Den officiella Canyon-tråden

Vid förskottsbetalning, när ska man betala beställd cykel egentligen? På något ställe står det nån vecka innan planerad leverans, på ett annat så snart som möjligt, och ett tredje "efter mottagen order". Finns det möjlighet till snabbare leverans om man betalar omedelbums, om någon annan avbokar eller så?

BuTTuS sa:
Vid förskottsbetalning, när ska man betala beställd cykel egentligen? På något ställe står det nån vecka innan planerad leverans, på ett annat så snart som möjligt, och ett tredje "efter mottagen order". Finns det möjlighet till snabbare leverans om man betalar omedelbums, om någon annan avbokar eller så?

Jag förskottsbetalade min hoj direkt för 1.5 månader sedan. Cykeln har blivit försenad då leverans av ramar tydligen blivit försenat. Nu har jag börjat tänka som så att om dom inte har cyklar att leverera till alla som beställt så varför ska dom då skicka till oss som redan betalat? Dom kanske skickar till dom som inte ännu betalat först eftersom dom redan har våra förbetalda pengar i fickan.

wenna sa:
BuTTuS sa:

Jag förskottsbetalade min hoj direkt för 1.5 månader sedan. Cykeln har blivit försenad då leverans av ramar tydligen blivit försenat. Nu har jag börjat tänka som så att om dom inte har cyklar att leverera till alla som beställt så varför ska dom då skicka till oss som redan betalat? Dom kanske skickar till dom som inte ännu betalat först eftersom dom redan har våra förbetalda pengar i fickan.

Varför skulle de göra så? Har du uppgifter att de har brist på pengar? Betalar man med kort dras pengarna först när cykeln skickas och du kan ångra/avbeställa fram till två veckor efter du fått cykeln.

Jag beställde 29 juli, planerad utleverans 22 aug, betalade 31 juli och cykeln skickades från Canyon den 3 augusti, så baserat på den engångsupplevelsen verkar det som en smart grej att betala så fort som möjligt. Verkar precis som du skriver att någon annan kan ha avbokat sin. Kul för mig! :)

Betalade igår så hoppas det rör på sig snart då, blir länge att vänta till November annars. Även om jag inte tror det så kan man ju hoppas :-)

Växelöra Canyon ultimate CF SL 2014. Nr 25 satt monterat från fabrik. Enligt hemsidan ska både 25 och 28 funka, 25 är slutsålt.

Kan någon här bekräfta att det passar?

Har ställt frågan direkt till canyon också men vore skönt att kunna lägga en beställning före helgen.

Jag har bägge växelöronen hemma och enda skillnaden dem emellan är att #28 är någon enstaka millimeter längre än #25. Av någon anledning har cyklar som levererats med Sram haft #28 och Shimano #25 (Campa vet ej…).

Jag trodde problemen med Canyons system och leveranser var uppstyrda sedan nya fabriken?
Beställde en -19 Inflite då den släpptes i Juni. Skulle levereras i mitten av Juli men när leveransdatumet kommit och gått så hade jag fått varken cykel eller information.
Fick jaga tag i informationen och fick nytt leveransdatum i Augusti och ett medhåll om att man var sen på bollen med att informera om förseningen. Nu har nya datumet kommit och gått och än en gång fick jag själv kontakta dem för att få någon information. (på ordersidan där man spårar sin beställning står fortfarande gamla datumet som kommit och gått).

Är det bara jag som tycker att det är sjukt dålig stil att inte informera kunderna om förseningar i förväg och inte i efterhand?
Man undrar ju om det är ren ignorans eller om dom helt enkelt har ett värdelöst affärssystem som gör att dom inte klarar av att hålla koll på in och ut-leveranser.

Mayhem sa:
Jag har bägge växelöronen hemma och enda skillnaden dem emellan är att #28 är någon enstaka millimeter längre än #25. Av någon anledning har cyklar som levererats med Sram haft #28 och Shimano #25 (Campa vet ej…).

Min med Force hade #25. Enligt support ska #28 passa så det är väl gott så

Hej!

Mitt första inlägg på forumet.

Jag är 36 år och tänkte börja komplettera min träning med att cykla MTB. Kör enduro (med motor) men är sugen på ett komplement som kräver betydligt mindre ställtid. Att bara kunda dra på sig skorna och sticka ut ska bli fantastiskt!

Hur som helst. Jag köpte precis denna cykel https://happyride.se/annonser/ad.php?id=57961 (En Canyon Neve 5.0 från 2011).
Problemet var "bara" att den hade två sprickor i baktriangeln, men enligt säljaren skulle det gå att köpa en ny för 250EUR.

Min första plan var att svetsa, men efter att ha läst på lite känns det inte längre lika självklart (kräver värmebenahdling etc). Med en ny baktriangel för 250 EUR skulle totalkostnaden för cykeln ändå kännas OK så jag tog kontakt med Canyon Sverige. Men tror det eller ej, Canyon har slutat att lagerföra och sälja denna del...

Plötsligt känns mitt MTB-projekt som en rejäl uppförsbacke. Vill inte lägga ut en massa pengar innan jag vet hur mycket cyklande det blir.

Gissar att jag har följande alternativ:

1. Köra med sprickorna, så får det hålla så länge det håller
2. Trots allt försöka få den svetsad
3. Hitta en begagnad del (Var letar man då?)
4. Skrota hela ramen och flytta över alla komponenter till en annan ram för 26-hjul.

Lutar åt 2, vs försöka få tag i en kompetent svetsare.

Vad skulle ni gjort i min sits?

Bilagor

• spricka baktriangel Canyon nerve am 2011.jpg
    spricka baktriangel Canyon nerve am 2011.jpg
    40.9 KB · Besök: 172
Nypåmtb sa:
Hej!

Mitt första inlägg på forumet.

Jag är 36 år och tänkte börja komplettera min träning med att cykla MTB. Kör enduro (med motor) men är sugen på ett komplement som kräver betydligt mindre ställtid. Att bara kunda dra på sig skorna och sticka ut ska bli fantastiskt!

Hur som helst. Jag köpte precis denna cykel https://happyride.se/annonser/ad.php?id=57961 (En Canyon Neve 5.0 från 2011).
Problemet var "bara" att den hade två sprickor i baktriangeln, men enligt säljaren skulle det gå att köpa en ny för 250EUR.

Min första plan var att svetsa, men efter att ha läst på lite känns det inte längre lika självklart (kräver värmebenahdling etc). Med en ny baktriangel för 250 EUR skulle totalkostnaden för cykeln ändå kännas OK så jag tog kontakt med Canyon Sverige. Men tror det eller ej, Canyon har slutat att lagerföra och sälja denna del...

Plötsligt känns mitt MTB-projekt som en rejäl uppförsbacke. Vill inte lägga ut en massa pengar innan jag vet hur mycket cyklande det blir.

Gissar att jag har följande alternativ:

1. Köra med sprickorna, så får det hålla så länge det håller
2. Trots allt försöka få den svetsad
3. Hitta en begagnad del (Var letar man då?)
4. Skrota hela ramen och flytta över alla komponenter till en annan ram för 26-hjul.

Lutar åt 2, vs försöka få tag i en kompetent svetsare.

Vad skulle ni gjort i min sits?

Halvseriöst förslag: fiber fix!

Varför köpa en hoj med sprickor?

Well baserat på dålig research trodde jag att det skulle vara relativt enkelt att svetsa skadan. Funkade inte det räknade jag med att köpa en ny baktriangel, vilket nu alltså inte visade sig vara ett alternativ. Betalade 5000kr vilket kändes Ok för en fräsch cykel med nyservade dämpare och där alla lager var bytta. Även 7500 (inkl.kostnad för ny baktriangel) kändes Ok.

Fiberfix skrev någon. Är det någon typ av kolfiberförband som avses? Är det i så fall något man kan göra själv?

Ny fråga: någon som vet vilken aluminiumkvalitet det är på dessa cyklar?
I en tråd här på forumet läste jag att det var 7005, men vill gärna få detta bekräftat då 6000- serien verkar vanligast. Konstigt nog kunde inre Canyon Sverige svara på denna fråga (!) Svetsaren ville veta.

Kolla med tala Canyon. Självklart kan kundtjänst ta reda på vilken al-kvalitet det är, om inte så får de gå tillbaks till sina interna utvecklingsdokument (eller beställning/avtal med underleverantör i Asien). Om Canyon Sverige inte orkar höra vidare (buuuh!) så kolla med tyskarna, de är kanske mer serviceminded.

Nypåmtb sa:
Ny fråga: någon som vet vilken aluminiumkvalitet det är på dessa cyklar?
I en tråd här på forumet läste jag att det var 7005, men vill gärna få detta bekräftat då 6000- serien verkar vanligast. Konstigt nog kunde inre Canyon Sverige svara på denna fråga (!) Svetsaren ville veta.
Fördelen med en så gammal cykel är att det fanns kataloger som är enkla att googla fram. Det är 7005-alu. ;)
https://issuu.com/canyon_bicycles/docs/canyon_mtb_2011/1?ff

Nu är man som ett barn innan julafton. Rejäl uppdatering på g för min del och en cykel jag kommer kunna utvecklas och leva med länge.

Beräknas komma den 28e Augusti.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    94.1 KB · Besök: 95
Nypåmtb sa:
Varför köpa en hoj med sprickor?

Well baserat på dålig research trodde jag att det skulle vara relativt enkelt att svetsa skadan. Funkade inte det räknade jag med att köpa en ny baktriangel, vilket nu alltså inte visade sig vara ett alternativ. Betalade 5000kr vilket kändes Ok för en fräsch cykel med nyservade dämpare och där alla lager var bytta. Även 7500 (inkl.kostnad för ny baktriangel) kändes Ok.

Fiberfix skrev någon. Är det någon typ av kolfiberförband som avses? Är det i så fall något man kan göra själv?

Ja precis sådant. Hela poängen är att du gör det själv, genom att doppa fiber fixen i vatten och linda runt. Finns en hel del videor på Youtube, bland annat när de lagar några cyklar (dock med rör som är helt av). Jag skulle nog överväga att testa något sådant, mest för att det inte kostar så mycket och av ren nyfikenhet.

Fundrar på en Roadlite AL WMN som pendlare till frugan. Ett krav är dock skärmar. någon som vet om det finns fästen, passar standard typ SKS Bluemels 35? Hur breda däck får plats (funderar på dubbat)?

juggec sa:
Fundrar på en Roadlite AL WMN som pendlare till frugan. Ett krav är dock skärmar. någon som vet om det finns fästen, passar standard typ SKS Bluemels 35? Hur breda däck får plats (funderar på dubbat)?
De två billigaste modellerna med quick release har fästen för skärmen, men tror man varit korkad och plockat bort dem från den nyare ramen med thruaxle (och givetvis inga skärmfästen på finaste kolfiberversionerna). Det är dock redan väldigt tajt redan med 28 mm landsvägsdäck och skärmar så tror inte du får in någon dubb annat än möjligen Schwalbe Active Winter 30 mm.

Manurhin2 sa:
Lars.E sa:
Manurhin2 sa:
Sådär ja , ny pendlare / vintercykel beställd .

Najs.
Även jag har en ny vintercykel på G :)

Att du törs , den kommer att spricka direkt !!!!

GRATTIS !

Tackar. Det kommer att bli kul med en färgglad cykel igen.
Jag är inte orolig för sprickor på Duden.
Den Dude jag kört ett par år har hållit ihop bra trots min vikt och körstil, men numera ser den ut ungefär som en folkracebil efter en oturlig vurpa där cykeln gjorde en frivolt och landade med bredsidan bland några elaka stenar.

Ny här på forumet, men jag har en fråga till de som kört Canyon i många år och kanske har koll på när de brukar starta sina utförsäljningar för att lämna plats åt nästa års modeller?
Jag beställde en MTB för exakt ett år sedan, den 27 augusti 2017 och då var den på kampanj. (En Grand Canyon AL) Den blev tyvärr stulen i somras och nu sitter jag och inväntar utförsäljningen för att fylla upp tomrummet i förrådet. (Är ingen storcyklare så därför är jag lite för snål för att köpa en modell jag vet att de troligtvis snart kommer sälja ut.)
Någon som har koll på detta? Jag vet ju som sagt bara att utförsäljningen redan hade börjat vid den här tiden förra året, men hur har det varit tidigare?
Tacksam för svar! =)

EnilemmE sa:
Ny här på forumet, men jag har en fråga till de som kört Canyon i många år och kanske har koll på när de brukar starta sina utförsäljningar för att lämna plats åt nästa års modeller?
Jag beställde en MTB för exakt ett år sedan, den 27 augusti 2017 och då var den på kampanj. (En Grand Canyon AL) Den blev tyvärr stulen i somras och nu sitter jag och inväntar utförsäljningen för att fylla upp tomrummet i förrådet. (Är ingen storcyklare så därför är jag lite för snål för att köpa en modell jag vet att de troligtvis snart kommer sälja ut.)
Någon som har koll på detta? Jag vet ju som sagt bara att utförsäljningen redan hade börjat vid den här tiden förra året, men hur har det varit tidigare?
Tacksam för svar! =)
Det varierar lite beroende på när nya årsmodellen av specifik modell presenteras och blir tillgänglig. Förra året började väl det i augusti och pågick in i oktober typ.

Mayhem sa:
juggec sa:
De två billigaste modellerna med quick release har fästen för skärmen, men tror man varit korkad och plockat bort dem från den nyare ramen med thruaxle (och givetvis inga skärmfästen på finaste kolfiberversionerna). Det är dock redan väldigt tajt redan med 28 mm landsvägsdäck och skärmar så tror inte du får in någon dubb annat än möjligen Schwalbe Active Winter 30 mm.

Jag kör SKS longboard med Schwalbe Winterguard 35 mm utan problem på min Roadlite 6.0 men det kanske skiljer på dammodellerna?

ErikSi sa:
Jag kör SKS longboard med Schwalbe Winterguard 35 mm utan problem på min Roadlite 6.0 men det kanske skiljer på dammodellerna?
Jaså. Ja jag har ingen Roadlite själv utan endast mekat min fars cykel. Monterade just SKS Longboard 35 mm på den och tyckte det var ganska lite utrymme kvar med fabriksdäcken GP4000 28 mm på något enklare Mavic MTB-hjul. Med 35 mm däck och dubbar måste det vara snudd på obefintlig frigång?

joonas.castren@gmail.com sa:
Jag har en Strive CF 9.0 race 2016. Allt tipp topp förutom at shapeshiftern inte håller sig i DH mode. Efter att satt i DH mode segar den sig till normalläge. Varför ngn? Är det bara trycket eller annat?

De hade problem med första årskullen. Tror ert finna någon typ av garanti där du kan köpa en ny shapeshifter till ganska bra pris.

ErikSi sa:
Mayhem sa:
juggec sa:

Tack för feedback, Canyon har nu svarat också att det finns fästen samt max 32 mm däck.

Dock är frugan kort och de små storlekarna har 650 hjul, det verkar värre att hitta skärmar för. Men det kanske funkar med vanliga 700 skärmar om man trixar lite?

Mayhem sa:
ErikSi sa:
Jaså. Ja jag har ingen Roadlite själv utan endast mekat min fars cykel. Monterade just SKS Longboard 35 mm på den och tyckte det var ganska lite utrymme kvar med fabriksdäcken GP4000 28 mm på något enklare Mavic MTB-hjul. Med 35 mm däck och dubbar måste det vara snudd på obefintlig frigång?

Orginal på min sitter Schwalbe G-One Speed 30 mm och då är det ju jättemycket plats över. Här ser du tex att Sixten Fors har 36 mm monterat. https://happyride.se/forum/read.php/1/3163144/3163157#msg-3163157

Visst var det lite pill med skärmarna men inget problem med utrymme. Fick bland annat skära ut lite i skärmen för att framväxeln skulle löpa fritt.

EnilemmE sa:
Tacksam för svar! =)

Se reklambannern som precis börjat visas högst upp på forumet:

ScreenShot2018-08-28at00.03.20.png

Följer man länken finns dock inget innehåll ännu men det kommer nog närsomhelst typ…

Senast ändrad:
Fråga om utväxling:

Första rundan avklarad på min Canyon Nerve (med spricka i ramen, forfarande inte bestämt mig om jag ska böra med fiberfix eller få den svetsad). Riktigt kul för övrigt! Denna fråga gäller dock något helt annat;

På första rundan i bökig teräng saknade jag helt klart en lättare växel. Min hoj är omgjord från tre drev fram till endast 1. Framdrevet har 32 taggar och kasseten bak är en 10-delad 11-36.
Vad är en billig och vettig lösning för att få en lättare växel för riktig branta backar? Ska jag byta drev fram till ett mindre eller kasseten bak till en med större störstadrev? Måste jag i så fall byta något annat samtidigt? Att läga alltför mycket pengar på denna cykel är nog inte försvarbart...

Tillbaka
Topp