Den officiella Canyon-tråden

Jag har en Nerve 7.9 2015 och funderar på att byta ut framgaffeln (Fox32 evolution 110 mm) till något grövre och bättre, kanske en Pike på 120 mm. Blir det bra tror ni? Eller galet?

Supersonic sa:
De brukar släppa info om nästa års modeller på cykelmässan Eurobike, som i år börjar den 30 augusti, alltså om två veckor.
Nya Inflite släpptes veckan som var, och Strive 2018 är uppenbarligen redan släppt i USA. Fredriks inlägg ovan relaterar till det, dvs varför den är släppt där men inte här.
Som jag förstått släpps nya modeller under hela hösten (har uppenbarligen redan börjat), kanske lite fler i samband med Eurobike, men vissa dröjer ännu längre in på hösten.

ooms sa:
Supersonic sa:
De brukar släppa info om nästa års modeller på cykelmässan Eurobike, som i år börjar den 30 augusti, alltså om två veckor.
Nya Inflite släpptes veckan som var, och Strive 2018 är uppenbarligen redan släppt i USA. Fredriks inlägg ovan relaterar till det, dvs varför den är släppt där men inte här.
Som jag förstått släpps nya modeller under hela hösten (har uppenbarligen redan börjat), kanske lite fler i samband med Eurobike, men vissa dröjer ännu längre in på hösten.

Jag tycker det är lite konstigt att Canyon är så långt efter många andra tillverkare med att släppa dess nya modeller. Men, de har kanske ett lite annat koncept med att de måste sälja ut ett större antal eller något?

Enduro Fredrik sa:
ooms sa:
Supersonic sa:

Jag tycker det är lite konstigt att Canyon är så långt efter många andra tillverkare med att släppa dess nya modeller. Men, de har kanske ett lite annat koncept med att de måste sälja ut ett större antal eller något?

Tror det kan ha att göra med att canyon skippat återförsäljarna.
Canyon vill troligast sälja så stor del som möjligt av sina lagerförda cyklar denna sommar innan det fylls på med nästa årsmodell under vintern. Ungefär som en helt vanlig LBS som inte fyller sina butiker med nästa årsmodell denna årstid (Jo jag vet att vissa LBS får hem några fåtal av nästa årsmodell redan på sensommaren, men då oftast på beställning, eller någon populär modell som annars är slut i butiken).

Angående Canyon Lux 2018 så verkar de ändra modellnamnen något.

Söker man på "lux" på Canyons amerikanska sida ( https://www.canyon.com/en-us/mtb/strive/strive-cf-7-0 ) så får man upp tre förslag:
CF 9.0 Pro Race Team
CF 8.0 Pro Race
CF 7.0 Pro Race

Sen kan man försöka tolka det som en fjortis tolkar sms eller bara vänta och se hur modellerna ser ut. Jag hoppas i alla fall på en uppdaterad ram för 2018.

Sambon letar ny cykel och vi har kollat på Grand Canyon AL 5.9 Wmn som verkar vara en trevlig.
Med Canyons storleksuträkning på hemsidan får vi att hon ska ha en medium-ram, men om vi minskar hennes längd 1 cm (från 172 cm till 171 cm) föreslås istället storlek S.

Med tanke på att det brukar rekommenderas att ta en mindre ram om man står precis i gränsen mellan två är det medium eller small som är aktuell?
Hennes armlängd är 65 cm om det påverkar i sammanhanget.

Funderar på en Spectral AL 7.9 begagnad. Vilken modell har denna ersatts med idag?
Vet att 29" inte finns längre men modellen kan jämföras med AL 7.0? AL 6.0?
Vad kostade den när den kom 2015?

limberg sa:
Funderar på en Spectral AL 7.9 begagnad. Vilken modell har denna ersatts med idag?

Har för mig att den kostade ca 20k 2015. Svårt att jämföra med dagens modeller då det har blandats om en del på komponentsidan, men generellt sett hade 2015-modellerna en nivå bättre utrustning jämfört nuvarande. Alltså borde den vara jämförbar med 8.0 kanske?

edit:

Kom på att nivån är ungefär samma, bara att priserna har gått upp. Man fick mer för pengarna 2015..
Alltså är den nog jämförbar med dagens 7.0.

Senast ändrad:
Shrue sa:
limberg sa:

Har för mig att den kostade ca 20k 2015. Svårt att jämföra med dagens modeller då det har blandats om en del på komponentsidan, men generellt sett hade 2015-modellerna en nivå bättre utrustning jämfört nuvarande. Alltså borde den vara jämförbar med 8.0 kanske?

edit:

Kom på att nivån är ungefär samma, bara att priserna har gått upp. Man fick mer för pengarna 2015..

SPECTRAL AL 7.9€ 2.099
Fork / Shock: Fox 32 Float CTD Performance Fox Float CTD Performance
Wheelset: DT Swiss M1700 SPLINE 2
Drivetrain: Shimano Deore XT
Brakes: Shimano SLX

(saxat från katalogen)

Fick just hem en Canyon Neuron AL 8.0 storlek S som jag beställt efter blivit rekommenderad det efter att angivit mina mått på hemsidan. Men nu upptäcker jag ju att grenen tar i överröret när jag står över cykeln. Det känns ju inte riktigt bra.

Jag är 163 cm lång (kort) med ca 74 cm benlängd.

Jag har bara haft landsvägscyklar innan, och aldrig någon fulldämpad MTB som denna, så jag vet ju inte riktigt hur det är tänkt, men det känns ju som att det föreligger stor risk för otrevliga skador om man ger sig ut i skogen? :/ Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Tittade på hemsidan och ser att storlek XS bara verkar vara 2 mm lägre, så det känns ju inte som att det skulle hjälpa direkt heller. :(

Shrue sa:
limberg sa:

edit:

AL 6.0 köpte jag 2015 för 23k

limberg sa:
Emax. Kör du 27.5 eller 29?
Vad tycker ni är ett rimligt prislapp på en 2015 spectral 7.9?

Svårt att säga.
Jag kör 27,5" och ska sälja den nu. Vill ha 14 för den men då är den lite uppgraderad (för nån tusenlapp). Om det hjälper dig nått ☺️

decaf sa:
Fick just hem en Canyon Neuron AL 8.0 storlek S som jag beställt efter blivit rekommenderad det efter att angivit mina mått på hemsidan. Men nu upptäcker jag ju att grenen tar i överröret när jag står över cykeln. Det känns ju inte riktigt bra.

Jag har bara haft landsvägscyklar innan, och aldrig någon fulldämpad MTB som denna, så jag vet ju inte riktigt hur det är tänkt, men det känns ju som att det föreligger stor risk för otrevliga skador om man ger sig ut i skogen? :/ Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Tittade på hemsidan och ser att storlek XS bara verkar vara 2 mm lägre, så det känns ju inte som att det skulle hjälpa direkt heller. :(

Tar den i även när du står precis vid sadeln? För jag slår snabbt i juvelerna i ramen om jag halkar fram längre än så, hur man ska vara skapt för att inte det ska hända vet jag inte... Men jag har aldrig varit med om att det varit några problem i praktiken. Hoppar man ned är det precis vid sadeln, så jag har iaf inte upplevt något problem med det i praktiken. Men visst, du måste väl kunna glida av sadeln framåt utan att det tar i.

AX3L sa:
decaf sa:

Tar den i även när du står precis vid sadeln? För jag slår snabbt i juvelerna i ramen om jag halkar fram längre än så, hur man ska vara skapt för att inte det ska hända vet jag inte... Men jag har aldrig varit med om att det varit några problem i praktiken. Hoppar man ned är det precis vid sadeln, så jag har iaf inte upplevt något problem med det i praktiken. Men visst, du måste väl kunna glida av sadeln framåt utan att det tar i.

Tack för svaret. Ja, står jag med båda fötterna på marken så tar det ju i om jag inte liksom kryper in under sadeln, vilket man ju normalt inte gör. Men fick höra av nån annan kompis att han hade haft nåt liknande och inte upplevt problem med det. Så beslöt mig för att det nog var okay trots allt, och har nu kört två vändor i skogen och där har jag aldrig märkt av problem med det. Enda gången jag känner det är när jag kommer hem och ska gå av cykeln av nån anledning, men där är det ju under kontrollerade former. Så det verkar som att man kan överleva detta också. Som du säger, skulle man lyckas "ramla" ner mot ramen så blir den ju snabbt väldigt hög, så hamnar man bara lite längre fram än precis vid sadelspetsen så lär man ju slå i nåt man inte vill slå i oavsett benlängd känns det som. Så jag kör på och litar på att det går bra helt enkelt. :)

decaf sa:
AX3L sa:
decaf sa:

Tack för svaret. Ja, står jag med båda fötterna på marken så tar det ju i om jag inte liksom kryper in under sadeln, vilket man ju normalt inte gör. Men fick höra av nån annan kompis att han hade haft nåt liknande och inte upplevt problem med det. Så beslöt mig för att det nog var okay trots allt, och har nu kört två vändor i skogen och där har jag aldrig märkt av problem med det. Enda gången jag känner det är när jag kommer hem och ska gå av cykeln av nån anledning, men där är det ju under kontrollerade former. Så det verkar som att man kan överleva detta också. Som du säger, skulle man lyckas "ramla" ner mot ramen så blir den ju snabbt väldigt hög, så hamnar man bara lite längre fram än precis vid sadelspetsen så lär man ju slå i nåt man inte vill slå i oavsett benlängd känns det som. Så jag kör på och litar på att det går bra helt enkelt. :)

Enda gången jag upplevt att man hamnar där är ibland om man misslyckas med en brant uppförsbacke. Men då har man ytterligare hjälp av backen och hamnar alltså lite högre upp ändå, så det är inga problem. För övrigt har väl cykeln dropper? I så fall kommer du snart att märka att vid all typ av frivillig paus är det smidigaste att sitta kvar på sadeln och köra droppern i bottenläge.

AX3L sa:
Enda gången jag upplevt att man hamnar där är ibland om man misslyckas med en brant uppförsbacke. Men då har man ytterligare hjälp av backen och hamnar alltså lite högre upp ändå, så det är inga problem. För övrigt har väl cykeln dropper? I så fall kommer du snart att märka att vid all typ av frivillig paus är det smidigaste att sitta kvar på sadeln och köra droppern i bottenläge.

Nej, ingen dropper tyvärr. Men det står på inköpslistan. Ska bara betala av cykeln först :P

När kommer nästa generation med stighojar från Canyon??
Känns som att Spectral och Strive har hängt med lite väl länge nu.
Lite nyfiken på att se vad som kommer här näst, vore kul med lite nya grejer från mtb-avdelningen.

På Facebook igår släppte Canyon mörklagda bilder på ett par nya hojar som kommer släppas (sannolikt på nästa veckas Eurobike). Tycker den ena cykeln såg ut som någon form av mer bergsorienterad MTB.

Har beställt en Neuron 6.0 storlek L men är lite nojig över det faktum att jag kanske ligger på gränsen mot en M. Canyon rekommenderar L till mina 183 cm men det verkar mest vara en smaksak. Jag har korta ben (ca 83-84cm) vilket ger mig längre rygg och behov av reach men samtidigt vill man ju kunna stå över toppröret utan att dunka i juvelerna.
Hursomhelst undrar jag om någon här kan uttala sig om returhanteringen hos Canyon? Vet att jag har rätt att montera samt prova hojen i vardagsrummet, men jag lär behöva några hundra meter ute på (torr) asfalt med fullt pedaltryck för att känna mig helt lugn med storleken. Någon som "provcyklat" på detta vis och sen fått returnera en (avtorkad) cykel?

carlf sa:
Har beställt en Neuron 6.0 storlek L men är lite nojig över det faktum att jag kanske ligger på gränsen mot en M. Canyon rekommenderar L till mina 183 cm men det verkar mest vara en smaksak. Jag har korta ben (ca 83-84cm) vilket ger mig längre rygg och behov av reach men samtidigt vill man ju kunna stå över toppröret utan att dunka i juvelerna.
Hursomhelst undrar jag om någon här kan uttala sig om returhanteringen hos Canyon? Vet att jag har rätt att montera samt prova hojen i vardagsrummet, men jag lär behöva några hundra meter ute på (torr) asfalt med fullt pedaltryck för att känna mig helt lugn med storleken. Någon som "provcyklat" på detta vis och sen fått returnera en (avtorkad) cykel?
Jag gjorde det för två år sedan. Hade cyklat mer än några hundra meter och dessutom tagit bort den där plastskivan mellan kassetten och ekrarna.
Inga problem att skicka tillbaka.

Senast ändrad:
Gustafsson1 sa:
carlf sa:
Jag gjorde det för två år sedan. Hade cyklat mer än några hundra meter och dessutom tagit bort den där plastgran mellan kassetten och ekrarna.
Inga problem att skicka tillbaka.
Grymt, det tog bort lite av nojan! Tack!

Funderar på en Neuron till frugan och med ramstorlek S, men är lite osäker på om den har bra geometri för henne. TT har en annorlunda dragning som gör att cykeln blir högre fram mot styrlagret. Hon är 161 cm och jag har inte mätt benlängden, men hon har kanske något längre ben. Någon annan som har erfarenhet hur den passar för kortare person? Jämför jag med t.ex. Scott Contessa Spark 720 så är TT 725mm medan på Canyon är samma mått 766mm.

carlf sa:

Du har nära nog exakt samma mått som mig och jag kör en Large nerve 8.9 (men tror skillnaden mellan 27.5 och 29 är försummbar). Du får dock ingen direkt clearence mot överröret mer än precis vid sadeln, men det har aldrig varit något problem i praktiken för mig.

AX3L sa:
carlf sa:

Du har nära nog exakt samma mått som mig och jag kör en Large nerve 8.9 (men tror skillnaden mellan 27.5 och 29 är försummbar). Du får dock ingen direkt clearence mot överröret mer än precis vid sadeln, men det har aldrig varit något problem i praktiken för mig.
Tack för svar. Om Nerve = Neuron I geometri verkar 27,5" vara ca 2 cm lägre I överröret. Kanske kan rädda ett pungkross men jag är tveksam.

Till den samlade kompetensen här inne: jag får hem min Neuron 6.0 stl L idag. Är mest fundersam på storleken och hur jag snabbt känner av ifall jag behöver gå ned till M. Men även intresserad av vad ni andra kollar av när ni tar emot en ny Canyon eller annan cykel.
Är det bara att packa upp och montera försiktigt, eller finns det särskilda fallgropar som ni vill varna för?

Tack!

Hej.

Jag köpte precis min första riktiga mtb. En Gran canyon al 5.9.
Innan köpet gjorde jag Canyons PPS efter konstens alla regler. Jag testade ändra måtten upp och ned för att se så jag inte ligger precis på gränsen. PPS rekommenderade L
Jag är 183cm lång med 83cm benlängd.

Har fått hem min cykel nu och monterat ihop den. Jag tycker den ser väldigt stor ut.
När jag ställer mig över cykeln framför sadeln känner jag ut juvelerna tar emot över-röret (Har tighta kallingar på mig :)) Jag kan få in ungefär 2 fingrar i bredd mellan röret och "scrotum".

När jag läser ang geometrin på cykeln är "instegshöjden" 84,1 cm, och jag har ju bara 83 (Instegshöjden är dock mätt aningen längre fram än där man står). Storlek M är ca 3m lägre i instegshöjden..

Är detta verkligen rätt storlek för mig?

Mvh

Senast ändrad:
Svårt att säga men troligen är det rätt storlek. Jag är sjölv 187 med 90 cm ben och upplever ofta att Canyons L är lite i mindre laget. Du har troligen lite korta ben och aningen lång överkropp.

Tillbaka
Topp