Den officiella Canyon-tråden

anjoh_01 sa:
Hej! Har en Grand Canyon Cf 5.9. Under ramen sitter det ju ett plastskydd på. Kompisen sa att det var för att det skulle vara lättare att tvätta samt skyddar mot stenskott gissar jag. Men det satt inte på så bra från fabriken och knölar sig samt släpper. Vad händer om jag tar bort det?

På min Spectral och fruns Nerve satt plastskyddets plastskydd (monteringsplast?) kvar. Prova att se om du har kvar monteringsplasten på genom att pilla lite i ena hörnet av plastskyddet :) Det blev mycket bättre när det togs bort..

Är du säker på att det inte är skyddet för skyddet? På min cykel satt det en tunnare plastfilm över skyddet.

Edit: Långsam på att uppdatera sidan.

Senast ändrad:
Hej.

Har åkt trek nu 3 senaste cyklarna men nu har jag tröttnat på detta "premium" märket och ville testa en Canyon.
Har fastnat för en Spectral. Budget är max 35k
Min fråga är vad är det för skillnad på modellerna som heter EX?
Skall man satsa på Alu eller Carbon? Väger 106kg och gillar att köra fort utför. Kommer Carbonramen hålla?
Knäckt 2 st carbonramar på mina treks men då har jag nog använt dom mer till det som spectral är till för att användas till :)

Tacksam för alla svar.

Senast ändrad:
Sedan får man väl tänka lite logiskt med. Varför skulle man låta plast skyddet över plastskyddet vara kvar. Dessutom så satt det inte ens på bra.

@ CRF_Niklas. EX-modellerna har singelklinga och 10 mm längre slaglängd fram. Våra kolfiberramar har gällande garanti för upp till 120 kg för cyklist + utrustning. Kolfiber eller inte är en fråga om budget, ambition och erfarenhet!

Canyon_Sverige sa:
@ CRF_Niklas. EX-modellerna har singelklinga och 10 mm längre slaglängd fram. Våra kolfiberramar har gällande garanti för upp till 120 kg för cyklist + utrustning. Kolfiber eller inte är en fråga om budget, ambition och erfarenhet!

Okej tack för infon då känner jag mig mer säker. Synd ni ej har någon 29" i Kolfiber men kanske är det mer optimalt med 27.5" till stök och bök samt utför.

Har ni med någon Nerve till mässan vid Göteborgsvarvet? För vad jag ser kommer ni dit i år också?

Edit: never mind, såg att ni inte skulle dit alls i år!

Senast ändrad:
Blev beställning av en Spectral 8.0 idag. Kändes ju som ett tecken från ovan att dom just idag sänkt priset också..

Hade lite strul med betalningen så just nu har jag betalt cykeln 2 gånger men får förhoppningsvis tillbaka den ena överföringen.
Nu är det bara långa väntan på paket, cykeln fanns i lager så går förhoppningsvis fort

Trodde att mitt nästa inlägg i den här tråden skulle bli ett hyllningsinlägg till den Spectral AL 8.9 jag väntat på i tre månader. Tyvärr blev det inte riktigt som tänkt...

Jag beställde i början av mars och har nu väntat tre långa månader på leverans, vilket jag var OK med då beräknat leveransdatum var v.19 både enligt orderbekräftelsen och senare kontakt med Canyon i april.

I torsdags fick jag ett mail att det var problem med betalningen av min order. Mailet bad mig kontrollera varför betalningen inte gått igenom och korrigera detta, men jag kunde vara lugn för Canyon intygade i mailet att "Your order with us is still valid". Strax efter det första mailet så anlände ett nytt mail med en betalningslänk som jag betalade direkt jag noterade mailet, dock blev jag fundersam när jag inte fick någon bekräftelse på betalningen via mail. Jag skickade ett mail till Canyon Sverige och frågade om status på ordern och om de mottagit min betalning. Ett dygn senare så fick jag svar att modellen är slutsåld och min order är borttagen.

Jag ringde upp Canyon direkt som inte hade någon förklaring annan än att min order inte gått igenom för att modellen är slutsåld trots att jag både fått orderbekräftelse, svar från Canyon Sverige 40 dagar efter beställning med beräknad leveranstid på min order och mailet från Canyon DE att min order fortfarande är giltig. Jag hänger inte riktigt med på vart min cykel som var klar för leverans har tagit vägen på de 7 timmar mellan första mailet och att jag la in betalningen, speciellt då mailet kom 00:07. Modellen har varit slutsåld i flera veckor och då borde orderboken vara stängd.

Canyon Sverige skulle kolla med tyskarna och återkomma, detta var vid lunch i fredags och jag har inte hört något mer från dem sedan dess.

Långt inlägg från en som är trött på sin 26" icke happy korrekta hoj.

mackan.j sa:
Trodde att mitt nästa inlägg i den här tråden skulle bli ett hyllningsinlägg till den Spectral AL 8.9 jag väntat på i tre månader. Tyvärr blev det inte riktigt som tänkt...

Jag beställde i början av mars och har nu väntat tre långa månader på leverans, vilket jag var OK med då beräknat leveransdatum var v.19 både enligt orderbekräftelsen och senare kontakt med Canyon i april.

I torsdags fick jag ett mail att det var problem med betalningen av min order. Mailet bad mig kontrollera varför betalningen inte gått igenom och korrigera detta, men jag kunde vara lugn för Canyon intygade i mailet att "Your order with us is still valid". Strax efter det första mailet så anlände ett nytt mail med en betalningslänk som jag betalade direkt jag noterade mailet, dock blev jag fundersam när jag inte fick någon bekräftelse på betalningen via mail. Jag skickade ett mail till Canyon Sverige och frågade om status på ordern och om de mottagit min betalning. Ett dygn senare så fick jag svar att modellen är slutsåld och min order är borttagen.

Jag ringde upp Canyon direkt som inte hade någon förklaring annan än att min order inte gått igenom för att modellen är slutsåld trots att jag både fått orderbekräftelse, svar från Canyon Sverige 40 dagar efter beställning med beräknad leveranstid på min order och mailet från Canyon DE att min order fortfarande är giltig. Jag hänger inte riktigt med på vart min cykel som var klar för leverans har tagit vägen på de 7 timmar mellan första mailet och att jag la in betalningen, speciellt då mailet kom 00:07. Modellen har varit slutsåld i flera veckor och då borde orderboken vara stängd.

Canyon Sverige skulle kolla med tyskarna och återkomma, detta var vid lunch i fredags och jag har inte hört något mer från dem sedan dess.

Gå vidare, köp nått annat.

mackan.j sa:

Liknande hände mig enda skillnaden var att min cykel stod att den finns i lager. Hoppas nu jag får min cykel. Lycka till till dig. Följ gärna upp med hur det gått

Hej!

För 3 månader sen köpte jag mig en Canyon Strive. Nu är det så att min bakbroms tappar trycket och min lokala cykelaffär och jag har luftat bromsen och det blir bra ett tag men sedan tappar den trycket igen. Cykelaffären har varit i kontakt mod shimano för att få tips men inget verkar hjälpa. Är det möjligt att få en nu broms på garantin?

CRF_Niklas: Fick svar idag, det finns fortfarande inte någon Spectral 8.9 att uppbringa och jag blev erbjuden förra årets Spectral 9.9 SL med 2,7% rabatt på outlet priset och fri frakt.

Känns logiskt att kompensera kunden med att han får betala 5000:- mer än ursprungsordern för fjolårets modell va?

Var inne på Canyons site och satt och funderade mellan en Endurance AL eller en Ultimate AL (är lite insnöad på alu-ramar efter att ha kört kolfiber några år). Men sen läser man ju om vansinniga leveranstider och vansinniga åtgärdstider så jag undrade:

- En "Express Bike" visst skickas den direkt eftersom den redan är färdigbyggd? dvs max en veckas lev.tid?

- Eftersom man inte kan provsitta/bikefit'a innan går det bra att ångra köpet helt om man vill det? får man provcykla innan ånger?

- Om någon grej skulle vara sönder skickar ni ut en ny mot retur av den gamla eller måste man skicka in hela cykeln?

Idag fick jag min Exeed efter många om och men som ni kan läsa om tidigare i tråden.

Men nu har jag en fråga? Kabeln som kommer från dämparen sitter inte fast i lockouten på styret! Ska det vara så? Hittar inte något alls i medföljande manualer om hur jag montera ihop detta.

EXCEED CF SLX 8.9
https://www.canyon.com/sv/mtb/exceed/exceed-cf-slx-8-9.html

Bilagor

• 20160520_193507.jpg
    20160520_193507.jpg
    219.7 KB · Besök: 44
Tack @vernersson Hade visst redan laddat ner den manualen. Men har inte haft någon liknande gaffel förut, så vill inte skruva själv.

Och om den ska sitta fast från början har det antagligen har sprutat olja lite här och där.

Får höra av mig till canyon på måndag så får dom skicka en ny hojj.

Hörs hej!

Öhh ja att man lämnar in cykeln på service som tar 10 minuter och så är cykeln perfekt i funktion. Sänder sedan räkningen till Canyon som står för kostnaden.

@Supersonic
Jag har minst åtta mil till närmaste verkstad, men det är väl endå upp till canyon att ordna saken på ett bra sätt för mig.

Var också skapligt irriterad igår och överdrev kanske lite...

Beställde en Canyon spectral al 8.0 i storlek L i onsdags morse. Fick hem den på fredag förmiddag. Så sjukt jävla nöjd cykeln är helt grym.

Är 189cm om någon funderar över storlek.

Beställde en Spectral al 7.0 EX igår och det står på Canyons webbsida att leveranstiden är beräknad till 6-11 Juni men när jag fick min orderbekräftelse så står det "PROV. SHIPPING DATE 05/23/ - 05/27/2016". Vågar man hoppas på en tidigare leverans eller hur bra har det stämt för er?

Crosster sa:
Beställde en Spectral al 7.0 EX igår och det står på Canyons webbsida att leveranstiden är beräknad till 6-11 Juni men när jag fick min orderbekräftelse så står det "PROV. SHIPPING DATE 05/23/ - 05/27/2016". Vågar man hoppas på en tidigare leverans eller hur bra har det stämt för er?

Cyklar som inte finns i lager är ju datumet en prognos över tillverkningstid. Liksom väderprognoser stämmer det oftast, ibland är den upp till väggarna fel, regnet som skulle komma i eftermiddag kom ju flera dagar efter osv. Varför det är säkrare att klicka hem cyklar i lager om man vill ha hem cykel på några dagar/en vecka. Förr fanns inte möjligheten att köpa cyklar som inte fanns utan stod som "slutsåld" fram till modellen och storleken fanns i lager igen. Vilket som är rätt är ju en smakfråga.

Du skulle ha köpt en ihopmonterad cykel i en lokal cykelbutik istället för att bli sparsam och satsa på "komponent per krona". Hör du inte hur dumt det låter att skicka tillbaks den?
Ibland blir det ju missar såklart. Men att behöva skicka hela cykeln till Tyskland är ju vansinne.

Att det är tråkigt förstår jag, men du har ju mekställ och grejer som underlättar iaf :) Du får hjälp på happy om inte canyon instruerar dig.

Vart bor du? Minst 8 mil från en cykelverkstad låter ju som djupa norrland. Det kanske finns någon happymedlem i närheten. Givetvis ska ju canyon få kompensera detta med minst delar.

Jag bor 8 mil från Uppsala, har mailat canyon med bilder och ringer dom direkt på måndag morgon och får se vilken lösning de föreslår. Enklast för mig blir ju att dom får skicka en ny och ta med den gamla med vändande post.

Hela grejen låter ju skitkonstig, vad står i montage-protokollet från mekanikern innan nedpack och leverans som medföljer i instruktionsbok-etuitet och "påsen" för dito? ("Neurad Montage Service Zertifikat"), någon bock utöver tillbehör som saknas? Allt råkar ju dock vara på tyska av alla språk ;-)

jostling sa:
Jag bor 8 mil från Uppsala, har mailat canyon med bilder och ringer dom direkt på måndag morgon och får se vilken lösning de föreslår. Enklast för mig blir ju att dom får skicka en ny och ta med den gamla med vändande post.

Hehe, hoppas på 14veckors leveranstid då. Då blir de iallafall enkelt :)

Yes!

Varit lite orolig när jag läst att canyon haft problem med leveranstider men beställde en strive 6.0 factory team för mindre än 2 veckor sedan med leverans mitten på juni.

Fick just ett mail att cykeln är skickad ?

tummen upp för canyon!
(för övrigt min första mtb på 10 år, sjukt taggad)

Om den fanns i lager när du beställde borde dem komma inom fem arbetsdagar. Det gjorde iallafall min senaste.

Beställde söndag och leverans fredagen efter.

Är det IBAN nummret på prepayment invoice pdf:en som man får vid en beställning eller är det det svenska plus giro nr som gäller när man skall förskotts betala med internet banken?

Jag kollar på CF6.9 och CF7.9SL . Vad är den största skillnaden på dom ramarna? Jag va först inne på 6.9 med XT men när jag såg detta så fick jag andra tankar :)

jostling sa:

Finns det något ställer inom en radie av 8 mil från Uppsala där det inte finns någon cykelaffär? Det lär aldrig vara ens i närheten av 8 mil till Västerås, Sala eller Gävle, orter som garanterat har okej cykelverkstäder.

Tillbaka
Topp