Den officiella Canyon-tråden

Mm, min gissning är att han köpt en av alla "nya" ramar som finns till salu efter garantiärende. Självklart är man inte första ägaren om man inte köpt av canyon.

Det är väl inget unikt för Canyon att en förlängd ramgaranti bara gäller 1:a ägaren?
Vad tycker du Canyon skall göra om en 5 år gammal hoj du köpt begagnad spricker?

Nu vet vi inte om han är 1 eller andra ägaren då det inte framkommer.

Men som någon redan svarat så tycker jag absolut man ska erbjuda en ny ram till rabatterat pris oavsett om man har en 4-5 år gammal cykel.

Senast ändrad:
Torque eller spectrals dämparfäste ser det ut som?
Det där är fan en sjukdom hos de hojarna.

Dvs, man bör helt enkelt akta sig för att köpa AL modellerna och välja annat. Canyon verkar helt oförmögna till att designa aluminiumcyklar som håller.

Der är en spectral , stämmer att sprickan är vid främre dämparfästet.
Ja det är sjukt att dom inte kan få AL spectralen att hålla. Först var det att den sprack vid kedjestaget och nu dämparfästet.

Håller med , ska man köpa en canyon bör man köpa en CF ram annars bör man kolla hoa andra märken. Dom har dessutom en sjukt krånglig process om man ska få en ny ram på garanti.

Det är väl inget unikt för Canyon att en förlängd ramgaranti bara gäller 1:a ägaren?
Vad tycker du Canyon skall göra om en 5 år gammal hoj du köpt begagnad spricker?
Oavsett produkt och tillverkare så tycker jag att knyta garantin till första ägaren såväl uppvisar bristande förtroende för den egna produkten som ett aktivt ställningstagande mot begagnathandeln. Kass är det.

Oavsett produkt och tillverkare så tycker jag att knyta garantin till första ägaren såväl uppvisar bristande förtroende för den egna produkten som ett aktivt ställningstagande mot begagnathandeln. Kass är det.
Det är ju branschstandard. Tycker det är bra att dom öht ger 6 års ramgaranti. Sen är en MTB ändå skrot/hopplöst omodern.
Men annars hade dom nog haft svårt att sälja cyklar med sitt långa dåliga track på aluramar. 😄

2 åriga garantin gäller även senare ägare.

Nu har jag ingen spectral men jag har en strive 2024 . Det är väldigt konstigt att det inte rapporterarats några fel på striven knappt.

Det är ju iprincip samma ram bara att striven är lite mera förstärkt på vissa ställen . Men den förstärkningen kanske räcker för att inte spricka.
Tror inte alls de sålt lika många strives eftersom det är mer av en ren racehoj. Därav färre rapporter...

Hej! Funderar på att köpa en Canyon endurace cg 7 ltd men är kluven på storlek. Är 185 lång och grenmått på 89. Hemsidan visar L men sett mycket om att Canyons cyklar är väldigt stora? Hjälp! 😅 Med vänlig hälsning, Joel

Hej! Funderar på att köpa en Canyon endurace cg 7 ltd men är kluven på storlek. Är 185 lång och grenmått på 89. Hemsidan visar L men sett mycket om att Canyons cyklar är väldigt stora? Hjälp! 😅 Med vänlig hälsning, Joel
Annan sorts Canyon (mtb) men jag är 183 med ca 87 grenmått och min L från 2022 är jäkligt stor - mycket större än min två år äldre Merida som också var L.

Det rimligaste är ju om du kan testa en cykel och försöka komma fram till hur du ska justera måtten för att det ska bli bekvämt. Har du inte tillgång till någon endurace kanske du kan testa en annan cykel och försöka matcha måtten mot den?

89 cm ben känns långt för din längd? Dvs överkroppen är relativt kortare jämfört med snittet? Vilket betyder att en mindre storlek borde vara lämpligt om man är osäker (givet att dropp från sadel till styre inte blir för stort).

Endurace har väl en ganska snäll komfortgeometri, dvs högre och kortare än många andra, vilket borde passa dina mått.

Jag har inte riktigt samma mått: 184/89, jag tycker min Endurace CF7 i M passar bra.

På mtb passar L bra. Jag har en Neuron och en Dude i L.

De verkar gå väldigt mycket på grenmåttet. Jag har också 89 cm men är 10 cm längre på totalen, och rekommenderades en Neuron i L. Eftersom jag provcyklat visste jag att XL var toppen. En L hade nog funkat också eftersom jag är van vid omoderna, korta cyklar :-) men XL sitter som en smäck.

Har tänkt att köpa en Endurance AllRoad, är det någon vänlig själ som råkar ha "värva en vän" över som de inte kommer använda så tar jag tacksamt emot den :)

Visa bilaga 804510
Sitter 4 st bussningar inpressade i stolpen.
Leverans av nya bussningar i brevlådan idag.
IMG_4056.webp

Borde en cykel för över 100 tusen inte vara lättare än "från 7,52"....?

Man vill ju får nåt för pengarna! Samma vikt som min gruscykel med 47 mm däck, som kostade mindre än hälften (med rabatt dock). 65 mm höga hjul och 35 mm breda däck på Endurace väger klart mer än genomsnittet på dyra lbgcyklar.

Man vet att kommunikationen på internet har spårat totalt när det är omöjligt att veta om folk är ironiska om en så trivial sak som vikten på en cykel.

Tycker cykeln verkar reko. Är väldigt glad i trenden med 40mm däck på Allroundcyklar. Det här känns som ett steg i riktning mot att även göra dem aero.

Man vet att kommunikationen på internet har spårat totalt när det är omöjligt att veta om folk är ironiska om en så trivial sak som vikten på en cykel.

Tycker cykeln verkar reko. Är väldigt glad i trenden med 40mm däck på Allroundcyklar. Det här känns som ett steg i riktning mot att även göra dem aero.

När vi snackar 100 000 kr tycker jag inte det är trivialt med vikten. Giants Propel toppmodell viktar in på 6,56 kg, specen under ligger på knappt 7,2 kg och kostar då mindre än Canyonen.
Officiellt "bara" 32mm däckfrigång men det är nog konservativt satt.

Nya Reacton ligger också närmare 7 kg.

Känns som "bara" en dyr Aeroad som fått lite mer däckfrigång.

Men vi får väl se hur det ser ut när de mer konsumentvänliga varianterna kommer.
Principen att kombinera Aero + komfort är ju vettig i sig.

Alla garantireturer + försäljningsraset efter pandemin har ju gjort att Canyon nästan gått under. Så alla deras nya cykar verkar sjukt överbyggda. Tråkig trend, för en lätt cykel är mycket rappare och roligare att cykla på.
En 100kkr cykel skall inte väga ett gram över 6800.

Någon som har koll på maxbredden på däck som passar på en Grand Canyon AL7?
Som standard kommer den med 29x2.25, men jag vill försöka klämma in ett par 2.5 eller 2.6 (har dessutom för mig att jag sett någonstans att Canyon själva inte rekommenderar bredare än 2.4)

Tillbaka
Topp