tvekar på färgen så hojta till så har jag en neongrön att visa upp! E-tuna.

Bilagor

• Canyon79.jpg
    Canyon79.jpg
    50.4 KB · Besök: 57
Om du har lysrörsbelysning inne så kan färger se ganska annorlunda ut mot ute i solljuset.
Men den är nog mera grön än gul.

Frid!

Senast ändrad:
@ Rickard.v De ramseten man kan köpa för MTB är Lux CF, Grand Canyon CF och SLX.

@ CarlMagnusH. Om du är missnöjd med färgen och hellre vill ha black sky får du gärna byta, du har 30 dagars returrätt. Vi står för returfrakten.

Canyon_Sverige skrev:
-------------------------------------------------------
> @ Rickard.v De ramseten man kan köpa för MTB
> är Lux CF, Grand Canyon CF och SLX.

Tack för svar men inte riktigt vad jag tänkte mig.
Såg att det fanns på deras sida nu.

CarlMagnusH skrev:
> Äntligen kom cyklen. En CF sl 7.9 i Team replica
> färg. Men vilken mysko färg det var!
> Trodde den skulle vara mer gul som på Canyon
> hemsida men den är ju nån slags neongrön. Inte
> så snyggt som jag hade hoppats. Märkligt nog ser
> den mer gul ut även på mitt eget foto. Men i
> praktiken är den mer grön. Skulle nog valt en
> mer diskreta black sky. Om nån tvekar på färgen
> så hojta till så har jag en neongrön att visa
> upp! E-tuna.

Det där är ju bara för hopplöst, det tycks vara en "sjukdom" som dessvärre sprider sig vad gäller produktbilder på nätet. Allt ska vara överexponerat och med galen färgtemperatur, samt felaktiga färger. Har alla produktfotografer gått samma impressionistiska fotoskola?!!

Min vita Rose-cross var oigenkännlig på deras egna produktbilder, tack & lov fanns det riktiga bilder här på Happy så jag kunde se hur cykeln såg ut i verkligheten.

CarlMagnusH skrev:
> Äntligen kom cyklen. En CF sl 7.9 i Team replica
> färg. Men vilken mysko färg det var!
> Trodde den skulle vara mer gul som på Canyon
> hemsida men den är ju nån slags neongrön. Inte
> så snyggt som jag hade hoppats. Märkligt nog ser
> den mer gul ut även på mitt eget foto. Men i
> praktiken är den mer grön. Skulle nog valt en
> mer diskreta black sky. Om nån tvekar på färgen
> så hojta till så har jag en neongrön att visa
> upp! E-tuna.

På min telefon så tycker jag inte bilderna ser helt olika ut? Vette tusan vad du har för inställningar på din skärm, för gul ser den inte ut att vara.

Nähä..! Satt nyss och pendlade mellan bilderna för att jämföra. Då såg de likadana ut. Så skrev jag ovanstående och kollade på Canyons bild igen och plötsligt ser jag bara gult :P Min hjärna måste spela mig någon form av spratt...

Att färger ser olika ut kan bero på vilken webläsare du använder. Om bilden har lagrad info om färgprofil som bara vissa webläsare hanterar då kan färgerna se väldigt olika ut.

Gul eller inte. I morgon är man ju ledig och kan se hur den ser ut i dagsljus för första gången! Färgen är nog inte så himla viktig ändå. Den kändes snabb, stabil och aningen bred, jämfört med gammelhojjen med smalt styre. Men man vänjer sig nog. Med lite justering av sadel och troligen sänka styret tror jag sittställningen blir bra. Men man hamnar onekligen högre upp från marken jfr 26 tummaren. Hoppas man vänjer sig med det också. Nu fattas bara träning och startplats till CV, som jag missade med 1 minut!

Glömde varna för flaskstället Canyon Cage SF i kombination med medium size på CF sl ramen.
Mina normala 0.6 liters conti flaskor får man trixa och bända med, för att få ner och ur stället. Att sätta flaskstället på sadelröret är ingen ide. Flaskan hamnar för högt.

CarlMagnusH skrev:
> Gul eller inte. I morgon är man ju ledig och kan
> se hur den ser ut i dagsljus för första gången!
> Färgen är nog inte så himla viktig ändå. Den
> kändes snabb, stabil och aningen bred, jämfört
> med gammelhojjen med smalt styre. Men man vänjer
> sig nog. Med lite justering av sadel och troligen
> sänka styret tror jag sittställningen blir bra.
> Men man hamnar onekligen högre upp från marken
> jfr 26 tummaren. Hoppas man vänjer sig med det
> också. Nu fattas bara träning och startplats
> till CV, som jag missade med 1 minut!

Jag tror det där blir skitbra! 29" vänjer du dig fort med :) Att du missade med en minut är fel sätt att se det på. Du sparade 7-800kr skulle jag säga :P Beg.marknaden på happy är ju till och med stor redan nu :)

Tycker den gröna är lite frän faktiskt! Coolare än gul i alla fall :)

Tack "Miracle" för tips! Försöker förtså Kung_Goustafs påstående att det finns en marknad för startrplatser. Många som vill köpa ser jag men ingen som vill sälja. Letar på Köp&Sälj, men fins nåt annat ställe på happy? Har letat. Får väl lägga in en "köpes" tll att börja med.
Och färgen är definitivt gulare i dagsljus!

Oj! Köp&sälj hade tunnats ur med startplatser! För en vecka sen låg det säkert 10 startplatser ute till försäljning :S

Men oroa dig inte... Det dyker alltid upp!

Passar en strive 8.0 race mig som är 193cm lång och har 93cm i grenmått eller bör jag kolla efter något annat som finns i större storlekar?

lovet skrev:
> Passar en strive 8.0 race mig som är 193cm lång
> och har 93cm i grenmått eller bör jag kolla
> efter något annat som finns i större storlekar?

Maila. Large passar mig perfekt

186. Noll koll på grenmått.

Grand Canyon CF SLX-ramsetet levereras med Cane Creek 40 styrlager med IPU, Canyon sadelklämma, bakaxel och en Ritchey WCS-styrstam.
Ramen är inte godkänd för Sram XX1 eller XO1.

OK?

grand-canyon-cf-slx-29-99-team-xx1_c1015.png

@Cliff Barnes Vi har inte testat Inflite med några cykelkärror eller barnstolar. Därför gäller inte garantin om man kör med kärra eller barnstol.

@marcus_ec Den kompletta cykeln har en ram som är anpassad för XX1 och X01. Den lösa ramen är inte anpassad för XX1 och X01.

Canyon_Sverige skrev:
>
> @marcus_ec Den kompletta cykeln har en ram som är
> anpassad för XX1 och X01. Den lösa ramen är
> inte anpassad för XX1 och X01.

Om jag nu köper en Grand Canyon CF SLX 9.9, kan jag vid ett senare tillfälle rusta upp den med nya XX1 eller XO1?

E

@Ete Nej den kan inte senare byggas om till XX1 eller X01, ramen behöver modifieras av våra mekaniker för att fungera med de elvadelade grupperna från Sram.

@marcus_ec Det är bakhjulets infästning som är skillnaden.

Canyon_Sverige skrev:
> @Ete Nej den kan inte senare byggas om till XX1
> eller X01, ramen behöver modifieras av våra
> mekaniker för att fungera med de elvadelade
> grupperna från Sram.
>

Menar du att det går att skicka in sin ram för modifiering?
E

Canyon_Sverige skrev:
> @Cliff Barnes Vi har inte testat Inflite med
> några cykelkärror eller barnstolar. Därför
> gäller inte garantin om man kör med kärra eller
> barnstol.
>

Ok, det är ju lite synd då den vore en ypperlig pendlar-cykla lite asfalt och grusväg för någon som egentligen är mtb-cyklist-cykel.

Men om jag frågar så här; är det fysiskt möjligt att cykla med en Chariot. Jag har en gammal Marin Nail Trail vars utformning av sadelstag och kedjestag gör det väldigt bökigt att använda vagnens snabbkoppling.

Har en Nerve XC-ram som inköptes augusti 2010. Den visar nu tecken på att börja spricka :-(

Reklamation?

I övrigt har jag varit väldigt nöjd med cykeln, som ursprungligen köptes 2007 men fick (köpa) ny ram på kraschgarantin 2010.

(Fått svar via mail från Canyon nu, återkommer när jag har mer att förtälja)

Med vänlig hälsning, Rikard

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84.8 KB · Besök: 63
Senast ändrad:
Rikard85 skrev:
> Har en Nerve XC-ram som inköptes augusti 2010.
> Den visar nu tecken på att börja spricka :-(
>
> Reklamation?
>
> I övrigt har jag varit väldigt nöjd med cykeln,
> som ursprungligen köptes 2007 men fick (köpa) ny
> ram på kraschgarantin 2010.
>
> Med vänlig hälsning, Rikard

Reklamationsrätt gäller generellt i tre år. Du får åberopa garantiåtagande istället.

Väldigt nära att plocka hem en Aeroad men lite osäker på vilken storlek som egentligen blir bäst. Matar jag in mina mått på 180 cm längd och 87 cm i grenen (samt övriga mått som jag på ensam hand inte lyckats mäta upp särskilt exakt ännu, men de är väl ändå inte lika relevanta?) föreslår hemsidan storlek Large.

Min nuvarande cykel är en Rose Xeon RS storlek 57, styrstam 100 mm utan några spacers under och sadelstolpen er egen VCLS Post 2.0 utan setback (men med sadeln så långt bak som möjligt). Jämför man min nuvarande geometri mot Aeroad Large så är stack ungefär samma men ny reach ~1 cm längre. Jämför man istället mot Aeroad Medium så blir reach ungefär samma men ny stack ~2 cm lägre.

Om jag utgår från hur jag sitter nu, så skulle jag nog hellre justera min position så att jag sitter aningen mer framåtböjd (även om det går att påverka med spacers, men det är ju inte Pro...) än sitta mer utdragen. Så nog borde väl en storlek Medium vara ett bättre val då? Särskilt som jag gärna skulle vilja köra med en 110 mm styrstam, då det är den enda längd som 3T Integra Team finns i än så länge...

(Lite synd också att Aeroad inte säljs som löst ramset längre, men jämför man mot förra året borde det ändå bli om inte billigare så i alla fall samma pris efter försäljning av enklaste grupp och hjul. Jo jag har sett förra årets ramset i outleten, men även om det kanske inte skett några tekniska förändringar så är årets lackering så otroligt mycket snyggare att det är värt den extra slanten!)

@ Mayhem. Jag håller med dig. Large blir för stort, så jag rekommenderar dig medium. Ramsetet kommer att säljas löst även i år, de kommer upp på hemsidan mycket snart.

Aha, då avvaktar jag lite till då. När alla landsvägsramset utom just Aeroad kom upp samtidigt och artikeln på hemsidan var formulerad som att allt var klart trodde jag inte att den längre skulle säljas separat. Vet du hur prisnivån och leveranstid kommer se ut? Är priset samma som förra året kanske det ändå blir billigare att köpa en 7.0 och sälja de delar jag inte behöver.

Även kikat på Ultimate CF SLX men där är leveranstiden lite väl lång (och förra året var det väl jag vet inte hur många månaders förseningar...) om man inte köper en av de riktigt dyra modellerna som finns färdiga redan nu. Skulle visserligen gärna byta upp mig till Red 22, men den lilla skillnaden från senaste 10-delade Red känns inte värt det utan att också gå till hydrauliska bromsar...

Ytterligare en liten skum Aeroad fråga...

Läser jag specarna för Aeroad 7.0 med Ultegra 6800 så kommer den med Derailleur Hanger #18 och blir även erbjuden att köpa en extra sådan om jag lägger cykeln i varukorgen. Tittar man på 8.0 SL med Force 22 eller 9.0 SL med Red 22 är de också specade med #18.

Letar man upp artikeln Derailleur Hanger #18 under tillbehör står det att den är för Aeroad 2011 samt 2012 men då ej för Sram. Gräver jag ytterligare under tillbehör hittar jag Derailleur Hanger #23 som anges passa Aeroad 2012 med Sram. Inget angivet om årsmodell 2013 eller 2014.

Vad är skillnaden mellan #18 och #23? Vilken av dem skall jag använda om jag vill bygga upp senaste Aeroad 2014 med förra årets Sram Red 2012, dvs sista 10-delade versionen som föregick Red 22?

Canyon_Sverige skrev:
> Du ska ha nummer 23 till ditt bygge.

Okej! Vad är egentligen skillnaden mellan #23 och #18? Har aldrig sett något om att olika växelöron krävs för Shimano kontra Sram på någon annan cykel.

Du får inte säga något om pris eller leveranstid på lösa ramset? Tanken var att göra eventuellt bygge under julledigheten så då är det väl dags att beställa ganska snart.

Tillbaka
Topp