Den officiella Canyon-tråden

Det är framförallt styrhuvudets vinkel som kommer göra skillnad mellan Spectrals och Neurons ram/plattform om du ska cykla i stökigare branter. Har ägt båda. Men kanske mer än så gör en dropper större skillnad än precis allt för att kunna parera och köra aktivt.

Lassla sa:
Helenapena sa:
Jag igen... ;)
Blir inte klok på huruvida jag ska slå till på en Spectral eller en Neuron...
Vill vänta på 2018 modellerna innan jag bestämmer mig helt då Neuron är slut i min storlek men försöker klura medan jag väntar...
Jag jämför just nu Spectral wmn al 6.0 med Neuron wmn al 7.0.
Sitter man väldigt annorlunda på dom? Tänker om det blir lite mer "3 hjuling" på Spectralen eller är dom likvärdiga? Kollar jag skillnaden på måtten så skiljer det ju minimalt...
Tanken är som jag skrivit tidigare stigcykling. Har ingen längtan efter hopp å skutt utan mer kunna ta mig igenom stök lättare och få mer flyt på brötiga stigar. Vill att den ska funka på tex Mörksuggan osv men vill även kunna ta mig an tuffare stigar i skogen. Behåller min HT så jag har en bra cykel för andra typer av turer också.
Är också osäker på storlek... Har XS på min Grand Canyon och när jag anger måtten är det solklart val även på en FS en sen skrev någon att man kan gå upp en storlek...
Som ni märker har jag lite beslutsångest så bomba mig med era åsikter är ni snälla :-)

Hej! Har en Nerve 29a och en Spectral. Ja det är olika sittställningar på dom. Men efter som du har en Grand Canyon så skulle jag köpa Spectralen för dom är lite längre ifrån varandra än Grand Canyon och Neuron som är mer lika varandra.

Tack, värt att ha i åtanke! Hur upplever du den på snällare stigar och grusvägar? Tänker att åkningen ju ofta blir varierad...

Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Jag igen... ;)
Vill vänta på 2018 modellerna innan jag bestämmer mig helt då Neuron är slut i min storlek men försöker klura medan jag väntar...
Sitter man väldigt annorlunda på dom? Tänker om det blir lite mer "3 hjuling" på Spectralen eller är dom likvärdiga? Kollar jag skillnaden på måtten så skiljer det ju minimalt...
Tanken är som jag skrivit tidigare stigcykling. Har ingen längtan efter hopp å skutt utan mer kunna ta mig igenom stök lättare och få mer flyt på brötiga stigar. Vill att den ska funka på tex Mörksuggan osv men vill även kunna ta mig an tuffare stigar i skogen. Behåller min HT så jag har en bra cykel för andra typer av turer också.
Är också osäker på storlek... Har XS på min Grand Canyon och när jag anger måtten är det solklart val även på en FS en sen skrev någon att man kan gå upp en storlek...
Som ni märker har jag lite beslutsångest så bomba mig med era åsikter är ni snälla :-)

Jag har ju försökt övertala dig till en spectral. Men så började jag fundera lite... Anledningen till att jag vill byta ner mig från en strive till en spectral är för att striven är "för mycket". Så... Då kanske du skulle råka ut för samma grej som jag om du väl kör på en spectral, att den blir "för mycket".

Det finns ingen här på happy som kanske kan låna ut en spectral eller Neuron till dig sp att du kan få prova?

Det är ju just det jag oroar mig över... samtidigt som jag inte vill att den nya blir för lik den jag har... Velpotta här, hi hi! Ska få testa en Spectral på måndag. En stl m men får ju känna lite iaf :-)

Helenapena sa:
Lassla sa:
Helenapena sa:
Jag igen... ;)

Hej! Har en Nerve 29a och en Spectral. Ja det är olika sittställningar på dom. Men efter som du har en Grand Canyon så skulle jag köpa Spectralen för dom är lite längre ifrån varandra än Grand Canyon och Neuron som är mer lika varandra.

Tack, värt att ha i åtanke! Hur upplever du den på snällare stigar och grusvägar? Tänker att åkningen ju ofta blir varierad...

Snällare stigar går bra men grusväg är inge kul men det beror mer på mitt väl att köra tung rullade däck. Jag tror att spectralen med xc däck och nerven med downhill däck skulle vara intressant att jämföra.

Lassla sa:
Helenapena sa:
Lassla sa:
Helenapena sa:
Jag igen... ;)

Snällare stigar går bra men grusväg är inge kul men det beror mer på mitt väl att köra tung rullade däck. Jag tror att spectralen med xc däck och nerven med downhill däck skulle vara intressant att jämföra.

Jag håller med Lassla. Skall du ha kvar din GC så satsa på Spectral. Jag bytte min GC mot en Nerve (Neuron) men de är rätt lika i inriktning. Med Spectral får du bredare användningsområde. Mycket stig, välj Spectral. Mycket grus och vasaliknande, välj GC.

Om du ska ha en cykel så säger jag neuron.
Har du kvar din hardtail kan du använda den på långlopp och slippa pina runt dig på en spectral, men använda den på "brötiga stigar"...Kanske :)

Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Jag igen... ;)

Jag har ju försökt övertala dig till en spectral. Men så började jag fundera lite... Anledningen till att jag vill byta ner mig från en strive till en spectral är för att striven är "för mycket". Så... Då kanske du skulle råka ut för samma grej som jag om du väl kör på en spectral, att den blir "för mycket".

Det finns ingen här på happy som kanske kan låna ut en spectral eller Neuron till dig sp att du kan få prova?

Det är ju just det jag oroar mig över... samtidigt som jag inte vill att den nya blir för lik den jag har... Velpotta här, hi hi! Ska få testa en Spectral på måndag. En stl m men får ju känna lite iaf :-)

Coolt, coolt!! "garageprt-körde" en när jag var uppe i Järvsö, magi!! ;) Lämna gärna en recension efter åket!

Törs man fråga när rean avslutas? Funderar på att beställa en landsvägsram till min far i födelsedags/pensionspresent nu när den är något nedsatt men det är fortfarande en del pengar så mycket velande… :p

Nu har jag använt min Lux CF 6.9 sedan i maj och är i stort sett nöjd. Däremot verkar gubbarna på fabriken haft en dålig dag när cykeln monterades:
1. Redan på första turen började det gnissla om cykeln. Det visade sig att de två bultarna som håller fast baksvingen i ramen gängat upp sig.
(Detta ärende hanterades föredömligt av Canyon Sverige. Problemet löst)
2. Några turer senare lossnade slangen till bakdämparens lockout från reglaget på styret. Den var för dåligt iskruvad. Hydralolja rann ut.
(Även denna gång var bemötandet från Canyon Sverige föredömligt. Jag valde själv att åtgärda problemet på min egen bekostnad.)
3. Tidigare i veckan hörde jag ännu en gång ett konstigt ljud från cykeln. Bultarna i bakdämparens infästning hade lossnat lite.
(Har inte pratat med Canyon Sverige om detta. Löstes enkelt med en insexnyckel.)
4. Idag ville jag laborera med känslan i framgaffeln. I gaffeln finns s.k. "Bottomless Tokens" som kan adderas/tas bort. Enligt manualen sitter två stycken monterade från fabrik. När jag kollade visade det sig att det inte satt någon monterad alls. De två som följde med cykeln i en liten påse passade inte,
(Pågående ärende med Canyon Sverige)
5. Det limmade skyddet i gummi som ska ta emot smällarna från kedjan har lossnat i limningen.
Undrar vad som lossnar härnäst?

Senast ändrad:
Tack för alla svar och kommentarer! Väntar tills dom sänker Spectralen nu sen slår jag nog till på den. Ska som sagt få testa en i stl m på måndag så jag iaf får känna lite på den men jag tror jag bestämt mig ;)

Är det fortfarande missvisande i Canyons storleksguide tycker ni? Den visar solklart xs men har läst att flera gått upp en stl på fulldämpade cyklar... Är 160 och väger 55 kg. Har xs på min GC.

Är det någon som kan svara på om Canyon använder sig av matt lack på sina ramar? Min ena cykel har en klarlackad ram som står emot väldigt mycket slag/repor etc.. Har även en cykel med mattlackad ram som får märken bara man tittar på den.. =(

Beowulf Agat sa:
Är det någon som kan svara på om Canyon använder sig av matt lack på sina ramar? Min ena cykel har en klarlackad ram som står emot väldigt mycket slag/repor etc.. Har även en cykel med mattlackad ram som får märken bara man tittar på den.. =(
Min heter "stealth" och är snyggt industriellt mattlackad. Typ grafit. Ser tåligt ut än så länge men jag har inte kastat runt den så mycket än. Känns dock som att färgen sitter bättre än på en del av mina klarlackade cyklar.

Däremot är det klart lättare att spola av en vaxbehandlad klarlackad ram...

Troende sa:
Det är framförallt styrhuvudets vinkel som kommer göra skillnad mellan Spectrals och Neurons ram/plattform om du ska cykla i stökigare branter. Har ägt båda. Men kanske mer än så gör en dropper större skillnad än precis allt för att kunna parera och köra aktivt.

Intressant att du ägt båda. Hur är Neuron utför när det blir stökigt? Å blir den tråkigare med den "gammeldags" gaffelvinkeln? Spectralen ligger över min budget egentligen och jag åker 70% stig, gärna brötigt och utför och 30% väg.
Kommer från en instegs HT. Räcker en Neuron till åt mig?
Kommer isåfall skaffa en dropper.

Bubas sa:
Intressant att du ägt båda. Hur är Neuron utför när det blir stökigt? Å blir den tråkigare med den "gammeldags" gaffelvinkeln? Spectralen ligger över min budget egentligen och jag åker 70% stig, gärna brötigt och utför och 30% väg.
Kommer från en instegs HT. Räcker en Neuron till åt mig?
Kommer isåfall skaffa en dropper.

”Gammeldags” är kanske inte rätt ord då vinkeln (och XC-formen) har sin plats. Det går nog fint att sladda runt på vad som helst inkl en populär ram som Neuron. Det du skriver om gärna 70% brötig stig och nedför, och sedan 30% väg är en rätt konstig blandning – du bör nog inte sikta på bäst på båda. Om de där 30% enbart är transportsträcka för dig så spelar det ju ingen roll (jag ståcyklar 14km dirthoj ToR till pumptracken), men vill du ha XC-postition, -vikt och övrigt så får du lägga mer vikt på denna andel.

Kan inte svara på vad som räcker till dig då det beror på hur du kör. Men 70% bröt och gärna utför låter definitivt som en Spectral snarare än en Neuron. Men om du ofta gubbsvettas på grusvägar och elljusspår, ibland stökigare stig, och släpar på bromsarna när det börjar gå snabbt neråt så kanske Neuron är utmärkt.

Kortfattat: Spectral låter bättre för dig. Du väljer inte bort speciellt mycket i steget upp heller. Det är dyrare att köpa två gånger.

En ny långtidstest om vad jag också tycker om Neuron, även om denna är en 29a. Det var såklart ett tag sedan jag ägde den. http://singletrackworld.com/2017/09/review-canyon-neuron-al-9-9/

Den Spectral CF 9.0 EX jag beställt försvann tydligen till någon annan och då alla EX i storlek L numera är slut väntar jag återigen otåligt på att 2018-års modell ska släppas.

Men när kommer de då? Det det officiella svaret verkar vara "We will release the new bikes within the following weeks and months". Från en annan källa har jag hört januari. På denna tyska sidan: https://www.mtb-news.de/forum/t/canyon-modelle-2018.850497/page-7 har jag med mina något begränsade språkkunskaper fått fram att de pratar om att det ska komma en uppdaterad Spectral med annorlunda dämparposition "früjahr", vilket jag tolkar som tidigt nästa år alternativt efter sommaren (om så är fallet måste det ju komma en avköpa fram tills dess..). Men det är även någon där som via tyska live chatten fått svaret mitten av oktober.

Början av nästa år känns väldigt långt när det i stort sett inte finns några Spectral i L att köpa, och väldigt utplockat även i andra storlekar. De borde ju vilja ha cyklar att sälja tänker jag. Någon som har koll på om det tidigare har dröjt så länge innan en ny årsmodell släpps?

Hej alla!
Vill bara säga TACK för alla råd och all hjälp inför mitt cykelköp! Velade länge mellan Neuron och Spectral men slog i måndags till på den sistnämnda, en Spectral wmn 6.0. Fick hem den i fredags, bytte till andra däck direkt och igår körde jag in den på en fin 95 km tur mellan Sälen och Mora - all in direkt :-D Den funkade klockrent och jag är sååå nöjd!! Trampade ur lite på vissa partier (CV är ju inte direkt svåråkt) så en större klinga på den typer av lopp kan vara att rekommendera. Jag är i övrigt GRYMT nöjd och så glad att jag valde rätt! Över tuffare partier gick den som på räls, dropper posten är klockren och hela cykeln kändes ändes stabil och pigg. Längtar efter en kortare och tuffare tur nu men rumpan måste få vila ett par dagar ;)

Bilagor

• 20170923_171836 (2).jpg
    20170923_171836 (2).jpg
    336.3 KB · Besök: 149
Funderar att slå till och beställa en Grand Canyon nu när det är rea. Framförallt tänkt som alternativ till min tempocykel som jag kör inomhus på rulle under vintermånaderna. Urtrist. Tanken var att köra lite enklare skogcykling osv. Så cykeln behöver inte vara jätteavancerat, men tillräckligt bra för att turen i skogen fortfarande ska vara roligt.

Kan inte så mycket om MTB överhuvudtaget, så allt hjälp är välkommen :-).
Är grand canyon AL 5.9 tillräckligt bra för mitt syfte?
https://www.canyon.com/nl-se/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-5-9.html

Eller är det värd att lägga ner en extra tusenlapp och beställa en 6.9 istället?

Tack på förhand

Menomduväntartilldessattallamodelleräruppeävendiscmodellernasåkommerdetnogkännasbättre.
Inte så lätt att sälja 2017-modeller med ytterst liten rabatt om dom nya lagts upp .

Manurhin2 sa:
Inte så lätt att sälja 2017-modeller med ytterst liten rabatt om dom nya lagts upp .
Rean skall enligt Canyons reklam avslutas på fredag, vilket dock antagligen inte betyder så mycket mer än att det som fortfarande är kvar flyttas från ordinarie plats på siten in under outlet. Men förhoppningsvis innebär det att lite fler av de uppdaterade modellerna för 2018 dyker upp snart. Jag är sugen på en MTB men vill ha GX Eagle och den enda som dykt upp med det i dagsläget är en enstaka Neuron.

Hittar inte returinformation för kläder och andra prylar på Canyons hemsida, blir hela tiden länkad till retur av cyklar. Kan någon peka mig åt rätt håll...

Maila eller ring till deras svenska support så skickar dom dig en fraktsedel så du kan lämna in grejerna på posten eller ups. Man kan även fä Ups att hämta upp paketet.

Jaha, nehä, då var man en av er.. Ultimate 9.0 med Di2 & skivor.

Väldigt imponerad av Canyons svenska kundtjänst! Gick hur snabbt & smidigt som helst att få svar på mail, att beställa hem en Schweiz-hoj var inga problem alls. Beställde i torsdags efter lunch & fick den idag ?

44E93CCC-2F3D-4447-B6A9-B44A6B67A729.jpeg

Behöver hjälp med Pris indikation på en Spectral 7.0EX från sent 2015. Står just nu på E13 hjul och med race-face-sixc-carbon-riser-bar. Men kanske säljs i original utförande. Allmänt bra skick.

Tack på förhand?

Tillbaka
Topp