Den officiella Canyon-tråden

hsb sa:
Jag har beställt en GC 4.9 som var i lager men på orderbekräftelsen står det leverans om ca 2 veckor vilket vad lite tråkigt. Men om jag läser på denna sida så vekar de ibland skickas tidigare än beräknat, kan jag räkna med det eller är det bara folk som haft tur?

Beställde en i mitten på förea veckan. Beräknad att skickas 3/7 från början men skickades tidigare och är i Dannmark nu, ska komma på onsdag enl. ups om jag följer ordern :)

Robinlu sa:
hsb sa:
Jag har beställt en GC 4.9 som var i lager men på orderbekräftelsen står det leverans om ca 2 veckor vilket vad lite tråkigt. Men om jag läser på denna sida så vekar de ibland skickas tidigare än beräknat, kan jag räkna med det eller är det bara folk som haft tur?

Beställde en i mitten på förea veckan. Beräknad att skickas 3/7 från början men skickades tidigare och är i Dannmark nu, ska komma på onsdag enl. ups om jag följer ordern :)

Låter lovande!

Robinlu sa:
hsb sa:

Min beräknas också komma på onsdag! Kul! Viss skillnad mot första estimated 10-14 Juli

Tjenare!

Årsmodell 2018 av spectral, när har dessa tänkts börja rulla ut ur fabriken? Hoppas de kommer ut lika sent som förra året... Hoppas nämligen på gx eagle och den nya spaken för rs droppern :)

@föredetting

Vet inte om det går att byta i förväg. Men jag bytte min i efterhand, när jag märkte att den var alldeles för lång. Ett mail till dem, och nån timme senare fick jag bekräftelse på att de skickat en ny, kortare stam, utan kostnad.

Bilagor

• skillnad.PNG
    skillnad.PNG
    108.7 KB · Besök: 143
Senast ändrad:
Nu har jag inte kollat upp vikterna på varje del här, men det verkar väl rätt rimligt? Du har ett tyngre vevparti, en extra klinga fram, samt hela framväxelpaketet (reglage, framväxel, vajrar+ hölje). Eller?

JJS sa:
Nu har jag inte kollat upp vikterna på varje del här, men det verkar väl rätt rimligt? Du har ett tyngre vevparti, en extra klinga fram, samt hela framväxelpaketet (reglage, framväxel, vajrar+ hölje). Eller?

Vevpartierna ska väga lika utan klingor vad jag kunde hitta, så låt säga 100 gram där för en extra klinga? Jag förstår inte hur det blir nästan 1 kg.

Luktapåblommorna sa:
JJS sa:

Vevpartierna ska väga lika utan klingor vad jag kunde hitta, så låt säga 100 gram där för en extra klinga? Jag förstår inte hur det blir nästan 1 kg.

500-600g kanske sitter där. Utöver det är det väl däck, kassett, bromsar mm som skiljer mellan cyklarna, mer kedja osv och många bäckar...

Luktapåblommorna sa:
JJS sa:

Framväxel, reglage, vajer och extra klinga blir gärna en bit över 400 g.

eiskall sa:
Luktapåblommorna sa:
JJS sa:

Ok, det är halv viktskillnaden.
Vad är resterande 450gram?

Edit: Kassett är 100 gram. Så 350 gram kvar. Skiljer det så mycket på 2 maxxis ikon däck och 2 conti x-king racesport?

Senast ändrad:
Nu på rean så står jag mellan dessa modeller:

Aeroad cf slx disc 8.0
https://www.canyon.com/sv/road/aeroad/aeroad-cf-slx-disc-8-0.html

och denna:

Ultimate cf slx disc 8.0 di2
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-slx-disc-8-0-di2.html

Är aeroad ramen ovan kompatibel med di2 grupp om uppgraderingssuget kommer i framtiden? (Eller krävs det en massa ingrepp?)

Om jag tolkar denna artikel så är den det:
http://road.cc/content/feature/224328-your-complete-guide-canyons-2017-road-bikes

"Keeping things simple, there’s just one Aeroad platform in the range: the second generation Aeroad CF SLX, available in rim brake and disc brake versions."

Om inte, så klickar jag hem Ultimate:n.

Mvh,
villeit sa:
Är aeroad ramen ovan kompatibel med di2 grupp om uppgraderingssuget kommer i framtiden? (Eller krävs det en massa ingrepp?)
Canyon kör olika ramar för elektriska och mekaniska grupper så nej det kommer inte fungera rakt av utan egna modifikationer av ramen typ borra hål för kablar.

eiskall sa:

När jag plockade av Deore framväxel och ersatte 36/22 med 34T NW blev det 122+149+76 = 347 gram besparing (inklusive internt heldraget vajer hölje). Undrar därmed lite vilken komponentgrupp som skulle vara över 50 gram tyngre bara på den delen.

NLC sa:
eiskall sa:

När jag plockade av Deore framväxel och ersatte 36/22 med 34T NW blev det 122+149+76 = 347 gram besparing (inklusive internt heldraget vajer hölje). Undrar därmed lite vilken komponentgrupp som skulle vara över 50 gram tyngre bara på den delen.

Jag bytte på en cykel med tredelat. Superstar-drevet vägde dessutom bara ca 35 g.

Luktapåblommorna sa:
eiskall sa:
Luktapåblommorna sa:
JJS sa:

Edit: Kassett är 100 gram. Så 350 gram kvar. Skiljer det så mycket på 2 maxxis ikon däck och 2 conti x-king racesport?

Ta den kompletta komponentlistan och jämför del för del. Det är det normala förfarandet för gramjägare.

Man kan ju lätt använda uppgivna, eller ännu bättre, testade vikter för komponentgrupper och komponenter.

Då får du svar på din fråga.

Man kan dessutom - som sagt - korta kedjan och köra kortare cage med 1x jfrt 2x/3x vilket innebär några gram till utöver de av eiskall angivna 347g. Ett dedikerat 1x vevparti borde också vara något lättare än ett 2x/3x vevparti. Cykeltillverkare sätter ju dit rätt från början. Men jag gjorde samma vägning när jag 1x konverterade min Giant. Man vill ju veta vad det blev.

Kristoffer R sa:
Luktapåblommorna sa:
eiskall sa:
Luktapåblommorna sa:
JJS sa:

Ta den kompletta komponentlistan och jämför del för del. Det är det normala förfarandet för gramjägare.

Nu är det 1,4 kilogram men tack för att du försöker hjälpa till.
Jag har jämfört del för del och saknar fortfarande 350-500 gram. Väger handtagen det tror du, hittade ingen vikt på dem?

Mayhem sa:
villeit sa:
Canyon kör olika ramar för elektriska och mekaniska grupper så nej det kommer inte fungera rakt av utan egna modifikationer av ramen typ borra hål för kablar.

Jag har förstått att det är så för modellerna med fälgbroms, men för skivbromsar är jag inte lika säker att så är fallet...

villeit sa:
Jag har förstått att det är så för modellerna med fälgbroms, men för skivbromsar är jag inte lika säker att så är fallet...
Jo det är så även där. Räcker ju med att titta på vilka lösa ramset som säljs för att inse att så är fallet. Även om det för just Aeroad bara säljs ett löst ramset så är den ju tydligt angiven som Electric, dvs ramset för mekaniska växlar säljs inte separat. För Ultimate och Endurace disc säljs båda ramseten separat.

Senast ändrad:
Luktapåblommorna sa:
Kristoffer R sa:
Luktapåblommorna sa:
eiskall sa:
Luktapåblommorna sa:
JJS sa:

Nu är det 1,4 kilogram men tack för att du försöker hjälpa till.
Jag har jämfört del för del och saknar fortfarande 350-500 gram. Väger handtagen det tror du, hittade ingen vikt på dem?

Jag gnäller nog lika mycket som jag hjälper :D

Kan du posta vikterna? Det vore klart intressant att titta på. En skärmdump från Excel eller liknande om du inte vill försöka formatera/ordbehandla en lista.

Foamhandtag ligger på 30-50 g men jag kan minnas fel, vanliga till lock on allt från 200g och uppåt till 400g för ett par som tex Ergon. Så teoretiskt kan det vara den men njaaa...?

Kan posta Excelklipp när jag kommer hem. När jag räknat som välvilligast saknas det 300g. Men tror ju inte det sitter den lätta SC gaffeln på Pro Race och isf är det 400g till. Och är contidäcken SL samma som racesport är det 200g till. Isf saknas det 900g. Antingen har jag tur eller så har de som köpt Pro Race otur för nånstans stämmer det inte.

Mayhem sa:
villeit sa:
Jo det är så även där. Räcker ju med att titta på vilka lösa ramset som säljs för att inse att så är fallet. Även om det för just Aeroad bara säljs ett löst ramset så är den ju tydligt angiven som Electric, dvs ramset för mekaniska växlar säljs inte separat. För Ultimate och Endurace disc säljs båda ramseten separat.

Gahh varför ska detta vara så svårt?! :)

Ultimate med di2 eller Aeroad med ultegra.
Blir nog Aeroad ändå..

Hej,
Jag har varit ute på två rundor. Den känns ok, men jag har styrer längst ner utan distanser trots att mina revben inte läkt helt ännu. Hade jag köpt en cykel nu hade jag valt en ultimate framför en endurance tror jag. Första rundan testade jag 2 mil och i går blev det 5,5 mil.
Fösta rundorna jag kunde köra efter min chrash i Maj.
Jag antar att det börjar bli sent att börja returnera cykeln nu och byta till en ultimate i stället? Fick cykeln för en månad sedan i morgon.. .

Mayhem sa:
villeit sa:

Pratade med support på Canyon och de påpekade också att det är mekanist ram men att man kan uppgradera till sram etap för att det är trådlöst. Så då blir det att klicka hem en sån ikväll och med gott samvete veta att det går att uppgradera i framtiden. :)

Hej, jag behöver eran hjälp. Jag har under nästan två års tid suttit och kollat på en Canyon Commuter. Det är en riktig drömcykel för mig. Problemet är att det nu har blivit tal om att cykla Vätternrundan nästa år. Jag är medveten om att det är rekommenderat att ha bockstyre om man ska cykla Vätternrundan. Jag vill inte gärna köpa en cykel som jag endast kommer använda till Vätternrundan och sedan inte får någon nytta av när loppet är avklarat. Jag tänkte därför att det här kunde vara min chans att få köpa min drömcykel. Min fråga lyder om man klarar att cykla Vätternrundan på en Canyon Commuter 3.0 eller 4.0 om man förbereder den med smalare däck, bar ends, spd-pedaler m.m.?

Ambitionsnivån på Vätternrundan är att klara loppet, mitt fokus ligger egentligen på pendlingen vilket jag gör dagligen. Jag cyklar idag runt 200 mil per år till skola/jobb på en cykel som jag köpte begagnat för 350kr. Det här skulle verkligen vara ett stort lyft för mig även om jag valde budgetvarianten Commuter 3.0.

RedDown sa:
Hej, jag behöver eran hjälp. Jag har under nästan två års tid suttit och kollat på en Canyon Commuter. Det är en riktig drömcykel för mig. Problemet är att det nu har blivit tal om att cykla Vätternrundan nästa år. Jag är medveten om att det är rekommenderat att ha bockstyre om man ska cykla Vätternrundan. Jag vill inte gärna köpa en cykel som jag endast kommer använda till Vätternrundan och sedan inte får någon nytta av när loppet är avklarat. Jag tänkte därför att det här kunde vara min chans att få köpa min drömcykel. Min fråga lyder om man klarar att cykla Vätternrundan på en Canyon Commuter 3.0 eller 4.0 om man förbereder den med smalare däck, bar ends, spd-pedaler m.m.?

Ambitionsnivån på Vätternrundan är att klara loppet, mitt fokus ligger egentligen på pendlingen vilket jag gör dagligen. Jag cyklar idag runt 200 mil per år till skola/jobb på en cykel som jag köpte begagnat för 350kr. Det här skulle verkligen vara ett stort lyft för mig även om jag valde budgetvarianten Commuter 3.0.

"Lappen" cyklar Vätternrundan på en herrcykel med fikakorg. Och han är typ 80 bast. Du klarar dig garanterat runt på en commuter.

Fråga: Har precis beställt min första lite bättre cykel - en GC AL SL 7.9. Började dock fundera lite... hade en Neuron AL 6.0 varit ett bättre val?

Jag kör ingen riktig offroad, utan mycket asfalt och en hel del grova timmervägar. Känner inte att HT är en begränsning i nuläget, men hade en heldämpad varit ett bättre val för en lönnig nubörjare?

Tillbaka
Topp