Jag tycker Alberto's jämförelse med Poscheföraren är fel.
Tänk om 1/3 av alla bilister på Essingeleden höll 20 km/h och bytte fil utan förvarning var 50:e meter. Hur bra hade trafiken flutit på då? Det är denna typ av trafikanter jag tycker Niklas pratar om.
Han pratar inte om någons rätt att hålla godtycklig hastighet i trafiken, istället var han otroligt tydlig ang. att anpassa hastighet till rådande trafiksituation i radioinslaget. Han pratar om den antydan till kultur som vuxit fram under vintern, där man håller lagom hastighet och visar respekt för varandra på cykelbanan, och hur denna kultur nu raseras.
Jag tänker att den gruppen människor som man egentligen vill ska ställa bilen och börja cykelpendla är de som bor i närförort. Det är deras bilar som varje dag gör att city förvandlas till en enda stor trafikstockning.
De som bor i city de åker troligen redan tunnelbana eller buss, och om de mot förmodan har bil och sen dessutom använder den så blir det inte ytterligare en bil i stan eftersom den fanns där redan från början.
För att närförortsborna ska kunna tänka sig cykla 10-15 km till jobbet så krävs det vettig cykelinfrastruktur. Det krävs att det flyter på i vettig hastighet. Någonstans 15-20 km/h utan en massa stop.
För oss som bor i västerort hade det betytt otroligt mycket, både i flyt och tid, om man byggt bort rödljusen vid Stora mossen och Alvik.
Varför finns rödljuset i korsningen vid Götgatsbackens fot kvar när bilvägen där är i princip avstängd?
Sån otrolig ovilja från stockholms stad att göra något konkret för att förbättra för framkomligheten på cykel i city.