NLC sa:
Förlåt, jag associerade MTB till stock och stig, sten ä, rötter och bröte inte grusvägar där man kan ligga och mata på. För i det senare fallet lätt man nog knappast hitta något att slå sönder batteriluckan på (skulle väl vara om man vurpar då).
Men det är ju klart att det går att hitta användningsområden för en effektmätare på MTB, men det jag undrar är hur mycket nytta man har av den egentligen.
När man kör intervaller på vägen hem från skogen och intervaller i skogen. Då rullmotståndet för samma tid kan vara uppemot 100w mer på fuktiga stigar så vill jag se bättre watt mellan segmenten. Kommer aldrig att få samma watt som på asfalt men relativt för stigen så vill jag se högre watt. Tråkigt att se lägre watt och snabbare tid bara för att underlaget var torrt/fruset eller för att du hade snabbrullat däck.
I mitt fall så var det när jag skulle runda ett träd och snabbt hoppa uppför en sten. Stenen låg i svängen samtidigt som man behövde rycka cykeln 45 grader runt trädet. Slog i mätaren på väg uppför stenen. Min mätare sitter på en 160mm fullgung om det är intressant.