Den officiella Canyon-tråden

Då var en AL SL 7.9 beställd på rean, spännande!

Har ju läst om en del problem med leveranser och så från Canyon, hur funkar det nu? Gäller sånt bara cyklar som inte finns i lager, eller är det även lagervaror som är väldigt sena med att lämna fabriken?

Det står att den beräknas lämna fabriken mellan 26-30 juni, men jag har redan fått ett spårningsnummer för försändelsen! Innebär det att den borde komma snabbare än så eller kan det fortfarande bli förseningar? Vore kul att ha den till semestern :)

Lidodido sa:

Har ju läst om en del problem med leveranser och så från Canyon, hur funkar det nu? Gäller sånt bara cyklar som inte finns i lager, eller är det även lagervaror som är väldigt sena med att lämna fabriken?

Det står att den beräknas lämna fabriken mellan 26-30 juni, men jag har redan fått ett spårningsnummer för försändelsen! Innebär det att den borde komma snabbare än så eller kan det fortfarande bli förseningar? Vore kul att ha den till semestern :)

Det gällde väl under hösten/våren 2015/2016 när Canyon bytte fabrik. Idag är allt iordning och fungerar fint :)

Enduro Fredrik sa:
Lidodido sa:

Det gällde väl under hösten/våren 2015/2016 när Canyon bytte fabrik. Idag är allt iordning och fungerar fint :)

Sweet, då får vi bara hoppas att de är så snabba som möjligt. 26:e juni känns lite sent för en lagervara som börjat behandlas men det kanske är pessimist-datum :)

Hoppas du inte får samma väntetid som jag! Min bekräftelse kom den förste juni men cykeln har fortfarande inte skickats, trots att den var i lager och Canyon Sv påstått att den ska skickas inom en snar framtid ett flertal gånger..

Förutom det så är jag toppennöjd.

Hej. Tänkte köpa min första racer. Har kollat på en Ultimate Cf sl 9.0. Enligt Canyons PPS så ska jag ha storlek L. När jag jämför med andra märkens rekommendationer kring storlekar för min längd; (Trek58/60, Scott XL, Specialized 58) så är måtten på Canyon en storlek mindre? När jag jämför måtten med de andra märkena borde jag ha XL? PPS; Längd:188 Innerbenlängd:89 Armlängd:68 Axelbredd 45 Överkropp:69.5 Är det någon här som har storlek L eller XL? Vad kör ni för storlek/längd? Kan jag gå på PPS? Tack på förhand.

Uppochner sa:
Hej. Tänkte köpa min första racer. Har kollat på en Ultimate Cf sl 9.0. Enligt Canyons PPS så ska jag ha storlek L. När jag jämför med andra märkens rekommendationer kring storlekar för min längd; (Trek58/60, Scott XL, Specialized 58) så är måtten på Canyon en storlek mindre? När jag jämför måtten med de andra märkena borde jag ha XL? PPS; Längd:188 Innerbenlängd:89 Armlängd:68 Axelbredd 45 Överkropp:69.5 Är det någon här som har storlek L eller XL? Vad kör ni för storlek/längd? Kan jag gå på PPS? Tack på förhand.

PPS har tidigare bara gått på innerbenslängd och tror den gör det fortfarande. Jag är 187/90 och hade tidigare en Ultimate i XL. Nu har jag en Ultimate i L och det passar mig betydligt bättre. Ligger jag mellan storlekar så väljer jag alltid den mindre numera.

Gonzalos sa:
Hoppas du inte får samma väntetid som jag! Min bekräftelse kom den förste juni men cykeln har fortfarande inte skickats, trots att den var i lager och Canyon Sv påstått att den ska skickas inom en snar framtid ett flertal gånger..

Förutom det så är jag toppennöjd.
Den skickades idag, beräknas framme bästa måndag. Förväntade leveransen var alltså heeeelt fel ute, åt rätt håll :-)

ceel sa:
Toxy sa:
ceel sa:
Toxy sa:
Väntar på aeroad med nya ultegra :) 2018 års cyklar släpps närdå (2018 kanske??)?

Typ juli-aug brukar det väl vara...

Då är det vara stt hålla på återbäringen och sälja en eller två cyklar...

Kan ju oxå bli oktober (Canyon brukar inte släppa alla nya modeller samtidigt) så cykla vidare på dina andra cyklar ett tag till. :)

Ser framemot att byta ut racern och tempon mot en schysst aeroad ✌️

Vad är det där PPS egentligen? Står om det i manualen men på Canyons hemsida hittar jag bara "how to meashure PPS " men inget om vad man skall använda mätningarna till? Är det bara för att välja rätt storlek på cykel eller finns det några andra instruktioner?
Dåligt att man inte kan hitta det iså fall?

@Thomas_N: PPS används kort och gott som ett hjälpmedel för våra kunder att hitta rätt storlek. Samt att det till viss del även används för att samla in information som kan hjälpa oss i framtiden med geometrier etc.

/Jonas

Canyon_Sverige sa:
@Thomas_N: PPS används kort och gott som ett hjälpmedel för våra kunder att hitta rätt storlek. Samt att det till viss del även används för att samla in information som kan hjälpa oss i framtiden med geometrier etc.

/Jonas

Ny Lux 2018?
Lovar att inte berätta vidare... ?

eiskall sa:
Canyon_Sverige sa:

/Jonas

Ny Lux 2018?
Lovar att inte berätta vidare... ?

Ny Spectral 2018? 29" alt 27.5" plus? :) som ovan lovar jag också att inte berätta vidare utan istället börja spara pengar ;)

Fick hem min nya Grand Canyon 4.9 al idag men vart väldigt sur när jag går in på hemsidan och ser att dom rear ut dom 1000:- billigare än jag betalde för 4 dagar sen. Funderar hårt på att maila dom.???

UnoG sa:
Fick hem min nya Grand Canyon 4.9 al idag men vart väldigt sur när jag går in på hemsidan och ser att dom rear ut dom 1000:- billigare än jag betalde för 4 dagar sen. Funderar hårt på att maila dom.???

Du köpte marknadens kanske mest prisvärda cykel. Lev med det ;)

UnoG sa:
Det här är ju standard i dag med alla dessa jäkla reapriser och kampanjar hitan och ditan.

Jag jobbar också i butik och det är ju nästan ett heltidsjobb bara att hålla koll på alla kampanjpriser. Maila och fråga om de kan tänka sig att dra av på ditt köp, det är ju trots allt bara några dagar.

Liksom Lidodido ovan är jag lite sugen på en Grand Canyon AL SL 7.9, som står mot två andra cyklar som jag kunnat prova innan. GC:en verkar ju ha riktigt fina specs till ett bra pris men just att jag inte kan prova ut storleken/geometrin gör att jag tvekar.

Till er med erfarenhet av GC-serien: vad har ni att säga om geometrin kopplat till sittställning? Jag är egentligen inte ute efter att jaga tider på långlopp utan prioriterar mer en mer upprätt sittställning som främjar teknisk och lekfull åkning. Är GC:n något att titta på då eller är jag helt fel ute? Har förstått att Canyon som varumärke är uppbyggt kring ett racingarv och vet inte hur mycket det har spillt över på deras GC-mtb:s.

Är i korta ordalag orolig för att geometrin ska vara mer race än modern och trailvänlig. Någon?

Är i ofrivillig cykelköpartag!! Har haft Scott Spark 930 M (2014)
Spec: Kolfiber, 29", heldämpad & 1x12 är nog baskrav.

Har fastnat för LUX CF 8.9 PRO RACE (M).

Men så är det det här med att "prov cykla"!!
Visst går att returnera men lite pyssel.
Så någon med erfarenhet av cykeln får gärna uttala sig!

//JW

Vad beställer man för storlek på en Grand canyon al sl 8.9 när man är har mått:
188 cm
Ben 94-95 cm
Arm 67-68 cm
Överkopp ca 67 cm

Gränsen mellan L och XL går vid 95 cm benlängd ?

Hade varit tacksamt med lite input.

Någon som vet vad som gäller för retur av cykel man köpt från Canyon?
Jag vågar inte cykla på min. Hade velat prova några mil, men jag är rädd att man inte får returnera då?
Jag funderar på om jag köpt fel modell och borde köpt Ultimate istället för endurance.. Jag har korta ben och lång överkropp. Kanske hade varit mer rätt med den Ultimate men det känner man ju inte när man citter på cykeln I vardagsrummet...

@TEE1: Du ligger på gränsen men med tanke på din benlängd rekommenderar jag en XL då risken är att du hamnar precis på maxgränsen för maximalt utstick på sadelstolpen på en L.

/Jonas

Senast ändrad:
Canyon_Sverige sa:
@TEE1: Du ligger på gränsen men med tanke på din benlängd rekommenderar jag en XL då risken är att du hamnar precis på maxgränsen för maximalt utstick på sadelstolpen på en L.

/Jonas

+1

Dessutom kan du lätt komplettera med en kortare stam om cykeln känns för lång sen.

Hej!

Jag funderar på att köpa en Roadlite Al 7.0 eller 8.0.

Syftet är att ha en bra cykel att pendla till jobbet. Cirka 2-4mil per dag.

Det jag undrar är:

1. Hur tunna är hjulen/däcken? Går det få på lite grövre däck till hösten eller är de lika smala som på min racer? (En Scott speedster) jag skulle föredra lite bredare däck nämligen.

2. Går det montera skärmar och pakethållare i ramen, finns det skruvhål eller dylikt för det?

3. Bättre alternativ i samma prisklass? Det är ju en del trottoarkanter, grus och annat när en ska kunna cykla inne i stan. Tycker att min racer är för tunna däck och jobbigt med allt klickande med övergångsställen med spd och sådär.

Tacksam för svar :-)

Fenris

Även jag tänkte överge min gamla 26" och slå till på en Grand Canyon AL SL 7.9
Vad är leveranstiden (ungefär)?
Är 174/70 kg ca 80-81 cm ben, så jag gissar att M blir bra?

Senast ändrad:
En teknisk fråga.
Har en Spectral från 2014 storlek medium.

Har spectralramen blivit längre på senare tid? Och i så fall från vilket år gjordes denna ändringen?

SteffoN sa:

Jag beställde en måndagkväll och fick den på fredagen, upp till Norrland. Fick den alltså långt innan det beräknade datumet då den skulle ha lämnat lagret.

Lidodido sa:
SteffoN sa:

Jag beställde en måndagkväll och fick den på fredagen, upp till Norrland. Fick den alltså långt innan det beräknade datumet då den skulle ha lämnat lagret.

Ah, det låter ju bra, nästa vecka då...!

Henrik_E
Du får beställa 7x9 klämmor från canyon Sverige.
avd tips googla om du ska ändra vinkeln på sadeln. De som monterat på fabriken har gjort det ordentligt. =)

Jag försöker beställa lite delar på Canyons hemsida men fastnar på leveransadress, där sidan vägrar godta postnummer oavsett om jag skriver enbart siffror eller med landskod. Lösning?

Några frågor: går det att byta styrbredd och styrstamslängd på en endurace cf sl 8.0?

När jag köpte min senaste canyon lvg gick det...men nu vet jag inte längre vad som gäller?

Jag har beställt en GC 4.9 som var i lager men på orderbekräftelsen står det leverans om ca 2 veckor vilket vad lite tråkigt. Men om jag läser på denna sida så vekar de ibland skickas tidigare än beräknat, kan jag räkna med det eller är det bara folk som haft tur?

Tillbaka
Topp