Den officiella Canyon-tråden

fredrikgri sa:
Hej,
Funderar på en spectral, så intressant att vore att veta varför du önskar en 29 tummare.

Jag tror att 29 kommer att passa min typ av cykling bättre (ganska platt, men ganska teknisk stigcykling i stockholmsområdet och en del fjällcykling under sommaren). Cyklar väldigt sällan i cykelpark. Jag trivs iofs jättebra med min spectral och 27.5. Jag har även en 29 HT som jag cyklar en del på och kan sakna drivet och rullet som jag upplever att 29 ger. Det vore roligt prova hur en långslagig 29:a är att cykla på helt enkelt. Men i och med att det är N+1 som gäller så kanske jag behåller spectralen och köper en 29:a med 140 eller 130 i slaglängd :).

Senast ändrad:
NLC sa:
Nypåmtb sa:
Vilken singelklinga?

Väntar fortfarande på att få tillbaka min Nerve från svetsaren och tänkte passa på att beställa en NW singelklinga fram. Vad ska jag till detta vevparti: slx fc-m 660-10 ? (Nerve am 5.0 2011)
96 eller 104 bultcirkeldiameter?, och är det ytterligare något annat än det man behöver veta? Verkar tex finnas olika typer av 96 bcb...

104 mm symmetriskt tycker jag det ser ut som av produktbilderna. Men vad ska du köra med för kassett till?

Tack! Då hoppas jag att det stämmer!
Tänkte köra 34 eller 32 fram med en tiodelad 11-42 bak. Någon skrev även att en 11-delad kan fungera, så den kan möjligen också vara ett alternativ. Original sitter alltså tre drev fram.

Har köpt 2 Canyon tidigare och varit mycket nöjd och har nu beställt en tredje cykel.

Leveranstiden börjar bli orimligt lång och jag undrar vad har jag för möjlighet att häva köpet? Går det inte?
Beställde 3 juni. Fick sedan besked om försening till början av juli, sedan nästa försening till slutet av juli och till slut en försening till 10-14 september, alltså 3,5 månad efter beställning.
Nu när jag mailar Canyon och hör efter verkar det vara ytterligare förseningar utan någon som helst prognos om när cykeln kommer.
Hela säsongen har försvunnit och hade jag vetat detta hade det påverkar valet av cykel...

Vad jag kan se så finns en ångerrätt på 30 dagar från det att man tagit emot varan men om den inte ens är skickad eller jag ens vet när den kommer skickas... Ska man sitta och vänta i flera månader på att få skicka tillbaka den direkt när den kommer?

Roq sa:
Vad jag kan se så finns en ångerrätt på 30 dagar från det att man tagit emot varan men om den inte ens är skickad eller jag ens vet när den kommer skickas... Ska man sitta och vänta i flera månader på att få skicka tillbaka den direkt när den kommer?

Tycker Canyon verkar sjyssta....jag har vid ett par tillfället hävt köp innan jag fått cykeln! Ring Svenska Canyon så fixar dom det!

Roq sa:
Har köpt 2 Canyon tidigare och varit mycket nöjd och har nu beställt en tredje cykel.

Leveranstiden börjar bli orimligt lång och jag undrar vad har jag för möjlighet att häva köpet? Går det inte?
Beställde 3 juni. Fick sedan besked om försening till början av juli, sedan nästa försening till slutet av juli och till slut en försening till 10-14 september, alltså 3,5 månad efter beställning.
Nu när jag mailar Canyon och hör efter verkar det vara ytterligare förseningar utan någon som helst prognos om när cykeln kommer.
Hela säsongen har försvunnit och hade jag vetat detta hade det påverkar valet av cykel...

Ja nu är det höst. Well played... :(

Skulle tro att du kan häva köpet nu oavsett vad Canyon säger. Frågan är om det ens är ett helt genomfört köp ännu, eftersom du inte fått någon vara levererad.

Då har jag äntligen fått tillbaka min Canyon Nerve från svetsaren! För mitt otränade svetsöga ser det riktigt lovande och funktionellt ut.
Finns någon med bra svetskompetens så kommentera gärna! Tyvärr fick jag inte något snack med svetsaren eftersom han inte var där i morse när jag hämtade.

Bilagor

• svets.jpg
    svets.jpg
    42.2 KB · Besök: 152
  • svets2.jpg
    svets2.jpg
    42.3 KB · Besök: 143
  • svets 3.jpg
    svets 3.jpg
    41.5 KB · Besök: 153
Jag la märke till något märkligt på min nya Inflite.

Längst fram på överröret där det möter styrhuvudet, under styrstam och spacers, så är det ett hål som syns när man vrider på styret. Hålet är överlackerat och man känner på den mjuka lacken att det är hål under.

Kan ni med CF Inflite eller annan kolfiberhoj kolla om ni har likadant?
Vad skulle det kunna vara?
Är det ett fabrikationsfel?

IMG_20180919_135720.jpg

IMG_20180919_112821.jpg

Jag jobbar som svetsare med höga krav dock inte med alu, men det ser bra ut. Det viktiga vid svetsning förutom inträningen i grundmaterialet är att svetsfogen som sammanfogar delarna att den övergången mellan fogen och materialet är slät och utan skarpa kanter. Är det skarpa kanter så kan det vid hög belastning spricka och tillslut gå av. Men på dom bilderna som du lagt upp så ser det bra ut.

Trauman: stort tack för den bedömningen från ett proffs! Låter toppen.

Lite ytterligare strul dock:
Skulle precis montera baktriangeln men ser då att insatsen av plast/nylon i lagret förstörts (troligen skadats av värme vid svetsningen). Detta framgår faktiskt av bild 2 ovan ser jag nu.

Finns sådant hos min lokala cykelhandlare (dvs är det standardgrejer) eller är enda alternativet att höra med Canyon?

Jag som bara vill cykla ?.

Ytterligare förseningar nu till januari dvs ett halvår efter jag la beställningen! :(. Ska ta en allvarlig funderare på alternativen...

Ni som haft att göra med Canyons cykelverkstad/service center i Bålsta - vad är eran uppfattning om dom?
Gör dom bra och noggranna jobb?

wenna sa:
Ni som haft att göra med Canyons cykelverkstad/service center i Bålsta - vad är eran uppfattning om dom?
Gör dom bra och noggranna jobb?

Jag har varit nöjd med det de gjort. Har fått nya bultar som gått av på min spectral 2 ggr. Inga problem. Lämnade även in när det var ett litet spel i dropper posten och det fixade dem. Funderade också över om min rock shox pike funkade som den skulle och då skickade de den till rock shox (och den var ok) så jag har fått bra hjälp.

wenna sa:

Längst fram på överröret där det möter styrhuvudet, under styrstam och spacers, så är det ett hål som syns när man vrider på styret. Hålet är överlackerat och man känner på den mjuka lacken att det är hål under.

Kollade precis på min Inflite CF (2018) och ingen tillstymmelse till något liknande på min.

FranzJaeger sa:
wenna sa:

Kollade precis på min Inflite CF (2018) och ingen tillstymmelse till något liknande på min.

Canyon byter ut ramen.
Kollade lite närmare och det är inte överlackerat utan satt ett svart runt litet klistermärke över. Lyfte lite och kollade under märket och såg att det satt gängor där. Mycket mäkligt och man undrar ju om man råkat få nån prototyp ram där dom provat något.

wenna sa:
Canyon byter ut ramen.
Kollade lite närmare och det är inte överlackerat utan satt ett svart runt litet klistermärke över. Lyfte lite och kollade under märket och såg att det satt gängor där. Mycket mäkligt och man undrar ju om man råkat få nån prototyp ram där dom provat något.

Väldigt märkligt... Tråkigt att behöva fixa med på en ny cykel, hoppas att det löser sig snabbt! Annars är det ju en väldigt trevlig cykel det där :)

FranzJaeger sa:
wenna sa:
Canyon byter ut ramen.

Väldigt märkligt... Tråkigt att behöva fixa med på en ny cykel, hoppas att det löser sig snabbt! Annars är det ju en väldigt trevlig cykel det där :)

Ja det är tråkigt, speciellt när den redan varit flera mån försenad och sedan får man en som behöver rambyte.

Man är ju en pedant jäkel som inte litar på andra mekaniker. Vill man ha något ordentligt gjort får man göra det själv -som man brukar säga.

Har sagt att jag vill göra jobbet själv, får se hur dom ställer sig till det. Jag litar inte på att deras mekaniker sätter nya pressfit vevlager och oliver o annat som man inte ska återanvända.

Någon som saknar sin inflite al slx?
För med det priset verkar den stulen.

Bilagor

• Screenshot_20180923-110950_Shpock.jpg
    Screenshot_20180923-110950_Shpock.jpg
    136.1 KB · Besök: 134
Hej alla canyonkunniga människor!

Jag fick min nya Spectral AL 6 härom dagen och kände direkt jag satte mig på den att det var något som inte stämmer... jag märkte då att insexbultarna till smuts/dammskydden för dom nedre fästpunkterna för den bakre triangeln är för långa på ena sidan? Detta har medfört skador på den aluminiumbussning som enligt min gissning är pressad in i ramen.

Skickade såklart omedelbart ett Mail till canyon, men tänkte höra om någon annan varit med om detta?

Bilagor

• 5A0DED9D-5044-4345-A3EE-AB21AD229AC9.jpeg
    5A0DED9D-5044-4345-A3EE-AB21AD229AC9.jpeg
    225.4 KB · Besök: 149
  • 5997AEC8-F199-44FA-98C9-CD6FEE0A84B3.jpeg
    5997AEC8-F199-44FA-98C9-CD6FEE0A84B3.jpeg
    163.8 KB · Besök: 142
Jolled sa:
Hej alla canyonkunniga människor!

Jag fick min nya Spectral AL 6 härom dagen och kände direkt jag satte mig på den att det var något som inte stämmer... jag märkte då att insexbultarna till smuts/dammskydden för dom nedre fästpunkterna för den bakre triangeln är för långa på ena sidan? Detta har medfört skador på den aluminiumbussning som enligt min gissning är pressad in i ramen.

Skickade såklart omedelbart ett Mail till canyon, men tänkte höra om någon annan varit med om detta?

Har inte tänkt på det eller känner något. Men ska kolla.

Intressant konsumenträttslig fråga med Canyon:

Jag returnerade ett oöppnat paket till Canyon (som jag trodde) innehöll en cykel och annat.

När Canyons returavdelning tar emot paketet blir jag debiterad för en del av innehållet - som alltså Canyon menar jag tagit ut ur paketet. De verkar inte ha något incitament att hitta delarna heller för det är ju bättre för dem att de är "sålda".

Ord står mot ord - någon som varit med om något liknande inom e-handel?

Det är väl lite som att svära i kyrkan här inne, men finns det någon som kan tipsa om alternativ till en Grand Canyon AL 6.0? (Har budget upp till max 10000.)
Jag är väldigt långt från expert, men har snöat in på att vissa komponenter ska vara av ett visst fabrikat, då jag läst mig till att det är bra grejer. (Ex. fabrikat på gaffel.) Har ju egentligen ingen koll, xD så är det någon som orkar tipsa mig om en likvärdig cykel som den nämnda, så tackar jag för det!

Kudos sa:
Intressant konsumenträttslig fråga med Canyon:

Jag returnerade ett oöppnat paket till Canyon (som jag trodde) innehöll en cykel och annat.

När Canyons returavdelning tar emot paketet blir jag debiterad för en del av innehållet - som alltså Canyon menar jag tagit ut ur paketet. De verkar inte ha något incitament att hitta delarna heller för det är ju bättre för dem att de är "sålda".

Ord står mot ord - någon som varit med om något liknande inom e-handel?

Som konsument har du ju en rätt bra rättslig ställning mot i det här fallet Canyon. Problemet är ju att om dom bara kommer med ett påstående och skickar en faktura så måste du bestrida, kanske processa osv. Vilket är jobbigt. Men typiskt sett, konsumentsrättsligt, så är det nog Canyon som måste kunna bevisa att sakerna de facto inte var med när de skickade och inte du som måste bevisa att du inte tagit något ur paketet. Men, som sagt, det kanske kräver process osv. Sen kan du ju argumentera med Canyon givetvis. Det är ju mer än kasst att från deras sida att påstå något liknande. Dom borde ha bättre koll på vad dom stoppar i sina paket. Vi har nog alla som fått grejer från Canyon saknat både ett och annat som dom har fått skicka i efterhand... Det är ju liksom mer eller mindre standard.

Oskar sa:
JJS sa:
Vi har nog alla som fått grejer från Canyon saknat både ett och annat som dom har fått skicka i efterhand... Det är ju liksom mer eller mindre standard.

Verkligen? Jag har visserligen bara köpt fyra cyklar från dem, men det har aldrig saknats något.

Jag har köpt tre, två gånger fick jag be om saker... Men jag kan ju ha haft en ofantlig otur bara.

Har erfarenhet av en cykel. Det har funkat perfekt allt kom med, och de på svenska kontoret har varit bra att prata med.
Sedan har väl inte monteringsanvisningar varit så bra, bättre bifoga rätt länkar till Youtubeklipp med leveransorder, än att bifoga en CD och tegelsten i papper. Letade CD läsare men hittade ingen. USB hade varit modernare.....

Köpt två cyklar.......

1a cykeln var en Dude och leveransen gick smärtfritt. Är sjukt nöjd med den cykeln och har haft den sen 2015 och kommer nog ha den många år till. En liten petitess är att vevlagret havererade väldigt tidigt på den pga att det kom in skit och vatten genom sadelröret till oskyddade vevlager. Försökte få nya på garanti eller goodwill men det gick dom inte med på. Har däremot läst att andra lyckats få nya vevlager till sin Dude, så där kunde man ju önskat en rakare linje från deras sida. Nu är det ju inga stora pengar men det var dock lite irriterande.

2a cykeln blev en Inflite CF och där kunde man önskat att köpet gick mer smärtfritt men Canyon har svarat på mina mail och samtal och i slutändan har jag ändå en cykel som jag är riktigt nöjd med.

Om jag någon gång ska köpa en till cykel från Canyon så kommer det mest troligt bli en express bike som finns i lager.

Har köpt 5 cyklar av Canyon utan några som helst problem! Väntar nu på en Dude som ska anlända på tisdag!
Enda "problemet" var att dom ändrade levdag ett par ggr men nu får jag den ändå 1 mån tidigare än som först angavs så jag är mkt nöjd :)

Har köpt tre.
Den första, en Dude, var det väl inga konstigheter med alls vad jag minns.
Den andra, en Urban, blev det lite knas med betalningen då beloppet både reserverades och drogs, men det löstes ganska snabbt.
Väntar nu på min tredje, en Lux. Man är såklart otålig och vill ha den bums och blir lite avis på de som beställt efter mig och redan fått den, men det har aldrig varit exakt samma modell, storlek och färg, dvs röd 8 pro i XL så det är väl bara att hålla ut.

Har beställt tre cyklar från Canyon!

Den första var en Grand Canyon 8.9 i kolfiber 2016 års modell. Toppcykel snabb leverans inga problem. Snabb och lätt.

Den andra var en Nerve 2016 9.9 ltd den kör jag forfarande på härlig cykel, snabb leverans inga problem.

Har beställt en Lux en röd 8 race team i M. Inget är som väntans tider. Enligt senaste besked skall jag få den i julklapp??

Kan bara tillägga att alla kontakter med Canyon har varit mycket bra. Snabb service.

rln sa:
Oskar sa:
jonteald sa:
Canyon support hintade försiktigt att man bör ha koll på hemsidan runt jul om man är intresserad av en uppdaterad neuron ;)

Den verkar smygas ut på hemsidan nu: https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-7-0.html
Korta intervall på sadelhöjden, verkar som något fel i tabellen.

Sadelhöjd (mm)
681-719
719-758
758-802
802-842
842-862

Ja, nånting är definitivt fel. Enligt hemsidan har XS och S 440 mm sadelrör, M och L 480 mm sadelrör och XL 520 mm sadelrör...

Här är geometrisiffrorna enligt hemsidan, sammanställda i en sixtentabell. Att siffrorna inte är helt korrekta är väl uppenbart; 480 mm sadelrör på storlek M gör det svårt att få plats med en sänkstolpe. Och jag tror det är få 174 cm-cyklister som sitter på 758 mm sadelhöjd.

CanyonNeuron.PNG

Tillbaka
Topp