DN åsikt om cyklister

DN åsikt om cyklister
Hörde att han var intervjuad i Studio Ett i P1 idag, men jag kom in precis i slutet så jag vet inte om det var ett bra inslag. Får väl lyssna i efterhand.

DN åsikt om cyklister
Min åsikt är som vanligt att debatten är snedvriden. Skribenterna, liksom stora delar av pendlingscyklingsdebatten, silar mygg och sväljer kameler. Anledningen till att nollvisionen varit framgångsrik på biltrafiksidan är att man utgår från antagandet att samtliga bilister är obildbara idioter. Det enda sättet att få dessa ärkepuckon att inte ha ihjäl varandra stup i kvarten är att i största möjliga mån försöka bygga bort förutsättningarna för att utöva sin dödliga idiotism. [Ok, Trafikverket använder lite andra formuleringar, men detta är vad som menas.]

Mao: det enda raka är bättre infrastruktur för cykling. Att sätta roliga epitet på olika trafikantgrupper och säga: "det är deras fel!!!!!" är totalt meningslöst. Det är politikerna som ska pressas. Samtliga cyklister borde enas och ställa sig på barrikaderna istället för att sitta i sandlådan och kasta hundbajsblandad sand på varandra.

DN åsikt om cyklister
Helt riktigt Kristin
Söndra och härska. Bilistmaffian kommer ligga före tills de misslyckas med det.

Kristin sa:
Min åsikt är som vanligt att debatten är snedvriden. Skribenterna, liksom stora delar av pendlingscyklingsdebatten, silar mygg och sväljer kameler. Anledningen till att nollvisionen varit framgångsrik på biltrafiksidan är att man utgår från antagandet att samtliga bilister är obildbara idioter. Det enda sättet att få dessa ärkepuckon att inte ha ihjäl varandra stup i kvarten är att i största möjliga mån försöka bygga bort förutsättningarna för att utöva sin dödliga idiotism. [Ok, Trafikverket använder lite andra formuleringar, men detta är vad som menas.]

Mao: det enda raka är bättre infrastruktur för cykling. Att sätta roliga epitet på olika trafikantgrupper och säga: "det är deras fel!!!!!" är totalt meningslöst. Det är politikerna som ska pressas. Samtliga cyklister borde enas och ställa sig på barrikaderna istället för att sitta i sandlådan och kasta hundbajsblandad sand på varandra.

DN åsikt om cyklister
Kristin sa:

Du vill alltså ha individuella spurtspår? ;)

DN åsikt om cyklister
Kristin sa:

När en bilist gör fel och kör på en gångbana nedför en trappa säger man "det ska inte finnas utrymme att misstolka". Om en cyklist missuppfattar en oklar trafiksituation är vederbörande en marodör.

DN åsikt om cyklister
Håller med Kristin att det är rätt meningslöst att hitta en ny grupp att klanka på. Alla är ändå inte lika inom gruppen.

Jag skulle iof kunna spä på hetsen med att klanka på G.I.G.O.L.O.S (Gående Ilsken Gubbe med Oklar Logik som Ogillar Snabbcyklister)
Jag har själv råkat ut för flera Gigolos :/

DN åsikt om cyklister
NLC sa:
När en bilist gör fel och kör på en gångbana nedför en trappa säger man "det ska inte finnas utrymme att misstolka". Om en cyklist missuppfattar en oklar trafiksituation är vederbörande en marodör.

Ja, det är exakt den inställningen som är problemet. Jag har med egna öron hört ansvariga på Trafikverket säga att det i första hand är trafikplanerarna som ska klandras när olyckor sker även när det handlar om cykling (eller åtminstone ifrågasättas: råder bästa möjliga förutsättningar för en säker trafiksituation på platsen?), men det är ännu inget som uppnåtts i praktiken...

DN åsikt om cyklister
Just därför är det oftast enklare (för vuxna, trafikmogna människor) att inte förpassas till GC-banor vars främsta syfte är att minska kraven på motoristers att visa hänsyn snarare än att öka säkerheten för cyklisterna.

DN åsikt om cyklister
DN åsikt om cyklister
Husabuse sa:
gerrardsdobbar sa:
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/ist...en-varre-fiende/villka-ar-problemcyklisterna/

Och här kom debattsvaret. Slutslats: Sluta använda cykeln som träningsform, träna på gym istället.

...vad är det för fel på människor...så den ultimata formen av vardagsmotion, att ta cykeln till jobbet...är fel.
Var går gränsen för hur fort man får cykla innan panikchockmoralismens företrädare går i spinn? 17 knyck, eller vansinniga 23?

Har du tillräckligt hög grad av slumpmässiga rörelser i sidled är nog 23 km/h OK. Du måste dock se till att under alla perioder om minst fem sekunder aldrig ha en medelfart framåt som överstiger 9,82 miles/hour.

DN åsikt om cyklister
Husabuse sa:
gerrardsdobbar sa:
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/ist...en-varre-fiende/villka-ar-problemcyklisterna/

Och här kom debattsvaret. Slutslats: Sluta använda cykeln som träningsform, träna på gym istället.

...vad är det för fel på människor...så den ultimata formen av vardagsmotion, att ta cykeln till jobbet...är fel.
Var går gränsen för hur fort man får cykla innan panikchockmoralismens företrädare går i spinn? 17 knyck, eller vansinniga 23?

12 såklart. Fartdåre!

DN åsikt om cyklister
Jag tycker Alberto's jämförelse med Poscheföraren är fel.
Tänk om 1/3 av alla bilister på Essingeleden höll 20 km/h och bytte fil utan förvarning var 50:e meter. Hur bra hade trafiken flutit på då? Det är denna typ av trafikanter jag tycker Niklas pratar om.
Han pratar inte om någons rätt att hålla godtycklig hastighet i trafiken, istället var han otroligt tydlig ang. att anpassa hastighet till rådande trafiksituation i radioinslaget. Han pratar om den antydan till kultur som vuxit fram under vintern, där man håller lagom hastighet och visar respekt för varandra på cykelbanan, och hur denna kultur nu raseras.

Jag tänker att den gruppen människor som man egentligen vill ska ställa bilen och börja cykelpendla är de som bor i närförort. Det är deras bilar som varje dag gör att city förvandlas till en enda stor trafikstockning.
De som bor i city de åker troligen redan tunnelbana eller buss, och om de mot förmodan har bil och sen dessutom använder den så blir det inte ytterligare en bil i stan eftersom den fanns där redan från början.
För att närförortsborna ska kunna tänka sig cykla 10-15 km till jobbet så krävs det vettig cykelinfrastruktur. Det krävs att det flyter på i vettig hastighet. Någonstans 15-20 km/h utan en massa stop.
För oss som bor i västerort hade det betytt otroligt mycket, både i flyt och tid, om man byggt bort rödljusen vid Stora mossen och Alvik.
Varför finns rödljuset i korsningen vid Götgatsbackens fot kvar när bilvägen där är i princip avstängd?
Sån otrolig ovilja från stockholms stad att göra något konkret för att förbättra för framkomligheten på cykel i city.

DN åsikt om cyklister
Eveningstar sa:
Tänk om 1/3 av alla bilister på Essingeleden höll 20 km/h och bytte fil utan förvarning var 50:e meter. Hur bra hade trafiken flutit på då? Det är denna typ av trafikanter jag tycker Niklas pratar om.
Han pratar inte om någons rätt att hålla godtycklig hastighet i trafiken, istället var han otroligt tydlig ang. att anpassa hastighet till rådande trafiksituation i radioinslaget. Han pratar om den antydan till kultur som vuxit fram under vintern, där man håller lagom hastighet och visar respekt för varandra på cykelbanan, och hur denna kultur nu raseras.

Jag tänker att den gruppen människor som man egentligen vill ska ställa bilen och börja cykelpendla är de som bor i närförort. Det är deras bilar som varje dag gör att city förvandlas till en enda stor trafikstockning.
De som bor i city de åker troligen redan tunnelbana eller buss, och om de mot förmodan har bil och sen dessutom använder den så blir det inte ytterligare en bil i stan eftersom den fanns där redan från början.
För att närförortsborna ska kunna tänka sig cykla 10-15 km till jobbet så krävs det vettig cykelinfrastruktur. Det krävs att det flyter på i vettig hastighet. Någonstans 15-20 km/h utan en massa stop.
För oss som bor i västerort hade det betytt otroligt mycket, både i flyt och tid, om man byggt bort rödljusen vid Stora mossen och Alvik.
Varför finns rödljuset i korsningen vid Götgatsbackens fot kvar när bilvägen där är i princip avstängd?
Sån otrolig ovilja från stockholms stad att göra något konkret för att förbättra för framkomligheten på cykel i city.

Väl rutet. Jag vet inte om Alberto medvetet misstolkar artikeln eller om han bara har missat poängen. Sedan hade jag inte velat träningscykla innanför Tullarna - det hade bara varit frustrerande. Vill jag träna rör jag mig bort från stan där det är mindre trafik - men det är en helt annan diskussion. Jag har insett att jag har tur som bor i närförort och cykelpendlar till en annan närförort.

DN åsikt om cyklister
Eveningstar sa:
Han pratar inte om någons rätt att hålla godtycklig hastighet i trafiken, istället var han otroligt tydlig ang. att anpassa hastighet till rådande trafiksituation i radioinslaget. Han pratar om den antydan till kultur som vuxit fram under vintern, där man håller lagom hastighet och visar respekt för varandra på cykelbanan, och hur denna kultur nu raseras..

Men om de som älskar att hata pendelcyklister faktiskt läste Niklas text och/eller lyssnade på inslaget, hade de inte haft mycket svårare att vara raljanta och fördomsfulla då? Grunden i anti-MEMIL retoriken (som roten till allt ont i trafiken) går ju ut på att utmåla "tävlingscyklisterna" som hänsynslösa fartdårar utan respekt för (andras) liv eller egendom. Och samtidigt kräva att de inte är i vägen för de trafikanslag vars fordon på allvar kan lemlästa och döda.

Men håller mest med Kristin här, det är ingen större ide att hitta (sub-)grupper att klanka ner på utan istället borde det ställas krav på en infrastruktur som stödjer samhällets ambition att fler ska cykelpendla (om det nu är det "samhället" vill).

DN åsikt om cyklister
Lite OT, men jag tycker ofta påståendet om att cyklister saknar körkort kommer i såna här sammanhang. Finns det statistik på det?

DN åsikt om cyklister
DN åsikt om cyklister
En reaktion från gruppen VYMKK (Vita Yngre Medelålders Kränkta Kvinnor) kom också i tråden noterar jag, trodde den skulle komma snabbare än den gjorde faktiskt.

DN åsikt om cyklister
H. sa:
Lite OT, men jag tycker ofta påståendet om att cyklister saknar körkort kommer i såna här sammanhang. Finns det statistik på det?

Statistiken talar tvärtemot, den undersökning som gjorts visade att 90% har körkort.

Och ALLT kan inte skyllas på infra. När folk varken ser sig om och ger tecken före vänstersväng har det bannemig ingenting med infrastruktur att göra! Att cykla (stadig) vänstertrafik inte heller. Laxa inte heller osv osv!

DN åsikt om cyklister
Aliide sa:
Och ALLT kan inte skyllas på infra. När folk varken ser sig om och ger tecken före vänstersväng har det bannemig ingenting med infrastruktur att göra! Att cykla (stadig) vänstertrafik inte heller. Laxa inte heller osv osv!

Just laxning är väl en åtminstone delvis en infrastrukturfråga. På cykelbanor är ju laxning tillåtet. Finns det bara cykelbana på ena sidan är det ju laxning påbjuden! Folk uppfostras ju till att göra fel.

DN åsikt om cyklister
Just det här hatet mot medelålders män i lycra (inser valfritt tramspåhitt här), kan det härstamma från fredagsmysande chipsmumsare som förgäves försöker få ned siffran på vågen med än det ena, än det andra knepet som Aftonslasket Plus försöker lura på dem, i sin bitterhet över att sitta fast i 2,7 barn, villa belånad till nocken med minst en ny bil gömd däri?

Patetiskt.

Just det här är något jag möter dagligen, det råder ingen brist på bittra människor som avundsjukt ser på hur jag egoistiskt nog TAR MIG TID att träna, och sätta (samt klara av) mål jag sätter upp.

DN åsikt om cyklister
emilh sa:
eketjall sa:
Hur gör man när man laxar i trafiken? (Har aldrig hört uttrycket)

Rör sig motströms.

Och jo, det finns enkelriktade cykelbanor där det inte är tillåtet. T.ex. Skanstullsbron i Stockholm och Götaälvsbron i Göteborg.
Om cykelbanan ÄR enkelriktad så är det väl inte tillåtet? Att det finns cykelbana på båda sidorna om vägen betyder ju inte att de är enkelriktade per automatik.

DN åsikt om cyklister
eketjall sa:
emilh sa:
eketjall sa:
Hur gör man när man laxar i trafiken? (Har aldrig hört uttrycket)

Rör sig motströms.

Och jo, det finns enkelriktade cykelbanor där det inte är tillåtet. T.ex. Skanstullsbron i Stockholm och Götaälvsbron i Göteborg.
Om cykelbanan ÄR enkelriktad så är det väl inte tillåtet? Att det finns cykelbana på båda sidorna om vägen betyder ju inte att de är enkelriktade per automatik.

Man skulle kunna tro det, men tyvärr inte. Cykelbanor (ej fält) där endast den målade figuren på marken rekommenderar körriktning är ej enkelriktade och det är lagligt att cykla på "fel" håll, i mitt tycke är det dock ohyffsat och dumt.
Grundproblemet är såklart den dåliga infran som gör att ofta cyklister hamnar på fel sida.

DN åsikt om cyklister
Om 99% av människorna cyklar åt ett håll och det är trångt om saligheten så borde man rätta in sig i ledet kan jag tycka, oavsett om det är förbjudet eller inte att cykla åt motsatt håll mot de flesta. Sen finns det ju vissa som verkar ha ett patologiskt behov av att hävda sin rätt att göra tvärtemot.

DN åsikt om cyklister
GoranS sa:
Om 99% av människorna cyklar åt ett håll och det är trångt om saligheten så borde man rätta in sig i ledet kan jag tycka, oavsett om det är förbjudet eller inte att cykla åt motsatt håll mot de flesta. Sen finns det ju vissa som verkar ha ett patologiskt behov av att hävda sin rätt att göra tvärtemot.

+1

DN åsikt om cyklister
Ivar, Obama och diktator på DN.se:s förstasida. :-)

Bilagor

• problemcyklist.jpg
    problemcyklist.jpg
    182.1 KB · Besök: 45
DN åsikt om cyklister
Kort version:
Niklas har fel.

Längre version:
Niklas använder i princip samma argumentation som cyklister på vägar möts av. "Ni är i vägen. Flytta på er!" Det argumentet fungerar inte för Niklas heller. Han har inte större rätt till vägen enbart baserat på att han cyklar snabbare. Farten måste alltid anpassas.

Däremot har han helt rätt vad gäller _hur_ det cyklas i staden. Farliga beteenden med ouppmärksamhet osv är inte acceptabelt. Mobiltelefoner har inte i trafiken att göra oavsett trafikslag. Det är okej på buss och tåg, men inte när du själv ansvarar för framfarten.

För cyklister skulle det vara fantastiskt att äntligen få cykla i (bil)körbanan. Då går det att i mycket hög grad kunna välja cykelväg efter erfarenhet och hastighet.

Niklas insändare bidrar endast till bilden av cyklister som problem, tyvärr.

DN åsikt om cyklister
.A. sa:
Kort version:
Niklas har fel.

Längre version:
Niklas använder i princip samma argumentation som cyklister på vägar möts av. "Ni är i vägen. Flytta på er!" Det argumentet fungerar inte för Niklas heller. Han har inte större rätt till vägen enbart baserat på att han cyklar snabbare. Farten måste alltid anpassas.

Var läser du in i http://asikt.dn.se/asikt/debatt/istallet-for-naturen-moter-jag-en-varre-fiende/ att skribenten kräver att andra ska flytta på sig för att själv få komma fram och inte behöva anpassa farten? Det som efterfrågas är nycyklister med en större närvaro, uppsikt, kontroll och hänsyn.

DN åsikt om cyklister
Intressant vad skribenten "dam med hund" har för uppfattning om vad som gäller. F ö känns det som hon skarvar en del rörande erfarenheter av överkörd hund,

DN åsikt om cyklister
NLC sa:
.A. sa:
Kort version:
Niklas har fel.

Längre version:

Var läser du in i http://asikt.dn.se/asikt/debatt/istallet-for-naturen-moter-jag-en-varre-fiende/ att skribenten kräver att andra ska flytta på sig för att själv få komma fram och inte behöva anpassa farten? Det som efterfrågas är nycyklister med en större närvaro, uppsikt, kontroll och hänsyn.

Han skriver inte det rakt ut, men varför skriver han annars: "Jag har bättre fysik än snittet, alltså kan jag cykla snabbare."? Det är argumentationsmässigt ointressant, men han tar upp det som en av de första punkterna och hela insändaren andas detta.

DN åsikt om cyklister
Varför inte även citera de tre direkt följande meningarna ?

"Jag har bättre fysik än snittet, alltså kan jag cykla snabbare. Och det gör jag också – men med respekt för mina medtrafikanter. Jag har uppsikt över bilar, fotgängare och cyklister. Jag anpassar hastigheten till rådande förhållanden och utifrån tidigare erfarenhet förväntar jag mig alltid det oförväntade av mina medtrafikanter"

DN åsikt om cyklister
En genomgående trend hos de "civila" verkar vara tron om att hög fart alltid betyder dålig kontroll. Bara för att personen själv inte har kontroll när det går snabbare än 20km/h så betyder det inte att alla andra har samma begränsningar.

DN åsikt om cyklister
NLC sa:
Varför inte även citera de tre direkt följande meningarna ?

"Jag har bättre fysik än snittet, alltså kan jag cykla snabbare. Och det gör jag också – men med respekt för mina medtrafikanter. Jag har uppsikt över bilar, fotgängare och cyklister. Jag anpassar hastigheten till rådande förhållanden och utifrån tidigare erfarenhet förväntar jag mig alltid det oförväntade av mina medtrafikanter"

Varför citera sånt som talar mot det man säger?

Tillbaka
Topp