Den officiella Canyon-tråden

Bytte nyss till 1x10 drivsystem. Men hålet från den främre växel vajern är helt öppet nu. Finns det någon propp som man kan beställa till hålet eller är det bara att köra? Cykeln är en Grand Canyon cf 5.9

anjoh_01 sa:
Bytte nyss till 1x10 drivsystem. Men hålet från den främre växel vajern är helt öppet nu. Finns det någon propp som man kan beställa till hålet eller är det bara att köra? Cykeln är en Grand Canyon cf 5.9

Sätt bara en bit 3M plast eller liknade

Jo jag beställde en grand canyon cf 5,9. När den kom efter sissådär 2 veckor var ramen skadad. Ringde canyon och bad dom om att få en ny. Tänkte att dom skickar ut en ny på direkten så skickar jag den pajade samtidigt. Nope, cykeln skulle vara hos dem i tyskland först sen kunde dom skicka en ny. Hela proceduren tog en månad och hade nyss sålt den gamla så det fanns inget att åka på.

Sådärja nu står cykeln hemma igen, monterad och färdig. Canyon har bytt remote och testcykla (skickad tisdag och kom hem torsdag)

Bilagor

• 20160526_202050.jpg
    20160526_202050.jpg
    431.6 KB · Besök: 40
CRF_Niklas sa:
AX3L sa:
Är det någon som vet om däcken, Continental X King 2.4 29er som sitter på Nerve (mfl) är tubeless ready?

Yes funka fint slanglöst för mig

Tack! Vad använder du för tätningsvätska?

Victorx, ja det är så jag förstått det baserat på tidigare svar. Slutsåld betyder att de inte kommer någon mer i år, utan du får vänta tills nästa års cyklar släpps (antagligen tidig höst?).

AX3L sa:
CRF_Niklas sa:
AX3L sa:
Är det någon som vet om däcken, Continental X King 2.4 29er som sitter på Nerve (mfl) är tubeless ready?

Yes funka fint slanglöst för mig

Tack! Vad använder du för tätningsvätska?

Victorx, ja det är så jag förstått det baserat på tidigare svar. Slutsåld betyder att de inte kommer någon mer i år, utan du får vänta tills nästa års cyklar släpps (antagligen tidig höst?).

Bontragers är den jag tycker har funkat bäst. Och American classic ventiler köpt hos min lbs. Dt Swiss 1491 hjul som var förberedda för slanglöst

Tack, får kila ner till bikeplace och titta på den! Ventiler tror jag att jag fick med mina DT swiss X1700, vänligt nog av dom.

Hej.

Jag beställde en Grand Canyon förra veckan och när jag la ordern så stod det 1-6juni. Men i min bekräftelse så står det 4-9juli (det står även på hemsidan nu)
Hur bra brukar dom stämma? Det känns som om jag råkade hamna mellan två batcher... Kan man även ha lite tur att någon inte längre vill ha sin så att man flyttas "upp" i kön (tänkte om någon hade varit med om detta..) ?

Jäkligt segt utan hoj nu..

Kimpa951 sa:
Hej.

Jag beställde en Grand Canyon förra veckan och när jag la ordern så stod det 1-6juni. Men i min bekräftelse så står det 4-9juli (det står även på hemsidan nu)
Hur bra brukar dom stämma? Det känns som om jag råkade hamna mellan två batcher... Kan man även ha lite tur att någon inte längre vill ha sin så att man flyttas "upp" i kön (tänkte om någon hade varit med om detta..) ?

Bara ett samtal ifrån....

Canyon Sverige
Telefon: 08 – 684 414 40

Kimpa951 sa:
Hej.

Som sagt, ring och fråga! Du kan ju höra om det går fortare i någon annan färg också, om det är ett alternativ. Samma sak med att gå upp eller ner ett steg, jag beställde tex en 8.9 istället för 7.9 delvis pga att 8.9 var i lager!

Många som verkar vara missnöjda med hur leveranserna o kvaliten är hos Canyon.
Men jag beställde min senaste hoj i våras o fick den levererad inom 1 månad utan problem och oskadad.
Sedan har jag cyklat ca 50 mil på den och den fungerar kanonbra.

Kanske jag som fått ett torsdagsexemplar :)

AX3L sa:
Kimpa951 sa:
Hej.

Som sagt, ring och fråga! Du kan ju höra om det går fortare i någon annan färg också, om det är ett alternativ. Samma sak med att gå upp eller ner ett steg, jag beställde tex en 8.9 istället för 7.9 delvis pga att 8.9 var i lager!

Japp ska göra det under dagen. Ville bara va korrekt och posta I den här tråden..

min cykel vart försenad med 4 veckor!
utan ens en ursäkt från canyon att den inte skulle komma i tid.

ordern lagd i februari.

kan man räkna med någon sorts kompensation?

Har läst en del om leveranstider och åsikter om Canyon i den här tråden, mina erfarenheter är dock mycket goda. Jag har inom ca en månad beställt två cyklar.

Cykel nr 1 beställdes på en lördag och stod vid ytterdörren på torsdagen. Efter montering upptäckte jag att en av slangarna hade punktering, kontaktade då Canyon och några arbetsdagar senare hade jag en ny slang i min hand.

Cykel nr 2 beställdes en söndag, fick dock inget "Your order is on its way" mail och kontaktade då Canyon på fredagen - fick beskedet att din cykel kommer inom några timmar och mycket riktigt - strax därefter stannade en UPS-bilen utanför dörren. Tydligen inneträffar detta ibland (SAP... för er som kan IT :))

Men enda "problem" har varit min bank som två gånger ringt mig och varnat mig för att en transaktion med hög belopp har ägt rum...

Alltså - från mitt håll enbart positiva erfarenheter och hittills ("peppar, peppar") inga som helst problem.

Suck. Ska konvertera min Canyon Nerve Al 6.0 2014 till 1x10. Efter enligt mig, hårt forskande, så kom jag fram till att jag har bcd 104 men inte fasen får jag på bashguard (hope) och Race Face Narrow Wide Single Chainring 40 tänder. Gör jag fel eller har cykeln annan bcd?

Richards sa:
Suck. Ska konvertera min Canyon Nerve Al 6.0 2014 till 1x10. Efter enligt mig, hårt forskande, så kom jag fram till att jag har bcd 104 men inte fasen får jag på bashguard (hope) och Race Face Narrow Wide Single Chainring 40 tänder. Gör jag fel eller har cykeln annan bcd?

Kan du inte testa att mäta bultcirkeldiametern aka bcd?

NickPick sa:
Richards sa:

Kan du inte testa att mäta bultcirkeldiametern aka bcd?

Jo visst men efter googlande så verkade det inte helt lätt det heller.

Crossmax sa:
Ta en bild på vevpartiet så löser vi detta...

Ett drömsvar!

Har just nu bara utsidan på vevpartiet eftersom det sitter på cykeln för tillfället. Återkommer med insidan senare om det behövs. Är det till någon hjälp? Oavsett så tack för hjälpen.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    281.3 KB · Besök: 39
Tänkte beställa en Canyon Endurace och undrar lite över storlek, innan har det funnits en storleksguide på deras hemsida, men jag hittar den inte nu? (är 1,94 och har f.ö stl 62 på min nuvarande cykel, och måtten på den återfinns mer eller mindre i både XL, 2XL och 3XL hos Canyon...)

Edit: Hittade den....

Senast ändrad:
Det finns alltså EN Canyon com är helt slutsåld i alla storlekar och färger. Den cykel som ska sluta tillverkas för att den inte är tillräckligt populär...

Bilagor

• Spectral.JPG
    Spectral.JPG
    70.5 KB · Besök: 33
THS sa:
Det finns alltså EN Canyon com är helt slutsåld i alla storlekar och färger. Den cykel som ska sluta tillverkas för att den inte är tillräckligt populär...

Ja den har visst inte sålt tillräckligt bra av någon anledning. Jag beställde min i mellandagarna om jag minns rätt och fick den på utsatt tid i början/ mitten av februari. Redan då sa dom att den endast skulle tillverkas i begränsad upplaga så det beslutet har nog fattats redan inför 2016 års säsong

Stefan-L sa:
THS sa:

Ja den har visst inte sålt tillräckligt bra av någon anledning. Jag beställde min i mellandagarna om jag minns rätt och fick den på utsatt tid i början/ mitten av februari. Redan då sa dom att den endast skulle tillverkas i begränsad upplaga så det beslutet har nog fattats redan inför 2016 års säsong

Det kan ju förklara att den tagit slut. Dock verkar ju iaf efterfrågan vara större än utbudet.
Vet inte hur många gånger jag i andra sammanhang fått höra typ: "Nej den tog tyvärr slut nästan direkt. Vi tar inte hem så många i den storleken för den är inte så populär." Det tycker jag är aningen paradoxalt.

THS sa:
Stefan-L sa:
THS sa:

Det kan ju förklara att den tagit slut. Dock verkar ju iaf efterfrågan vara större än utbudet.
Vet inte hur många gånger jag i andra sammanhang fått höra typ: "Nej den tog tyvärr slut nästan direkt. Vi tar inte hem så många i den storleken för den är inte så populär." Det tycker jag är aningen paradoxalt.

Tycker själv det är konstigt att de slutar producera den. Speciellt nu när flertalet cykelmärken kommer med agressiva AM 29ers. Tex Yeti, Santa Cruz, Pivot, YT etc. det tyder väll att det finns en rätt så stor efterfrågan. Man kan ju hoppas att de kommer med Spectral 29er/27,5+ med ännu flackare och längre geometri, så som de gjorde med 27,5 modellen.

Tillbaka
Topp