Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
med tanke på hur många andra tillverkare fått skjta o skjuta o sluta på släppen av sina effektmätare, så ligger de ju ändå jäkligt bra till om de lyckas få ut dem så nära annonserat datum.

Effektmätare
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja kolfiber armar verkar ju kunna ta ett bra tag
> innan dom levereras :-(

Mm... har också kolfibervevar ... Å andra sidan har jag inte bråttom! Hellre att de får det rätt än att man måste hålla på och mecka!

Effektmätare
Road_Runner skrev:
> Nja kolfiber armar verkar ju kunna ta ett bra tag
> innan dom levereras :-(

det de skriver kan ju inte direkt tolkas in i någon tidsaspekt, men ja risken för det finns ju.

Effektmätare
Angånde 4iiii: Är det ingen som alls reflekterar över att detta är en helt ny högteknologisk produkt från ett helt nytt företag? Det måste ju vara grymt stor risk för problem och undermålig kvalitet. Jag skulle aldrig köpa grisen i säcken av ett nystartat litet företag

Effektmätare
tommmmy skrev:
> Angånde 4iiii: Är det ingen som alls reflekterar
> över att detta är en helt ny högteknologisk
> produkt från ett helt nytt företag? Det måste
> ju vara grymt stor risk för problem och
> undermålig kvalitet. Jag skulle aldrig köpa
> grisen i säcken av ett nystartat litet företag

Fast så nytt är väl inte företaget? Och effektmätare på cyklar har väl funnits sedan 80-talet, så tekniken är inte direkt obeprövad. Det kommer nog vara en del småstrul i början innan de får rätt på allt men att säga att man "köper grisen i säcken" är lite av en överdrift tycker jag.
Jag tror de har hyfsad koll på tekniken som sådan. Problemet kan nog snarare vara kvalitetssäkringen, eftersom produkterna såvitt jag vet kommer tillverkas i Asien. Men som sagt, jag tror inte man ska vara speciellt rädd. Dessutom har man ju råd att köpa två 4iiii för samma pris som en Stages, och två Stages för samma pris de flesta andra effektmätare på marknaden, så man har ju nästan "råd" att få en undermålig produkt :-)

Effektmätare
Stages är nyare än 4iiii, 2012 vs 2010 om man går efter när de började på fejjan.
Nytt är det inte när man räknar ålder i cykling. Ett år i cykelvärden då är har trenderna trenderat till en annan trend.

4iiii precision och stages kör samma metod av installation. Lim och kalibrering. Skillnaden är att du betalar för en ny vevarm hos stages vilket drar upp kostnaden och att de installerar modulen åt dig vilket drar upp kostnaden ytterligare.

Effektmätare
Så länge Stages och 4iiii inte är indentiska rent organisatoriskt så känns antal år ganska ointressant i sammanhanget. Ett företag kan göra en fantastisk produkt på ett år medan ett annan kan göra en riktig kass på 10 gånger så lång tid.

Personligen så ser jag stora nackdelar med att döpa sitt företag till något så obegripligt och svårkommunicerat som 4iii, som jag förstått det så uttalas det "fårajs" med ett S på slutet? Luddigt...

Effektmätare
landen skrev:
>
> Personligen så ser jag stora nackdelar med att
> döpa sitt företag till något så obegripligt
> och svårkommunicerat som 4iii, som jag förstått
> det så uttalas det "fårajs" med ett S på
> slutet? Luddigt...

ja för namnet spelar ju stor roll på kvalitet och funktion på produkten :D

4iii har som sagts funnits längre och har rätt bra rykte mig veterligen på de produkter de redan tillhandahåller. Sen hur de lyckas med detta, lär framtiden få utvisa. jag skulle säga att osäkerheten ligger i att montaget blir 100%. Stages släpper ju inget de inte anser är 100% skulle jag tro, 4iii kommer nog inte släppa en produkt som de inte tycker är 100% heller, MEN de kommer aldrig kunna garantera att monteringen blir 100%. Å andra sidan är de klart billigast.

spännande när små företag utmanar de stora jättarna.

Effektmätare
Manurhin2 skrev:
> Ger er som betalat i ovisshet en eloge .
> Om det blir något har ni faktiskt finansierat
> utvecklingen .
> Värre om dom kursar .
>
> M

fast har de överlevt 4 år och levererat bra produkter, är ju risken inte superstor. men visst, alltid risk med förskottsbetalning :D
då känns ju brimbrothers mer osäkert, dock med en helt annan attackvinkel på problemet att läsa av watt, vilket är klart intressant

Senast ändrad:
Effektmätare
Jensen skrev:

> alltid risk med förskottsbetalning :D

Hur då? Pröjsade ni kontant eller? Jag tog det på kort - då är det VISA/Mastercard/<kortutgivare> som tar risken.

Min risk är noll!

Effektmätare
selstam skrev:
> Jensen skrev:
>
> > alltid risk med förskottsbetalning :D
>
> Hur då? Pröjsade ni kontant eller? Jag tog det
> på kort - då är det VISA/Mastercard/ som tar
> risken.
>
> Min risk är noll!

haha, det är sant. Tänkte inte ens den tanken. Har själv inte beställt men är bra sugen och kör ju aluvevar på racern

Effektmätare
Jensen skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Personligen så ser jag stora nackdelar med att
> > döpa sitt företag till något så obegripligt
> > och svårkommunicerat som 4iii, som jag
> förstått
> > det så uttalas det "fårajs" med ett S på
> > slutet? Luddigt...
>
>
> ja för namnet spelar ju stor roll på kvalitet
> och funktion på produkten :D

Spelar med störta säkerhet ingen roll alls. Men svårare att kommunicera hur bra de är om de heter något konstigt, som jag tycker de gör. Dessa verkar dock intressanta http://4iiii.com/product/cliiiimb/

Effektmätare
selstam skrev:
> Hur då? Pröjsade ni kontant eller? Jag tog det
> på kort - då är det VISA/Mastercard/ som tar
> risken.
>
> Min risk är noll!

Ptja, det är ju även stor skillnad på riskfaktorn vad gäller kredit- kontra betalkort. Och även om man betalar med kreditkort så måste ju räkningen förr eller senare betalas, och när det är någon form av pre-order på en produkt som inte är klar är det ju inte orimligt att räkningen förfaller innan ens angivet releasedatum infaller. (Om man inte vill betala ränta då.)

Effektmätare
Effektmätare
Jag är sugen, men $749 + tull(15%) och moms(25%) är inte svinbilligt precis. Vad har jag missat?

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    20.3 KB · Besök: 122
Effektmätare
Rimligtvis utgörs det mesta av försäljningspriset av utvecklingskostnadstäckning och marginal. Produktionskostnaden är nog liten i sammanhanget. Därför känns det rätt töntigt att två pedaler kostar nästan dubbelt så mycket som en. Då anser jag att man som tillverkare har tänkt jävligt fel.

Effektmätare
NLC skrev:
> Det är nog ytterst sällsynt att
> sällanköpsvaror prissätts utifrån
> tillverkarens direkta omkostnader.

Ja, men i det här fallet tror jag att de hade sålt för mer om prisskillnaden mellan enpedal och tvåpedal hade varit mycket mindre.

Effektmätare
geologen skrev:
> Nej, rimligare hade nog varit att en kostar x kr,
> och två kostar kanske 1.4x kr.

Misstänker att de inte skulle sälja speciellt många singelexemplar med den prissättningen.

Effektmätare
GoranS skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Nej, rimligare hade nog varit att en kostar x
> kr,
> > och två kostar kanske 1.4x kr.
>
> Misstänker att de inte skulle sälja speciellt
> många singelexemplar med den prissättningen.

Precis, och det är ju bra. Då får man upp fler till den bättre lösningen. Med rätt balans får man mer marginal den vägen.

Gymmet jag är på hade liknande prissättning på medlemskap tidigare. Typ: 3 mån för 1700 kr, 6 mån för 2800 kr, 12 mån för 3500 kr. Inte exakt så, men ungefär.

Effektmätare
De tänker nog att folk vill eventuellt uppgradera till dubbelsidig senare. Titta på garmins prissättning när det gäller ensidig pedal. 900dollar för vänster och för att uppgradera till dubbelsidig betalar du 700dollar för högerpedalen vilket ger samma pris som dubbelsidigt.

Det om något är knepig prissättning...

Effektmätare
geologen skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nej, rimligare hade nog varit att en kostar x
> > kr,
> > > och två kostar kanske 1.4x kr.
> >
> > Misstänker att de inte skulle sälja speciellt
> > många singelexemplar med den prissättningen.
>
> Precis, och det är ju bra. Då får man upp fler
> till den bättre lösningen. Med rätt balans får
> man mer marginal den vägen.
>
> Gymmet jag är på hade liknande prissättning på
> medlemskap tidigare. Typ: 3 mån för 1700 kr, 6
> mån för 2800 kr, 12 mån för 3500 kr. Inte
> exakt så, men ungefär.

Är ju inte säkert att det blir fler som kör med dubbelsidiga lösningen. Skulle kunna tänka mig att det skulle dyka upp en mellanhand delar dubbelsidiga varianter i två och säljer separat för, låt säga 0,8x kr per styck. Alternativt skulle en konkurrerande tillverkare kunna börja sälja för 0,8x kr och 1,4x kr.

Gymexemplet är väl f.ö. inte riktigt samma sak då medlemskapet väl(?) inte går att dela.

Effektmätare
Om du har en Stages effektmätare, tänk då på att när du köper ny cykel med direct-mount broms under vevlagerhuset så sticker den ut för mycket och tar i elektronikburken på Stagesarmens insida. Antagligen samma problem med dom här nya effektmätarna som kunden själv limmar fast på sin/a vevarm/ar.

Bah. Nu måste jag köpa ny effektmätare också.

Är det Power2Max eller Garmins pedaler jag ska ha nu då eller? Och var köper jag det billigast.

Senast ändrad:
Effektmätare
Effektmätare
HåkanC skrev:
> Hur mkt siffernörd är du?

Jag är nöjd om jag kan se ifall jag blir starkare eller svagare. Och helst på båda benen eftersom jag har problem med ena knäet ibland. Allt det där extra som Garmins pedaler kan, det klarar jag mig nog utan om jag ska vara ärlig.

Effektmätare
Spacekitty skrev:
> Om du har en Stages effektmätare, tänk då på
> att när du köper ny cykel med direct-mount broms
> under vevlagerhuset så sticker den ut för mycket
> och tar i elektronikburken på Stagesarmens
> insida. Antagligen samma problem med dom här nya
> effektmätarna som kunden själv limmar fast på
> sin/a vevarm/ar.
>
> Bah. Nu måste jag köpa ny effektmätare också.
>
> Är det Power2Max eller Garmins pedaler jag ska ha
> nu då eller? Och var köper jag det billigast.

Mitt vevparti löser problemet , självklart billigare färdigprutat , med bsa eller peressfitlager .
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=130632

M

Edit : Analfabet

Senast ändrad:
Effektmätare
Manurhin2 skrev:
> Mitt vevparti löser problemet , självklart
> billigare färdigprutat , med fsa eller
> peressfitlager .

Men var det inte nåt knas med Quarq, tycker mig minnas att jag hört det. Mäter den båda sidor? Går att byta batteri själv?

Effektmätare
Spacekitty skrev:
> Allt det där extra som Garmins pedaler kan, det
> klarar jag mig nog utan om jag ska vara ärlig.

Det gör nog de flesta, utom möjligen vid en "bike-fit",
men då måste man väl vara ärlig?

Enklaste RIKTIGA effektmätaren är väl annars ett Powertap-hjul?
Åtminstone om du vill flytta det mellan cyklar och/eller låna(hyra?) ut det till andra cyklister.
http://www.wiggle.se/powertap/
Komplett PT-hjul från 7781,84 SEK
Men om det är billigast har jag ingen aning om.

/Håkan

Effektmätare
Spacekitty skrev:
> Manurhin2 skrev:
> -----
> > Mitt vevparti löser problemet , självklart
> > billigare färdigprutat , med fsa eller
> > peressfitlager .
>
> Men var det inte nåt knas med Quarq, tycker mig
> minnas att jag hört det. Mäter den båda sidor?
> Går att byta batteri själv?

Detta vevparti mäter inte balans däremot är det klockrent jämfört med bla SRM & happyfavoriten ( som jag inte törs nämna vid namn ) eftersom ( fast det inte behövs ) du kan kalibrera det själv med en vikt och en app i telefonen :-)
Dessutom tempkompenserat vilket framgått tydligt att det Happykorrekta inte är :O)

M

Effektmätare
Jag ser inget behov av att självkalibrera. Min håller sig konstant mot min Monark och har så gjort genom ett par år. Och den är temperaturkompenserad (efter uppgradering i mitt fall, som standard sen ett par år). För det är väl P2m du pratar om, Manurhin2...?

H/V-balans är överskattat, även om min råkar ha det. Är det åt helsike fel märker man det förmodligen utan den, och är det bra balans spelar det ju ingen roll. Mår båda benen bra och man presterar bra så är det troligtvis bra, även om det skulle råka stå 45-55 på mätaren.

Effektmätare
geologen skrev:
> Jag ser inget behov av att självkalibrera. Min
> håller sig konstant mot min Monark och har så
> gjort genom ett par år. Och den är
> temperaturkompenserad (efter uppgradering i mitt
> fall, som standard sen ett par år). För det är
> väl P2m du pratar om, Manurhin2...?
>
> H/V-balans är överskattat, även om min råkar
> ha det. Är det åt helsike fel märker man det
> förmodligen utan den, och är det bra balans
> spelar det ju ingen roll. Mår båda benen bra och
> man presterar bra så är det troligtvis bra,
> även om det skulle råka stå 45-55 på mätaren.

Håller absolut med om balansen , har köpt 2 st Quarq-redpartier ( ett till Monarken )eftersom jag har jätteproblem med vänster ben och ville ha koll .
Har gjort blindtest som blev 50/50 trots att vänster ben syrar ner sig utav bara f..n .
Höjer nog producerad efeekt 25w om jag jobbar ordentligt med höger .
Tur att dom var extremt billiga :-)

Angående P2M så är jag färgad av att det kom ut ett effektvevparti som var billigt men inte riktigt höll måttet men folk brydde sig inte riktigt och blev lyriska , det kan mkt möjligt ha ändrats .
Inte en aning egentligen men jag väljer Quarq alla dagar i veckan :-)

M

Tillbaka
Topp