unsuspected
Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Tack, sä slapp jag skriva.Juliana heter dom väl ändå, rätt ska va rätt ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack, sä slapp jag skriva.Juliana heter dom väl ändå, rätt ska va rätt ?
generellt har väl tvärtom tjejer ofta längre ben.
Kortare ben? Då hade ju wmn behövt ha längre reach inte kortareTror det är tvärtom faktiskt.
Kortare ben? Då hade ju wmn behövt ha längre reach inte kortare
Juliana heter dom väl ändå, rätt ska va rätt ?
Döpt efter Juliana FurtadoJa, tyckte något var fel med namnet Jonte skrev, men kunde inte komma på vad.
Döpt efter Juliana Furtado
Har inga problem om de vill sälja rosa cyklar under annat namn men skönt att de flesta slutat sälja skitramar optimerade efter att tjejer inte kan få vikten på framhjul
Jag håller med.Det visste jag inte men hade jag gissat. Fortfarande konstigt att jag olika märknamn för samma cyklar för olika kön (som själva redan är lite konstigt).
Har en teori om att det där med kvinnoramar var mer vanligt förr. Nuförtiden när cyklar har låg standover och långa o t o m ställbara dropper är det mer en fråga om vilken längd man vill ha på cykeln. Typ Speciailzed S-storlekar, Merida har nu hakat på med med short-mid-long e t c. Gissar att Canyon m fl tänker samma även om det inte är lika uttalat kanske (har inte kollat).
Fast jag tror att det bara är de nyaste Canyon som har vettiga xs och 2xs? Neuron ser bra ut men Stoic ser lite skum ut? Skitkort men hög om jag minns rätt.Min teori att att tillverkaren, och också cykelbutiker, nuförtiden tar kvinnliga köpare seriösa och inte bara vill sälja rosa cyklar till kvinnor. Man kan ser det från optimistiska sidan att man inte diskriminerar eller så har de "bara" upptäckt att kvinnor också är bra kunder. Det brukade vara riktigt svår att hitta bra cyklar till min fru som är kort. Nuförtiden har många tillverkare bättre modeller också i mindre storlekar. Canyon är ett bra exempel här.
Fast jag tror att det bara är de nyaste Canyon som har vettiga xs och 2xs? Neuron ser bra ut men Stoic ser lite skum ut? Skitkort men hög om jag minns rätt.
Annars är konceptet med 2xs bra. Typ trek marlin finns väl från 26'' och uppåt
Yes misstänkte detta, då fortsätter jakten på en spectral då?En gammal Spectral Wmns i small har 396 mm reach som är mycket för kort till 168 cm med korta ben.
Om andra cykeln är den nyare du länkade till i samma inlägget så passar den bra.
Just Canyon är rätt stora i storlekarna, så där passar du kanske bättre på S.Yes misstänkte detta, då fortsätter jakten på en spectral då?
Blir väl tillslut att man beställer en ny, verkar ju inte finnas män som cyklar small eller så håller dem hårt i cyklarna?
Eller så kanske man får kika på en medium som jonte nämnde.
Så är det ju. Jag, normalproportionerad för 183 cm kör på Spectral i L med 485 reach. Det är finfint utförs vilket var syftet när jag köpte den, men i långsammare hastigheter och uppförs är det som att brottas med en anaconda.Canyon rekommenderar också längre cyklar om man har långa ben. Dvs kortare om man har lång överkropp. Håller man inte med om det så får man tänka själv.
Visst, 456 i reach på medium är rätt stort men de säger från 172cm.
Med korta ben och brant STA är det ett problem att sitta ner. Nu vet jag att ingen på happy sitter på sadeln men OM man vill det är är det en till parameter. Jag har 470ish och 50mm stam på 176cm. Den är hög men inte långSå är det ju. Jag, normalproportionerad för 183 cm kör på Spectral i L med 485 reach. Det är finfint utförs vilket var syftet när jag köpte den, men i långsammare hastigheter och uppförs är det som att brottas med en anaconda.
Jag sitter gärna på sadeln men har en dedikerad hoj för sånt.Med korta ben och brant STA är det ett problem att sitta ner. Nu vet jag att ingen på happy sitter på sadeln men OM man vill det är är det en till parameter. Jag har 470ish och 50mm stam på 176cm. Den är hög men inte lång
Om han har kört järnet med den och inget hänt - ja.Fick precis ett pm, en som ville sälja sin spectral cf 8 från 2022 för 25k
Vad säger experterna här, vågar man köpa en begagnad kolfiber spectral?
Tänk på att Canyons garanti bara gäller första ägaren.Fick precis ett pm, en som ville sälja sin spectral cf 8 från 2022 för 25k
Vad säger experterna här, vågar man köpa en begagnad kolfiber spectral?
Skulle gissa att BB felet täcks i 6år från inköp för första ägaren.En sak också med Canyons garanti. De lämnar två års garanti för fel som fanns när cykeln såldes/levererades. Sen har de en förländ garanti på sex år på bl.a. ramen. Korrosionsskada täcks inte av garantin eller den förlängda garantin. Undrar hur de ställer sig till galvanisk korrosion och om de skulle ställa sig frågande till att man vill få en ram utbytt efter att den tvååriga garantin gått ut. Förnyas garantin för mig som förste ägare när jag har fått ut en ny ram?
Vilken?Iofs finns det väl minst en tandläkarcykel på happy som blev omlackad rosa som ny så just den marknaden finns nog
Hur får man en sån? Jag såg samma fråga igår och loggade in på mitt canyonkonto men hittade inget sånt.Någon som råkar ha en rabattkod till vänner för Canyon? Sugen på en Spectral.
Har inte koll på din knakhistorik men fett mellan ram och hjul har jag aldrig hört talas om tidigare. Däremot kanske lite fett på axeln och gängorna om det är genomgående axel.Jag har fortsatta problem med knak i bakhjulet, är det fetta alla kontaktytor som gäller? Jag har aldrig kört fett mellan ram och hjul tidigare men det kanske man ska?
Det försvinner när jag spänner om hjulet ?Har inte koll på din knakhistorik men fett mellan ram och hjul har jag aldrig hört talas om tidigare. Däremot kanske lite fett på axeln och gängorna om det är genomgående axel.
Om det inte varit uppe förut så är det ju inte säkert att knaket kommer från hjulet, knak kan sprida sig lite konstigt ibland.
Varför kör du inte bara ett Shimano PF för? För du har väl ett par HTII-vevar?Efter vinterns cykling på min Endurace AL upptäckte jag att det nedre styrlagret hade rostat och blivit stelt, beställde nytt via Canyons service från Finland. Nu har jag också upptäckt att vevlagret varit löst (när jag såg att kedjan rörde sig i sidled och skrapade mot derailleuren ffa då jag tryckte på lite och vid sned kedjelinje). Plockade av vevarmarna och lagret kändes helt slut (det luktade också påtagligt bränt). Men att få tag på nya kullager ska tydligen inte vara lätt. Ringde runt och inga cykelbutiker och verkstäder verkade ha kullager i storlek 24377 inne. Ej heller hela vevlagret Token Ninja 4124 Lite som Canyon använder. Canyon erbjuder reservdelar men känns undermåligt. Token Ninja vevlagret kan jag inte hitta nånstans. Canyon erbjuder ett Shimano pressfit som alternativ, vilket känns märkligt eftersom de verkar fortsätta tillverka cyklar med Token vevlager. Kullager går heller inte att köpa där. Bikable.se sålde Tokens egna Takino kullager men är nu markerade som beställningsvara. Köpte istället tillslut två Enduro MR 2437 LLB ABEC3 på Bikable för 160 spänn styck (och hoppas att de kommer funka) men saknar verktyg, tips på dessa? Lite osäker på vad jag behöver…
jo tack det kan jag ju, det var först lite oklart för mig om de var kompatibla men de är de ju. Sen hade jag fått för mig att de var sämre och hade väl hakat upp mig på att ha originaldelarna men det är nog feltänkt. Nåväl, nu har jag ju beställt kullager istället så får se hur jag ska få in dem sen…Varför kör du inte bara ett Shimano PF för? För du har väl ett par HTII-vevar?
Hej Peter,Hej
Jag beställde nyss en hoj från canyon och fick 1200kr rabbat koder att andvända dum som jag var tog jag inte reda på detta innan jag köpte min :/ men kanske kan göra någon annan lycklig :) Pma om ni vill ha en
Kolla även på reddit efter EU-koder, jag använde koden från reddit igår och UPS kommer med min Grizl imorgon :)Hej Peter,
Har du kvar rabattkoden på Canyon. Kollar på en Grizl ?
Micke
En lösning som vissa cykeltillverkare använder är att laminera några lager glasfiberväv innanför kolfiberväven i vevlagerhylsan. Det isolerar den gängade aluhylsan från kolfibret.Som jag har förstått det så är tillverkningsprocessen kritisk vad gäller att införliva aluminiumdelar som limmas till kolfiber. Limningen ska ske under kontrollerade former avseende bl.a. temperatur. Här är en cykelmek som kanske väl förenklat förklarar varför det kanske är bättre med pressfit på kolfiberramar.
Är limningen undermålig så är risken stor för galvanisk korrosion, aluminiumet blir sprött. Är limningen bra så verkar det kunna fungera problemfritt. Så jag håller i stort med @Healons. Jag har en som håller som satan efter snart två år. Skulle jag köpa en ny canyon med gängat vevlager och kolfiber, not so much...