Sixten Fors
Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Speciellt med tanke på din storlek/vikt så VILL du ha en bra framgaffel som inte flexar ihjäl sig. RockShox Reba RL är en stabil, bra och prisvärd framgaffel med Ø32 mm diameter på gaffelbenen. Fox32 är också 32 mm men mycket vekare/flexigare, inget jag skulle köpa. Fox34 är ok, liksom alla RockShox med Ø35 mm gaffelben. Glöm alla cyklar med Ø28 mm och Ø30 mm gaffelben! En Reba RL gaffel kostar 4000 kr. Fox34 och RS 35 mm från ca 6000 kr.Rekone sa:Crosscountry. Skog/stig tänker jag, det jag tycker verkar kul. Jag är 194 cm och väger 93 kg.
Du vill ha minst 25 mm bredd på fälgarna, gärna 30 mm, för att 52-62 mm breda däck skall funka bra. Köper du en billig cykel med t.ex. 19 mm smala fälgar (lämpliga för 25-35 mm däck) måste du ganska snart köpa nya hjul som funkar med mtb-däck, nya hjule kostar ca 3500-5000 kr. Du kan förvisso sälja landsvägshjulen som följde med cykeln för 1200-1400 kr på Happy K&S, om de fortfarande är i nyskick.
Billiga cyklar levereras med skitdäck á 150 kr/st i usel gummiblandning med dåligt grepp vilket gör cyklingen i bästa fall tråkig och i sämsta fall farlig. Findäck kostar 350-500 kr/st.
Du fattar?
Senast ändrad: