Den officiella Canyon-tråden

Nu spann drivlinan runt i tunna luften igen fast vid bara åtta minus grader - ingen annan som haft detta problem med Canyons DT Swiss hjul? Cykeln hade stått utomhus en dryg timme och problemet kom vid start.

Nu spann drivlinan runt i tunna luften igen fast vid bara åtta minus grader - ingen annan som haft detta problem med Canyons DT Swiss hjul? Cykeln hade stått utomhus en dryg timme och problemet kom vid start.
Jag har DT Swiss 240 på min ena MTB, aldrig haft det problemet. Har cyklat när det varit rejält kallt.

Den enda "erfarenheten" av det är vad jag läst om att för mycket fett kan ge problem. Men du hade väl rensat lite efter att först haft i, kanske för mycket?

Jag har DT Swiss 240 på min ena MTB, aldrig haft det problemet. Har cyklat när det varit rejält kallt.

Den enda "erfarenheten" av det är vad jag läst om att för mycket fett kan ge problem. Men du hade väl rensat lite efter att först haft i, kanske för mycket?
Ja precis, gjorde ordentligt rent och tog sedan en pensel för att applicera tunt och jämnt. Oklart om äv det var för mycket, vet inte riktigt hur tunt det ska appliceras, fettet som jag använde är ju inte särskilt tunt till att börja med. Körde med ett teflonfett som jag har haft, det är rätt gammalt också, kanske borde köpa dts egna specialfett. När jag snackade med en DT swiss leverantör i Varberg som Canyon också refererar till så sade de dock att de inte trodde omfettning skulle avhjälpa problemet utan att det skulle kunna vara ett strukturellt problem på hela batchen.

Senast ändrad:
Ja precis, gjorde ordentligt rent och tog sedan en pensel för att applicera tunt och jämnt. Oklart om äv det var för mycket, vet inte riktigt hur tunt det ska appliceras, fettet som jag använde är ju inte särskilt tunt till att börja med. Körde med ett teflonfett som jag har haft, det är rätt gammalt också, kanske borde köpa dts egna specialfett. När jag snackade med en DT swiss leverantör i Varberg som Canyon också refererar till så sade de dock att de inte trodde omfettning skulle avhjälpa problemet utan att det skulle kunna vara ett strukturellt problem på hela batchen.

Det är svårt att hitta information, men det verkar att några fett med teflon inte funkar vid låga temperaturer. Om fettet dessutom är gammal skulle jag försöka med något annat smörjmedel. Shimano freewheel grease är populärt till DT frihjul här på happy. Om jag har förstod rätt är det tunnare än DT fett och det låter mer. Jag vill har frihjulet tyst så jag kör med mycket DT fett på min DT 360 ratchet. Aldrig haft problem ner till -15 grad.

Det är svårt att hitta information, men det verkar att några fett med teflon inte funkar vid låga temperaturer. Om fettet dessutom är gammal skulle jag försöka med något annat smörjmedel. Shimano freewheel grease är populärt till DT frihjul här på happy. Om jag har förstod rätt är det tunnare än DT fett och det låter mer. Jag vill har frihjulet tyst så jag kör med mycket DT fett på min DT 360 ratchet. Aldrig haft problem ner till -15 grad.
Ok tack det kanske delvis är teflonet då, har beställt en tub DT special fett, 20 g kostade 160 spänn (!) men det ska ju användas sparsamt tydligen. Återkommer med utvärdering när jag gjort om allt. Förhoppningsvis kommer jag kunna ta mig till jobbet några dagar till, imorn blir det ju ännu kallare.

Dum fråga men vill någon vänlig själ berätta hur jag tolkar hur stora stänkskärmar jag kan ha? Jag har precis beställt en Roadlite 4 https://www.canyon.com/sv-se/hybrid-cykel/city-bikes/roadlite/roadlite-al-cf/roadlite-4/3276.html
Hjulen är ju 30mm så passar dessa? https://amzn.eu/d/akrkTRj
Svårt att svara på, 45mm breda skärmar borde ju gå in men svårt att veta säkert. Det enklaste (och ev snyggast) är väl att fråga Canyon om de har något som passar.

Någon som testat den nya Grailen?
Tidningen Tour har testat den. Läs själv här
Leichtestes Gravelbike - Canyon Grail CFR Di2

De tyckte bra om den och den fick även bra testresultat
bild-1

Men som alltid: Gå inte på enbart testresultatet, hur testet är gjort är minst lika viktigt
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour

Tidningen Tour har testat den. Läs själv här
Leichtestes Gravelbike - Canyon Grail CFR Di2

De tyckte bra om den och den fick även bra testresultat
bild-1

Men som alltid: Gå inte på enbart testresultatet, hur testet är gjort är minst lika viktigt
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
Tack för den! Har läst både testet och hur dom gör testerna och tycker det verkar rimligt, men jag är ute efter lite mer feedback från happy-vänner om det finns ?

Visst borde man kunna dunka i en 240mm dropper i en Xl ram?
Typiskt nog så funkar inte oneups hemsida. Jag har typ 96 cm innerbensmått och max instick på min "vanliga" är 275 mm. Tror 240mm oneup har max instick på 337 mm och att det riskerar att bli gränsfall. För ett par månader sen landade jag i att 225 mm dropper vore det önskvärda men jag har inte räknat supernoga.
240 mm, jösses! Vad är det längsta som finns nuförtiden? Har knappt vant mig vid 200 mm än.
Screenshot 2024-01-26 16.41.51.png

Plötsligt händer det!
Ram nummer tre efter väldigt många månader av väntan!
Jag tror att om jag köper en ny hoj för utförskörning så blir det en ram och sen flytta över delarna. En kålfiberspectral med ett par år på nacken känns svårsåld - Slutsats: uppdateringar blir en investering i framtida cykel. Nästa cykel kan definitivt ha plats för 240 mm dropper men hur är det med sadelstolpsdiametern, visst är 30.9 lite "olyckligt"?

Typiskt nog så funkar inte oneups hemsida. Jag har typ 96 cm innerbensmått och max instick på min "vanliga" är 275 mm. Tror 240mm oneup har max instick på 337 mm och att det riskerar att bli gränsfall. För ett par månader sen landade jag i att 225 mm dropper vore det önskvärda men jag har inte räknat supernoga.

Visa bilaga 677562
En Oneup 210mm kan man botta i en large Spectral…har jag sett på internet.
Men en 240 är väl runt 33,7 cm ”djup”,
210 är 29,7 cm så viss skillnad är det ju.

Någon som upplever att lacken känns orimligt dålig på Canyon? Efter två månaders användning har jag väldigt mycket lackskador med chippade ställen på i alla fall fem ställen varav ett större område (bild). Är det något man bör ta med Canyon? Har kommit åt med låset här och där men inte alla, det större området var från ett tappat kedjelås men det området växte sedan och gick sedan att pilla bort än mer med nageln, är det normalt? Vet inte om jag märker av det mest för att de har en vit grundfärg under det gråa.

Bilagor

• IMG_7247.png
    IMG_7247.png
    398.6 KB · Besök: 87
Inte bara Canyon tyvärr men håller med om att det är bedrövligt dålig lack numera på många cyklar.

Fick med lackstift till en cykel. Du kanske fick ett du med?

Inte bara Canyon tyvärr men håller med om att det är bedrövligt dålig lack numera på många cyklar.

Fick med lackstift till en cykel. Du kanske fick ett du med?
Nä nått sånt fick jag inte med men är väl rätt talande om man får det? När första flisan gick satte jag på en kleba då jag läst att det aldrig blir bra med att fullacka den, men nu har jag så många lackskador att cykeln kommer se ut som en leksak om allt ska täckas med klibbor. Sen har man ju valt en färg som man gillar och med den vita grundfärgen under blir det inte precis nån trevlig patina (fast det kanske man aldrig får på aluminium).

Min Canyon Lux såg ut som skit efter ett par månader. Jag tänkte att jag hade haft otur och fått ett måndagsexemplar där något gått fel vid lackeringen, men svaret jag fick från Canyon var att lackskador likt de jag hade fått (lacksläpp och flisor som flög till höger och vänster) var något helt normalt om man cyklar grusväg med en kolfiberram.

Ingen av de andra åtta kolfiberramarna jag har ägt sedan dess (ej Canyon) har fått några skador på lacken trots att de har använts på samma sätt, dvs. på samma grusvägar. Nu var det länge sedan detta skedde och Canyon har kanske styrt upp sina kvalitetsprocesser sedan dess. Mina kompisars Canyon-ramar ser i alla fall ut som förväntat, dvs. helt okej för det pris man betalar (smårepor och jack, men inga flisor).

Det skadar inte att höra av sig till Canyon och klaga. Om inte annat får Canyon underlag och data som gör att de kan förbättra och utveckla sin processer.

Min Canyon Lux såg ut som skit efter ett par månader. Jag tänkte att jag hade haft otur och fått ett måndagsexemplar där något gått fel vid lackeringen, men svaret jag fick från Canyon var att lackskador likt de jag hade fått (lacksläpp och flisor som flög till höger och vänster) var något helt normalt om man cyklar grusväg med en kolfiberram.

Ingen av de andra åtta kolfiberramarna jag har ägt sedan dess (ej Canyon) har fått några skador på lacken trots att de har använts på samma sätt, dvs. på samma grusvägar. Nu var det länge sedan detta skedde och Canyon har kanske styrt upp sina kvalitetsprocesser sedan dess. Mina kompisars Canyon-ramar ser i alla fall ut som förväntat, dvs. helt okej för det pris man betalar (smårepor och jack, men inga flisor).

Det skadar inte att höra av sig till Canyon och klaga. Om inte annat får Canyon underlag och data som gör att de kan förbättra och utveckla sin processer.
Fan va surt. Känner likadant. Att släppet inte står i proportion till det som orsakat skadorna. Och håller precis och fyller i formuläret till Canyon med samma tanke om att det knappast blir nått de kommer åtgärda men med en förhoppning om att fler klagar så de bättrar sig framöver.

Canyon lux trail. Fått en massa lacksläpp längs sadelröret framtill. Ingen stor grej men inte sett på tidigare cyklar. Tänkte köpa nagellack i rätt kulör o dutta dit. Resten av nagellacken kan frugan få.

Jag har precis fått hem min första Canyon - en Endurace AL 7. Cykeln är jättefin, och jag kommer nog bli nöjd. Men leveransen var en märklig upplevelse. Jag såg UPS-lastbilen komma då jag jobbade hemifrån och sprang ner från hemmakontoret, letade på körkortet och gjorde mig redo för att det skulle plinga på dörren. Det hände aldrig så jag gick ut och såg att lastbilen hade backat in och bara åkt iväg. Blev jättebesviken såklart, men tittade runt och såg min cykelkartong i grannens carport. Jaja..

Monterade ihop enligt konstens alla regler och allt var snyggt och fint förpackat och de tillbehör jag hade köpt var med (extra kassett, pedaler, plingklocka och ett extra växelöra). Upptäcker med bakhjulet på att lägsta växeln inte går i.

Sätter cykeln på min kickr core med den extra likadana kassetten och det är samma sak. Orkade inte fixa igår utan gav mig på det på morgonen. Med en instruktionsvideo från Park tool färsk i huvudet hoppades jag på att det bara var den sista limitskruven som satt för tajt, men det visade sig vara slut på växlingar i reglaget. Gjorde om hela justeringen av bakväxeln från noll och har fått det att fungera nu (men jobbigt på en trainer). Framväxeln behöver nog också justeras något, det lät som att den tog i lite.

Min upplevelse är att jag älskar cykeln, men var det inte lite väl dålig växeljustering från fabrik? Jag hade kunnat tänka mig att justera vajerspänningen något. Och leveransen??? Är det här vad man kan förvänta sig från Canyon?

Jag har precis fått hem min första Canyon - en Endurace AL 7. Cykeln är jättefin, och jag kommer nog bli nöjd. Men leveransen var en märklig upplevelse. Jag såg UPS-lastbilen komma då jag jobbade hemifrån och sprang ner från hemmakontoret, letade på körkortet och gjorde mig redo för att det skulle plinga på dörren. Det hände aldrig så jag gick ut och såg att lastbilen hade backat in och bara åkt iväg. Blev jättebesviken såklart, men tittade runt och såg min cykelkartong i grannens carport. Jaja..

Monterade ihop enligt konstens alla regler och allt var snyggt och fint förpackat och de tillbehör jag hade köpt var med (extra kassett, pedaler, plingklocka och ett extra växelöra). Upptäcker med bakhjulet på att lägsta växeln inte går i.

Sätter cykeln på min kickr core med den extra likadana kassetten och det är samma sak. Orkade inte fixa igår utan gav mig på det på morgonen. Med en instruktionsvideo från Park tool färsk i huvudet hoppades jag på att det bara var den sista limitskruven som satt för tajt, men det visade sig vara slut på växlingar i reglaget. Gjorde om hela justeringen av bakväxeln från noll och har fått det att fungera nu (men jobbigt på en trainer). Framväxeln behöver nog också justeras något, det lät som att den tog i lite.

Min upplevelse är att jag älskar cykeln, men var det inte lite väl dålig växeljustering från fabrik? Jag hade kunnat tänka mig att justera vajerspänningen något. Och leveransen??? Är det här vad man kan förvänta sig från Canyon?
Om du flyttar den från hjulet till trainer så är nog all bets off.

Ja, det är meckigt att fixa på trainern. Möjligen skulle du testat på hjulet först

Jag gör alltid hela justeringen från scratch....utom möjligen på trainer. Det är i så fall index inte limit

Kassetten är 11s lvg? Jag har haft problem med spacern ibland

Om du flyttar den från hjulet till trainer så är nog all bets off.

Ja, det är meckigt att fixa på trainern. Möjligen skulle du testat på hjulet först

Jag gör alltid hela justeringen från scratch....utom möjligen på trainer.

Kassetten är 11s lvg? Jag har haft problem med spacern ibland
12 s landsväg. Men det var exakt lika på bakhjul och trainer. Den kunde inte växla till lättaste växeln.

Indexering från fabrik tycker jag sällan stämmer, dock sällan till den grad att det är en hel nedväxling som är off.

Vad gäller leveransen tycker jag det låter som standard UPS.

Indexering från fabrik tycker jag sällan stämmer, dock sällan till den grad att det är en hel nedväxling som är off.

Vad gäller leveransen tycker jag det låter som standard UPS.
Ja, det är nästan som att jag tror att de glömde bort att det är 12 växlar och nöjde sig med 11. Men jag skickade lite feedback iaf, vi får se om jag får något svar.

Korta svaret är ja. Har köpt några cyklar på nätet och det har ofta varit något som man behövt justera, tom problem som kan anses trafikfarliga. Man bör alltid gå igenom en cykel som levererats i kartong så att allt fungerar som det ska.

Ja, som sagt blir det nog svårt att klaga på index om man inte testat det på hjulet som den kom med.

Generellt så bör man kunna räkna med att växlarna är justerade med i praktiken blir cykellivet väldigt tufft om man inte är beredd att göra det själv.

Ja, som sagt blir det nog svårt att klaga på index om man inte testat det på hjulet som den kom med.

Generellt så bör man kunna räkna med att växlarna är justerade med i praktiken blir cykellivet väldigt tufft om man inte är beredd att göra det själv.
Men det gjorde jag ju! Den funkade inte på lägsta växeln ur boxen. Exakt samma symptom som senare på trainern..

Uppdatering: Canyon erbjuder sig att ta på sig kostnad för injustering av växlar mot uppvisande av kvitto upp till 750 SEK. Supporten verkar sitta i Finland? Men det var ju trevligt i alla fall, men jag kommer nog inte ta erbjudandet eftersom jag har löst problemet själv.

Har du tagit loss droppern från vajern och kollat att vajern löper fritt från styret? Det ksn ju annars vara att vajern har fastnat men droppern i sig är utan anmärkning.

Jag är 173 cm lång skall man välja M eller S av Canyon Spectral CF9 eller Canyon Neuron CF9? Har idag small av cube stereo c62 idag och är osäker. Jag har idag 140 mm slaglängd på min nuvarande gaffel och kör mest mellanting av trail och xc. Canyon har 150 mm slaglängd. Är det stor skillnad? Hjälp? Jag kan inget om Canyon cyklar och är osäker.

Jag är 173 cm lång skall man välja M eller S av Canyon Spectral CF9 eller Canyon Neuron CF9? Har idag small av cube stereo c62 idag och är osäker. Jag har idag 140 mm slaglängd på min nuvarande gaffel och kör mest mellanting av trail och xc. Canyon har 150 mm slaglängd. Är det stor skillnad? Hjälp? Jag kan inget om Canyon cyklar och är osäker.

Inget direkt råd om storlek, men jag tycker att storlekstabellen är ett stöd, speciellt när man ligger nära en gräns, som jag gör. Mät innerbenslängden också.

1709110065364.png

1709110014914.png

Helt ärligt så hade jag väntat för att se om de nya ramarna har samma problem som de gamla.

Tillbaka
Topp