Den officiella Canyon-tråden

Hejsan,
Ny medlem på forumet men har följt ganska så länge :)

Idag kör jag på en Scott Aspect 930 som jag har moddat lite med slanglösa däck, dropper och lite annat. Där jag kör skulle jag säga att det är ganska stökigt med mycket rötter och sten och upplever att min Aspect inte riktigt håller måttet, för att utrycka sig milt.
Så nu har jag bestämt mig för en FS och det jag främst kikat på är Canyon Spectral AL 5.0 och YT Jeffsy AL Base 29. Det lutar väldigt mycket åt Spectral då jag tycker den verkar ha bättre specar för en bra peng, hade väl egentligen bestämt mig för den tills det slog mig att den har 27,5" hjul.

Så nu till frågan, hur stor skillnad är det på en Spectral med 160 mm slaglängd och 27,5 hjul mot en liknande med 140 mm och 29" hjul?
Min Aspect har ju 29", men den känns överlag mest som den är tänkt för väldigt enkel grusväg och går kanske inte ens att jämföra med dom jag kollat på?
Jag har provat min kollegas Neuron som har 130 mm och 29" hjul. Jag är mest intresserad av att kunna köra stig cykling med en hel del stök, men även kunna åka lite i alperna (vänner som åker varje år) och kanske några bikeparks, det får framtiden utvisa :)

Tacksam för svar!

Hejsan,

Idag kör jag på en Scott Aspect 930 som jag har moddat lite med slanglösa däck, dropper och lite annat. Där jag kör skulle jag säga att det är ganska stökigt med mycket rötter och sten och upplever att min Aspect inte riktigt håller måttet, för att utrycka sig milt.
Så nu har jag bestämt mig för en FS och det jag främst kikat på är Canyon Spectral AL 5.0 och YT Jeffsy AL Base 29. Det lutar väldigt mycket åt Spectral då jag tycker den verkar ha bättre specar för en bra peng, hade väl egentligen bestämt mig för den tills det slog mig att den har 27,5" hjul.

Så nu till frågan, hur stor skillnad är det på en Spectral med 160 mm slaglängd och 27,5 hjul mot en liknande med 140 mm och 29" hjul?
Min Aspect har ju 29", men den känns överlag mest som den är tänkt för väldigt enkel grusväg och går kanske inte ens att jämföra med dom jag kollat på?
Jag har provat min kollegas Neuron som har 130 mm och 29" hjul. Jag är mest intresserad av att kunna köra stig cykling med en hel del stök, men även kunna åka lite i alperna (vänner som åker varje år) och kanske några bikeparks, det får framtiden utvisa :)

Tacksam för svar!
Är i precis samma situation. Är sååå sugen på just Spectralen men tvekar pga 27,5. Vill egentligen ha 29 som jag har nu, men jag vet egentligen inte för jag har aldrig kört med 27,5 och vet inte hur stor skillnad man kommer uppleva.

Är i precis samma situation. Är sååå sugen på just Spectralen men tvekar pga 27,5. Vill egentligen ha 29 som jag har nu, men jag vet egentligen inte för jag har aldrig kört med 27,5 och vet inte hur stor skillnad man kommer uppleva.

Min fråga är då, som vanlig cyklist kommer du/ni verkligen att känna skillnaden? Tvekar ni så hade jag isåfall kört på en neuron och sedan satt dit ett off-set styrlager för att få en lite brantare gaffevinkel. Jag kör en spectral 2018 och är hur jävla nöjd som helst!! ?

Min fråga är då, som vanlig cyklist kommer du/ni verkligen att känna skillnaden? Tvekar ni så hade jag isåfall kört på en neuron och sedan satt dit ett off-set styrlager för att få en lite brantare gaffevinkel. Jag kör en spectral 2018 och är hur jävla nöjd som helst!! ?
+1 på den, har en Spectral CF 9.0 Pro 2018 och är grymt nöjd, går som tåget. Har använt den i alltfrån jobbpendling(!) till skogen i alla olika former, funkar kanon. Jag saknar i alla fall inte 29 utan tycker 27,5 räcker gott.

Jo det är väl lätt att förstora skillnader in absurdum när man sitter så här och jämför specar och inte känner efter hands on liksom :) Det är väl det som är problemet att man ofta inte vet hur stor/liten skillnad en specifik egenskap gör om man inte kört så mycket.

Senast ändrad:
Hejsan,

Tacksam för svar!

Råd kan alltid vara kul att ge, men i slutändan är du själv den enda som kan avgöra hur stor skillnaden är (ifall den ens finns i praktiken), och om den isåfall är mestadels positiv eller negativ.

Själv har jag förvisso aldrig besökt alperna, men hade valt ökad slaglängd framför större hjul alla dagar i veckan i ditt fall. Men det är jag det och många lär inte hålla med. Har hursomhelst ägt MTB-cyklar i alla populära hjulstorlekar (förutom fatbike), och min uppfattning är bestämt att skillnaderna dem emellan ofta överdrivs in i absurdum på nätet. Större hjul har alltid fördelen med att de generellt sett upplevs rulla något lättare över hinder, samt att de håller farten bättre. Mindre hjul är istället lättare, styvare, samt ger en snabbare acceleration. Men eftersom en cykel i sin helhet är större än summan av dess komponenter är det samtidigt vanskligt att generalisera. Den ökade OTB-risken som följer med mindre hjul kan t ex effektivt neutraliseras med flackare gaffelvinkel, och ökad slaglängd i vettigt inställd gaffel/dämpare gör att man inte behöver förlita sig på superbreda däck och spar därmed både vikt samt minskar studsbollseffekten på samma gång.

Poängen är att vad man själv trivs bäst med kan ingen annan avgöra. Och att just hjulstorlek har fått en något överdriven betydelse i min mening.

Hejsan,

Tacksam för svar!

Jag kommer nog också slå till på Spectralen snart, har inga problem med 27,5 hjul, ser snarare fram emot det då jag har en 29" XC Hoj. Är inte ute efter att jag tider så tror 27,5 blir alldeles kanon!

Däremot vet jag inte om det är värt dom extra femtusen för att gå upp till AL 6.0. Hur tänker ni där? 6:an har ju FOX 36 istället för Pike, SLX grupp och DT Swiss hjul, hur tänker ni där?

Vad tror ni om den röda färgen? Snygg eller skitful?

Skillnaden på en aspect och en spräcktral är ju gigantisk. Att köpa en cykel för en alpresa känns lite som att köpa en pickup om man bor i staden?
De flesta verkar byta till 29 så jag förstår den tanken också... Kan du inte köpa en lämplig cykel för Sverige och hyra för den där veckan utomlands?

Aspect är ju en leisure bike, dvs typ... Ja jag vet inte. Inget för tävling iaf.

Hej,

Oj vad många bra och tänkvärda svar som kom in.

Jag förstår att det är två helt olika världar på vad som helst och Aspcet, den köptes för att se om stig och XC cykling var något jag skulle gilla, hade inte räknat med att det skulle bli det enda jag fokuserar på nu :). Eftersom Aspecten inte heller är direkt en stigracer så har jag även upptäckt tjusningen med att meka med cykeln.

Men hur som, jag ligger ju i valet nu mellan Spectral AL 5.0 och YT Jeffsy Base 29, där Jeffsyn just nu ligger bättre till. Cykla i Alperna är ju inte direkt något som är avgörande utan mer hur den beter sig på det jag cyklar mestadels av tiden, vilket är stökig stig med mycket rötter osv. Just vissa partier har fått mig att fundera mer på förhållandet mellan 27,5" och 29".
Men jag har även börjar köra en del utförslöpor jag hittat, som jag kör om och om igen :). Funderar även på att börja köra lite mer i den lokala skidbacken.

Jag kommer nog också slå till på Spectralen snart, har inga problem med 27,5 hjul, ser snarare fram emot det då jag har en 29" XC Hoj. Är inte ute efter att jag tider så tror 27,5 blir alldeles kanon!

Däremot vet jag inte om det är värt dom extra femtusen för att gå upp till AL 6.0. Hur tänker ni där? 6:an har ju FOX 36 istället för Pike, SLX grupp och DT Swiss hjul, hur tänker ni där?

Vad tror ni om den röda färgen? Snygg eller skitful?

Jag tror den röda är sjukt snygg :)

Hej,

Oj vad många bra och tänkvärda svar som kom in.

Jag förstår att det är två helt olika världar på vad som helst och Aspcet, den köptes för att se om stig och XC cykling var något jag skulle gilla, hade inte räknat med att det skulle bli det enda jag fokuserar på nu :). Eftersom Aspecten inte heller är direkt en stigracer så har jag även upptäckt tjusningen med att meka med cykeln.

Men hur som, jag ligger ju i valet nu mellan Spectral AL 5.0 och YT Jeffsy Base 29, där Jeffsyn just nu ligger bättre till. Cykla i Alperna är ju inte direkt något som är avgörande utan mer hur den beter sig på det jag cyklar mestadels av tiden, vilket är stökig stig med mycket rötter osv. Just vissa partier har fått mig att fundera mer på förhållandet mellan 27,5" och 29".
Men jag har även börjar köra en del utförslöpor jag hittat, som jag kör om och om igen :). Funderar även på att börja köra lite mer i den lokala skidbacken.

Jeffsy 29 ligger på samma nivå prismässigt som Spectral 5.0 men YT:n har Yari/Deluxe Select dämpare och Sram SX grupp medans Spectralen har Pike/Super Deluxe Select+ och NX Grupp. För mig är det en lite för stor tradeoff för att få 29" hjul.
YTn har kanske lite bättre hjul dock, jag vet inget om Raceface hjulen som sitter på Spectralen.

Jag önskar att YT hade en lite bättre specad cykel på Alu ram. Kolfiber blir iaf för dyrt för mig :)

Jeffsy 29 ligger på samma nivå prismässigt som Spectral 5.0 men YT:n har Yari/Deluxe Select dämpare och Sram SX grupp medans Spectralen har Pike/Super Deluxe Select+ och NX Grupp. För mig är det en lite för stor tradeoff för att få 29" hjul.
YTn har kanske lite bättre hjul dock, jag vet inget om Raceface hjulen som sitter på Spectralen.

Jag önskar att YT hade en lite bättre specad cykel på Alu ram. Kolfiber blir iaf för dyrt för mig :)

Ja, det där är en grej jag också funderat på, specarna ser bättre ut på Spectral. Helst skulle man vilja kunna få Spectral med 29". Strive som har 29" är utanför min budget, samma som kolfiber Jeffsyn.

Men sen skulle vad som helst vara bättre än det jag kör på idag :)

Ja, det där är en grej jag också funderat på, specarna ser bättre ut på Spectral. Helst skulle man vilja kunna få Spectral med 29". Strive som har 29" är utanför min budget, samma som kolfiber Jeffsyn.

Ja, det känns svårt att hitta något som är mer bang for the buck än Spectralen i den prisklassen.

Ja, Spectral på 29" hade varit ultimat! Kollar runt på andra 29:or men jag återkommer hela tiden till Spectralen. ?

Den är kanske inte så mycket dyrare men det är knappt att jag inför mig själv klarar av att motivera ett köp av Spectralen. ? Min budget är ligger egentligen runt 20k.

Blir inte klok på detta. Behöver nytt styrlager till min Spectral. Fågade Canyon om vilket jag skall ha. Fick detta svaret:
--------
Övre
105474 HSP ACRS AzX-214 upper bearing 1 1/8
Nedre
105476 HSP ACRS BRG IS 52/40
Vad vi känner till i dagsläget så är det endast de lagren som passar
Cane creek 52/40 finns i samma dimension med det lagret är 0,5 mm tunnare vilket ger att styrhuvudet kommer att ta i gaffelkronan.
---------
Vad är det för dimension på övre? IS41/28.6 ?
Vill inte köpa samma då jag tycker det slitit ut alldeles för fort, ca 1år.
Kan detta passa?

Har sneglat på spectral 6.0 med fox 36an sedan 2020 modellen kom ut, men nu dök ju striven med framtriangel i plast och lyrik dämpare upp på rea för bara en tusenlapp mer.
Striven har också sram drivlina och bromsar vilket jag åker med nu och gillar.
Den stora skillnaden verkar ju vara 29" vs 27.5" hjul och 1 kg i vikt. Slaglängden är ju lika. Någon som vet vilka dämpare som är bäst eller är fox och rock shox likvärdiga?

Har provat 29" en gång på en XC-cykel precis när de kom och gillade det inte riktigt, har inte testat 29" sedan dess och aldrig på en stig/enduro cykel...
Åker oftast brötig stig med mycket rötter här runt örebro och nån bikepark ibland. Mitt fokus ligger på rolig utförsåkning snarare än långa turer. Min gamla 150/140 cykel vill inte åka lika fort som jag vill, men gillar lekfullheten i den då den är lätt att få upp från marken...

Ber om ursäkt för ett lite spretigt inlägg men är tacksam för input, då det i nuläget känns som en coinflip...

Har sneglat på spectral 6.0 med fox 36an sedan 2020 modellen kom ut, men nu dök ju striven med framtriangel i plast och lyrik dämpare upp på rea för bara en tusenlapp mer.
Striven har också sram drivlina och bromsar vilket jag åker med nu och gillar.
Den stora skillnaden verkar ju vara 29" vs 27.5" hjul och 1 kg i vikt. Slaglängden är ju lika. Någon som vet vilka dämpare som är bäst eller är fox och rock shox likvärdiga?

Har provat 29" en gång på en XC-cykel precis när de kom och gillade det inte riktigt, har inte testat 29" sedan dess och aldrig på en stig/enduro cykel...
Åker oftast brötig stig med mycket rötter här runt örebro och nån bikepark ibland. Mitt fokus ligger på rolig utförsåkning snarare än långa turer. Min gamla 150/140 cykel vill inte åka lika fort som jag vill, men gillar lekfullheten i den då den är lätt att få upp från marken...

Ber om ursäkt för ett lite spretigt inlägg men är tacksam för input, då det i nuläget känns som en coinflip...
Det känns lite som att Strive är en tävlingscykel och Spectral en nöjesmaskin :)

någon som kan lista ut vad det här är till?
Följde med min Canyon Inflite CF SLX men har ingen aning om vart det skall sitta.
Visa bilaga 402623
Lite sent svar nu kanske, men delen i mitten är en stoppskruv som håller sadelstolpen på plats. Kanske har Canyon haft problem med att ovarsamma mekaniker skadat verktygsfattningen på dessa för de brukar skicka med en extra sådan i reserv. Den vänstra delen ser ut som ett fäste för att montera en Di2 kopplingsbox under styrstammen istället för den ordinarie gummisnodden, den högra skruven används för montering av detta fäste.

Igår likades jag testa Striven. Första intrycket är att den är tung trots carbon, 16kg. Lite jobbigt på klättringar men det går. Cykeln brillierar utför. Väldigt stabil och snabb. Ska köra tubeless nästa gång och se om det gör skillnad. Trött i benen men ?

Igår likades jag testa Striven. Första intrycket är att den är tung trots carbon, 16kg. Lite jobbigt på klättringar men det går. Cykeln brillierar utför. Väldigt stabil och snabb. Ska köra tubeless nästa gång och se om det gör skillnad. Trött i benen men ?
Släng gärna upp lite bilder om du orkar ?

Enligt Canyon själva så ska en Strive CF 7.0 väga dryga 15kg.

Är du van vid att cykla 1x och med flack gaffelvinkel?
Båda dessa faktorer spelar ju in på känslan vid klättring tänker jag :)

Enligt Canyon själva så ska en Strive CF 7.0 väga dryga 15kg.

Är du van vid att cykla 1x och med flack gaffelvinkel?
Båda dessa faktorer spelar ju in på känslan vid klättring tänker jag :)
Japp, har alltid kört 1x. Gick från trail dvs 140 till enduro 160. Man sitter på ett annat sätt på cykeln.
Canyon säger det men verkligheten säger annat. Jagar inte gram men extra vikten känns uppför. Det är bara bli starkare i benen :)

Är det nån som vet hur lånt tid det brukar ta för dom att få iväg cyklar som finns i lager? Jag betalade förra onsdagen (den 26:e), men ordern står fortfarande bara som ”bekräftad” och dom har inte skickat nåt än.

Nya 2020 Neuron AL uppe nu.
Äntligen! ?

Imponera med låg vikt? Dom verkar ju ha tagit i ordentligt med materialdimensionerna i alla fall. ?
Att lägga till 5 lök för CF 8.0 framstår ju som en no-brainer.

Tillbaka
Topp