diy carbon banshee a: 2017

Mästerligt!
Speciellt när jag tänker på att det tar lika lång tid för någon annan att välja kedjeolja som det tar för TS att tillverka en super-ram.

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Mästerligt!
> Speciellt när jag tänker på att det tar lika
> lång tid för någon annan att välja kedjeolja
> som det tar för TS att tillverka en super-ram.

Ahahahahahaha, så sant som det är sagt!

Jacoba skrev:
> Kul! En n00bfråga, du har ju divinycell inuti,
> vad väger det och vad bidrar det med?
> Vridstyvhet?

Att förhindra knäckning/buckling är en sak. Att ta upp skjuvkrafter en annan (tänk en I-balk där mittendelen tar upp skjuvkrafterna).
I stort sett kan man säga att det hjälper ytterskikten göra det de är bra på.
Det gäller att ha tillräcklig densitet på kärnmaterialet bara, speciellt då med kolfiber.

Senast ändrad:
Hello ! vill passa på och tacka för alla positiva kommentarer utan dom hade ram bygget inte gått såpass fort som det gjort .tack!!

Sitter och lurar på hjulbygge som jag vill ha råd på
duger det med xt hubbar? Och i så fall tipps på lämplig fälg till det i vettig prisklass typ 400- 700:-
Samt ek er och näppeligen?
Som klarar ett par feta däck

I övrigt har jag tänkt enl nedan.
3 del slx modat till 1x10 med Zee kit från crc
32 kugg fram xt 11-36 bak
Slx 180/203 mm bromsar
styre 780 mm
Stam 50 mm
/Magnus

GurraG skrev:
> Mästerligt!
> Speciellt när jag tänker på att det tar lika
> lång tid för någon annan att välja kedjeolja
> som det tar för TS att tillverka en super-ram.

+1

XT-nav räcker väldigt långt. Tänk på att det är centerlock-skivor till dem.

Kör med vanliga DT Comp-ekrar och mässingsnipplar om du vill ha bra prylar som verkligen funkar utan att kosta extra.

Fälgar säger jag pass på, standardsvaret är väl Stans Flow EX men det finns säkert något som är mer prisvärt om man ska matcha ovanstående..

Superstarcomponents är det många som kör på, men deras nav har väl fått en del dålig kritik tror jag. Man får vad man betalar för kanske. Jag hade kört på Hope Hoops från ex winstanleys.com, fast då är de ju färdigbyggda. Men då får du bra hjul för relativt billig peng. Hope nav och Flow-fälgar.

Hope Hoops är grymt prisvärda men blir nog dyrare än att bygga XT/DT Comp/Pacenti enl ovan.

Superstar-grejorna känner jag ingen som är nöjd med flera som kört sönder naven på.

Superstar får uppenbarligen sälja grejer, tror dom har skärpt till sig nu på slutet med bättre lager, finare toleranser osv osv enligt trådar på mtbr och pinkbike.

Deras tesla hjulset fick skapligt betyg på pinkbike rätt nyligen.

Ställer mig i hyllningsledet. Det här är en av de mest imponerande byggtrådar jag läst på internet någonsin. Från en modest fråga till en (nästan) färdig cykel på två månader. Wow.

Själv har jag ägnat ett halvår åt att försöka få loss en sadelstolpe på mitt renoveringsprojekt. Fast det är väl mer så att jag gett det några tafatta försök och sen gett upp. Önskar att jag hade ditt driv och inte hade tummen mitt i handen.

Det man ska tänka på med XT (shimano-nav överlag) är ju att de har lösa kulor och konor istället för maskinlager. Det är inte något dåligt i sig, men de är lite pilligare att serva än att bara knacka i och ur maskinlager. Om man missköter dem så måste man också byta fler delar än om man missköter maskinlager.

larsaw skrev:
> En till sak att ta i beaktande gällande
> Shimano/Pacenti TL28 är att fälgen inte direkt
> är Trenduro-krallig... // Larsa

Menar du breddmässigt eller hållbarhetsmässigt? 23mm är ju rätt standard och det är väl ganska många som kör den utan att mangla sönder skiten. Det beror nog väldigt mkt på hur man kör.

Länk och citat från pinkbike om tech4 setet.

" After taking them out the box, they were as straight and well tensioned as expected. The end caps were really easy to change using a soft vice, without a vice some form of grips would be needed. I easily mounted tires on to the rims using my standard split tube, ghetto tubeless set up. On the trail they were similarly responsive as my previous wheels (Stan's Flow EX on Hope Evo hubs) After shredding the Specialized Enduro on various downhill tracks, plus many hours of trail riding the wheels are still true, no dings yet and the spokes barely needed tweaking after the bedding in period. The bead set was tight and didn't lose any pressure slapping corners.

After my previous long-term Hope wheelset these were very quiet, if you like a decent click from your free-hub, you might have to look elsewhere and splash more cash. Weight weenies may also be looking elsewhere as 2109 grams for this 29" wheelset is not the lightest, but you will be doubling your outlay to lose 100g or so?

Superstar are offering the best mix and match wheelsets in the business. Combined with the Lifetime Truing Scheme, Crash Replacement policy and bargain prices, the value is unparalleled. This service could become invaluable for young racers or bike destroyers. They're not as fancy as some of the big brands, and not as refined or light as some, but if you want a solid set of wheels at a very sensible price tag then these could be for you, and they can also be chosen to suit your 1990's anodized colour matching fetish. - Paul Aston

http://www.pinkbike.com/news/superstar-tech4-wheelset-review-2014.html

Senast ändrad:
Den låter ju bra har kikat på dessa men hört lite olika om kvalliten men numera kommer hubbarna tydligen med skf lager.
fälgarna finns i 21,23,25 MM INV bred
så vilket skulle passa bäst till typ 2,4 breda sulor.

Luthman Photography skrev:
> larsaw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En till sak att ta i beaktande gällande
> > Shimano/Pacenti TL28 är att fälgen inte
> direkt
> > är Trenduro-krallig... // Larsa
>
>
> Menar du breddmässigt eller hållbarhetsmässigt?
> 23mm är ju rätt standard och det är väl ganska
> många som kör den utan att mangla sönder
> skiten. Det beror nog väldigt mkt på hur man
> kör.

Öhum...
Jo, jag känner en kille som hade tl28, det höll ett tag i alla fall. Bredden var bra iaf, men de bulas ganska lätt.

Angående Superstar nav så är det väl lite lotteri, mina har gått i två år utan problem, men det finns många som haft dåliga erfarenheter.
Problemet sin de flesta verkar ha är att klackarna i navet pajar.
Ofta måste du byta hela navet, Superstar brukar inte protestera men om du inte vill skicka hjulen till England så får du byta navet själv.

Det finns nån kille som kör italienska eenduroserien med SS tactic hjul med Tesla nav.

Nix
Så nu var axlarna klara och på plats.
Samt ett par dekaler till.

Bilagor

• 20150313_172935.jpg
    20150313_172935.jpg
    64.1 KB · Besök: 52
  • 20150313_172952.jpg
    20150313_172952.jpg
    70 KB · Besök: 60
Dra åt helvete vad fint! :-0 Jag kan dock inte låta bli att tycka att dekoren är ganska många snäpp lägre nivå än resten, även om den är riktigt bra för att vara hemmapul. Säkert att du inte ska lägga ner liiite mer tanke på den när resten är toppklass? ;-)

Jag är svårt imponerad.

Magnus Bovall,

har 124 inlägg och snart byggt en dräggelcykel.
All kings are dead, long live the king.

Tack för att du bjuder på dig själv Magnus och gör projektet efter ditt eget huvud utan att lyssna för mycket på "expertisen". Jag har "byggt" en del (inte cykel utan lagat kajaker) och inser att jag inte fixat något ens i närheten. Enda tråden jag prenumererar på nu. Snart dags för en happy-artikel om Magnus Bowall vid 150 inlägg.

Nu skall jag köpa däck, Ha en bra dag.

Mvh PA

Makten skrev:
> Dra åt helvete vad fint! :-0 Jag kan dock inte
> låta bli att tycka att dekoren är ganska många
> snäpp lägre nivå än resten, även om den är
> riktigt bra för att vara hemmapul. Säkert att du
> inte ska lägga ner liiite mer tanke på den när
> resten är toppklass? ;-)
>
> Jag är svårt imponerad.

Självklart är det ju så att TS "bara" lägger vikt vid själva rambygget, det är ju trots allt hans första... Men ram nr två, DÅ lär det bli en riktig "hållkäften"-design även på lacken ;) Väl?

Fö har jag funderat på att svetsa mig en ram eller två, men efter den här tråden känns det ju något futtigt... ;)

Ett riktigt fränt bygge, och ett riktigt elände för oss andra som bara kan drömma om dina bravader! ;)

Det är fantastiskt kul att läsa de första sidorna i tråden där hälften av inläggen handlar om att TS inte borde ge sig på bygget då det kommer bli för svårt. Folk är inte nådigt skeptiska, men snacka om att de hade fel :)

rickards skrev:
> Det är fantastiskt kul att läsa de första
> sidorna i tråden där hälften av inläggen
> handlar om att TS inte borde ge sig på bygget då
> det kommer bli för svårt. Folk är inte nådigt
> skeptiska, men snacka om att de hade fel :)

Jag vill fortfarande hävda att bygget är för svårt. Det är TS som är omänsklig.

s skrev:
> rickards skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är fantastiskt kul att läsa de första
> > sidorna i tråden där hälften av inläggen
> > handlar om att TS inte borde ge sig på bygget
> då
> > det kommer bli för svårt. Folk är inte
> nådigt
> > skeptiska, men snacka om att de hade fel :)
>
> Jag vill fortfarande hävda att bygget är för
> svårt. Det är TS som är omänsklig.

Vänta tills han börjar med hjulbygge, i tockendäringa carbongfiberplast, då börjar det likna omänskligt på riktigt ;)

Tillbaka
Topp