Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Rattnalle sa:
Min Reverb dumpade en stor pöl olja på golvet genom vevlagerhylsans dräneringshål i förrgår. Ska iväg med den till verkstaden igen nu på lunchen.

GDn börjar kännas mer och mer attraktiv även om risken fortfarande är noll att jag faktiskt köper den ;-)
13 lämnade jag in den oljespyende stolpen. 15:30 var den diagnosticerad och hel igen. Grymt. Återstår luftning hemma sen.

Gurra sa:
Kollade också på GD turbo LP, men det verkar bli dyrare ca 3600 kr, dessutom måste man beställa från USA, vilket alltid blir lite trassligt.

3600!?!? vad har hänt egentligen, tror inte jag gav mer än 2500 direkt från tillverkaren men kan iofs minnas fel. Jag bad de iaf om att inte skicka med några papper i kartongen öht och jag slapp tull m.m...

Köpte en GD Turbo Multi från Chainreaction 2011, då kostade den £240.

Jag köpte min för 325 dollar för nåt år sen (minns inte exakt) och det kostar den fortfarande direkt från GD. Skillnaden är väl att dollarn stod lågt då. Det är verkligen sjukt dyrt i förhållande till vad den är, men å andra sidan så funkar den ju till skillnad från allt annat mög. Det enda jag önskar mig är mer dropp (har 100 mm och det finns max 125) och ett smuttare reglage. Har köpt en KS Southpaw som ska installeras så fort jag får hem en vajer och nytt hölje. Blir lite meck att fästa den, men det ska nog gå.

För övrigt går GD att bygga om mellan 30,9 och 31,6 mm. Bara att köpa ett nytt ytterrör. Det gjorde jag när jag bytte hoj och det kostade inte särskilt mycket vill jag minnas.

Snikcykeln fick en snikdropper, T-mars 31.6mm (110/55/0mm; 445mm stolpe). Tror jag gav strax under 700kr på eBay.

Har inte hårdtestat den än, men märker att den är väldigt känslig för vajerspänningen. Lätt att antingen hamna i autoläge (dvs sadeln sjunker när man belastar den med nåt gram) eller fulstelläge (dvs sadeln beter sig som en stel, men mycket fulare)*. Lätt justerad med en "barrel adjuster" vid fjärren iaf. Returen är fö skrämmande kraftig (se film), något att tänka på för folk med pung som funderar på att nakencykla eller bär väldigt tunna byxor. I övrigt verkar den fylla sin funktion, och kan ev. få rankingen "prisvärd", återkommer när det körts lite mer i diverse väder.

1-IMG_20160218_200425.jpg

1-IMG_20160218_200434.jpg

Ber om ursäkt för de ofokuserade korten också.

* Borde gå att modda till att använda framväxel för vajern, vilket borde ge bättre funktion. Tbc.

Senast ändrad:
homie sa:
Var fick du den till ett sådant pris? Dvs fanns det fler? ?

Jadå, här är den jag köpte: http://www.ebay.com/itm/262011168585, men det är bara att söka på t-mars så dyker fler andra listningar upp. Tror dock jag prickade den billigaste, iaf då. Finns även äldre(?) med 100mm-dropp, samt andra stolptjocklekar (27.2, 30.6) vill jag minnas.

zinkpasta sa:
Snikcykeln fick en snikdropper, T-mars 31.6mm (110/55/0mm; 445mm stolpe). Tror jag gav strax under 700kr på eBay.

Har inte hårdtestat den än, men märker att den är väldigt känslig för vajerspänningen. Lätt att antingen hamna i autoläge (dvs sadeln sjunker när man belastar den med nåt gram) eller fulstelläge (dvs sadeln beter sig som en stel, men mycket fulare)*. Lätt justerad med en "barrel adjuster" vid fjärren iaf. Returen är fö skrämmande kraftig (se film), något att tänka på för folk med pung som funderar på att nakencykla eller bär väldigt tunna byxor. I övrigt verkar den fylla sin funktion, och kan ev. få rankingen "prisvärd", återkommer när det körts lite mer i diverse väder.

Ber om ursäkt för de ofokuserade korten också.

* Borde gå att modda till att använda framväxel för vajern, vilket borde ge bättre funktion. Tbc.

Hahaha kul att få den där kanonkulan skjuten mot klockspelet

Jag har använt en Ice Lift V8 Deluxe sen i somras och tycker den fungerar bra för sitt pris på 900kr
Simpel att plocka isär för att rengöra o fetta om,returen kan enkelt justeras med insex för att slippa pungkross, borde gå att justera även på Tmars?

Däremot kan fjärren vara lite trög ibland och de 3 fasta lägena stämde inte för mig,
Jag vill ha mellanläget endast något lägre än transportläget högst upp, men mellanläget blev för lågt. tog fram borrmaskinen och satte ett 4e hål mellan de 2 översta och nu är den perfekt

http://www.alltricks.com/mtb/seatpo...stable-seatpost-ice-v8-delux-1800-166949.html

Senast ändrad:
zinkpasta sa:

Går att ställa rebounden med en insex i botten på stolpen, iaf på min. Jag har liksom andra även borrat ett extrahål mellan översta och första för att få fyra lägen.

Makten sa:
Tyvärr var den där utan 1"-sänkningen som jag vill ha. Slutade med att jag beställde en direkt från GD.

Haha, för mig var det tvärt om, köpte en med mellanläget på Pricepoints tokrea o kompletterade med önskad pistong (dvs bara två lägen) från GD's webshop...

larsaw sa:
Haha, för mig var det tvärt om, köpte en med mellanläget på Pricepoints tokrea o kompletterade med önskad pistong (dvs bara två lägen) från GD's webshop...

Stör verkligen mellanläget om man inte använder det? Själv använder jag det väldigt ofta.
Du får skänka originalpistongen till mig;-)

Mellanläget är ju en av de saker som är väldigt trevliga med GD-stolparna, om man lär sig hitta det. Perfekt med ett transportläge, ett skogsläge och ett utförsläge.

T-mars går fetbort, katten hoppade en halvmeter när skottet gick av. ?
Taskigt snabb retur på den nut crushern.
Snackade med Cykelgear och fick dem lägga att upp Xlc's dropper på svenska sidan och verkar överkomligt.
Nån som har testlänkar eller erfarenhet av droppern?

jomper sa:
Mellanläget är ju en av de saker som är väldigt trevliga med GD-stolparna, om man lär sig hitta det. Perfekt med ett transportläge, ett skogsläge och ett utförsläge.
Jag har provat det där flera gånger bara för att förstå vad grejen är men min sadel är antingen topp eller botten. Antingen vill jag sitta och trampa och då är sadeln i ungefär samma höjd som på landsvägscykeln eller så är det för knöligt för det och då vill jag stå.

När kommer det något går i botten automagiskt när man trycker på knappen?

Supersnabb retur kan kännas läskigt innan man använder stolpen men ett icke problem i skogen. Command post är raketsnabba och jag ser det som en fördel.

Rattnalle sa:

Läste om en stolpe (prototyp ännu tror jag) som gjorde just det. Snabbt ner vid knapptryckning.
Nu minns jag inte ordningen, men i något läge var man tvungen att sätta sig för att s.a.s ladda upp fjädrarna. Eller så har jag drömt...

För att vara cykelns mest utsatta ställe så tycker jag locket såg lite magert ut :)
image.jpeg

Sen verkar kontrollen kunna styra andra enheter också såsom bakdämpare. Ful var den i alla fall.
image.jpeg

image.jpeg

Tack för info! Ingen som har sett den utanför internet alltså?
Inte att jag ska köpa en men 400€ för en elektrisk stolpe känns ok mot vad andra kan kosta ☺

Rattnalle sa:
jomper sa:
Jag har provat det där flera gånger bara för att förstå vad grejen är men min sadel är antingen topp eller botten. Antingen vill jag sitta och trampa och då är sadeln i ungefär samma höjd som på landsvägscykeln eller så är det för knöligt för det och då vill jag stå.

Hemma i sthlm är jag som Rattnalle, antingen upp eller ner. När jag rejsat på ställen som Falun eller Åre har jag dock använt mellanläget på min CP. Då på långa sträckor där man vill kunna sätta sig och trampa för att spara benen, men ändå har lite mer rörelseutrymme än med stolpen i topp. Typ sträcka två i Åre. Vid civil cykling används det aldrig, då kan man ju stanna om det bränner i benen.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
jomper sa:

Hemma i sthlm är jag som Rattnalle, antingen upp eller ner. När jag rejsat på ställen som Falun eller Åre har jag dock använt mellanläget på min CP. Då på långa sträckor där man vill kunna sätta sig och trampa för att spara benen, men ändå har lite mer rörelseutrymme än med stolpen i topp. Typ sträcka två i Åre. Vid civil cykling används det aldrig, då kan man ju stanna om det bränner i benen.

Upp eller nere är de lägena jag använder mest också. Mellan läget har sitt användnings område, men eftersom det går så snabbt att sänka eller höja fullt jämfört med att hitta mellanläget i en stressig situation så blir det inte lika använt.

jomper sa:

+1
När man kör på teknisk stig med små dropp ner och upp.

Gorby sa:
T-mars går fetbort, katten hoppade en halvmeter när skottet gick av. ?
Taskigt snabb retur på den nut crushern.
Snackade med Cykelgear och fick dem lägga att upp Xlc's dropper på svenska sidan och verkar överkomligt.
Nån som har testlänkar eller erfarenhet av droppern?

Med ordentlig klick propelleraxelfett (eller liknande seg gegga) så kan man dämpa returen avsevärt.

Själv var jag tvungen att bygga en permanent sänkning och borra ytterligare ett hål för att få tre lägen med mina korta ben på min gamla 90-talsram.

Pelle Hå sa:
Rattnalle sa:

Läste om en stolpe (prototyp ännu tror jag) som gjorde just det. Snabbt ner vid knapptryckning.
Nu minns jag inte ordningen, men i något läge var man tvungen att sätta sig för att s.a.s ladda upp fjädrarna. Eller så har jag drömt...

Kan ha varit denna artikel: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/a...e-next-generation-of-dropper-seatposts-44802/

Kung_Gustaf sa:
För att vara cykelns mest utsatta ställe så tycker jag locket såg lite magert ut :)

Sen verkar kontrollen kunna styra andra enheter också såsom bakdämpare. Ful var den i alla fall.

Undrar om styrenheten kan användas till sadelstolpe, framgaffel och bakdämpare eller om det krävs en styrenhet till varje? Ser inte hur man kan växla mellan enheterna eller rättare sagt ser ingen indikering för att man ska vet vilken man styr. Helt klart intressant.

Makten sa:
leffo sa:
Crossmax sa:

Lite roligt är det att de inte tagit med Gravity dropper, men det är nästan den enda man pratar om i kommentarerna :)

De flesta som väljer bord GD verkar göra det av estetiska skäl. Märkligt att det ska spela så stor roll att det är en gummibälg på stolpen, om den fungerar och är väldigt tillförlitlig.

+1 Speciellt när en del ändå sätter på neopren-strumpa eller liknande skydd ;)

Samtidigt förstår jag inte varför de gjort den så jäkla... oestetisk. Det borde vara en lätt sak att förpacka den lite snyggare, de behöver i princip bara designa en lite cleanare vajerdragning och ta bort gummibälgen till förmån för vanliga skrapringar.

Crossmax sa:
Samtidigt förstår jag inte varför de gjort den så jäkla... oestetisk. Det borde vara en lätt sak att förpacka den lite snyggare, de behöver i princip bara designa en lite cleanare vajerdragning och ta bort gummibälgen till förmån för vanliga skrapringar.

Fast stången på GD har hål för låsningen, därför funkar det nog dåligt med skrapringar.

Tillbaka
Topp