Den officiella Canyon-tråden

Skämtar ni?? Dom är ju visst öppna med att Canyon är sponsorer? Speciellt gmbn är det. Sedan om ni ser i förklaringstexten till varje video så står alla deras sponsorer där. Va glada istället att de inte skyltar med det överallt! Sedan gjorde ju som sagt bikeradar samma typ av test med samma resultat.

ceel sa:
stitches sa:
Funderar på att köpa en Spectral (https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-al-5-0-ex.html)
Nu till frågan, ska man köra på en L eller XL? Är 1.88m och väger 90kg. Cyklar på en vanlig 29" Scott HT nu men känner att jag vill ha en mer köttig hoj i skogen. Några andra råd?

Jag är 188 och kör på en L. Men det beror ju oxå på hur långa ben och armar man har.

Okey hur känns den i storleken då? Jag är lite byggd som en apa med korta ben och lång överkropp, långa armar ;)
Då kanske L funkar?

Senast ändrad:
stitches sa:
ceel sa:
stitches sa:
Funderar på att köpa en Spectral (https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-al-5-0-ex.html)
Nu till frågan, ska man köra på en L eller XL? Är 1.88m och väger 90kg. Cyklar på en vanlig 29" Scott HT nu men känner att jag vill ha en mer köttig hoj i skogen. Några andra råd?

Jag är 188 och kör på en L. Men det beror ju oxå på hur långa ben och armar man har.

Okey hur känns den i storleken då? Jag är lite byggd som en apa med korta ben och lång överkropp, långa armar ;)
Då kanske L funkar?

Jag tycker den känns bra. Jag har flippat stammen och slammat den för att komma ner lite i fronten. Jag har 89cm grenmått, och normallånga armar (dvs jag har 188cm mellan fingerspetsarna oxå).

Jag har en Nerve 27,5, vilket är vad Neuron hette förut. Jag är också 169 och kör på en small. Vet inte om jag har kortare eller längre ben än genomsnittsdamen i min längd, men jag har upplevt att jag hamnat lite för lång bak på sadeln, så kanske att en M hade varit mer rätt. Detta har jag dock löst genom att flytta sadeln lite extra bakåt, så nu är det egentligen inget problem längre. Är väldigt nöjd med geometrin på cykeln annars!

K sa:
Hej Canyon!

Jag vill ev köpa en Neuron till frun. 169cm lång, vilken storlek väljer jag? Tänkte överraska till morsdag så inte läge att försöka mäta innerbensmått... blir svårt att förklara...

Något kortare ben än genomsnittet vid 169cm.

Tacksam för input!

stitches sa:
Är 183cm o runt 85kg o köpte en L av al 6.0. Nu skiljer det 5cm på oss men jag skulle inte velat ha en större till mig.
Såg det var bra rabatt på både 5.0 ex och al 6.0 nu
Btw så är jag väldigt nöjd med min Spectral :-)

Jag lyckades böja mitt växelöra, Spectral al 7.0ex-2017, det står att den heter no. 26, denna går dock inte att hitta på Canyons hemsida, får bara upp en som heter no. 27. Vet någon vänlig själ hur man får tag på ett passande växelöra?!

bikerX sa:
Jag lyckades böja mitt växelöra, Spectral al 7.0ex-2017, det står att den heter no. 26, denna går dock inte att hitta på Canyons hemsida, får bara upp en som heter no. 27. Vet någon vänlig själ hur man får tag på ett passande växelöra?!

Har ett nytt nr 26 över. Swisha en hundring så postar jag det i morgon. Skicka dina adress på PM i så fall så får du mitt nr.

Jag är grymt sugen på att ersätta min gamla Merida cx med en Roadlite men den måste ha heltäckande skärmar för att fungera till pendling. Jag har sett i tråden att Canyon rekommenderar SKS Velo 42 men de är alldeles för korta. Är det någon som har lyckats montera SKS Longboards eller Bluemels på sin Roadlite? Går det att få in dubbdäck med skärmarna monterade? Finns det andra alternativ som jag har missat?

UncleZeb sa:
Jag är grymt sugen på att ersätta min gamla Merida cx med en Roadlite men den måste ha heltäckande skärmar för att fungera till pendling. Jag har sett i tråden att Canyon rekommenderar SKS Velo 42 men de är alldeles för korta. Är det någon som har lyckats montera SKS Longboards eller Bluemels på sin Roadlite? Går det att få in dubbdäck med skärmarna monterade? Finns det andra alternativ som jag har missat?

Jag smällde på ett par SKS longboards på min roadlite utan problem. Och det är gott om utrymme för betydligt större däck än min GP 4000 28 mm, så dubbdäck ska inte vara några problem.

Jag har en Canyon Spectral 7.0EX från 2016.
Jag har nyligen bytt bakdämpare eftersom jag lyckats repa Monarchen rejält.
Jag misstänker att jag varit lite vårdslös med hur hårt jag spänt fast dämparen uppe och nere i länkaget och därmed skapat för stor tröghet när dämparen ska röra sig som sin tur repat kolven. Det misstaget vill jag inte göra igen.

Problemet är att jag kan skönja att det står ett åtrdagningsmoment på skruvarna men det är pga rost (!) omöjligt att läsa.
Kan någon kolla vad det står på era skruvar?

jekyll sa:
Jag misstänker att jag varit lite vårdslös med hur hårt jag spänt fast dämparen uppe och nere i länkaget och därmed skapat för stor tröghet när dämparen ska röra sig som sin tur repat kolven. Det misstaget vill jag inte göra igen.

Problemet är att jag kan skönja att det står ett åtrdagningsmoment på skruvarna men det är pga rost (!) omöjligt att läsa.

12 Nm

ceel sa:
jekyll sa:

12 Nm

Tack Ceel!

Happy levererar igen!

jekyll sa:
ceel sa:
jekyll sa:

12 Nm

Tack Ceel!

Happy levererar igen!

Kul att kunna hjälpa till. Lycka till med nya dämpare!

ceel sa:
jekyll sa:
ceel sa:
jekyll sa:

12 Nm

Tack Ceel!

Happy levererar igen!

Vilken dämpare bytte du till?

magedb sa:
ceel sa:
jekyll sa:
ceel sa:
jekyll sa:

12 Nm

Tack Ceel!

Happy levererar igen!

Vilken dämpare bytte du till?

Det blev ett wildcard -Manitou McLeod!
Den har fått ganska bra kritik i de få tester jag hittat. Dessutom till riktigt bra pris - lite drygt 2000:-
Reperation av Monarch RT3:an skulle landa på ca 13-1400:- så då var valet ganska enkelt.
Rullade en snabbt runda innan idag och den kändes ok, men mer test behövs förstås innan jag kan göra en riktig utvärdering.

Jag funderar på att försöka få tag på en beg. speedmax (förra generationen). Beroende på vad jag hittar så kan jag komma att behöva byta ut stammen (finns två varianter som jag förstår det, hög/låg?). Är detta något som går att köpa, eller måste jag hitta en beg. cykel med rätt spec. för mig från start?

@minimalist: Den finns i två varianter som du säger, dels låg TT (i linje med överröret) och en högre Tri (upphöjd 40 mm med möjlighet att höja upp den ytterligare 20 mm med hjälp av distanser). Sedan finns bägge styrstammar i tre olika längder 70, 85 och 100 mm. Mejla till oss då du vet vad du behöver så kan vi försöka ordna det.

/Jonas

Hej!

Är i köpartagen och har stora funderingar kring Canyon Spectral CF 8.0.

Har någon här en Spectral CF i storlek M och är villig att erbjuda en enklare provcykling?
Såklart efter uppvisande av legitimation och under uppsikt om så önskas? :)

MVH

Någon här som märkt av den oerhört trötta servicen Canyon har? Börjar bli riktigt frustrerande... De bör bygga hela skiten kring en fungerande kundservice, halva grejen med direktförsäljning. Usch.

Gonzalos sa:
Någon här som märkt av den oerhört trötta servicen Canyon har? Börjar bli riktigt frustrerande... De bör bygga hela skiten kring en fungerande kundservice, halva grejen med direktförsäljning. Usch.

Lite ospecificerat gnäll. Vad har du råkat ut för?

Gonzalos sa:
Var lite mer specifik om du skall gnälla.
Förra veckan skickade jag ett mail till dem med förfrågan om reservdel en kväll vid kl 22. Fick svar kl 8 dagen efter, de t.o.m. lade ordern åt mig, och ett par dagar senare ligger delen i brevlådan. Toppbetyg på den servicen!

Dom har alltid svarat snabbt på frågor via telefon / mail, sen har det ju varit väntan på skärmar o dylikt. Dom har ju kommit
ikapp sedan nya datasystemet har landat.

Med vänlig hälsning, Raceit

Mycket märkligt, har inte fått tag på dem på 4-5 dagar nu, vare sig genom mail, telefon eller chatten.. Allt var klockrent innan beställningen gjordes men nu är det helt tyst och beställningen står still.

Tillbaka
Topp