Den officiella Canyon-tråden

Är det inte bara att köpa en 160-180 adapter alternativt ta bort en adapter om man vill växla mellan 160 och 180 mm skivor? Eller är canyon ramarna gjorda för en fast bromsskivestorlek?

marr sa:
Mtb nisse sa:
Fin support man har från canyon Sverige. Hade inte min cykel i närheten och skulle beställa bromsskivor fick svar 180mm fram 0ch 160mm bak. Trodde ju att dom hade koll på sina cyklar! Men vad fel man kan ha! Så nu sitter man med en bromsskiva 160mm ok 450kr men ändå!
Och svar på mail om detta har man inte fått. Verkar som att när det blir jobbigt så svarar man inte kunden.

Så nästa cykel blir nog ett annat märke för om dom inte svara på en sådan lite grej tänk om det är större bekymmer!

Fasen alltså. Själv har man inget ansvar för något längre. Allt är canyons fel.

Jag är hungrig. Varför har inte canyon brett en macka åt mig?

Lär känna din cykel, så vet du själv hur stors bromsskivor du har.

+1, man upphör aldrig förvånas över folks gnällighet.

Mtb nisse sa:
Ja men ni har ju helt rätt! Klart att om man frågar tillverkaren om vad det ska vara så får man skylla sig själv! Dumma mig.

Jag köper min mjölk på ICA.
Jag ville veta vilket bästföre datum mjölken hade som jag köpte för 4 dagar sedan.
Jag hade tyvärr inte mjölken tillgänglig precis när jag ville veta.

Jag ringde ICA & frågade.

De kunde inte svara på detta, jävlasopkassa ICA!

Tycker tonen i inläggen börjar urarta... Detta ska ju vara "sveriges trevligaste cykelforum" så kanske lite mindre sarkasm och lite mer konstruktiva förslag/diskussion?

/Peter

Nu har jag och jag vet nu att jag ska kolla själv ? men då vid inköp så va jag inte så insnöad i specc och det va redan mycket att hålla reda på för en nybörjare i denna sport. Därför tyckte jag det va lättast att fråga tillverkaren.

Tycker det är roligare att cykla än hålla på med cykeln helt enkelt.

Tror inte alla som håller på med en dator har koll på vad som är i den tex ;)

Senast ändrad:
Varför svarar aldrig Canyon i telefon? Jag har försökt få tag på dem under hela dagen. Nu börjar det närma sig en månad sedan min ram sprack. Jag vill gärna veta hur det går och varför det dröjer.

Mathias B sa:
Varför svarar aldrig Canyon i telefon? Jag har försökt få tag på dem under hela dagen. Nu börjar det närma sig en månad sedan min ram sprack. Jag vill gärna veta hur det går och varför det dröjer.

Dom har alltid svarat när jag har ringt, även om det kan ta några försök om det är många andra som ringer.

Är rejält sugen på en roallite 6.0, speciellt nu när den finns på lite rea. Hur brukar betalningen ske? kan nog först skramla fram pengar den 25:e. Men rean gäller endast 6 dagar till. Kan man få faktura med 20 dagar förfallodatum eller till och med delbetalning?

Tänk vad en lätt sommarskur kan göra
image.jpeg

Tjenare!

Jag tänkte bara höra om en liten sak angående min Strive 7.0. Räcker den till för att kunna cykla på nerför de svarta backarna i Åre eller måste man ha en riktig Sender för att klara av dom?

Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

Jag tänkte bara höra om en liten sak angående min Strive 7.0. Räcker den till för att kunna cykla på nerför de svarta backarna i Åre eller måste man ha en riktig Sender för att klara av dom?

Det är du som cyklar, inte cykeln. En Strive borde duga, men Sendern lär vara najsare.

Lars.E sa:
Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

Det är du som cyklar, inte cykeln. En Strive borde duga, men Sendern lär vara najsare.

Självklart! och "borde duga" räcker för mig. Så länge som inget går sönder så är jag nöjd! ^^

Enduro Fredrik sa:
Lars.E sa:
Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

Självklart! och "borde duga" räcker för mig. Så länge som inget går sönder så är jag nöjd! ^^

Är det någonstans cyklar går sönder så är det i Åre. Även feta DH-cyklar har en förmåga att falla i bitar om man "gasar tills det rasar".

Enduro Fredrik sa:
Lars.E sa:
Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

Allt går sönder inåre!!

fredrik168 sa:
Enduro Fredrik sa:
Lars.E sa:
Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

Allt går sönder inåre!!

Haha, tack. Nu kan jag känna mig lugn! ;)

Tips mottages angående storlekar på Nerve 6.0.

Är 183cm över havet, benmått på 86cm. Jag gissar Large men leveranstiden på Medium är ju lockande.

Någon med erfarenhet?

EnJoker sa:
Tips mottages angående storlekar på Nerve 6.0.

Är 183cm över havet, benmått på 86cm. Jag gissar Large men leveranstiden på Medium är ju lockande.

Någon med erfarenhet?

Nerve 8.9, 184/85 ca och Large sitter som en smäck! Så inget snack, medium blir för litet.

EnJoker sa:
Tackar, då känner jag mig säker :)
Då var det bara den här väntan då...

Med reservation för hur geometrin skiljer mellan 27 och 29" dock, men den är så bra i storlek att det ska rätt mycket till både uppåt och nedåt i längd för att man ska byta.

Hur ser det ut med 7.0 osv?

Läste att geometrin ska vara ganska lik Scott där Large passade perfekt. Så känner mig lugn med storleken. :)

Jo, där halverar man leveranstiden. För mig är dock Reba en uppgradering men hur mycket skiljer Reban & Monarch dämparna på 6.0 sig från Fox Float dämparna som sitter på 7.0an?

Jag tänkte att dessa pengar skulle läggas på en commandpost istället men nu fick du mig att fundera.

Där är jag fel person att svara, men när jag köpte min i maj läste jag länge och väl om skillnaden och det är en smaksak verkar det som. Fördel rockshox att man kan serva den lättare själv, fördel FOX att den verkar uppskattas mer av gemene cyklist när man väl cyklar. Typ.

Absolut dropper före uppgradering av dämpare, samtidigt är det värt en del att få cykeln innan sommaren är slut.

Tjenare!

Jag tänkte fråga om ni någon gång planerar att släppa Joe Barnes Spectral med samma spec samt med enduro teamets färger på ramen? :)

Tack för svaret
Fredrik

Dras pengarna när cykeln skickas iväg från Canyon vid vanlig kortbetalning? Pengarna drogs nämligen igår men preliminär leveranstid är om en månad, har inte fått något mail.

#hoppas

EnJoker sa:
Dras pengarna när cykeln skickas iväg från Canyon vid vanlig kortbetalning? Pengarna drogs nämligen igår men preliminär leveranstid är om en månad, har inte fått något mail.

#hoppas

Fick visserligen mail om att cykeln skickats, men ja, de reserverade pengarna dras på riktigt när cykeln lämnas över till transportföretag. Sedan tar det upp till tre dagar innan du har kartongen innanför din dörr.

(Fick överhuvudtaget massor med mail, först vanliga orderbekräftelsen, sedan att cykeln monteras, sedan ett om packas och någon kvart senare ett om skickas, allt inom tre timmar eller något sådant).

Sohl sa:
sjukt dålig kundservice på canyon! jag mailade dom för över en vecka sedan, inte ett svar. kasst

Ring! Har bara positiva erfarenheter av canyons kundservice. Hittade en spricka i ramen, ringde mailade bilder, två dagar senare besked på att jag skulle få ny ram. Skickade den två dagar efter det fick tillbaka den efter 8 dagar. så allt som allt tog det drygt två veckor.

boiance sa:
Sohl sa:
sjukt dålig kundservice på canyon! jag mailade dom för över en vecka sedan, inte ett svar. kasst

Ring! Har bara positiva erfarenheter av canyons kundservice. Hittade en spricka i ramen, ringde mailade bilder, två dagar senare besked på att jag skulle få ny ram. Skickade den två dagar efter det fick tillbaka den efter 8 dagar. så allt som allt tog det drygt två veckor.

+1 (ibland måste man tyvärr försöka ett par gånger innan de svarar i andra ändan, men då alltid skittrevliga och hjälpsamma!)

08-684 414 40 alltså. 9-15.

Vilka av Canyon Nerve har remote lockout? Jag kan inte hitta spec på det alls, inte ens på de dyraste som jag förmodar har det. Är det bara jag som inte förstår deras specifikationsbeskrivning?

Skogsnalle sa:
Vilka av Canyon Nerve har remote lockout? Jag kan inte hitta spec på det alls, inte ens på de dyraste som jag förmodar har det. Är det bara jag som inte förstår deras specifikationsbeskrivning?

8.9 har det iaf inte. Vad jag vet har ingen det numera, de billigare hade det tidigare. Dock kan man komplettera med det senare.

AX3L sa:
Skogsnalle sa:

8.9 har det iaf inte. Vad jag vet har ingen det numera, de billigare hade det tidigare. Dock kan man komplettera med det senare.

Är inte det skumt om det nu ska vara en allroundhoj? När jag cyklar mer xc-betonat har jag inte tid att fippla med lockouts både fram o bak, det känns som att det kanske passar enduro där man i lugn och ro kan fippla om när man kommit upp. På min Scott Spark använder jag twinlocken väldigt ofta för att inte gunga bort trampeffekt.

Skogsnalle sa:
AX3L sa:
Skogsnalle sa:

Är inte det skumt om det nu ska vara en allroundhoj? När jag cyklar mer xc-betonat har jag inte tid att fippla med lockouts både fram o bak, det känns som att det kanske passar enduro där man i lugn och ro kan fippla om när man kommit upp. På min Scott Spark använder jag twinlocken väldigt ofta för att inte gunga bort trampeffekt.

Ta inte detta på fel sätt, men det är kanske ett teknikfel från din sida. När man kör HT får man en massa ovanor, tex att stå med rumpan precis ovanför sadeln. Man använder kroppsvikten istället för musklerna för att trampa så att säga. Nej fram med höften så ska du se att bobet försvinner (nästan) och du får mer kraft.
illustrerar ungefär min poäng. Dessutom bör du sitta ner så mycket som möjligt, det är så du använder kraften mest effektivt. Stå upp gör iaf jag när jag inte orkar om jag sitter samt för att variera i långa backar och då är inte bobet något problem. Sen finns det bättre och sämre länkage, men min Nerve är bland det bättre (om inte bästa) jag provat när det gäller effektivitet. Ska jag cykla långt på asfalt så fine, lås dämpare för lite gör det såklart.

Skrivet från en cross-trainer, om det inte makear sense :)

Filedrin sa:
Är inne på att köpa en Nerve 8.0 eller 9.0.hade varit jäkligt nöjd med 8.0 om man hade kunnat få sadelstolpen från 9.0. Är det möjligt?

Nope, inga såna byten är möjliga tyvärr. Men den kan du ju köpa löst till vid sidan om för ett ganska bra pris hos valfri tysk sida.

Det bästa med den uppgraderingen är att du får sänkstolpen, dessutom monterad och klar. Men fram för allt att du även får lättare och bättre hjul.

Filedrin sa:
Är det värt att köpa en lös stolpe eller blir det billigare/bättre att gå upp till 9.0?

Det lönar sig nästan aldrig att uppgradera själv. Men en fördel är såklart att du kan välja själv, nu finns ju många droppers och även om jag är väldigt nöjd med min reverb stealth är jag inte helt säker på att jag skaffat en sån själv.

Tillbaka
Topp