Den officiella Canyon-tråden

Kul med en ny röd läcker lack på några Grand Canyon "Lava Red". Blir lite köpsugen.

4646979797464644.jpg

Lars.E sa:
FranzJaeger sa:
Strive och Grand Canyon 2018 ligger nu uppe på canyon.com

... och 4 st Dude.

Blev väldigt besviken där. Hade hört lite rykten om mer SRAM och tänkte eagle gx även på billigare modellerna. Med 1x och den rangen borde det vara perfekt på fatbike. Men icke. SLX upp till CF 9.0. Fortfarande DT Swiss BR 2300 istället för vanliga 2250 som ingen kan berätta skillnaden på. Skulle köpt en likadan fast fjolårets med facit på hand, men det kändes fel att köpa en där jag ville byta ut typ allt.

Kupa sa:
AX3L sa:
Fortfarande DT Swiss BR 2300 istället för vanliga 2250 som ingen kan berätta skillnaden på.

Jag tror att vi i en annan tråd kom fram till att det är "vanlig" frihjulsmekanism i 2300, istället för star ratchet som i 2250.

Jo, den teorin hade vi. Canyon Sverige visste inte vad skillnaden var, men trodde att det iaf var samma nav osv. Koppar istället för alu-nipplar skulle tydligen ge ungefär 50g extra liksom andra ekrar. Dt swiss själva svarade i veckan, 1.5 månader efter jag frågade att "there shouldn't be any real difference".

Hmm REYNOLDS STRIKE SLG CARBON DISC på 2018års modeller på en del och DT Swiss PRC 1400 SPLINE db 65 på andra ?
Vilka hjul är bättre ? håller sig Reynolds fortfarande mot DTs nya hjul ?

Sponsringsprogrammet så står Aeroad CF SLX 8.0 Di2 för 37,999kr stämmer detta ?
För då struntar jag nog en med skivbromsar då det är ett riktigt bra pris.

Jag fick hem min Spectral i måndags äntligen, fantastisk cykel. Men däremot funkar inte reverben över huvudtaget, den hålls inte uppe, den åker inte upp och när jag tittade vid cykeln imorse så är det en stor oljepöl under den, så jag antar att stolpen är trasig. Är det någon som vet hur man går tillväga? Canyon går ju inte att få tag på under helgerna...

Är det skadligt för ramen (kolfiber) att det nu är en massa olja däri?

andersskarin sa:
Jag fick hem min Spectral i måndags äntligen, fantastisk cykel. Men däremot funkar inte reverben över huvudtaget, den hålls inte uppe, den åker inte upp och när jag tittade vid cykeln imorse så är det en stor oljepöl under den, så jag antar att stolpen är trasig. Är det någon som vet hur man går tillväga? Canyon går ju inte att få tag på under helgerna...

Lyfter du upp sadelstolpen och kikar så kommer du lätt se problemet, sannolikt har slangen antingen klämts eller ryckts ur när sadelstolpen har höjts eller sänkts antingen i samband med ihop packning eller upp packning. Borde vara lätt att fixa själv men förstår din frustration. Canyon brukar svara på mail inom ett dygn. Kan du hitta felet själv genom att lyfta stolpen en åtgärda felet och sedan lufta remoten så kan du cykla igen efter bara någon halvtimmes skruvande

Enduro Fredrik sa:
Dinosaurie sa:
Enduro Fredrik sa:
Är det någon som ha kunnat läsa sig till ifrån den nya Striven har Boost i bak än? Dom har ju iallafall satt dit en boost-gaffel? :)

Enligt Canyon har 2018 års strive samma ram som innan, så fortfarande ingen boost bak.

Det var ju tråkigt....

Japp.

Kan vara bra att veta att den nu har fått 170mm gaffel (inte 160 som det står på den svenskspråkiga sidan, har kollat mer Canyon Sverige).

CRF_Niklas sa:
andersskarin sa:

Lyfter du upp sadelstolpen och kikar så kommer du lätt se problemet, sannolikt har slangen antingen klämts eller ryckts ur när sadelstolpen har höjts eller sänkts antingen i samband med ihop packning eller upp packning. Borde vara lätt att fixa själv men förstår din frustration. Canyon brukar svara på mail inom ett dygn. Kan du hitta felet själv genom att lyfta stolpen en åtgärda felet och sedan lufta remoten så kan du cykla igen efter bara någon halvtimmes skruvande

Jag lät kanske lite onödigt syrlig i min kommentar, men jag är egentligen inte det minsta frustrerad på Canyon, det är ju verkligen inte deras fel. Jag har lyft upp stolpen, men ser inget uppenbart fel, men jag tycker det ser ut som oljan inte har runnit från själva slangen eller anslutningen utan snarare från själva stolpen om du förstår vad jag menar.. Jag är tyvärr rätt obegåvad vad gäller att skruva och mecka (men jag försöker lära mig, fast hydrauliska grejer är helt klart ovanför min kompetens..)

Angående släppet av spectral 2018. Pratade med David på Canyon och han utlovade att den ska släppas innan 2017 års slut.. Sneeky... Wtf är det för svar.. Frågade även om modellen kommer att förändras något.. Hemligstämplat.. Asså va fasiken är det här?! Känns som vi får anlita en hemlig agent här eller nåt? ????

Enduro Fredrik sa:
Angående släppet av spectral 2018. Pratade med David på Canyon och han utlovade att den ska släppas innan 2017 års slut.. Sneeky... Wtf är det för svar.. Frågade även om modellen kommer att förändras något.. Hemligstämplat.. Asså va fasiken är det här?! Känns som vi får anlita en hemlig agent här eller nåt? ????

Har också sett på andra forum folk som fått svar att den ska komma i slutet av detta året eller i början på nästa. Det ryktas även om att fästet för bakdämparen ska placeras om. Kanske som på bifogad bild...

Bilagor

• Screenshot_20171005-224304.jpg
    Screenshot_20171005-224304.jpg
    78.4 KB · Besök: 63
FranzJaeger sa:
Enduro Fredrik sa:

Har också sett på andra forum folk som fått svar att den ska komma i slutet av detta året eller i början på nästa. Det ryktas även om att fästet för bakdämparen ska placeras om. Kanske som på bifogad bild...

Ja, men talades det inte om att cykeln på bild som Fabien la ut var en ny version av deras am cykel tourqe eller vad den nu hette? ?

Senast ändrad:
andersskarin sa:
CRF_Niklas sa:
andersskarin sa:

Jag lät kanske lite onödigt syrlig i min kommentar, men jag är egentligen inte det minsta frustrerad på Canyon, det är ju verkligen inte deras fel. Jag har lyft upp stolpen, men ser inget uppenbart fel, men jag tycker det ser ut som oljan inte har runnit från själva slangen eller anslutningen utan snarare från själva stolpen om du förstår vad jag menar.. Jag är tyvärr rätt obegåvad vad gäller att skruva och mecka (men jag försöker lära mig, fast hydrauliska grejer är helt klart ovanför min kompetens..)

Måste bara få lämna stort beröm till Canyons kundtjänst, dom har löst hela min reverb-problematik på ett perfekt sätt! Kunde inte få bättre service!! Så stort tack till Canyon!!

#åretssämstahemmamekaniker

andersskarin sa:
andersskarin sa:
CRF_Niklas sa:
andersskarin sa:

Måste bara få lämna stort beröm till Canyons kundtjänst, dom har löst hela min reverb-problematik på ett perfekt sätt! Kunde inte få bättre service!! Så stort tack till Canyon!!

#åretssämstahemmamekaniker

Härligt! Har själv också bara bra erfarenhet från canyons kundtjänst

johnny165 sa:
Ultralite sa:
Klarar Spectral 2017 2.6" däck?

Min klarade 2.8 däck med 35mm breda fälgar..

Vad har du för däck?
Har du mätat däcken till 2,8 på 35mm fälg?
Eller läste du fantasisiffran* som tillverkaren brukar skriva på däcksidan?

*vissa däcktillverkare har ärliga siffror på vissa av sina modeller, andra är inte ens i närheten.

Hej,

Är nybörjare och på jakt efter en MTB. Hört mycket positivt om Canyon: https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/#men
Sitter och kollar på deras instegsvarianter Grand Canyon AL. Finns några olika att välja mellan, 3.0 upp till 6.0 och där skiljer några tusenlappar i pris. Hur ska man tänka här? Är det "värt" att köpa version 6.0 eller är skillnaderna så små att det inte spelar större roll för en nybörjare?

Tack :)

Rekone sa:
Hej,

Är nybörjare och på jakt efter en MTB. Hört mycket positivt om Canyon: https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/#men
Sitter och kollar på deras instegsvarianter Grand Canyon AL. Finns några olika att välja mellan, 3.0 upp till 6.0 och där skiljer några tusenlappar i pris. Hur ska man tänka här? Är det "värt" att köpa version 6.0 eller är skillnaderna så små att det inte spelar större roll för en nybörjare?

Tack :)
Det är alltid värt att köpa en dyrare cykel. Ta i så du kräks, sedan dubblar du den budgeten, så får du en vettig nybörjarcykel :)

GC AL 3-6 är rätt tråkiga allihop. AL SL 7 är bättre med Reba RL gaffel, trevligare ramgeometri, men fortfarande 5x135 mm QR-axel bak och 19 mm smala landsvägscykelhjul, vilket gick att leva med när cykeln såldes på rea för 9700 kr under ca 6 månader tidigare i år, till dagens pris 13200 kr är den inte direkt prisvärt. Från AL SLX 8 och 15300 kr får du genomgående axel bak och riktiga 25 mm breda mtbhjul, nu börjar det likna en komplett mtb.

Senast ändrad:
Rekone, tipset är att köpa en hoj från deras Outlet. Lägre och er prisvärda priser, dessutom med snabb leverans.

Och som nämnts ovan, snåla inte för du kommer ångra dig. Det är sura pengar att lägga ut direkt, men än värre är att åka omkring med en ny och rätt dyr hoj och ångra sig för att man skulle spara den där tusenlappen. I den prisklass du köper cykel är varje tusenlapp värd det, särskilt när du håller dig hos cyklar från mer prisvärda märken. Att lägga 3000 kr extra för att det står Scott på hojen tillför inget i denna prisklass utan det är bättre att lägga pengarna på bra hjul, gaffel och andra delar som har betydelse för upplevelsen.

Canyon har ju precis fyllt på sin outlet så passa på att fynda där.

Senast ändrad:
gnilrub sa:
Köpte en Dude för ett tag sen. Kedjan på den gick av efter 2 timmars cyklande. Ska man reklamera?

Hade jag varit du så hade jag köpt en ny kedja snabbast möjligt för att inte missa cykling i onödan.
Sedan hade jag även reklamerat och behållit den du eventuellt får från canyon som reservkedja.

Supersonic sa:
Rekone, tipset är att köpa en hoj från deras Outlet. Lägre och er prisvärda priser, dessutom med snabb leverans.

Och som nämnts ovan, snåla inte för du kommer ångra dig. Det är sura pengar att lägga ut direkt, men än värre är att åka omkring med en ny och rätt dyr hoj och ångra sig för att man skulle spara den där tusenlappen. I den prisklass du köper cykel är varje tusenlapp värd det, särskilt när du håller dig hos cyklar från mer prisvärda märken. Att lägga 3000 kr extra för att det står Scott på hojen tillför inget i denna prisklass utan det är bättre att lägga pengarna på bra hjul, gaffel och andra delar som har betydelse för upplevelsen.

Canyon har ju precis fyllt på sin outlet så passa på att fynda där.

Tack för tips! Verkar inte som att det finns nått för tillfället i deras outlet som passar mig. Kikar på denna nu efter tips ovan: https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-8-0.html

Måste ju erkänna att 15k känns som rätt mycket att lägga såhär som nybörjare.

Tillbaka
Topp