Den officiella Canyon-tråden

Tjuven77 skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Fick min cykel i början av Mars och 3v senare så
> slutar frihjulet att snurra.
> Inga problem tänker jag och hör av mig till
> Canyon Sverige som direkt skickar en fraktsedel.
> Nu har dom haft mitt bakhjul på plats i Bålsta i
> snart 2v har inte hört någonting.
> Har mailat och frågat. Det har dom inte ens
> svarat på.....
> Är INTE så imponerad av deras kundtjänst.
>
> Mikael Bouvin

Jag har haft problem med ekrar på bakhjulet till min Strive, ringde Canyon i fredags, fick direkt fraktsedel, dom hade hjulet i Sthlm i måndags. Fick just på mail att det är på väg tillbaka till mig, ny eker på plats och riktat. Under hela ärendet har jag fått snabba svar på mail och dom har alltid svarat när jag ringt. Så i mitt fall har det fungerat väldigt smidigt och bra.

Just det att man inte får någon respons är något jag inte förväntade mig av ett så pass etablerat märke.

Det minsta man kan kräva är väl att de säger att det kan ta lite tid, om det nu är så. Det är bättre än att bara tiga. Hörde av en annan att det tagit 7 veckor att byta ut ramen. Har inte tid med det då man är anmäld till lopp och sånt.

Edit: Fick just svar om att de letat efter en komplett ny cykel men inte fått tag på mer än ram så det blir att cykeln skickas still Bålsta där de flippar delarna till den nya ramen fick jag veta. Skönt att veta att de lever :)

Nu går det snabbt hoppas jag.

Speectral AL EX9 (man ser den ena av bucklorna på överröret)
Canyonhelbild.JPG

Senast ändrad:
Fjällpipare skrev:
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DrDenial skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Tada! Till slut dök den upp. Spectral 9.0
> ex.
> >
> > Åh, skitläcker. Kan du inte sukta oss med
> lite
> > fler bilder och då utan nostalgi/gulfilter?
>
> Här har du några bra bilder från en tysk
> ägare:
> http://www.mtb-news.de/forum/t/canyon-spectral-al-
> 2014.659401/page-34#post-11885712

Tack för bildlänken! Men jag går igång på amatörbilder (jmf. adult movies) och då gärna från en "boy/girl next door".

fap fap fap

Tsukuyomi skrev:
> Bild

Flämt!

Senast ändrad:
Hmm, läste på om Roam50 hjulen som sitter på 9.0 EX. Var säker innan att dessa var bra nog för aggressiv åkning, hopp och sånt. Men enligt SRAM så är dom mer för XC/trail (race-klara). Rail 50 är däremot den kraftigare versionen som tar efter, för lite stökigare AM/Enduro (den väger något mer).

Källor:
http://www.mbaction.com/Main/News/First-Ride-SRAMs-2014-Roam-and-Rail-Wheels-6552.aspx

Är det inte rekommenderat att jag åker enduro-aggressivt så kommer jag avbeställa direkt. Canyons enduro team har ju dom gula hjulen (crossmax?) på sina Spectrals vad jag kan se, och dom är väl speccade för enduro.

Nu har jag fått min Grand Canyon AL 6.9 (tog bara c:a en vecka men då valde jag en storlek som fanns på lager.)

Har dock ett problem med bromsskivan fram som verkar lite sned då den tar emot under en del av varvet men inte hela tiden. Har försökt justera men märker ingen förbättring. Vet inte om jag vill börja bända i bromsskivan för att få den rak eller om jag ska kolla om Canyon kan fixa det, har ni någon erfarenhet av detta?

Vågar jag åka ut och cykla med en sned bromsskiva eller kan bromsen ta skada av detta? Jag är ju väldigt sugen...

Har du fått en skev bromsskiva från fabrik tycker jag att du låter dem skicka en ny till dig. Du kan ju köpa en ny på din LBS så att du kommer ut snabbt och så har du den från Canyon som reserv när den kommer.

Min erfarenhet av supporten är också mycket god!

Jag ringde ups om min leverans som ska komma imorgon. De var mycket hjälpsamma och sa att jag kunde lägga till min portkoden samt skriva en fullmakt och sätta på dörren så lämnar de paketet utanför dörren. Toppen!

Vad kan hända om jag cyklar fast bromsskivan tar i?

Jag ringde Canyon och de ska skicka en ny bromsskiva men jag vet inte om jag kan vänta till dess.

Efter att ha gjort justeringen (centreringen) av bromsen så tar den nu i hela tiden. Det känns som att bromsbeläggen helt enkelt är för tjocka, även när jag har lossat på skruvarna vid justeringen så tar skivan i.

Jag skulle helt vilja fixa detta själv nu så jag kan åka ut. Har ni några förslag hur jag kan fixa det? Eller sak jag åka till LBS och be dom fixa det så att jag inte skadar bromsbeläggen? Eller kan det vara en idé att åka ut och cykla och nöta ner beläggen litet så kanske det ordnar sig?

Senast ändrad:
Det som kan hända är att det blir tungt att trampa.

Enklaste och bästa sättet att centrera bromsoket är att lossa skruvarna, nypa åt bromshandtaget och medan man håller det åtdraget skruvar man fast bromsokskruvarna. Vips har man ett perfekt centrerat bromsok.

Ok, tack för svaren. Jag kanske vågar mig ut och cykla med andra ord.

Centreringen har jag redan gjort, problemet är att skivan tar i hela tiden...

janern skrev:
> Ok, tack för svaren. Jag kanske vågar mig ut och
> cykla med andra ord.
>
> Centreringen har jag redan gjort, problemet är
> att skivan tar i hela tiden...

Tar det i så det går tungt? Eller bara hörs litegrann?

Är det bara så det hörs utan någon märkbar direkt stoppande effekt så ut och kör.

Har du centrerat så den ligger emot hela tiden kan du pröva igen.

Tyvärr så går det tungt. Stor skillnad mot bakhjulet.

Funderar på att följa råden här: http://www.mbaction.com/Main/News/Ask-MBAction-How-to-keep-disc-brakes-from-dragging-3889.aspx

Men jag är orolig att jag ska paja något på riktigt.

Det känns lite som en designmiss att man inte på ett enkelt sätt kan öka avståndet mellan bromsbeläggen ( eller vad de nu heter) på Avid Elexir 5, eller har jag missat något? Mecka med smörknivar och visitkort känns ju sådär...

Sluta noja, böj lite i skivan där det tar i, kan ju inte bli mycket sämre?
Ny skiva är påväg, skiter sig skivan helt - strunta i att cykla eller köp en ny så du har i reserv som någon ovan sa ;)

Ha! Visitkortstricket funkade, nu är det bara ett svagt missljud kvar men det bromsar inte. Så nu cyklar jag på och byter den skeva skivan sen.

Nu kommer en till noob-fråga: hur brukar ni sätta styret? Så att växling sker nästan rakt neråt eller framåt eller mitt emellan (jag gissar att det är en smaksak men finns det något normalläge att börja i?) Jag hittar inget i Canyon-instruktionsboken om det.

Just nu känns det mest lockande att bli av med Pizza-disken (är det det vedertagna namnet numera?) genom att nöta sönder den, kan inte motivera mig själv att meka mera av enbart estetiska skäl just nu. Dock verkar den orsaka starka känslor i detta forum.

Hade ju ursprunligen tänkt använda cykel till pendling så då skulle jag sätta på reflexer, stänkskärmar och barnstol vilket kanske gör att pizza-diskens negativa effekt bleknar i jämförelse.

Men nu känns den väl fin för dessa ingrepp så jag överväger att fortsätta harva med min kronan och vem vet, kanske disken åker bort snart också?

janern skrev:
>
> Men nu känns den väl fin för dessa ingrepp så
> jag överväger att fortsätta harva med min
> kronan och vem vet, kanske disken åker bort snart
> också?

En fundering: Går det inte att ta en avbitare och klippa itu denna "Pizzadisk"? Eller finns det något som hindrar en sådan operation? Är det den som skall skydda mot att kedjan hoppar in i ekrarna?

Får min cykel till veckan, så jag förbereder mig för kommande operationer :D

Rocklets skrev:
> En fundering: Går det inte att ta en avbitare och
> klippa itu denna "Pizzadisk"? Eller finns det
> något som hindrar en sådan operation? Är det
> den som skall skydda mot att kedjan hoppar in i
> ekrarna?
>
> Får min cykel till veckan, så jag förbereder
> mig för kommande operationer :D

Det går att klippa bort skivan om man vill.
Men vänta gärna några turer så du ser att bakväxeln verkligen är
rättinställd.
Kan bli rätt dyrt/tråkigt annars om man har otur.

1888 skrev:
> Rocklets skrev:
> ------------------------------------------------------
> > Är det
> > den som skall skydda mot att kedjan hoppar in i
> > ekrarna?
>
> Men vänta gärna några turer så du ser att
> bakväxeln verkligen är rättinställd.
> Kan bli rätt dyrt/tråkigt annars om man har
> otur.

Precis, rätt sätt att skydda sig mot att "kedjan hoppar in i ekrarna" är en korrekt inställd bakväxel. Pizzadisken är bara där för att mildra konsekvenserna.

Hej! Har precis fått hem min canyon nerve al 8.9. Har en fråga om bakdämparen. Funderar på hur stum den ska bli i climbläget, framdämparen blir i stort sett helt stum men inte bakdämparen. Ska det vara så?

/Marcus

Marham skrev:
> Hej! Har precis fått hem min canyon nerve al 8.9.
> Har en fråga om bakdämparen. Funderar på hur
> stum den ska bli i climbläget, framdämparen blir
> i stort sett helt stum men inte bakdämparen. Ska
> det vara så?
>
> /Marcus

Du kan väl justera climb-läget på de flesta bakdämpare mha ratten bakom CTD-reglaget?

Gå till foxs sida och skriv in ditt nummer på dämparen och titta på instruktionerna där om det går. Jag tror du ska kunna justera hårdhetsgraden individuellt bak.

Dock är det ju framförallt fram du vill ha hårdare när du klättrar. Men smaken är ju individuell

Marham skrev:
> Hej! Har precis fått hem min canyon nerve al 8.9.
> Har en fråga om bakdämparen. Funderar på hur
> stum den ska bli i climbläget, framdämparen blir
> i stort sett helt stum men inte bakdämparen. Ska
> det vara så?

Kan inte svara på om det ska vara så eller ej, men min Nerve AL 8.0 (som jag tror har samma dämpare) är det samma sak - mycket större skillnad mellan lägena fram än bak. Inget jag tänkt på som ett problem dock.

/pb

Ok, tack för svar. Har tagit akoas råd och läst på lite... Verkar inte va så att den ska låsa på samma sätt som framdämparen, är högfarts och lågfartskompression som justeras. Läste även i nån annan tråd att canyon inte ville ha den inställd så att den låste för mycket för att det ger för stora påfrestningar på ram/länkage? Nåt canyon här kan kommentera?

Går det här på garantin? Helt plötsligt så vred sig bakväxeln helt utan anledning! Pinnen stoppade jag in efteråt för att.. Eh.. Illustrera. :D

Nej, men seriöst. Visst är det växelöra nr 19 jag vill ha till en 2013 nerve?

Bilagor

• IMG_20140412_100121.jpg
    IMG_20140412_100121.jpg
    158.6 KB · Besök: 41
@ Marham. Det stämmer att vi i samarbete med Fox har valt en mjukare inställning. Men det är inte för att skydda länkage/ram utan för att vi anser att det passar cykelns kinematik bättre.

Såja! Då var nya familjemedlemen Nerve SL levererad och monterad, nu saknas bara pedalerna - hoppas på en paketavi i brevlådan i eftermiddag!

Tack Canyon för snabb leverans!

Bilagor

• 20140414_200600.jpg
    20140414_200600.jpg
    71.8 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Idag anlände cykeln. Skickades i torsdags från Tyskland och landade således kl 08:10 hemma hos mig idag tisdag. VÄLDIGT snabbt måste jag säga. Blir monteringspussel i eftermiddag. Inte ens lite sugen att sitta på jobbet just nu...

Vad är det för plastskiva som sitter mellan kassett och fälg? På vissa cyklar finns dom, på andra inte. På Canyons hemsida sitter det inget sådant på cyklarna.

Aha okej, det låter vettigt att behålla den på första turerna.

Förresten, hur vet man att växlarna är rätt inställda osv? Finns det någon slags guide eller så?

Samt, hur får man bort den där skivan? Måste man lossa bakre hjulet?

Senast ändrad:
Illuminatus skrev:
> Aha okej, det låter vettigt att behålla den på
> första turerna.
>
> Förresten, hur vet man att växlarna är rätt
> inställda osv? Finns det någon slags guide eller
> så?
>
> Samt, hur får man bort den där skivan? Måste
> man lossa bakre hjulet?

Läs lite högre ovanför din fråga. Finns flera svar pp det;-)

Tillbaka
Topp