Jag har precis fått hem min första Canyon - en Endurace AL 7. Cykeln är jättefin, och jag kommer nog bli nöjd. Men leveransen var en märklig upplevelse. Jag såg UPS-lastbilen komma då jag jobbade hemifrån och sprang ner från hemmakontoret, letade på körkortet och gjorde mig redo för att det skulle plinga på dörren. Det hände aldrig så jag gick ut och såg att lastbilen hade backat in och bara åkt iväg. Blev jättebesviken såklart, men tittade runt och såg min cykelkartong i grannens carport. Jaja..
Monterade ihop enligt konstens alla regler och allt var snyggt och fint förpackat och de tillbehör jag hade köpt var med (extra kassett, pedaler, plingklocka och ett extra växelöra). Upptäcker med bakhjulet på att lägsta växeln inte går i.
Sätter cykeln på min kickr core med den extra likadana kassetten och det är samma sak. Orkade inte fixa igår utan gav mig på det på morgonen. Med en instruktionsvideo från Park tool färsk i huvudet hoppades jag på att det bara var den sista limitskruven som satt för tajt, men det visade sig vara slut på växlingar i reglaget. Gjorde om hela justeringen av bakväxeln från noll och har fått det att fungera nu (men jobbigt på en trainer). Framväxeln behöver nog också justeras något, det lät som att den tog i lite.
Min upplevelse är att jag älskar cykeln, men var det inte lite väl dålig växeljustering från fabrik? Jag hade kunnat tänka mig att justera vajerspänningen något. Och leveransen??? Är det här vad man kan förvänta sig från Canyon?