Den officiella Canyon-tråden

Hej - någon som har tips på bra skärmar för Inflite AL? Bra om de medger lite bredare däck än 28mm vilket väl har varit fallet med de "original-anpassade" SKS-skärmar som Canyon sålt. Dessa verkar dessutom inte finnas tillgängliga i Canyons shop just nu i alla fall. Vill gärna köra 35mm dubbdäck på vintern. De får ju också gärna passa i de skruvhål som verkar finnas en bit upp på framgaffel och bakstag och gärna vara utformade så att de är stabila och skyddar bra för vinter- höst- och vårpendling. Antar att det finns ett gäng människor på forumet som kör Inflite AL och har samma prioriteringar och säkert redan löst problemet :-)

bjorkkis sa:
Hej,

Jag sitter och hänger på Köp-knappen på en Spectral AL 7.0 EX eller en Strive AL 6.0 Race.

När jag knappar in mina mått i storleksgeneratorn så blir det en S på Spectral och en M på Strive, är det så att Striven är mindre?

S på Spectral känns i min värld för litet för mig men jag kanske har fel?

Mina mått är 177cm lång och 80cm benlängd.

/Niklas

Jag fick hem en M Spectral i veckan till mina 171cm , jag tror jag har 79 i gren mått. Tycker den är helt perfekt i storlek så du bör nog välja minst en M till din storlek. Däremot så är detta den klart bästa kombon av teknisk stigcykel i mina ögon. Har haft tre olika Giant heldämpade tidigare, NRS - Anthem 26 - Anthem 29 men denna blir mer mångsidig med längre slag och känns smidigare men ändå trampeffektiv. Dock är den 2kg tyngre än min sista Anthem, märks mest när man lyfter den dock.

/Mats

Senast ändrad:
Jag är 174 och enl deras system skulle jag ha small, vilket jag valde. Skulle egentligen haft en medium då den känns lite otb när det går nerför. Annars för vanlig cykling är den bra.

Hej - någon som har tips på bra skärmar för Inflite AL? Bra om de medger lite bredare däck än 28mm vilket väl har varit fallet med de "original-anpassade" SKS-skärmar som Canyon sålt. Dessa verkar dessutom inte finnas tillgängliga i Canyons shop just nu i alla fall. Vill gärna köra 35mm dubbdäck på vintern. De får ju också gärna passa i de skruvhål som verkar finnas en bit upp på framgaffel och bakstag och gärna vara utformade så att de är stabila och skyddar bra för vinter- höst- och vårpendling. Antar att det finns ett gäng människor på forumet som kör Inflite AL och har samma prioriteringar och säkert redan löst problemet :-)

Någon som har erfarenhet av Bontrager NCS skärmar på Inflite AL? Dessa ser ju ut att kunna justeras i olika höjd (mot fästen) med enkla medel??

Det är ju lite det där med smaken. Jag är också 174cm och har en Spectral AL anno 2014 som främst körts i Åre, Hafjell och Vallåsen men även en del gbg-stig. Jag har aldrig upplevt någon otb-känsla och knappt ens någon nervositet i högre farter tack vare det breda styret. Men, jag hade kanske kunnat satsa ännu hårdare med en lite längre hoj. Dock köpte jag denna för att vara en lekfull allt-i-allo vilket den verkligen blivit iom den lite mindre storleken. För plats i cockpit får man och reach är inget problem. Dock är gaffeln på tok för underdimensionerad för Hafjell men det är en annan femma.

Min rekommendation för en person i min längd skulle nog ändå vara medium om man väger alla för och nackdelar. Nån med medium som vill byta till en small? :).

Hade ju en fråga själv också kom jag på..

Det har blivit dags att byta alla ramlager och jag har via sprängskissen på canyons webb konstaterat att det är nedan listade lager jag behöver. Problemet är bara att jag inte förstår hur jag ska hitta och köpa dessa lager. Har kikat på diverse sajter med cykelinriktning som säljer lager men inga av dessa "part names" ger träffar. Jag antar att de kanske bara kallas annorlunda men att det ändå passar. Frågan är bara vad kan jag göra för att förstå vad jag ska gå på?

In pic# Canyon Units# Part Name
3 A1035330 2 bearing 7901-V-2RD
6 A1038902 2 bearing 6801-V-2RD
9 A1043782 4 bearing 689-V-2RD-1.5
12 A1029862 2 bearing 7902-V-2RD

https://www.canyon.com/downloads/supportcenter/SpectralAL_M17_14.pdf

Senast ändrad:
Tsukuyomi sa:
Hade ju en fråga själv också kom jag på..

Det har blivit dags att byta alla ramlager och jag har via sprängskissen på canyons webb konstaterat att det är nedan listade lager jag behöver. Problemet är bara att jag inte förstår hur jag ska hitta och köpa dessa lager. Har kikat på diverse sajter med cykelinriktning som säljer lager men inga av dessa "part names" ger träffar. Jag antar att de kanske bara kallas annorlunda men att det ändå passar. Frågan är bara vad kan jag göra för att förstå vad jag ska gå på?

In pic# Canyon Units# Part Name
3 A1035330 2 bearing 7901-V-2RD
6 A1038902 2 bearing 6801-V-2RD
9 A1043782 4 bearing 689-V-2RD-1.5
12 A1029862 2 bearing 7902-V-2RD

https://www.canyon.com/downloads/supportcenter/SpectralAL_M17_14.pdf

Maila Canyon så fixar dom. Mycket småtillbehör som inte finns med i shopen.

Senast ändrad:
Hej,

Är ny inom MTB och således även ny här på forumet. Hoppas jag lägger mitt inlägg i rätt tråd. :)

Köpte för tre veckor sedan en Grand Canyon AL 4.9. Är väldigt nöjd med cykeln hittills. Men nu efter senaste turen, i bergig terräng, så växlar inte cykeln till de två sista större bakdreven. Det som jag upplever konstigt är att kedjan inte ens gör ett försök att klättra, utan växelspaken/knappen på styret känns helt "stel". Alltså, växelreglaget känns på samma sätt som när man helt normalt har i högsta eller lägsta växel.

Hoppas ni förstår vad jag menar, är inte så bekant med alla termer. Ska naturligtvis också tillägga att senaste tur medförde ett antal vurpor så bakväxeln kan ha fått sig en smäll.

Hoppas på svar.

Mvh

funderar på en grand canyon al 6.9...

jag verkar nästan vara mitt emellan 2 storlekar..de på canyon vill att jag ska ha en smal.

jag är 173cm lång med 79cm i benmått...

vad tror ni..passar en smal mig bättre?kommer inte åka nerför speciellt mycket..utan vanlig cykling...då kanske en smal passar mig bättre,där man sitter lite mera upprätt,eller vad tror ni?

Hej!

Den översta kabelhållaren på min Spectral 29 AL -15 försvann på senaste turen. Vet att jag läst att någon hade liknande problem för ett tag sen, hittar dock inte den tråden.

image.jpeg

Någon som har en lösning / vet vilken gängning hålet har?

//Eric

Det var originalet jag fick igen. Anledningen till att jag tappade en av mina är att jag i olika omgångar haft ett fäste till mitt lupine batteri monterat i flaskskruvarna och då har den tryck ut höljena lite. Det gjorde att jag tappade en. Dom kostar dock noll och inget så beställ 4-5st om du tänkte beställa

Ingen som skall beställa något snart? 75 spänn i frakt för ett växelöra för 150 känns trist. Men det kanske bara är att bita ihop :)
Eller någon som sitter på ett extra växelöra nr 23?

Senast ändrad:
Swoop sa:
Hällreänbra sa:
Shrue sa:
Stefan-L sa:
@Shrue: Det har hänt mig med. Maila canyon Sverige så kan dom beställa nya!

Fick du samma variant som satt där tidigare (clips?) eller en gängad version från Canyon?
Vill nog ha något stabilare nästa gång.

+1
Originalet är smäck.

+massor

Försök få dem att skicka kabelhållare för Strive istället, de sitter med skruv.

Beställde 3st (clips-modellen) precis á 29kr/st. Borde räcka resten av året..

Om man valt pre-payment, alltså faktura-varianten, hur tusan går man till väga för att betala? Har bara beställt en liten pryl som redan verkar redo att skickas..
Har fått ett "payment notice" mail men det är inte direkt tydligt hur jag bör gå till väga tycker jag.

Jag lyckades vid ett fall kröka växelörat på min Nerve AL 8.0 2016 i helgen.
Är det bara växelörat nr27 jag behöver beställa eller borde man byta något annat också som någon skruv?

@Road_Runner Det finns både svarta och vita Canyon-ställ här:

https://www.canyon.com/sv/accessories/#category=clothing&subcat=2735

@ Supreeme. Tyvärr har vårt svenska plusgiro fallit bort. Vi kommer inom kort att uppdater layouten på våra fakturor. Men du betalar precis som Jajjas säger in till vårt pg 20937-9.

@ JensB. Börja med att byta växelörat. Funkar det så är förmodligen allt frid och fröjd.

@anlu00 Tack! Jag hoppas att du blir nöjd med din cykel.

Jajjas sa:
Du betalar in på canyons svenska pg 20937-9 och anger ditt kundnr som referens

Har också liknande fråga angående pre-payment då det för mig var lite oklart hur det skall betalas (fick inte med något om svenskt pg i mailet).
Via hemsidans engelska-FAQ skall man få en invoice när ordern är ihopplockad, via svenska-FAQ så ska man betala två veckor innan planerat leveransdatum.

Chatten verkar vara nere, kan man hoppas på att den kommer upp under dagen eller är det via mail/tele som bör ta kontakt?

korgboll sa:
Jajjas sa:
Du betalar in på canyons svenska pg 20937-9 och anger ditt kundnr som referens

Har också liknande fråga angående pre-payment då det för mig var lite oklart hur det skall betalas (fick inte med något om svenskt pg i mailet).
Via hemsidans engelska-FAQ skall man få en invoice när ordern är ihopplockad, via svenska-FAQ så ska man betala två veckor innan planerat leveransdatum.

Chatten verkar vara nere, kan man hoppas på att den kommer upp under dagen eller är det via mail/tele som bör ta kontakt?

..och där kom svaret innan jag hann skicka iväg frågan :)

Någon som vet om det är olika växelöron på spectral beroende på om man kör sram eller shimano? Enligt en sprängskiss jag fick av Canyon verkar det som nr 26 för sram och 27 för shimano?!

Tack för svaret Canyon_Sverige
Tyvärr är den jag söker
Canyons Road Jersey Svart Medium utgråad (Slut?)
Canyons Road Bib Shorts Large finns inte som val (Finns inte dom eller slut?)

Jag har en Grand Canyon 5.9 al- 2015-ram, nu behöver jag montera ett styrlager men blir inte klok på vad det är för styrlager jag skall ha, finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig (vet att det är ett 1 1/8- 1.5 tapered, men halv/helintegrerat osv?!

jostling sa:
Grattis ? själv har man väntat i snart 60 dagar utan att få veta var problemet ligger... Tror flera mail.

Stod det leveransdatum el fanns i lager? Leveransdatum är en prognos. I lager skickas direkt. Tar max 10 dagar (inkl helg), mest beroende på ups senfärdighet.

Cykeln skulle levereras senast v10 enligt bekräftelsen. Har fått två svar från canyon Sverige att de undersöker saken, för några veckor sedan. Ej hört något än...

Senast chatt med Tyskland för tre dagar sedan och de skulle återkomma om två dagar, alltså igår. Inte hört något än...

Har sen beställning fått ha 32000:- "extra" på kontot i onödan.

Senast ändrad:
Tjena. Jag har tänkt beställa en Endurace men börjar tveka vilken storlek jag ska beställa. Jag är 168,5 cm lång och har ett cykelgrenmått på 82 cm, så långa ben och kort överkropp. Finns det någon på forumet som äger en Endurace i storlek XS eller S?.
/ Lars

@ Road_Runner. Det kommer faktiskt lite nyheter på klädsidan snart! De bör komma online nästa vecka.

@ jostling. Kan inte du pm:a ditt kundnummer så får jag kolla upp detta?

@ bikerX 1 1/8 - 1 1/2 tapered / FSA No. 42/10 / ZS44/IS52.

@ MTB Nisse Det är nr 29.

Tillbaka
Topp