Dot 5.1 samma sak som till bil?

Kung_Gustaf

Ny medlem
Som rubriken lyder; är det samma olja till bil som till cykel under förutsättningen att det är dot 5.1?

Vi åker snart och jag upptäckte att min olja är slut och bromsarna måste blödas.

Kung_Gustaf sa:
Som rubriken lyder; är det samma olja till bil som till cykel under förutsättningen att det är dot 5.1?

Vi åker snart och jag upptäckte att min olja är slut och bromsarna måste blödas.

Yapp.

Akta dig bara för DOT 5. Den går inte blanda med 2, 3, 4, 5.1

Bilagor

• brake-fluid-compatibility-chart.png
    brake-fluid-compatibility-chart.png
    5.7 KB · Besök: 169
Sixten Fors sa:

Bra grej om man har många cyklar som ska blödas. Jag har än så länge inte behövt blöda mina bromsar mer än max en gång om året. Då bara en använder dot 5.1 så går det knappt 50 ml vätska. Mindre om den inte är skitig. Rekommendationen för dot-vätska är väl att använda den inom en månad efter att förpackningen brutits då den är hydrofil?
Mineralolja däremot är ju guld att köpa i bulk. :)

Vad har hänt med det gamla hederliga svenska uttrycket "lufta bromsarna" som har funkat utmärkt i massa herrans år? Och som faktiskt talar om vad man egentligen gör, till skillnad fr "blöda bromsarna" som bara låter koko...

Senast ändrad:
ooms sa:
Vad har hänt med det gamla hederliga svenska uttrycket "lufta bromsarna" som har funkat utmärkt i massa herrans år? Och som faktiskt talar om vad man egentligen gör, till skillnad fr "blöda bromsarna" som bara låter koko...
+1

Blöder det gör man i skogen när man slår sig ;)

ooms sa:

+1
Tittar på för många engelska how to på youtube kanske.

Bromsvätskorna är inte oljor. Bromsat luftas. Shimanos bromsar har olja och inte bromsvätska. Dot 5.1 till cykel är samma som Dot 5.1 till bil.

ooms sa:

Ber om ursäkt. Jag använder båda, men bara ett är rätt såklart, och det var inte det jag använde ovan. *skäms*

ceel sa:
Sixten Fors sa:

Bra grej om man har många cyklar som ska blödas. Jag har än så länge inte behövt blöda mina bromsar mer än max en gång om året. Då bara en använder dot 5.1 så går det knappt 50 ml vätska. Mindre om den inte är skitig. Rekommendationen för dot-vätska är väl att använda den inom en månad efter att förpackningen brutits då den är hydrofil?
Mineralolja däremot är ju guld att köpa i bulk. :)
Så jäkla noga är det inte på en cykel kan jag tycka, finns nog de som kör att antal år på samma DOT 5.1 vätska. Däremot på mina 2 motorcyklar där bromsarna är mer kritiska och jobbar hårdare, byter jag varje år och då räcker en Biltema flaska till båda. Billigt och enkelt.

Nackdelen med "öppnad" flaska, likväl som vätska i bromssystem är som du nämner att den drar åt sig fukt (dock inte värre i öppnad flaska än i fordon, om man har korken på och förvarar inomhus, bör alltså inte förvaras utan kork i ångbastun.) Vattnet sänker kokpunkten i bromsvätskan och typiskt efter 2 år antas att mängden vatten är 3,7% (= våt kokpunkt). DOT 5.1 kräver 260 grader torr resp. 180 grader "våt", Biltema lovar 270 resp 190. Även våt och 190 grader är högt nog för de flesta. Äldre DOT 3 standard t.ex. kräver 205 grader torr resp. 140 grader våt.

Jämförde olika DOT 4 racing och DOT 5.1 för några år sedan, Biltema 5.1 håller hög klass. Motul's värsta/dyraste racingbromsvätska klarar 312 grader torr, men inte kraven i DOT 5.1 för viscositet, därför är den DOT 4-klassad.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
190 grader är högt nog för de flesta
Med tanke på material och avstånd i cykelbromsar och ledningar så är det säkerligen nog.
(Och 'failure mode' är ju inte så katastrofal vad bromsvätskan anbelangar - det stannar och kallnar och börjar rulla igen.)

Starta och Biltema är kisskul, åtminstone deras dot4+ som jag är intresserad av.

Något tips på lämplig röd eller blå direkt ur minnet?

Biltemas DOT5.1 är kissgul, men jag har inga problem att se skillnad på äldre/ny nyans när jag spolar igenom. Dessutom är vätskan så billig att skulle jag råka spola några ml extra vätska behöver jag inte äta nudlar i två veckor. Vilket jag behöver om jag skulle fåna mig och köpa 3,3x dyrare Motul https://www.xlmoto.se/bromsvatska-dot-4-motul-rbf-660-racing-0

Biltema funkar i Canyon, Scott, YT etc.
Har man däremot en Trek, Spez, SC etc. måsta man förstås betala för mycket även för bromsvätskan, Motul blir då bra.

Å så var det det där med att förvara bromsvätska i öppnad och sedan tätt återförsluten flaska.
Låt säga att jag använder 250 av 500 ml ur en förpackning DOT 5.1 och sparar 250 ml i några år, för användning senare.
Om det är +10°C i mitt garage och 100% relativ luftfuktighet innehåller 250 ml luft maximalt 2,5 mg vatten.
Om jag blandar in 2,5 mg vatten i 250 gram bromsvätska (avrundar densitet till 1,0) motsvarar det 0,001% kontaminering, där gränsen för våt är 3,7%. Inget jag ligger sömnlös över direkt :)

emmer sa:
Juste att ha ett garage med konstant temperatur och konstant lyfttryck. Inte alla förunnat.
Köper man inte för dyra (och tunga) "fin"-cyklar, delar och bromsvätska från en LBS har man ganska snart pengar över till att bygga sig ett garage. Och eftersom Canyoncyklar är lättare behöver man inte heller extraförstärkt golv i garaget, vilket spar än mer pengar.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Juste att ha ett garage med konstant temperatur och konstant lyfttryck. Inte alla förunnat.
Köper man inte för dyra (och tunga) "fin"-cyklar, delar och bromsvätska från en LBS har man ganska snart pengar över till att bygga sig ett garage. Och eftersom Canyoncyklar är lättare behöver man inte heller extraförstärkt golv i garaget, vilket spar än mer pengar.
Och köper man sedan jeansen på postorder - menar, storlek 30/34 är ju 30/34 - så sparar man ihop till resten av garageutensilierna.

För cykel spelar det nog ingen roll om burken står ett tag i garaget. Det är mest för riktiga(race) bilar som det börjar märkas.

Har inte koll på de olika märkenas kulör i huvudet. Vit burk med röd etikett för shimano som är blå är väl var jag kommer ihåg =)

Dot har jag använt Motul eftersom jag alltid har det hemma, den är röd. Lite overkill att köpa hem till en cykel kanske. Autoexperten säljer någon blå plåtburk där är vätskan blå.

emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Och köper man sedan jeansen på postorder - menar, storlek 30/34 är ju 30/34 - så sparar man ihop till resten av garageutensilierna.
Senast jag köpte jeans beställde jag via eBay, från butik i Frankrike. Var flera 100 kr billigare än vad jag kunde hitta hos lokala butiker och lokala on-line butiker, men främst för att ingen annan hade min modell/tvätt/storlek i lager. Ville inte ha Trekjeans från min LDS (= Local Dressman Store).

Bilagor

• larkee.png
    larkee.png
    21.9 KB · Besök: 71
Sixten Fors sa:
Å så var det det där med att förvara bromsvätska i öppnad och sedan tätt återförsluten flaska.
Låt säga att jag använder 250 av 500 ml ur en förpackning DOT 5.1 och sparar 250 ml i några år, för användning senare.
Om det är +10°C i mitt garage och 100% relativ luftfuktighet innehåller 250 ml luft maximalt 2,5 mg vatten.
Om jag blandar in 2,5 mg vatten i 250 gram bromsvätska (avrundar densitet till 1,0) motsvarar det 0,001% kontaminering, där gränsen för våt är 3,7%. Inget jag ligger sömnlös över direkt :)

Tack för uträkningen. Nästa gång jag är på biltema ska jag plocka upp en sån! (och sluta oroa mig för den lilla flaskan jag bara använde halva av häromveckan)

Tillbaka
Topp