Den officiella Canyon-tråden

Spectral AL 5.0-19 Styrlager

Tjenixen!
Hittar inte väldigt mycket matnyttigt i frågan, förutom "kontakta Canyon".
Men inte en chans att jag stoppar i likadana lager som redan sitter i!
Verkar ju bli samma jobb att byta endast lagerbanor som hela koppen. Och tätningarna duger ju knappt ens att skratta hånfullt åt..?

Nu till frågan - Någon som sopat i något annat kvalitativt lager?
Hope är inte nämnvärt dyrare än Cane Creek, t ex (på Crc)

Bästa önskningar! (till mig)
Erik

Jag satte in Hope lager i min AL 6.0, fungerar som väntat helt klanderfritt. Rekommenderas!

Ang integrerad sadelstolpe, vi anser att nackdelarna överväger. Så - nej.
Ang priserna, vi kommer förmodligen att sänka priserna i eftermiddag.
Jag tror det är dax att harmonisera dom svenska priserna igen !
Varför kan man inte betala cykel i €, trodde ni sålde cyklarna utan "mellanhänder" .

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror det är dax att harmonisera dom svenska priserna igen !
Varför kan man inte betala cykel i €, trodde ni sålde cyklarna utan "mellanhänder" .
Räknar du med korrekt moms när du jämför mellan olika länder? Tyskland har endast 16% moms just nu (pga Corona), medan Sverige har 25%. Så bara pga det har du ca 8% prisskillnad.

Räknar du med korrekt moms när du jämför mellan olika länder? Tyskland har endast 16% moms just nu (pga Corona), medan Sverige har 25%.
Roadlite 7
1399/1,16x1.25x10.25=15452 kr svenska priset 15799kr, det är just nu 346kr dyrare att köpa den utan "mellanhänder" på canyon.se, förra veckan var skillnaden nära 500 kr.?
På det kommer ju även frakt och emballage, som även det verkar bli dyrare,jag noterade också att frakten var billigare till Norge än till Sverige, känns lite märkligt.( antagligen olika moms på frakt Sv mot No)

Senast redigerad av en moderator:
kolla där eller googla Canyon price increase. Verkar som 200 euro är lagom höjning.
"Canyon Prices
Aeroad
CF SL Disc 8 £3,799 - £3,949
CF SL Disc 8 WMN £3,799 - £3949
CF SL Disc 7 £3,399 - £3499
CFR Disc Frame and Brake Kit £4,499 - £4649

Ultimate
CFR Disc Di2 £7149 - £7899
CFR Disc EPS £8499 - same price"
Från https://road.cc/content/news/specialized-canyon-and-giant-increase-bike-prices-278405

Det är givetvis inte bara Canyon som höjt priserna. Specialized och Giant är ju lika elak. Problemet är att en postordercykel kan man inte förhandla pris på.

Hej!
Jag fick hem en neuron 6 härom veckan. När den kom var gaffeln tom på luft, så jag fyllde på den. En vecka senare hade trycker sjunkit till ungefär hälften.

Jag fyllde på den igen igår, och har inte kollat trycket idag. Men kan det ha varit så att jag "jämnade ut" trycket när cyklade första gången? Tyvärr tycker jag ju dock att det tyder på att gaffeln läcker när den var tom vid leverans.

Sitter en Rock Shox Judy Silver TK gaffel på cykeln.

Missar jag något eller är det bara att skicka tillbaka cykeln till Canyon?

Tacksam för input :)

Hej!
Jag fick hem en neuron 6 härom veckan. När den kom var gaffeln tom på luft, så jag fyllde på den. En vecka senare hade trycker sjunkit till ungefär hälften.

Jag fyllde på den igen igår, och har inte kollat trycket idag. Men kan det ha varit så att jag "jämnade ut" trycket när cyklade första gången? Tyvärr tycker jag ju dock att det tyder på att gaffeln läcker när den var tom vid leverans.

Sitter en Rock Shox Judy Silver TK gaffel på cykeln.

Missar jag något eller är det bara att skicka tillbaka cykeln till Canyon?

Tacksam för input :)
Kanske tömd för att få plats i kartongen?

Den expanderade dock till full storlek oavsett. Men min första tanke var också om det var någon transportteknisk anledning.

Jag är helt ny med fjädring. Men kan tycket på något vis "jämnas ut" mellan kamrarna vid cykling så det kan krävas några påfyllningar?
Jo, du ska komprimera ett antal ggr under pumpning så det utjämnar.
Vet inte om det låter som det här. Är den helt tom vet i fan om det är det. Kolla om ventilen läcker?

Jo, du ska komprimera ett antal ggr under pumpning så det utjämnar.
Vet inte om det låter som det här. Är den helt tom vet i fan om det är det. Kolla om ventilen läcker?
Trycket hade sjunkit från 110psi till 50-60 en vecka efter första cykelturen. Så känns ju som om det skulle kunna vara att trycket fördelats mellan kamrarna. Komprimerade 2-3 tryck vid ett tillfälle under pumping. Men inte tillräckligt kanske.

Ja. Jag får kanske lägga lite vatten på ventilen och se.

Jag var även i kontakt med canyons support för att få råd. Se om det var normalt att det inte är luft i vid leverans och om de hört det innan. Men fick i princip bara till mig att om det är fel på gaffeln behöver den eller cykeln skickas in. Så jag är tacksam för dina tankar :)

Trycket hade sjunkit från 110psi till 50-60 en vecka efter första cykelturen. Så känns ju som om det skulle kunna vara att trycket fördelats mellan kamrarna. Komprimerade 2-3 tryck vid ett tillfälle under pumping. Men inte tillräckligt kanske.

Ja. Jag får kanske lägga lite vatten på ventilen och se.

Jag var även i kontakt med canyons support för att få råd. Se om det var normalt att det inte är luft i vid leverans och om de hört det innan. Men fick i princip bara till mig att om det är fel på gaffeln behöver den eller cykeln skickas in. Så jag är tacksam för dina tankar :)

Jag får svara mig själv på detta så Canyon inte får dålig PR i onödan. Efter att ha spenderat kvällen med cykeln får jag nog konstatera att jag eventuellt inte hanterat pumpen korrekt och fått på den ordentligt vid alla mätningar, och att det hjälpe att komprimera dämparen ett antal gånger och pumpa lite till. Jag hittar inte heller några läckor i ventilen.

Nu får Cykeln stå tills imorgon så får jag se hur trycket är då. Men just nu verkar det ha varit skit bakom pumpen.

Jag får svara mig själv på detta så Canyon inte får dålig PR i onödan. Efter att ha spenderat kvällen med cykeln får jag nog konstatera att jag eventuellt inte hanterat pumpen korrekt och fått på den ordentligt vid alla mätningar, och att det hjälpe att komprimera dämparen ett antal gånger och pumpa lite till. Jag hittar inte heller några läckor i ventilen.

Nu får Cykeln stå tills imorgon så får jag se hur trycket är då. Men just nu verkar det ha varit skit bakom pumpen.
Du vet att pumpen ”gör av med” några PSI bara av att anslutas va? Skruva på pumpen, pumpa till önskat tryck, och sedan försöker du skruva av den så snabbt som möjligt så ingen luft smiter ut. Det pyser alltid lite eftersom slangen också har tryck i sig. Ansluter du pumpen igen kommer den visa lite mindre eftersom du har fyllt slangen med luft från gaffeln. För övrigt kom jag aldrig överens med den medföljande pumpen, utan använde en annan från TEC istället. Den medföljande behövde skruvas på väldigt hårt för att öppna ventilen.

Du vet att pumpen ”gör av med” några PSI bara av att anslutas va? Skruva på pumpen, pumpa till önskat tryck, och sedan försöker du skruva av den så snabbt som möjligt så ingen luft smiter ut. Det pyser alltid lite eftersom slangen också har tryck i sig. Ansluter du pumpen igen kommer den visa lite mindre eftersom du har fyllt slangen med luft från gaffeln. För övrigt kom jag aldrig överens med den medföljande pumpen, utan använde en annan från TEC istället. Den medföljande behövde skruvas på väldigt hårt för att öppna ventilen.
Hej, ja. Det är jag med på. Men inte så att det går från 120 till 50 psi. Däremot så verkar den gå från 120 till ca 115.

Jag tror mitt problem låg i det sista du skrev, att man behövde skruva på den väldigt hårt för att öppna ventilen ordentligt. Eftersom jag aldrig pumpat en gaffel innan hade jag aning om hur mycket man behövde pumpa, så jag har nog bara pumpat upp ett tryck i slangen.

Kände mig dum men lättad när poletten trillade ner och hoppas att trycket är kvar imorgon så jag kan behålla cykeln över julledigheten :)

Är det någon som har någon som helst uppfattning (Canyon_Sverige kanske?) om det kommer att bli någon form av lindring i väntetiderna på Ultimate och Aeroad inom en snar framtid? Man vill ju gärna kunna köpa en cykel med mindre än 6 månaders framförhållning...

Hej
Tycker detta fel är konstigt på min Nya Neuron
Enligt Canyon är inte detta något konstigt!
Dom kallar det Chainstuck!
7DB82615-3280-4082-A5C4-6112824E0C81.jpeg
7DB82615-3280-4082-A5C4-6112824E0C81.jpeg

Ok vad är det som frambringar ett chainsuck när man inte hittar något fel?

Om man har en bakväxel med clutch borde det inte hända när det inte finns några problem. På mina cyklar med clutch har jag bara haft chain-suck en gång när min frihjul var trasigt och roterade när jag inte trampade.
Har din kedjan ramlat av en gång?

Om man har en bakväxel med clutch borde det inte hända när det inte finns några problem. På mina cyklar med clutch har jag bara haft chain-suck en gång när min frihjul var trasigt och roterade när jag inte trampade.
Har din kedjan ramlat av en gång?
Nä inget hopp på kedjan!
Det är det som är så konstig att jag inte märk detta förrän jag kom hem och tvättade cykeln

Bra artikel som pratar, kanske, om problem med designen; ”...exacerbated by the minimalist chainstay protector, which could do with being thicker and more generously sized – particularly just behind the chainring, where there is currently some paint chippage going on.”

crystal-ball-fortune-teller.jpg

Nostradamus här: Redan i juli rekommenderade jag att man skulle köpa Aeroad med gamla sadelstolpen istället för den nya:

Bra artikel som pratar, kanske, om problem med designen; ”...exacerbated by the minimalist chainstay protector, which could do with being thicker and more generously sized – particularly just behind the chainring, where there is currently some paint chippage going on.”

Men man kan väl bara har chippage när man har chain-suck? Jag förstår inte hur chain-suck kan hända när allt är rätt inställt och kedjan inte har ramlad av. Det är också inte en Shimano specifik problem för att test-hojen har Sram.

Tack för den. Bra artikel som jag sparat ner. Ja verka inte helt genomtänkt men Canyon håller inte med om det ?

Men man kan väl bara har chippage när man har chain-suck? Jag förstår inte hur chain-suck kan hända när allt är rätt inställt och kedjan inte har ramlad av. Det är också inte en Shimano specifik problem för att test-hojen har Sram.
Ja tycker jag oxå men jag får släppa detta då Canyon har avslutat ärendet och skickat tillbaka cykeln. Tack alla

Tillbaka
Topp