Den officiella Canyon-tråden

Hej! Är det någon som har koll på hur väl canyon håller leveranserna? Avbokade en propain tyee CF 29” förra veckan efter sex månaders väntan då den blir än mer försenad då de inte får leverans från fox. Hittade en spectral 29” CF8 med leverans 30 maj enligt canyons hemsida och klickade hem en sådan förra veckan. Fick betalningsmailet i går och de har reserverat beloppet. Brukar de leverera enligt de uppskattade datumen på hemsidan?
Allt gott!

Hej! Är det någon som har koll på hur väl canyon håller leveranserna? Avbokade en propain tyee CF 29” förra veckan efter sex månaders väntan då den blir än mer försenad då de inte får leverans från fox. Hittade en spectral 29” CF8 med leverans 30 maj enligt canyons hemsida och klickade hem en sådan förra veckan. Fick betalningsmailet i går och de har reserverat beloppet. Brukar de leverera enligt de uppskattade datumen på hemsidan?
Allt gott!

Jag köpte en Canyon för typ två månader sedan. Den kom när de hade lovat.

Jag tror att det är som någon skrev i någon tråd. Att leverera TL-hjul med vanligt däck och slang är en bra sweet spot för leverantören. det är enkelt för den som vill att konvertera, de som inte vill "slabba" slipper.
Låter rimligt. Vad gäller Trail/Endurohojar tror jag dock inte det saluförs några däck som inte är TL ready ?

När det kommer till Begagnade Canyon MTB så är det mer vanligt än ovanligt att ramen är bytt på garanti.. Söker man internationellt hittar man inte nåt bra rykte för canyons aluminiumramar.. Vad är sant och vad är falskt i detta? Har dom dålig svetsning? dålig kvalitetskontroll som gör att det finns både måndag, tisdag och onsdags ex?

När det kommer till Begagnade Canyon MTB så är det mer vanligt än ovanligt att ramen är bytt på garanti.. Söker man internationellt hittar man inte nåt bra rykte för canyons aluminiumramar.. Vad är sant och vad är falskt i detta? Har dom dålig svetsning? dålig kvalitetskontroll som gör att det finns både måndag, tisdag och onsdags ex?
Svårt att avgöra, oftast hör man mer från dom som är missnöjda än nöjda.
Sen är det också frågan om hur många cyklar dom har sålt och hur många av dom har felat.

Vad är det för årsmodeller du tittat på då?
2018 hade de kända problem där de återkallade ramar i USA. Får hoppas att de justerat något efter det och att det är bättre nu.

Edit: 2018 hade de problem med Spectral

Kikar på spectral 125....verkar vara en intressant hoj. För mig känns det som 160/150mm slaglängd på den vanliga spectralen är lite för mycket. Söker en allt i allo hoj, som även funkar att cykla på allmänt.
125:ans 140/125 borde väl funka för det mesta, speciellt med tanke på dess relativt "aggressiva geometri" (progressiva kanske det heter)......eller?

Kikar på spectral 125....verkar vara en intressant hoj. För mig känns det som 160/150mm slaglängd på den vanliga spectralen är lite för mycket. Söker en allt i allo hoj, som även funkar att cykla på allmänt.
125:ans 140/125 borde väl funka för det mesta, speciellt med tanke på dess relativt "aggressiva geometri" (progressiva kanske det heter)......eller?
Jag tror båda funkar för det mesta. Jag gick på 150 då mina lokala berg är mer stenstök än flowtrail.

Pinkbike hade med den i sitt value bike field test där de bl a jämför mot YT Izzo som också är populär här. Ska väl sägas att jag inte testat någon av dessa hojar.

Canyon Roadlite:ON 7 m.fl. Visst levereras de med några ringar här, så du kan byta ut en ring till en specialare man har? Bara produktbilden som är lite tillsnyggad?
Tack på förhand om någon vet! :)
1653214888107.png

Canyon Roadlite:ON 7 m.fl. Visst levereras de med några ringar här, så du kan byta ut en ring till en specialare man har? Bara produktbilden som är lite tillsnyggad?
Tack på förhand om någon vet! :)
Visa bilaga 556758
Förmodligen bara tillsnyggad bild. Ingen skulle köpa cykeln om produktbilden visade storlek XXL med ett torn av spacers ?
Men värt att tänka på är att Canyon brukar vara ganska snåla med spacers jämfört med andra märken. De brukar skriva ut spacerhöjden under ”komponentgeometri” i specen för respektive storlek.

Om man funderar på en Roadlite:on eller en Specialized Turbo Vado: vågar man parkera dessa ”på stan”, eller är även en Canyon stöldbegärlig? Någon som har en Roadlite och hur mkt bättre är den jmf med Turbo Vado?

Canyon Roadlite:ON 7 m.fl. Visst levereras de med några ringar här, så du kan byta ut en ring till en specialare man har?
Se geometritabellen, small kommer med 15 mm spacers och övriga storlekar med 25 mm. Hittar dock ingen spec på gaffeln/stammen men Canyon brukar ofta köra 1-1/4" styrrör, så inte helt säkert att godtyckliga spacers (som alltsomoftast är 1-1/8") kommer passa.

Om man funderar på en Roadlite:on eller en Specialized Turbo Vado: vågar man parkera dessa ”på stan”, eller är även en Canyon stöldbegärlig? Någon som har en Roadlite och hur mkt bättre är den jmf med Turbo Vado?
Alla elcyklar står väl ut som lite mer stöldbegärliga än en ”standardcykel” killgissar jag.

Överväger bashguard på min Spectral. Någon som gjort?
Jag har. Jag blev nervös när jag köpt dyr kålfiber.

Helt sjukt men jag minns inte om Canyons adapter följde med cykeln eller om jag köpte den separat. Sen köpte jag denna Bashguard. Bashguarden är i nån sorts hårdplast som jag var tvungen att karva i för att den skulle passa.
Köpte den efter nån rekommendation på nätet och att den skulle passa, men men... den sitter där och den funkar, jag är nöjd.

edit. adaptern köpte jag efter att jag köpt cykeln, jag har den bara inte i min köphistorik på Canyons hemsida.

Aldrig cyklat MTB innan men efter att ha kollat på youtube i mängder så blev jag sugen. Väntar nu på en Spectral CF 8 i storlek S (171cm/77cm innerben). Hoppas det blir bra och hoppas cykeln kommer innan semestern är slut ?
Underbart med nån som vågar gå all in på det viset. Det går att sko den med t.ex. Dissector fram och Minion SS bak så har du ett spjut på platten också. Grym hoj.

Även min CF 8 levererades med en adapter.
Annars känner jag igen mig lite i Stallknekt även om jag för 19 år sedan cyklade runt på en 1998 Gary Fisher Paragon som jag verkligen trivdes på.
Känner jag mig själv rätt så hade jag ångrat mig om jag köpt något billigare, så det hade troligen i slutändan blivit minst lika dyrt ändå efter uppdateringar/byte. ?

Allt gott!
Jag beställde en i söndags....kommer i morgon onsdag redan:-) Blixtsnabb leverans, men då hade de hojen jag ville ha hemma i lager.

Skitsnabb leverans faktiskt, jag hade bokat en cykel med nån månads väntetid och valde betala med kort. En natt kom betalmejlet, jag betalade på morgonen runt 06,00 innan jobbet och cykeln kom 2 dagar senare. 3 veckor innan utsatt leveransdatum.

Hej, finns det ngn som har en stoic i storlek S eller M inom 15mils radie från Varberg. Skulle vara sjysst om man kunde få känna på storleken. Jag ligger mellan S och M. Jag är 175 cm lång och har 81cm innerbenslängd.
Ni som har en stoic i dessa storlekar, hur upplever ni dem?

NÄr jag hade min Stumpy evo föregende generation och bytte den mot en med 65* istället för 64* HTA så fick jag uppfattningen att 64* är lite väl flackt speciellt om man cyklar relativt platt mark a la stockholm. Så orolig att 125an är lite väl floppy för den typen av åk? Och när man väl tar sig till åre / järvsö kanske 125/140 är lite snålt?

Tillbaka
Topp