Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
En PM som jag inte sett nämnd här och som mäter på ‘båda’ sidorna är Vervecycling Infocranks. I sin marknadsföring utmanar de SRM genom att påstå att de har den mest exakta mätningen. Lösningen de valt liknar Stages så en får hoppas att deras batterilucka tätar. Det finns ändå flera men några är väl närmast vaporware. För den som vill läsa sig mätt på effektmätare kan jag rekommendera DC Rainmakers blog.

Effektmätare
DariBer sa:
Köpte Power2Max med Rotor 3D+ vevar igår, nu kommer den långa väntan, de skriver att den kommer skeppas inom 14dagar. Tar det verkligen så lång tid för dom att skicka paketet?

Det verkar som om dom sätter ihop grejerna på beställning. Tog två veckor för mig också innan dom skickade det. Men från att jag fick mail med kollinummer tog det bara ett dygn för det att komma fram med UPS.

Effektmätare
Och så har UPS både ringt mig och knackat på dörren! P1:na har anlänt! Blir till att ett pass med Trainerroad :)
20160225_134534.jpg

20160225_134742.jpg

20160225_134922.jpg

Effektmätare
Om man har MTB med boost148-trams i baknavet så finns det typ inga effektmätare alls att välja eller hur är det? Möjligen nån vevpartivariant, men kedjelinjen lär väl bli sådär, eller? Dessa jävla "standardar".

Effektmätare
JT sa:
BjornR sa:

Jag vill ha en riktig mätare.

Då är det bara att vänta tills 4iiii äntligen släpper högersidiga mätare.

För mig är det absolut bäst att ha mätare bakom vevarmen för sänka risken för att krossa mätaren. Krossade plasten på min P2m, gick att laga men P2m ville att man skulle betala 345euro för en ny enhet. Lagade min mätare så gott det gick men att de inte bara kan byta lite plast...

Effektmätare
BjornR sa:
För mig är det absolut bäst att ha mätare bakom vevarmen för sänka risken för att krossa mätaren. Krossade plasten på min P2m, gick att laga men P2m ville att man skulle betala 345euro för en ny enhet. Lagade min mätare så gott det gick men att de inte bara kan byta lite plast...

Det är ju det där man är orolig för med just P2M för MTB, annars känns det som en kanonval, med tanke på hur smidigt det är att flytta spindeln till ett nytt vevparti ifall det blir slitet eller skadat. Men just plasten som sticker ut och känns som den lever farligt är som sagt inte vidare lyckat.

På det sättet känns Quarq mer lämpligt, där man enbart har batteriluckan som står ut.

Effektmätare
Fast hur viktigt är det med effektmätare på en MTB som går i skogen, egentligen? Visst att det är kul med lite effektnörderi men om man inte trampar hela, hela tiden känns det lite overkill. Enligt min ringa mening alltså.

Effektmätare
NLC sa:
Fast hur viktigt är det med effektmätare på en MTB som går i skogen, egentligen? Visst att det är kul med lite effektnörderi men om man inte trampar hela, hela tiden känns det lite overkill. Enligt min ringa mening alltså.

Det är väl ungefär lika viktigt som på en LVG-Cykel? va skulle skillnaden vara?

Effektmätare
NLC sa:

Cykelvasan och en del av tävlingarna i långloppscuppen är väl snarare att klassa som [LVG] än [MTB] så där tror jag absolut man kan använda information från en effektmätare på ett vettigt sätt även under själva loppet.
Starterna är också ofta långa partier av väldigt lätt karaktär; ofta i backar för att dra ut startfältet i hopp om att minska köbildningen vid första stigpartiet.
Att veta hur mycket man ska trycka på upp till Vidablick i Rättvik eller upp för Billingen direkt efter start i Skövde kanske också är intressant.

Effektmätare
Man använder effektmätaren för att logga, testa och analysera. Det är där den gör störst nytta. Man köper inte en effektmätare för att sitta och titta särskilt mycket på siffrorna när man cyklar. Det skulle vara för pace isåfall.

Effektmätare
Förlåt, jag associerade MTB till stock och stig, sten ä, rötter och bröte inte grusvägar där man kan ligga och mata på. För i det senare fallet lätt man nog knappast hitta något att slå sönder batteriluckan på (skulle väl vara om man vurpar då).

Men det är ju klart att det går att hitta användningsområden för en effektmätare på MTB, men det jag undrar är hur mycket nytta man har av den egentligen.

Effektmätare
Om man är intresserad av hur mycket energi man satt i pedalerna så spelar det ingen roll hur mycket stock och stig, sten och rötter man kört över. Man kan faktiskt träna även i teknisk terräng.

Effektmätare
NLC sa:
Förlåt, jag associerade MTB till stock och stig, sten ä, rötter och bröte inte grusvägar där man kan ligga och mata på. För i det senare fallet lätt man nog knappast hitta något att slå sönder batteriluckan på (skulle väl vara om man vurpar då).

Men det är ju klart att det går att hitta användningsområden för en effektmätare på MTB, men det jag undrar är hur mycket nytta man har av den egentligen.

När man kör intervaller på vägen hem från skogen och intervaller i skogen. Då rullmotståndet för samma tid kan vara uppemot 100w mer på fuktiga stigar så vill jag se bättre watt mellan segmenten. Kommer aldrig att få samma watt som på asfalt men relativt för stigen så vill jag se högre watt. Tråkigt att se lägre watt och snabbare tid bara för att underlaget var torrt/fruset eller för att du hade snabbrullat däck.

I mitt fall så var det när jag skulle runda ett träd och snabbt hoppa uppför en sten. Stenen låg i svängen samtidigt som man behövde rycka cykeln 45 grader runt trädet. Slog i mätaren på väg uppför stenen. Min mätare sitter på en 160mm fullgung om det är intressant.

Senast ändrad:
Effektmätare
Har fått ett erbjudande om ett Quarq Elsa Compact, gxp fast jag har bb30, som gått lite för 6000:-. Någon som har koll på om vikten är samma som nya? Tror detta är från 2013. Bara att sätta in pengarna?

Bilagor

• IMG_0533.JPG
    IMG_0533.JPG
    210.7 KB · Besök: 82
Effektmätare
BjornR sa:
NLC sa:

När man kör intervaller på vägen hem från skogen och intervaller i skogen. Då rullmotståndet för samma tid kan vara uppemot 100w mer på fuktiga stigar så vill jag se bättre watt mellan segmenten. Kommer aldrig att få samma watt som på asfalt men relativt för stigen så vill jag se högre watt. Tråkigt att se lägre watt och snabbare tid bara för att underlaget var torrt/fruset eller för att du hade snabbrullat däck.

I mitt fall så var det när jag skulle runda ett träd och snabbt hoppa uppför en sten. Stenen låg i svängen samtidigt som man behövde rycka cykeln 45 grader runt trädet. Slog i mätaren på väg uppför stenen. Min mätare sitter på en 160mm fullgung om det är intressant.

Absolut, jag ser din poäng.

Diskussionen fick mig även ooooosökt att tänka på följande klipp

Effektmätare
Har en Stages och är helnöjd. Funkar för mig och har verkligen förbättrat min träning och form.

Men en fråga: Stämmer det att Stages bara dubblar vänster-efforten?
Man kan tänka sig ett mer avancerat förfarande, eftersom Stages-armen har accelerometer och hela tiden vet vinkeln.

Om den gör antagandet att motståndet är samma under "högervarvet" som det var under föregående "vänstervarv" och sen kollar på vinkelkurvan, borde den kunna göra en bättre gissning än att bara dubbla "vänstervarvet".

Lite oklart om mitt resonemang har någon substans, och i så fall om Stages tänkt så långt.

Effektmätare
magwo sa:
Men en fråga: Stämmer det att Stages bara dubblar vänster-efforten?
Man kan tänka sig ett mer avancerat förfarande, eftersom Stages-armen har accelerometer och hela tiden vet vinkeln.
Om den gör antagandet att motståndet är samma under "högervarvet" som det var under föregående "vänstervarv" och sen kollar på vinkelkurvan, borde den kunna göra en bättre gissning än att bara dubbla "vänstervarvet".
Lite oklart om mitt resonemang har någon substans, och i så fall om Stages tänkt så långt.

Vari ligger skillnaden med att dubbla?

Effektmätare
Hogren sa:
Är sjukt sugen så säkert många andra är på en Effektmätare
men en fråga är det värt pengarna ?
Dom kostar ju en del

Beror på tränar du mycket själv, ja. Är gruppcykling det du endast håller på med så nej. Det är ett grymt bra träningsredskap vid långa klättringar.

Effektmätare
IMHO är effektmätare mer värt än ett par nya hjul för (nästan) samma summa. Men såklart om man mest distansgruppfikacyklar på lägre intensitet så är det nog en onödig utgift.

Effektmätare
Priset på Garmin Vector 2 har gått ner i US till 1000$ nu där de nya priserna slagit igenom .
Priset i Sverige lär också gå ner inom kort .
Blev sugen nu när quarqet är inlämnat på service och dammsög ebay us .
Hittade ett par 2 or för 799$ + 30$ frakt till dottern i US 7100sek .
Hoppas det inte är en tegelsten i paketet ?

Effektmätare
Manurhin2 sa:
Priset på Garmin Vector 2 har gått ner i US till 1000$ nu där de nya priserna slagit igenom .
Priset i Sverige lär också gå ner inom kort .
Blev sugen nu när quarqet är inlämnat på service och dammsög ebay us .
Hittade ett par 2 or för 799$ + 30$ frakt till dottern i US 7100sek .
Hoppas det inte är en tegelsten i paketet ?
Liknar ingen tegelsten iaf
IMG-20160520-WA0001.jpg

Effektmätare
Hej

Har kört några pass med min Stages nu, kollade lite på inställningarna i min Garmin. Har läst mig till att man ska köra lagring varje sekund, men om man ska lagra nollvärden eller inte verkar det tvistas lite mer om. Hur gör ni här som använder Stages? Är det bara att lura sig själv att inte lagra nollvärden eller finns det nån fördel med detta som jag har missat?

Effektmätare
Jeppe_E sa:
lundatok sa:
Du måste ju lagra nollvärdena, annars blir det ju som om du ligger med tryck på pedalerna hela tiden oavsett om du frihjular eller inte. Eller?

Det är väl mer när medeleffekten skall räknas ut, huruvida man skall ta med detta eller ej i den beräkningen.

Det ska man. Annars blir värdena fullständigt missvisande, åtminstone om man någonsin vill kunna jämföra med någon annan mätning eller vill bilda sig en uppfattning kring intensiteten på ett pass.

Effektmätare
Jeppe_E sa:
lundatok sa:
Du måste ju lagra nollvärdena, annars blir det ju som om du ligger med tryck på pedalerna hela tiden oavsett om du frihjular eller inte. Eller?

Det är väl mer när medeleffekten skall räknas ut, huruvida man skall ta med detta eller ej i den beräkningen.
Ja, du kan ju inte räkna ut medeleffekten utan alla nollor.

Då stryker man ju exempelvis hela den vänstra kolumnen i denna grafen från morgonens klungkörning.
power.png

Det skulle ju vara asbra att göra för då skulle jag se rätt stark ut på pappret men när jag sen cyklar med folk skulle jag nog få en rätt knivig överraskning.

Effektmätare
MarcusS sa:
Mitt baknav har ändå börjat låta lite skumt. Varför renovera när man kan slå till på denna: http://www.powertap.com/product/powertap-gs-hub

$300 för ett Powertap GS måste ju vara ett fynd.

Dom skickar inte till Sverige så man får använda någon importtjänst som adderar frakt och tull..

Nog borde du hitta europeiska återförsäljare av powertap kanske inte lika billigt då ?

Effektmätare
MarcusS sa:
Mitt baknav har ändå börjat låta lite skumt. Varför renovera när man kan slå till på denna: http://www.powertap.com/product/powertap-gs-hub

Dom skickar inte till Sverige så man får använda någon importtjänst som adderar frakt och tull..

Oj, det där verkar vara lite skumt? 300 USD? Kostar ju typ 800 Euro.

Men det är ju Powertaps sida.

Effektmätare
Jeppe_E sa:
MarcusS sa:

Oj, det där verkar vara lite skumt? 300 USD? Kostar ju typ 800 Euro.

Men det är ju Powertaps sida.

Beställt till adress i USA. Fick orderbekräftelse så det ska förhoppningsvis stämma.

I QA support detta:
What is the difference between the GS and G3 hub, and why does the G3 hub cost twice as much?

The GS is on closeout and uses DT-Swiss internal bearing and freehub ratcheting system.

Så det är nog skynda fynda som gäller.

Tillbaka
Topp