Den officiella Canyon-tråden

Prövade i tigg-din-rabattkod-tråden utan resultat så jag testar här också. Tar gärna emot en rabattkod till en kompis som ska köpa ny cykel.

Finns det alternativa ställen att beställa bussningar till fjäderstolpen VCLS?
Säsongsservice på ena hojen och bussningarna skulle behöva bytas.

Vad snackar vi för bussningar? ( undrar hen som har 3 stolpar)
IMG_0680.webp

Sitter 4 st bussningar inpressade i stolpen.

Jag har en VCLS på pendlarhojen, funderar på att flytta till rando-hojen. (jag har för mig att det är samma diameter).
Aldrig tänkt mycket på dämpningen på de korta pendlingsturerna. Dämpar den bra?

Nån mer som spräckt sin torque eller spectral på sistone? Har inte funderat så mycket på det sedan jag gått över till propain. Men man har ju sett en och annan annons på dessa där ramen bytts på garanti (dvs tolkar det som att den spruckit). Fick ju se högen av canyonramar med spräckt dämparfäste eller spräckt kedjestag när jag kom in med min hoj för rambyte. Det var nog där och då jag beslutade mig för att ge upp..

Nån mer som spräckt sin torque eller spectral på sistone? Har inte funderat så mycket på det sedan jag gått över till propain. Men man har ju sett en och annan annons på dessa där ramen bytts på garanti (dvs tolkar det som att den spruckit). Fick ju se högen av canyonramar med spräckt dämparfäste eller spräckt kedjestag när jag kom in med min hoj för rambyte. Det var nog där och då jag beslutade mig för att ge upp..
Det var ett tag sedan man läste om rambrott här ja.
Min Spectral är i alu och går numera som XC-traktor, så just jag är nog inte i riskzonen..

Senast ändrad:
Canyon har startat ett nytt lag, Canyon x DT Swiss All terrain racing. För cyklister som tävlar annorlunda om jag förstår det rätt; bikepacking, långa gravel, etc. Ska bli lite spännande, finns det andra motsvarande lag?

Canyon har startat ett nytt lag, Canyon x DT Swiss All terrain racing. För cyklister som tävlar annorlunda om jag förstår det rätt; bikepacking, långa gravel, etc. Ska bli lite spännande, finns det andra motsvarande lag?

Det ligger ju i linje med att de sponsrar Vegan Cyclist/VC Adventures på hans galna upptåg. Han har vad jag har läst på sistone visat sig vara lite av en tokstolle, så Canyon kanske vill slippa lägga alla sina äventyrsägg i samma korg.

Canyon ombesörjde ett garantiärende på sonens spectral-ram i höstas.
Jag gissar att det var fel i svetsarnas kvalitet. Cykeln har iofs gått mycket men han väger typ ingenting så jag tror det var spänningar i ramen som gav hårstrå-tunna sprickor.

Som tur var upptäckte jag sprickorna
innan jag sålde cykeln. De var inte lätta att se och hade känts väldigt tråkigt om den ramen sålts vidare.

Just det här garantiärendet sköttes väldigt bra av Canyon. 5/5 !

Jag gissar att det var fel i svetsarnas kvalitet. Cykeln har iofs gått mycket men han väger typ ingenting så jag tror det var spänningar i ramen som gav hårstrå-tunna sprickor.

innan jag sålde cykeln. De var inte lätta att se och hade känts väldigt tråkigt om den ramen sålts vidare.

Alla sprickor är hårstrå-tunna från början. Du upptäckte dem bara i tid. Men man kan ju undra varför de spricker i så hög grad. Använder de för tunt gods, är det något fel på värmebehandlingen, inbyggda spänningar, eller är det helt enkelt att de inte vet hur man designar grejerna rätt. Antar att man inte lär få veta..

Men visst sköts det snyggt när man inom garantin hittar sprickor i ramen. Ny ram, no questions asked, i princip.

Var satt sprickorna?

I svetsarna för de främre fästena till bakdämparen.
Både på vänster och höger sida.
Precis som på min ram då.
Canyon menade att jag nog bottnade fjädringen för mycket (men bytte ändå ramen direkt utan att ens försöka slingra sig). Han på verkstan menade dock att "nej, det är inte ditt fel, det där är ganska vanligt"

Min var sprucken i båda främre hörnen när jag upptäckte detta.
1771455712010.webp

Swishade förbi ett inlägg från nån Canyon-grupp på FB med den typen av spricka häromdagen bara. Verkar tyvärr vara rätt så vanligt :/
Ja, jag snackade för ett tag sedan med en som var inne på sin fjärde spectral-ram och problemet var, om jag inte missminner mig, att de sprack vid dämparfästet.
Verkar som en riktig skit-design. Tyvärr, för cyklarna är jättetrevliga på alla sätt i övrigt.

Nu har jag ingen spectral men jag har en strive 2024 . Det är väldigt konstigt att det inte rapporterarats några fel på striven knappt.

Det är ju iprincip samma ram bara att striven är lite mera förstärkt på vissa ställen . Men den förstärkningen kanske räcker för att inte spricka.

Nu har jag ingen spectral men jag har en strive 2024 . Det är väldigt konstigt att det inte rapporterarats några fel på striven knappt.

Det är ju iprincip samma ram bara att striven är lite mera förstärkt på vissa ställen . Men den förstärkningen kanske räcker för att inte spricka.
Hur menar du, den ser ju totalt annorlunda ut, förutom kanske färgen. Och så är det kolfiber och inte aluminium.

Men Canyon har väl haft problem med att vevlagerhylsor släppt i limningen osv? Kanske inte på strive iofs?

Hur menar du, den ser ju totalt annorlunda ut, förutom kanske färgen. Och så är det kolfiber och inte aluminium.

Men Canyon har väl haft problem med att vevlagerhylsor släppt i limningen osv? Kanske inte på strive iofs?
Men jag kan berätta om Strive, kedjestag "ramgaranti" och kolfiber....
Ge mig en öl bara så är det som att trycka på "press play"

Men det gick att laga snyggt i hos Experimental Prototype Insjön, och har hållit fint sedan dess.

Senast ändrad:

Ja det är sant att strive bara tillverkas i kolfiber så det har ju helt klart betydelse, Tänkte inte på det.

Jo på strive har det varit lite problem med vevlagerhylsorna men annars tror jag den varit ganska felfri, vissa klagar på shapeshiftern med .

Tillbaka
Topp