Den officiella Canyon-tråden

Bergsmannen sa:
Jajjas sa:
Sixten Fors sa:
Om man får gissa så är det nog 69,5 till 70 grader där fram :)

Lite synd om det är så. Hade hoppats på mer åt spark hållet. Blir nog en spark som nästa MTB.

Funkar tydligen på världscupen så varför inte för dig? Fascinerande att en cykel kan dömas ut på 1 grads skillnad. Nu vet vi iof vilken vinkel den har.

Du tror inte wc åkare och oss vanliga dödliga har aningens olika behov?

marr sa:
Bergsmannen sa:
Jajjas sa:
Sixten Fors sa:

Lite synd om det är så. Hade hoppats på mer åt spark hållet. Blir nog en spark som nästa MTB.

Funkar tydligen på världscupen så varför inte för dig? Fascinerande att en cykel kan dömas ut på 1 grads skillnad. Nu vet vi iof vilken vinkel den har.

Jo men då kanske du inte ska titta på wc-hoj.

Jag köpte en Canyon Endurace 7.0 CF i Höstas.
Jag velade en del fram och tillbaka om storleken och tänkte skicka tillbaka den. Fick retursedel och allting men kunde inte bestämma mig. Blev lite lurad av Canyons måttabeller som sa att en 2XL skulle ge för hög sadelhöjd för mig.
Nu under vintern har tankarna mognat och jag har kommit fram till att jag borde köpt en 2XL.
Det är ju ett långskott, men finns det någon som har en 2XL som är för stor som vill byta till en XL eller någon som vill köra en XL? som är väldigt fin, 99% ny?

Bergsmannen sa:
marr sa:
Bergsmannen sa:
Jajjas sa:
Sixten Fors sa:

Jo men då kanske du inte ska titta på wc-hoj.

Det gör jag definitivt inte. Jag kör betydligt flackare.

Nog är det väl fan att man är så fåfäng. Vill ha en gul Inflite CF SLX storlek M. Finns dock bara kvar i stealth :(

Snackade med Canyon o dom kan fixa en från Schweiz, men då står det inte canyon någonstans på hojen pga varumärkesskydd så står det bara Inflite.

wenna sa:
Nog är det väl fan att man är så fåfäng. Vill ha en gul Inflite CF SLX storlek M. Finns dock bara kvar i stealth :(

Snackade med Canyon o dom kan fixa en från Schweiz, men då står det inte canyon någonstans på hojen pga varumärkesskydd så står det bara Inflite.

Ja då var valet lätt. Slippa både canyonlogga och t-fordfärgen "stekpannesvart". :D

Nya lux är säkert kanon. E
Får mig att tänka på scalpel.

Astraboy sa:
Jag har en Canyon Nerve al+ 2013, alltså den med 150 i slag. Jag skulle vilja köpa ett passande angleset till den för att flacka ut den någon grad, men tvekar över alla olika styrhuvudsvarianter det finns. Kan någon hjälpa mig med att få rätsida på detta? Det enda jag hittar är att det som sitter på som original är Cane Creek Series 40.

https://blue.canecreek.com/headset-fit-finder

Denna är rätt bra för att få fram dimensioner!

Lassla sa:
Lassla sa:
Astraboy sa:
Jag har en Canyon Nerve al+ 2013, alltså den med 150 i slag. Jag skulle vilja köpa ett passande angleset till den för att flacka ut den någon grad, men tvekar över alla olika styrhuvudsvarianter det finns. Kan någon hjälpa mig med att få rätsida på detta? Det enda jag hittar är att det som sitter på som original är Cane Creek Series 40.

Detta lager passade till min Nerve 8.9
Det är 1° Men blir mer för nedre lagret sitter under styrhuvuder. 13mm om jag mins rätt, kolla så att styrstolpen är tillräckligt lång på din gaffel.http://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-260-p.asp
/Lasse

Grymt stort tack. Din Nerve är från samma tidsperiod eller?

AX3L sa:
Astraboy sa:

https://blue.canecreek.com/headset-fit-finder

Denna är rätt bra för att få fram dimensioner!

Ah smart. Synd bara att min version av Nerve inte finns med i dropdown-listan :( Jag har Nerve al+, men det är kanske samma styrhuvud som till vanliga Nerve

Astraboy sa:
Lassla sa:
Lassla sa:
Astraboy sa:

Det är 1° Men blir mer för nedre lagret sitter under styrhuvuder. 13mm om jag mins rätt, kolla så att styrstolpen är tillräckligt lång på din gaffel.http://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-260-p.asp
/Lasse

Knappast, 8.9 har/hade jag själv en och den kom betydigt senare än så! Oklart med al+ resp al dock, där kanske du får ringa Canyon. Eller mät ditt befintliga och gör en rimlighetsbedömning om det verkar vara samma...

AX3L sa:
Astraboy sa:
Lassla sa:
Lassla sa:
Astraboy sa:

/Lasse

Knappast, 8.9 har/hade jag själv en och den kom betydigt senare än så! Oklart med al+ resp al dock, där kanske du får ringa Canyon. Eller mät ditt befintliga och gör en rimlighetsbedömning om det verkar vara samma...

Nä min Nerve är MY 13, första året!

Känner mig som en riktig noob. Men är det någon som kan hjälpa mig med en sak?
Jag ska betala cykeln jag har beställt.
Pengarna ska in på ett svenskt konto i svenska kronor, MEN jag har fått deras IBAN-uppgifter som man använder till utlandsbetalningar.
Det går att göra en utlandsbetalning till detta kontot men då blir det i euro istället för SEK.

Är det någon som har handlat och fått deras "riktiga" kontonummer?
Eller har ni betalat till detta:
IBAN: SE62 9500 0099 6042 0020 9379
BIC: NDEASESS

Pengarna skall in så fort som möjligt för jag vill ha min hoj.

Tack på förhand.

Sixten Fors sa:
Bergsmannen sa:
Hade det varit 1 grads skillnad åt rätt håll hade vi inte klagat :)

Tittar man på hur det går i årens rejs så är ju Canyon helt rätt med 69,5 grader, precis som Specialized och Cannondale.

Mer vinster på 69,5 graders hojjar än endurosöliga 68,5 och 67,2 graders!:)

Bara att se på XCO och cape epic:)

Om vi nu ska läsa diagram utan att ens ha testat några av cyklarna alltså.( vilket ofta är fallet på happy);)

Banorna i Chile såg förjävliga ut, massa lös sand/grus, och riktigt brant såg det ut att vara på vissa ställen. Många höjdmeter ner var det också, så man behöver nog inte trampa så mycket som på många andra tävlingar i plattare miljö. (Bara gissar)

Jag skulle tippa på att han byter tillbaka till Strive när det blir mer trampa igen:)

Kassler sa:
Sixten Fors sa:
Bergsmannen sa:

Tittar man på hur det går i årens rejs så är ju Canyon helt rätt med 69,5 grader, precis som Specialized och Cannondale.

Om vi nu ska läsa diagram utan att ens ha testat några av cyklarna alltså.( vilket ofta är fallet på happy);)

Dom cyklarna borde vara helt oanvändbara :) , iaf vad jag har läst. På gränsen att implodera!

Bergsmannen sa:
Kassler sa:
Sixten Fors sa:
Bergsmannen sa:

Dom cyklarna borde vara helt oanvändbara :) , iaf vad jag har läst. På gränsen att implodera!

Kan det bero på att teori inte matchar verkligheten eller att cyklisten har en inverkan?

Jag väntar nu på att köp och sälj översköljs med Scott Sparks alternativt att Scott själva erbjuder utbytesramar med podiumvinnande geometri.

Okey, satan! Nu sket jag precis i det blå skåpet!

Fick hem min nya Ultimate CF SLX DI2 för två veckor sen och har verkligen sett fram emot att premiärcykla den imorgon! Men den nyfikne klåparen i mig var ju såklart tvungen att lossa två skruvar för att undersöka vad som fanns under, det skulle jag inte gjort för nu förstår jag att de skruvarna höll fast batteriet.

IMG_1404.JPG

IMG_1405.JPG

IMG_1406.JPG

Finns det någon lösning att lyckas skruva dit det igen utan att ta loss vevparti och vevlager? Har varken lagerpress eller verktyg för att slå ut lagrena, finns ju såklart fullösningar på det men det är inget jag vill behandla min helt nya cykel med..

Vrida ramen så det där röret hamnar vågrätt och batteriet ligger på rätt plats utan att åka iväg och skruva i skruvarna underifrån?

Tack som tusan för att du erbjöd dig! Men jag improviserade ett mekställ och letade upp allt tålamod jag hade och lyckades tillslut få sakerna på plats igen!

Imorrn blir det premiär! Hurra!

Bilagor

• IMG_1410.JPG
    IMG_1410.JPG
    257.2 KB · Besök: 239
Den blir svår, som du ser, så den sitter där den sitter just nu.

Har inga planer på att borra ur den förrens jag har ny.

Därför jag frågade

Senast ändrad:
CarlPedal sa:

Har inga planer på att borra ur den dörrens jag har ny.

Därför jag frågade

Tjocklek kan du ju mäta på hålet med gäng i och längden kan du mäta på utsidan.

Ska jag göra en gissning så säger jag M6 ca 15-20mm lång.

CarlPedal sa:

Har inga planer på att borra ur den förrens jag har ny.

Därför jag frågade

Åk till Bauhaus (eller annat affär med M-skruvar), köp 1-2 stycken från olika storlekar.

M4, M5, M6

samt olika längd
12, 15, 18 20, 22 25 mm.

Prova vilken som fungerar, behöver du korta ner någon så kan en kabelskalare kapa av skruvar upp till M5 storlek.

Bilagor

• bbb1d4c95143836a8e846341f8ae4d1c.jpg
    bbb1d4c95143836a8e846341f8ae4d1c.jpg
    75.7 KB · Besök: 230
Hej

Har en Neuron 6.0 AL på G för 12500. Jag blir dock inte klok på om det är en 2017 eller 2018 modell. Den är inköpt H2017 så det kan ju vara både och. Jag skulle säga att det är en 2017 , ser inte ut som en hisspinne och färgen verkar lite off från 2018. Men jag är ju novis så jag tar lite hjälp.

Antar att 2018 är oerhört prisvärd. Frågan blir då om det nu är 2017 jag tittar på, är den fortfarande värd 12 lax om jag är nybörjare som kommer cykla stig, brötig stig m.m omkring Uppsala och bitvis i Hälsingland(upp och ner).

Bilagor

• canyon.jpg
    canyon.jpg
    48.9 KB · Besök: 252
dustiekaltman sa:
Hej

Har en Neuron 6.0 AL på G för 12500. Jag blir dock inte klok på om det är en 2017 eller 2018 modell. Den är inköpt H2017 så det kan ju vara både och. Jag skulle säga att det är en 2017 , ser inte ut som en hisspinne och färgen verkar lite off från 2018. Men jag är ju novis så jag tar lite hjälp.

Antar att 2018 är oerhört prisvärd. Frågan blir då om det nu är 2017 jag tittar på, är den fortfarande värd 12 lax om jag är nybörjare som kommer cykla stig, brötig stig m.m omkring Uppsala och bitvis i Hälsingland(upp och ner).

Om du kollar på 2018 på canyons hemsida så har gaffeln svarta stanchions samt att största klingan på kassetten är grå så det verkar ju inte vara en 2018 iaf.

Angående priset är det upp till din plånbok. Men runt 18k ny, om den är i nyskick så kan jag tycka 12 är ganska rimligt.

Tillbaka
Topp