Den officiella Canyon-tråden

Canyon_Sverige skrev:
-------------------------------------------------------
> @ bvs. Nästa års specar är inte offentliga
> ännu.

Dvs, kan varken bekräftas eller dementeras ;-)

Wahoon skrev:
> Tror nog de har koll på forumet :)
> Fem minuter efter att jag postat här fick jag
> mailet jag väntat på.
>
> Så cykel betald och beräknad leverans vecka 11.
>
>
> :)

Ja det är ju den officiella CANYON-tråden Så nog har dom koll alltid :-)
För övrigt mycket bra att dom har en tråd här.

Hej, min pushlock till min Rockshox sid gaffel (grand canyon cf slx 8.9) har gett upp helt. Problemet är att både pushlock knappen trilskas (man får trycka in den och lirka ut den för att låsa gaffeln) samt trycka ett par gånger för att få den att låsa. Samt att man måste hjälpa själva låsmekanismen på gaffelbenet för hand för att den ska röra sig.

Har gjort rent vajern etc samt plockat bort och gjort rent vid gaffelbenet men det är ingen skiillnad. Tror det är själva knappen som gett upp mekaniskt samt att det kärvar i själva funktionen i gaffelbenet.

Canyon bad mig skicka in den till dem för garantireparation. Någon som gjort det tidigare och vet vad de gör för åtgärder? Orkar inte skicka in den om det inte är någon långsiktig lösning.

Cykeln är grym med eller utan pushlock så det är inte hela världen..

Hej alla, tänker uppgradera cykelparken och sälja av min fina Canyon Nerve AL 7.0 2013 stl M, grå/svart, körd maj-okt och som ny i sitt skick. Pedantiskt underhållen, nyservad (hela cykeln), ny servad bakdämp hos FOX i Danmark. Nya, helt oanvända däck.

Så, vad sätter jag för pris tycker ni?

Och... blir jag en bättre människa med en Spectral att tuta runt på i Hellas?
För mig att Nerven kostade knappt 16 tkr att få hem.
Tack alla på förhand / Kristofer Samuelsson

Någon som provat Canyon Pure Cycling bibs och/eller jersey? Får hem en Ultimate CF SLX om en vecka eller två och då känns det ju konstigt att cykla i Rose-brandade kläder... :p

Senast ändrad:
Lan45 skrev:
> Kan bli fler Canyon! Årets åk!

Varför har du plåtat cykeln inne på en Team Sportia butik?

Mayhem skrev:
> Någon som provat Canyon Pure Cycling bibs
> och/eller jersey? Får hem en Ultimate CF SLX om
> en vecka eller två och då känns det ju konstigt
> att cykla i Rose-brandade kläder... :p
Har själv 2 uppsättningar sådana kläder och jag tycker dom är sköna för sitt pris, är ju inga Assos byxor men nog är dom bra allt.

Ett av paret har jag haft sedan 2011 och är fortfarande fräscha.

Mayhem skrev:
> Någon som provat Canyon Pure Cycling bibs
> och/eller jersey? Får hem en Ultimate CF SLX om
> en vecka eller två och då känns det ju konstigt
> att cykla i Rose-brandade kläder... :p

Aha, de har fått in kläder nu, kul!
Storlekarna, hur är dem?? Storleksguide vore nice!

Härligt, nu står låddan nere i sovrummet.
Skall bara slänga i mej käket o snabbkyla el öl ( DAB dagen till ära) , sen skall det öppnas :)

Hallå,
Har 2 frågor..

Vet någon var viktskillnaden mellan Nerve AL 8.9 och 9.9 (0.8 kg) sitter någonstans? Misstänker hjulen - mavic crossride resp. DT swiss spline ONE XR1501. Någon som kan bekräfta?

Kan gaffeln (Fox 32 Float 29 CTD Performance) uppgraderas med en remote lockout?

Blev visst 3 frågor.

Tacksam för svar!

MVH Jakob

Luke skrev:
> Mayhem skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som provat Canyon Pure Cycling bibs
> > och/eller jersey? Får hem en Ultimate CF SLX
> om
> > en vecka eller två och då känns det ju
> konstigt
> > att cykla i Rose-brandade kläder... :p
>
>
> Aha, de har fått in kläder nu, kul!
> Storlekarna, hur är dem?? Storleksguide vore
> nice!

Jag är 188cm och väger 83-84kg och har XL i byxor och tröja och det sitter bra på mig. tröjan är lite tajt i armöppningarna men det är väl kanske gymmandets fel :)

Hejhej. Har beställt en spectral 9 ex och undrar om slaglängden på 150mm är rätt för mig, då jag ändrat lite var jag ska cykla. Kommer stundvis/ofta att cykla "aggressivt", men på rätt flat mark med svagare lutningar överlag, dvs inte kraftiga downhills/uphills.

120mm cykeln nerve al, som är alternativet, är kanske inte skapt för denna aggressivitet?. Vinkeln på styrhuvudet är 69.5 grader vs 67 för spectral. Synpunkter?

jakester skrev:
> Hallå,
> Har 2 frågor..
>
> Vet någon var viktskillnaden mellan Nerve AL 8.9
> och 9.9 (0.8 kg) sitter någonstans? Misstänker
> hjulen - mavic crossride resp. DT swiss spline ONE
> XR1501. Någon som kan bekräfta?
>
> Kan gaffeln (Fox 32 Float 29 CTD Performance)
> uppgraderas med en remote lockout?
>
> Blev visst 3 frågor.
>
> Tacksam för svar!
>
> MVH Jakob

Hej!
Har själv en 9.9, viktskillnaden mot 8.9 sitter nog i hjulet som du säger och i styre, stam och stolpe från ritchey.
Jag valde 9.9 pga det och xt komponenter framförallt bromsarna.

Vad det gäller remoten så borde det finnas som tillbehör
Själv tycker jag att remote till gaffeln är helt meningslöst,
det är ju knappast någon svårighet att vrida direkt på gaffeln!
/Per

mikaeljc skrev:
> Lan45 skrev:
> -----
> > Kan bli fler Canyon! Årets åk!
>
>
> Varför har du plåtat cykeln inne på en Team
> Sportia butik?

För att jag kan! Nej skämt åsido,tillgång till verkstan.

Mr.Danne skrev:
> Luke skrev:
> -----
> > Mayhem skrev:
> >
>
> > -----
> > > Någon som provat Canyon Pure Cycling bibs
> > > och/eller jersey? Får hem en Ultimate CF SLX
> > om
> > > en vecka eller två och då känns det ju
> > konstigt
> > > att cykla i Rose-brandade kläder... :p
> >
> >
> > Aha, de har fått in kläder nu, kul!
> > Storlekarna, hur är dem?? Storleksguide vore
> > nice!
>
> Jag är 188cm och väger 83-84kg och har XL i
> byxor och tröja och det sitter bra på mig.
> tröjan är lite tajt i armöppningarna men det
> är väl kanske gymmandets fel :)

Tack!!

Speedmax cf Evo, kan någon med egen erfarenhet kommentera detta fartmonster? Gärna storlek på cyklist och cykel. Räcker Stack för en gubbe på 41 år eller blir det för lågt för långa triathlon.
Gillar verkligen cykeln men tycker att Canyon kunde ha mer än de 10% rea som de har på den enklaste modellen från 2013.

Min kära Canyon brakade ihop på väg till skogen. Jag gjorde ett minimalt "bunny hop" i gångfart för att känna på cykeln. Men när jag landade så tog det tvärstopp. Det visade sig att ramen hade gått av helt, precis vid svetsen till nedre dämparfästet, och sen lagt sig mot bakdäcket. Till följd av detta har även överröret böjt sig. Det var en väldans tur att farten var så låg när det hände, annars hade det kunnat sluta illa... :(

Hur kan detta egentligen hända? Har det skett något fel vid tillverkningen i och med att brottet har skett precis där svetsen slutar (man ser på bilden att svetsen sticker upp en bit på den nedre delen och att det saknas en lika stor del på den övre delen)?

Cykeln har visserligen några år på nacken (inköpt 2007), men den har inte varit med om några meterhöga dropp eller slag mot ramen.

Kan man inte begära mer av en Canyon-ram?

Bilagor

• P1010036.JPG
    P1010036.JPG
    136.9 KB · Besök: 41
  • P1010040.JPG
    P1010040.JPG
    120.7 KB · Besök: 44
  • P1010038.JPG
    P1010038.JPG
    101.8 KB · Besök: 44
  • P1010047.JPG
    P1010047.JPG
    94.2 KB · Besök: 43
Köpte min första mtb i oktober i fjol. (grand al 6.9) Igår började den krångla och det visar sig att plastdetaljer i "bodyn" är utslitet. Är detta normalt? Har cyklat ca 50mil.

Bilagor

• IMG_4112.jpg
    IMG_4112.jpg
    101.5 KB · Besök: 45
Säkert jag som blandar ihop begrepp. En cykelkunnig vän sa att jag behöver byta några klackar för att plasten dem ligger i är utsliten

Ett hackande ljud kom från kassetten. När jag plockat av hjulet och snurrar sakta på kassetten så fastnar på ett ställe och man känner två små "hack"

Hej Canyon och alla andra.

Har lagt en beställning på en Nerve Al 29", fått förskottsfakturan och står i begrepp att betala. Har läst igenom alla dokument jag hittat som berör ångerrätt men blir inte riktigt klok på vad som gäller.

Så här står det i de allmänna affärsvillkoren:
"Bredvid den rättsliga ångerrätten vilken vi meddelar dig speciellt om ger vi våra kunder frivilligt en ångerrätt på 30 dagar. Ångerrätten börjar när kunden tar emot varan och uppfylls genom en återgivning av varan i tid inom 30 dagar. Den rättsliga ångerrätt förblir orörd"

Vidare i PDF-en om Ångerrätt:

"I fallet av en verksam återkallelse måste de på båda sidorna mottagna prestationerna återbetalas och om tillämpligt dragna användningar (t.ex. ränta) ges ut. Om du inte kan betala tillbaka resp. ge tillbaka mottagna prestationer samt användningar (t.ex. användningsfördelar) helt eller delvis och endast i försämrat tillstånd måste du i så falla ersätta oss för det. För försämringen av saken
eller för använd nytta får du endast ge värdeersättning om användningen eller försämringen kan föras tillbaka till ett umgänge med saken som går utöver testet av egenskaperna och funktionssättet. Under ”Test av egenskaper och funktionssätt” förstår man test och prövande av respektive vara så som det är vanligt i butiken."

Vet inte om det är min ovana att läsa juridiska dokument som ger sig till känna eller om det hela helt enkelt är luddigt..

Så - vad gäller egentligen?
Har jag rätt att prova cykeln innan jag bestämmer mig för att behålla? (Skruva ihop styre osv, ta en tur på parkeringen för att känna om storleken passar)
Bekostar jag returen i det fall jag bestämmer mig för att inte behålla?

Tacksam för svar!

MVH Jakob

decuz skrev:
> @kung_gustaf bodyn är intakt

Då är jag lost..

Men skönt att det löste sig! Har aldrig haft några problem med canyon :)

Canyon_Sverige skrev:
> @ jakester Du får prova din cykel på torrt och
> fint underlag och har 30 dagars öppet köp. Vi
> står för alla fraktkostnader vid en ev retur.

Fint - tack!

Gällande Nerve AL+ 7.0 2013. Vad är namnet på det nedre maskinlagret i styrlagret? 1,5" med integrerad skål. Jag lyckades torka bort texten på det när jag torkade bort gammalt fett och smuts.

Det här ju ett skämt..

Fick leveransbesked av UPS att cykeln skulle komma idag tisdag. Tog kontakt med deras svenska kundtjänst och deras amerikanska chatt för att bekräfta detta vilket de såklart gjorde. Det viktiga var enligt dem att jag var hemma under dagen.
Sagt och gjort.
Tog ut min sista semesterdag, avbokade mina möten och höll mig hemma.
Nu kl 18.35 ändrar de status på försändelsen till att de inte kan leverera och osäkert på när de kan komma för att jag bor i ett otillgängligt område..
Bor för sjutton i södra Dalarna. 16 mil till Stockholm på nydonad europaväg.. det är ju för fan cykelavstånd!
Är så sjukt förbannad på UPS just nu och vette f-n hur jag ska få min cykel eller ens när.

Fy..

Helt otroligt att folk anlitar dem än.
Skulle det hjälpa nu menar du, att ändra adressen?
Det vore ju lysande i såna fall.

Det är ju tråkigt för Canyon också eftersom iaf jag kommer dra mig för att beställa mer när leveranserna inte fungerar.

Senast ändrad:
Hej!

Är på väg att beställa en Grand Canyon CF SL 6.9 http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3169.
Den kommer i huvudsak att användas till träning på grusvägar/eljusspår samt till jobbet (20 km tor) och eventuellt Cykelvasan.
Det jag undrar är om det är den rätta Cykeln för det ändamålet eller om jag borde kika på någon annan modell som är bättre eller med prisvärd för mig… Är inte så kunnig själv och här verkar det finnas kunnigt folk :)

Tog min första rejäla am runda med min nya canyon nerve al 7.0 (650b) idag! Herrej..lar vilken skön cykel. Ja bara skrattade mig igenom rotmattor o annat stök och bök. Körde HT förut men efter denna tur aldrig mer!
Tack än en gång canyon för underbara cyklar och den fina support ni har. Keep up the good work!

En glad mtb:are!

Grott_rolf skrev:
> Tog min första rejäla am runda med min nya
> canyon nerve al 7.0 (650b) idag! Herrej..lar
> vilken skön cykel. Ja bara skrattade mig igenom
> rotmattor o annat stök och bök. Körde HT förut
> men efter denna tur aldrig mer!
> Tack än en gång canyon för underbara cyklar och
> den fina support ni har. Keep up the good work!
>
> En glad mtb:are!

Kan bara hålla med..är själv så jäkla nöjd med min nya Canyon å den otroligt fina supporten man får!
Bra jobbat Canyon!

Bilagor

• Bild 406.jpg
    Bild 406.jpg
    201.4 KB · Besök: 51
En polare har beställt en "röd", alltså en Spectral AL 6.0 stl S för ca en månad sedan. Fick idag (efter att ha mailat/ringt till Canyon) reda på att den inte kommer levereras enligt det leveransdatum som stod på bekräftelsen och deras hemsida, v.11 alltså denna vecka utan planeras nu levereras v.14?? Han har dessutom inte fått information om detta utan varit tvungen att själv maila och ringa för att höra "vad som händer". Deras hemsida säger fortfarande leverans v.11, det anser inte jag vara bra support/service.
Det kommer säkert bli bra då den dyker upp men surt att vänta då man redan fått upp suget pga alla RR här på Happy.
Någon fler som väntar på försenad leverans från Canyon?

Wahoon skrev:
> Helt otroligt att folk anlitar dem än.
> Skulle det hjälpa nu menar du, att ändra
> adressen?
> Det vore ju lysande i såna fall.
>
> Det är ju tråkigt för Canyon också eftersom
> iaf jag kommer dra mig för att beställa mer när
> leveranserna inte fungerar.

Är bättre att ändra...jag tar allt till jobbet nu. UPS och DHL fungerar perfekt:) till jobbet.

Tillbaka
Topp