diy carbon banshee a: 2017

Semester nja från byggandet i alla fall
klurar på inköp av delar har det tyvärr lite skralt i kassan nu
så just nu funderar jag på hur jag enklast och billigast får till 1x10 setup slx vevparti som jag fick tillskickat mig är returnerat så nu har jag besluts problem
skall man köpa ett annat slx kit eller ett zee parti eller snika till det med ett deore kit och bygga om. Har även klurat på X1 ligger ju något till salu här på forumet
När jag testade slx vevarna som jag hade så hade jag typ 10-12mm marginal per sida på baksvingen.
/Magnus

Har ett X1 1400 GXP 175mm som jag har använt 4-5h och inte kommer använda i framtiden. Kan sälja det för en tusing.

Vad för typ av vevhusstandard använder du? PF92?

Har idag bara ett 42mm hål tänkte köpa en adapter på crc och använda 1.37x24 gängat vevlager.

Bilagor

• 20150311_090416.jpg
    20150311_090416.jpg
    51.7 KB · Besök: 52
Jag som brukar vara lite mallig över mitt eget hemslöjdande. Det här är ju i en helt annan division, som att jämföra dalahästar med rymdraketer. Obegripligt beundransvärt.

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag som brukar vara lite mallig över mitt eget
> hemslöjdande. Det här är ju i en helt annan
> division, som att jämföra dalahästar med
> rymdraketer. Obegripligt beundransvärt.

Sluta för all del inte med ditt hemslöjdande. Framförallt skall man inte förringa att du tillhör pionjärerna och att allt du gör funkar. Dessutom ligger du en klass över när det gäller pedagogiska bilder av hur det går till att bygga. Ser ut som tillgängliga ytor och maskinpark skiljer en del också.

Blir nog ändå billigast att köpa ett Deore trippel-vev och en N/W-klinga. Så länge du kommer ut i skogen tror jag knappast något halvt hekto tyngre spelar någon roll.

Det finns en gammel Pike gaffel på k&s för 1500 om du har klent i byggkassan just nu.

Men det kanske är att skända din fina ram:-)

Bra jobbat iaf.

Fina grejer helt nytt slx vevparti 175mm
Skulle det funka med en sådan här ring eller är det NW som gäller. Eller skulle det funka om man kör med en kedje styrare.
Någon som har en bb 30 adapter liggandes.
Jag har ett 42mm hål att fylla?

Bilagor

• 20150324_182004.jpg
    20150324_182004.jpg
    45.5 KB · Besök: 50
  • 20150324_181941.jpg
    20150324_181941.jpg
    46.7 KB · Besök: 53
Styrare eller nw är hugget som stucket funktionsmässigt imho.

Men nw är ju, om man inte har några delar innan, billigare och cleanare.

Iom att du inte har några ISG05 tabs skulle jag rekomemdera NW och bashguard.

Och gängat vevhus om du inte redan roddat till för pressfit. Pressfit är djävulens verk. ;)

Till er proffs är detta en bra lösning eller är det risk att det bara fastnar skit.
Del lilla bilden är en superstar Components
Dena mod Kanske är bättre.
Tanken var att om man ändå skall åka med bash guard
Så kan man väll lika gärna använda org 32 klingan

Bilagor

• OCLimMs.jpg
    OCLimMs.jpg
    41.9 KB · Besök: 59
  • slider-chain-device-11.jpg
    slider-chain-device-11.jpg
    3.6 KB · Besök: 43
Kung_Gustaf skrev:
> Varför ska du ha bashguard? Så länge kedjan
> ligger på drevet (vilket den gör med N/W och
> kedjestyrare i alla lägen) så finns det ingen
> som helst poäng med bash.

Även om kedjan är av stål så kan man naturligtvis pajja eller skada den om man slår i en sten. Och med tanke på hur stora påfrestningar just kedjan är med om så tror jag inte det behövs särskilt mycket till skeva länkar för att hållfastheten ska decimeras.

Bovall: Om du ska köra med det drev du har, alltså icke N/W, så är det där nog en skaplig lösning för att inte tappa kedjan.

Senast ändrad:
Men hellre att kedjan och drevet tar smällen än att bashen skickar kraften vidare till ramen. Alla trenduroriktiga cyklar idag kör ju med XX1/X1/X01 och där används ingen bash.

Kung_Gustaf skrev:
> Men hellre att kedjan och drevet tar smällen än
> att bashen skickar kraften vidare till ramen. Alla
> trenduroriktiga cyklar idag kör ju med XX1/X1/X01
> och där används ingen bash.

Fast nu var det ju prat om en bash att skruva fast i veven tolkade jag det som. Jag har för övrigt lyckats med konststycket att köra av en kedja trots vevarmsmonterad bash. :)

Kung_Gustaf skrev:

Du står med din vikt på pedalerna, så smällen skickas dit om bashen är monterad på vevpartiet, inte till ramen. Sitter bashen däremot i ramen så är det en annan femma.

Kung_Gustaf skrev:

Eh? Det var inte många rätt.

jofahjalm skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men hellre att kedjan och drevet tar smällen
> än
> > att bashen skickar kraften vidare till ramen.
> Alla
> > trenduroriktiga cyklar idag kör ju med
> XX1/X1/X01
> > och där används ingen bash.
>
> Eh? Det var inte många rätt.

Måhända, men jag tycker ändå bash är överflödigt.

Edit: jag har nog fel gällande att ramen tar smällen om bashen sitter i vevpartiet. Logiskt sett lär det ju bli samma påfrestning om det slår i klingan. Men det finns ingen poäng att skydda en singelklinga, där står jag fast. Även vad gäller trenduroriktigt så är det utan bash som gäller. Här är ett axplock från de fyra sista sidorna i "Visa ditt endurovapen" med folk som kör utan. Det var typ två som hade bash.

FreddeP75
Fredrik Z
Jilster
Nibergs
NilsK
Goggo
Carl Pedal
D3Marcus
Chrille h
Johan Landh
Durietz
Razzr
Zwinto10mm
Phaaast

Senast ändrad:
Man kanske behöver klyva en kedja eller böja en klinga, med ett haveri på en jobbigare plats än 350 meter från sin parkerade bil, innan man verkligen tycker att bash behövs.

Dubbelbashrings som på Magnus bild ovan behövs i princip inte längre tack vare Narrow/Wide-klingor. Det var väl en primitiv typ av kedjestyrare back in the days.

Byt till N/W-klinga plus klassisk bash på klingbultarna. Enkelt, beprövat och robust.

Ja ja alla jag känner som kör nw har tappat kedjan flera gånger än jag som har växel å lillklinga sen vad som är rätt skiter jag helt i. Jag vill inte böja klingan eller spräcka kedjan bara för att det ska vara snyggt.

Kung_Gustaf skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Kung_Gustaf skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men hellre att kedjan och drevet tar smällen
> > än
> > > att bashen skickar kraften vidare till ramen.
> > Alla
> > > trenduroriktiga cyklar idag kör ju med
> > XX1/X1/X01
> > > och där används ingen bash.
> >
> > Eh? Det var inte många rätt.
>
> Måhända, men jag tycker ändå bash är
> överflödigt.
>
>
> Edit: jag har nog fel gällande att ramen tar
> smällen om bashen sitter i vevpartiet. Logiskt
> sett lär det ju bli samma påfrestning om det
> slår i klingan. Men det finns ingen poäng att
> skydda en singelklinga, där står jag fast. Även
> vad gäller trenduroriktigt så är det utan bash
> som gäller. Här är ett axplock från de fyra
> sista sidorna i "Visa ditt endurovapen" med folk
> som kör utan. Det var typ två som hade bash.
>
>
> Ville
> Da Pef
> FreddeP75
> Fredrik Z
> Jilster
> Nibergs
> NilsK
> Goggo
> Carl Pedal
> D3Marcus
> Chrille h
> Johan Landh
> Durietz
> Razzr
> Zwinto10mm
> Phaaast

Jag har även sett Cruxet stå och hamra på sin krökta nw-klinga med en stor sten.

Syftet med en bash är inte att hålla kedjan på plats utan skydda klingan.

Kung_Gustaf skrev:

> Måhända, men jag tycker ändå bash är
> överflödigt.

> Även vad gäller trenduroriktigt så är det utan bash
> som gäller. Här är ett axplock från de fyra
> sista sidorna i "Visa ditt endurovapen" med folk
> som kör utan. Det var typ två som hade bash.
>.
>.
>.
>.

Aj då, det är av respekt för sporten alltså? Ungefär som att landsvägscyklister kräver vita strumpor?

Fan jag som hade tänkt köra ett par Enduroevents i år, men det märker jag att jag inte vågar iom att jag har bash... Som om man tittar på den är så sliten att det hade gått ett dussin N/W klingor och ett par dussin kedjor till de sälla jaktmarkerna där cykelgudarna härjar.

Inte bra, och inte är jag välkommen till XC tävlingar häller iom att jag kör baggy. Ack ack för alla krav.

*Skrivet med glimten i ögat*

Behovet av bash har inte ändrats pga N/W-klingor. Däremot har behovet av kedjestyrare ändrats (men inte eliminerats).

Att i maklig takt gnussa kedja och drev mot en halvmurken stock är väl inga problem om man kör singelklinga. Men att i hög fart sätta drev och kedja rakt mot en vass sten skulle inte vara någon höjdare, det är stor risk att man böjer klingan, skadar kedjan eller både och.

Vad gäller taco och dess eventuella påverkan på ramen så tycker jag att det är lite ironiskt att i ena sekunden säga att det inte finns något behov av skydd och i nästa börja prata om att det är risk att ramen tar skada av de enorma smällarna som bashen kommer få ta... Jag har i alla fall aldrig varit med om eller hört om någon annan som drabbats av en ram som gått sönder pga smällar på en taco-bash. Däremot har jag själv upplevt många gånger på BMXen vad som händer när man sätter ett singeldrev och kedja på en stenyta. Och då är BMX-kedjor och drev ändå extremt mycket kraftigare än 10/11-delade MTB-kedjor.

På med en vevarmsmonterad bashguard och om det visar sig att det finns behov så kan du nog knåpa ihop en liten kedjestyrare också!

Den förhindrar ju att den hoppar av utåt så 50% :) men hade inte jag kört med lillklinga & då med växel så hade jag ALLA gånger kört med bash & kedjestyrare. Min hoppar mer på lilla ibland när jag trampar bakåt mest pga. att jag har snett växelöra...
Sen så lär ju kraften från smällen bli på samma ställe med bash eller utan ända skillnaden är att bashen tar smällen &v inte kedjan. Å blir det så hård smäll att ramen pajjar så skulle den ha gjort det ändå. Sen vet jag inte om Bash på klingan är bättre får ju mera kraft av smällen sem ett handtag är ju längre ut från infästningen än en rammonterad som blir direkt på & ingen hävstångseffekt till. Men så många gånger jag slagit i å ramar håller så tror jag att det är lugnt.

Senast ändrad:
Dessutom så hoppar kedjor visst av N/W klingor men mer sällan.

Jag kör en bash som sitter på iscg fästena och är en lite typ taco. Detta även för att VPP länken tittar ner under vevlagret vid dämpning. Har även en "hasplåt" under vevlagret pga detta....

Hängslen och livrem mao :-)

Jag köper era argument, ni kör jävligt mycket hårdare än mig. I mitt fall så har jag slagit i kedja och drev hårt x-antal gånger utan större skador. (Edit: aldrig tappat kedjan med N/W och övre kedjestyrare)

Att EST's grejer går sönder hör inte riktigt hit. Han kör ändå inte som alla andra :)

Hoppas Magnus hittat nått han blir nöjd med.

Senast ändrad:
Det har nödvändigtvis inte med hur hårt man kör utan också vart man kör. Jag har Åre som hemmaplan. Där finns det mkt snabb stökterräng.

Det beror ju på saker som vevlagerhöjd och, som Jilster säger, terräng. Stockholm må vara ganska platt, men det är rätt stenigt. Jag kör inte speciellt hårt, men jag har ändå fått böja tillbaka min bashguard ett par gånger. Och den slår i saker nästan varje gång jag är ute.

Sen beror det ju på hur smutt man är också. Är man en jäkla ninja så slår man ju aldrig i.

erik h skrev:
> Byt till N/W-klinga plus klassisk bash på
> klingbultarna. Enkelt, beprövat och robust.

Lyssna på erik.

Med tanke på de jack som finns i min bashguard kan jag inte tänka mig att kedjan hade mått speciellt bra om jag kört utan.

Om man ska köra utan bash får man vara riktigt jävla bra på att cykla eller sjukt feg. Alla jag känner som har cyklat i skogen utan bash har skrotat en framklinga, sedan köpte en bash. Även dom som inte tar risker...

jofahjalm skrev:
> Om man ska köra utan bash får man vara riktigt
> jävla bra på att cykla eller sjukt feg. Alla jag
> känner som har cyklat i skogen utan bash har
> skrotat en framklinga, sedan köpte en bash. Även
> dom som inte tar risker...

Hade vi inte redan konstaterat att ni kör jäkligt fort och jag väldigt långsamt och mest grusväg? :S

Vi släpper det där nu. Ni verkar eniga om att Magnus ska ha bash och majoriteten i tråden kan inte ha fel.

#fosbury

Ja det var mycket olika åsikter on bash osv
Men jag siktar nog på en enkel bash på dom yttre klingbultarna och en 30 eller 32 NW klinga
Sedan var planen att fylla på med saint reglage
zee bakväxel och en slx casette.
ja ja vet lite snik men man får börja med något.
/Magnus

Tillbaka
Topp