Den officiella Canyon-tråden

bikerX sa:
Har en fundering angående min Spectral 7.0ex- 2017, hur stort drev kan man montera fram (Sram Eagle) 32t är original, jag provade ett 38t men det tar i kedjestaget, anledningen till bytet är att jag skall köra cykelvasan och 32t känns lite för litet.

Jag har kört 36T på min.

Stuntman88 sa:
Nån som vet något om 2018 Spectral AL?
Komponenter och prisbild?

Är det värt att köpa en 2017 till några tusen rabatt nu eller vänta?

Dubbekollla om din storlek finns av 2017 till att börja med. Sjukt köpsugen men i princip allt i XL är slutsålt. Iaf de modeller/färger som passar mig.

Ixion sa:
Stuntman88 sa:
Nån som vet något om 2018 Spectral AL?
Komponenter och prisbild?

Är det värt att köpa en 2017 till några tusen rabatt nu eller vänta?

Dubbekollla om din storlek finns av 2017 till att börja med. Sjukt köpsugen men i princip allt i XL är slutsålt. Iaf de modeller/färger som passar mig.

Jo min storlek finns.. Än så länge, frågan är hur länge man vågar vänta.. Den jag tittar på är bara nedsatt 3000 nu. Därför känner jag om det är stor skillnad på 2018 och prisbilden är samma så kan jag lika gärna vänta.

Jag tänkte köpa nytt växelöra till min Endurace CF 7.0. Men jag är väldigt osäker på vilket jag ska ha då det som sitter på min cykel idag heter No. 23 men när jag tittar spec. på cykeln så står det No. 18. Vilket skall jag ha?

Min erfarenhet från de senaste tio åren är att många cyklister har förhoppningar om bibehållna eller billigare cykelpriser nästa årsmodell. Men varje ny årsmodell är dyrare än den föregående och påfallande ofta kombinerat med försämrad specifikation. Så vill man köpa prisvärt är sommarrea av innevarande årsmodell den enda tidpunkt där man kan maxa ut pris och spec.

Supersonic sa:
Min erfarenhet från de senaste tio åren är att många cyklister har förhoppningar om bibehållna eller billigare cykelpriser nästa årsmodell. Men varje ny årsmodell är dyrare än den föregående och påfallande ofta kombinerat med försämrad specifikation. Så vill man köpa prisvärt är sommarrea av innevarande årsmodell den enda tidpunkt där man kan maxa ut pris och spec.

+1

Supersonic sa:

Håller fullt med i detta. Sedan får man inte glömma att vissa tillverkare låter förra årets hightech följa med nedåt i ledet, så även om specen i sig blir lägre är det vanskligt att dra slutsatsen att cykeln i sig blir sämre.

Men kort sagt, hade mina storlekar funnits hade jag nog slagit till på såväl en ny MTB som något vägvänligare under denna rea. (sjukt drygt att exceed CF SL 7.9 tex är slut i XL :( )

Låter lovande. Reas alla kvarvarande cyklar då? Sugen på Spectral CF EX 8.0 men den tycks slutsåld i L. CF 8.0 finns men är ju sugen på singelklinga. Inte sugen på modda cykel för 30k på direkten...

De brukar rea ut årets kvarvarande hojar. Är den slutsåld nu kommer det knappast några nya på rean.
På senare år har det inte varit några rejält sänkta priser så som det var lite längre tillbaka i tiden utan mer rabatter i likhet med TdF-rean.

Hej Canyon!

Jag beställde två Inflite 9.0 häromdagen. Jättenice cykel men jag har en fråga:

Sadeln på båda cyklarna sluttade kraftigt framåt. Finns det någon tanke med detta? :)

@Jonas_: Det var nog ingen tanke där, snarare brist på...
För att justera vinkeln på stolpen Vcls 2.0 får du dra ut den helt och sedan lossa på skruven som sitter längst ner, därefter kan du ändra vinkeln, det ska sitta markeringar på stolpen också så du ser på ett ungefär vilken vinkel den står i.

/Jonas

Senast ändrad:
Canyon_Sverige sa:
@Jonas_: Det var nog ingen tanke där, snarare brist på...
För att justera vinkeln på stolpen Vcls 2.0 får du dra ut den helt och sedan lossa på skruven som sitter längst ner, därefter kan du ändra vinkeln, det ska sitta markeringar på stolpen också så du ser på ett ungefär vilken vinkel den står i.

/Jonas

Tack för svar! Det var en till mig och en till min partner och det var två olika beställningar som anlände olika dagar men båda hade samma sluttande sadlar, därför min undran. :)

Nån som kör med breda fälgar på sin gamla speedmax? Har en speedmax al -15, samma gaffel som äldre speedmax CF. Är på gränsen att 25mm däck på gammal smal fälg ryms i gaffeln...

Hej! Ber om ursäkt på förhand om detta besvarats tidigare, men sökfunktion i enskild tråd verkar saknas!

Jag funderar på att köpa en Endurace men nojar lite för den iof fina aerocockpiten, där styre och styrstam kommer i ett stycke. Om styrstamslängden, eller styrergonomi i övrigt blir fel, är det möjligt att byta? Jag har inte hittat någon möjlighet att köpa dessa separat på hemsidan.

Jonas_ sa:
Jag funderar på att köpa en Endurace men nojar lite för den iof fina aerocockpiten, där styre och styrstam kommer i ett stycke. Om styrstamslängden, eller styrergonomi i övrigt blir fel, är det möjligt att byta?
Ja du har 30 dagar på dig att byta. Kontakta Canyon och de skickar ut ett nytt styre, du utför bytet och skickar tillbaka det gamla styret typ.

Mayhem sa:
Jonas_ sa:
Jag funderar på att köpa en Endurace men nojar lite för den iof fina aerocockpiten, där styre och styrstam kommer i ett stycke. Om styrstamslängden, eller styrergonomi i övrigt blir fel, är det möjligt att byta?

Ja du har 30 dagar på dig att byta. Kontakta Canyon och de skickar ut ett nytt styre, du utför bytet och skickar tillbaka det gamla styret typ.

OK tack. Jag var i kontakt med kundtjänst ang. detta och fick följande svar:

"Hej Jonas,

Det går inte att få styret utbytt innan leverans men inom 30 dagar efter leverans kan vi byta ut det om så önskas. Cockpiten på Enduracen (H31) är det styret som är mest komfortabelt av de vi har."

"Så om jag vill ha en cykel i M som har en styrstam på 110mm så får jag en med 100, returnerar styret och få en 110mm skickad? Detta snarare än att jag direkt får en 110mm vid montering? Har jag förstått det rätt?"

"Ja, det stämmer."

Detta är ju, åtminstone ur ett kundperspektiv, ett lite märkligt förfarande tycker jag. Det skulle ju kosta mig både en väsentlig tidsåtgång och en del besvär (på båda håll, kan man tycka) innan allt är skickat, returnerat och skickat igen, mellan Sverige och Tyskland :)

Jonas_ sa:
Mayhem sa:
Jonas_ sa:

OK tack. Jag var i kontakt med kundtjänst ang. detta och fick följande svar:

"Hej Jonas,

Det går inte att få styret utbytt innan leverans men inom 30 dagar efter leverans kan vi byta ut det om så önskas. Cockpiten på Enduracen (H31) är det styret som är mest komfortabelt av de vi har."

"Så om jag vill ha en cykel i M som har en styrstam på 110mm så får jag en med 100, returnerar styret och få en 110mm skickad? Detta snarare än att jag direkt får en 110mm vid montering? Har jag förstått det rätt?"

"Ja, det stämmer."

Detta är ju, åtminstone ur ett kundperspektiv, ett lite märkligt förfarande tycker jag. Det skulle ju kosta mig både en väsentlig tidsåtgång och en del besvär (på båda håll, kan man tycka) innan allt är skickat, returnerat och skickat igen, mellan Sverige och Tyskland :)
Det är inte säkert det skickas Tyskland-Sverige, ibland har de prylarna i Sverige.
Utifrån det är lämpligt eller ej så är det ju ett sätt canyon valt att göra, antagligen för att det är endast en liten andel kunder som väljer att anpassa sin cykel (eller kommer på att den behöver anpassas), och man kan därmed ha en mer kostnadseffektiv produktion genom att endast bygga en spec istf att behöva anpassa varje cykel i fabrik.
För min del funkade det utmärkt, och jag skulle ha behövt gjort det iaf eftersom jag inte visste att jag ville ha den stamlängd jag till slut valde förrän jag provat cykeln.

Senast ändrad:
Jonas_ sa:
Att hantera det på "löpande bandet" stör mer än om reklamationsavdelningen gör ett byte. Cyklarna är ju inte BTO direkt...
Sen att det miljömässigt är tossigt är en annan femma.

Var sugen på att göra ett klipp på en inflite nu under rean, men såg nya inflite kolfibercrossen.....

Crux dödaren?

Bilagor

• IMG_3984.JPG
    IMG_3984.JPG
    155.3 KB · Besök: 120
Senast ändrad:
Vill bara ge lite beröm åt Canyon.
Tjejen beställde en Neuron 7.0 i måndags morse och idag onsdag så kom den hem till dörren. Det tycker jag är snabbt jobbat?

Tillbaka
Topp