Ekeröcyklister ej poppis hos locals

Räknas inte en grupp av mäniskor (både till fots och på cykel) som tex en pluton värnpliktiga eller en skock cyklister som ett fordon i lagens mening ?

Tycker mattel har tvärfel. Är det några som måste vara försiktiga och vaksamma i trafiken så är det cyklister. Anledningen till det är att vi dör om vi är oförsiktiga. Att det sedan stör bilisternas känsla för hur trafiken ska vara är en annan sak.

När jag själv kör bil är det bäst när trafiken flyter och alla beter sig som man kan förvänta. Som en motorväg ungefär. Lastbilar som ska köra om i uppförsbackar stör rytmen. På mindre vägar och i tättbebyggt område är det nite alls samma flyt. Bilar som svänger hit och dit och ibland stannar omotiverat. Fotgängare och cyklister som är långsamma och saknar både blinkers och bromsljus. Tänk vad mycket bättre det vore för trafikrytmen om man fick bort de trafikslag som inte är som mitt. Gång och cykelvägar tillsammans med broar och viadukter är väl en perfekt lösning. Så kan jag leva vidare i min guldfiskskål utan att störas av annat än anblicken av andra guldfiskskålar.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kommer
> alltid finnas människor som kommer cykla utan
> hjälm, cykla på vägarna fast det finns
> cykelbana och köra med SPD på landsväg.

?

Vad är det nu för fel på detta? Att köra med SPD på landsväg?? Kändes inte som om det passade in i sammanhanget riktigt. ;-)

I övrigt har jag viss förståelse för att vissa bilister kan bli irriterade. Att köra flera i bredd tycker jag man bör vara försiktig med om det inte är tävling. Det är självklart ok att byta om att dra men att konstant köra flera i bredd på småvägar är farligt (både för cyklisterna och bilisterna).

Senast redigerad av en moderator:
MrSthlm skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det kommer
> > alltid finnas människor som kommer cykla utan
> > hjälm, cykla på vägarna fast det finns
> > cykelbana och köra med SPD på landsväg.
>
> ?
>
> Vad är det nu för fel på detta? Att köra med
> SPD på landsväg?? Kändes inte som om det
> passade in i sammanhanget riktigt. ;-)
>
> I övrigt har jag viss förståelse för att vissa
> bilister kan bli irriterade. Att köra flera i
> bredd tycker jag man bör vara försiktig med om
> det inte är tävling. Det är självklart ok att
> byta om att dra men att konstant köra flera i
> bredd på småvägar är farligt (både för
> cyklisterna och bilisterna).

Kan vara att SPD pedaler är av metall medan billiga plattformspedaler är överdragna med gummi. Större risk att repa bilarna som kör om alltså.

captain8track skrev:
> Tjocksmockar i lycra borde vara förbjudet i
> vilket fall, oavsett debatt.

Det kommer nog nån UCI-regel snart om det.

Visst är insändaren galen, men man får bara cykla i bredd om det kan ske utan fara eller olägenhet för andra. Sån är lagen och man kan tom få böter för det. Att hävda att lagar inte gäller för cyklister lär inte öka våran popularitet hos andra.

MrSthlm skrev:
> Att köra flera i
> bredd tycker jag man bör vara försiktig med om
> det inte är tävling. Det är självklart ok att
> byta om att dra men att konstant köra flera i
> bredd på småvägar är farligt (både för
> cyklisterna och bilisterna).

Jag tycker tvärtemot att det är farligare att INTE ligga i bredd på småvägar (och stora vägar också för den delen), för då ska bilisterna om till varje pris, även om de möter bilar.
Då tar jag hellre lite tutningar och okvädningsord än att bli nedknuffad i diket av deras högerbackspeglar i +70-blås.

Av samma anledning ligger jag en bit ut på vägen när jag cyklar ensam.

DeLiQ skrev:
> MrSthlm skrev:
> > Att köra flera i
> > bredd tycker jag man bör vara försiktig med
> om
> > det inte är tävling. Det är självklart ok
> att
> > byta om att dra men att konstant köra flera i
> > bredd på småvägar är farligt (både för
> > cyklisterna och bilisterna).
>
>
> Jag tycker tvärtemot att det är farligare att
> INTE ligga i bredd på småvägar (och stora
> vägar också för den delen), för då ska
> bilisterna om till varje pris, även om de möter
> bilar.
> Då tar jag hellre lite tutningar och
> okvädningsord än att bli nedknuffad i diket av
> deras högerbackspeglar i +70-blås.
>
> Av samma anledning ligger jag en bit ut på vägen
> när jag cyklar ensam.

Ok, vad ska jag säga, vi är alla olika? ;-)

Själv tycker det känns lite obehagligt att ligga ute i vägen när det är trafik, speciellt på små vägar. Men självklart ligger jag inte för nära vägkanten heller.

Jag tycker bilisten med dom lösa lådorna borde fundera på hur lämpligt det är att köra om på ett backkrön innan jan skyller det på cyklisterna, å andra sidan håller jag med om att många som skyltspurtar eller liknade på ett skrämmande dåligt sätt i trafiken... :-/ T

Trafikförordningen är full med skrivningar om att cyklar ska hålla sig borta och att man inte får färdas i trafiken på ett sätt som är till hinder för andra. Grejen är att cyklar alltid betraktas som hinder i trafiken. Hur många gånger har man inte blivit omkörd på 30-väg trots att man kör 30.

Jag säger inte att lagen inte gäller för cyklister utan att den inte är skriven för cyklister. Det är en helt annan sak. Vi ska visa hänsyn i trafiken precis som alla andra men vi har lika stor rätt att färdas på vägarna. Vi har en skyldighet att färdas på ett sätt så att vi är tydliga för medtrafikanterna. Detta kan mycket väl innebära att köra i två led precis som det kan innebära att vi inte ska balansera 10cm från asfaltskanten.

Det är bara genom att medvetet ta sin rättmätiga plats på ett konsekvent sätt som vi kan bli ett normalt inslag i trafiken. Att ständigt fly undan som en flock skrämda höns ger bara signalen att vi är på fel ställe.

captain8track skrev:
> Tjocksmockar i lycra borde vara förbjudet i
> vilket fall, oavsett debatt.

Förlåt

Igår på klubbträningen (på vägen mot västerhaninge) var det en bilist som började köra om oss trots möte. Så han tutade och tryckte in sig i vår klunga samtidigt som han sprutade spolarvätska på oss. Det fanns ingen cykelbana vid den vägen.

Så vad är det hos svenska bilister som får dem att vilja mörda cyklister? Är det att det är ett avbrott från den skyddade verkstan i den svenska trafiken?

Och ja, jag kör också bil ibland, men vet ju hur det är att vara cyklist och har inga problem med dem i trafiken. Även om jag måste vänta med att köra om tappar jag ju max nån minut ändå.

Konstig insändare, det är ju få ställen i Stckholms närhet som har så gles och lugn trafik som Ekerö. Cyklister eller ej. Det är ju ett sånt ställe man tar sig till för att övningsköra. Klarar man inte av att köra bil där ska man nog skippa det där med bilkörning.

Det är väl inget nytt, att de som bryter mot gängse normer ska häcklas, skällas på och utsättas för lynchning och livsfara. Förr var det judar, svarta, homosexuella och andra som ansågs vara "onormala" och utanför gängse norm. I Sverige där bilen sedan 1950-talet är normen för hur förflyttning skall ske, är allt annat onormalt och skall förlöjligas och utsättas för fara. Som cyklister. Nästa gång kanske är det någon annan grupp i samhället som är onormala och skall lynchas.

Ni behöver en cyklande polis i varje klunga med kamera på hjälmen som filmar allt och sätter dit svinen som försöker köra ner er i diket. ;)

Det är den svenska jantelagen i kombination med okunskapen om cykel som sport som gör en alltför stor andel bilister (99% män dessutom) över-aggresiva mot cyklister.
Jag håller med om att det finns många cyklister som ej är goda exempel på hur man uppför sig i trafiken, och själv sätter sig och sin träning först hela tiden. Men överlag så är det alltid vi cyklister som får stora skopor ovett bara av att vi finns, och att vi orsakar att bilisten måste sakta in och köra i hemska 30-50 km/h i några tiotals sekunder. Och många gånger inte ens det.
Jag har många gånger cyklat helt vanligt och fint på vägrenen och inte utgjort något som helst hinder för bilar ändå blivit omkörd av idioter som bara måste köra om så backspegeln stryker armbågen, tutar eller sprutar spolarvätska.
Känns lite som om många retar sig på en racercyklists blotta uppenbarelse. Det snurrar väl till för mycket i den lönnfete och tokstressade medelsvensson hjärna när han ser en cyklist..."Doping...tajta kläder...vem f-n tror han att han är...leka Armstrong...dopad...vad är det för fel på fotboll...FLYTTA PÅ DIG!"

Sen hör man ju på hela tonen i insändarens språk att han troligen redan från början hyst agg mot cyklister. Annars skulle han inte raljera med spindelmannen-dräkter etc. Och hade inte cyklister hindrat honom så hade han nog osat svavel över traktorer, EU-moppar eller hästar.
Frustrerad antagligen. Han har nog bara inte fått ligga på länge...
Men vad vet jag?

hakanf skrev:
> Så vad är det hos svenska bilister som får dem
> att vilja mörda cyklister?

Ja, var kommer det uppdämda hatet ifrån hos några? Jag har undrat över det själv hur man kan ha sån brist på empati och sitta i sin stora bil och preja en oskyddad cyklist.

De kan aldrig ha tänkt tanken eller känt efter hur det upplevs att bli prejad när man är oskyddad. Frågan är varför Sverige och inte i andra länder.

Kan man inte under vårsäsongen hyra in den där pastorn som i ngn backe under Vättern runt oförtröttligt brukar stå och välsigna alla cyklister. Han borde kunna göra susen på Ekerö där han kan välsigna både cyklister och bilister, sprida lugn och harmoni, samt att han själv då får lite träning inför sitt Vättern-missionerande osv.

Men helt allvarligt borde man köra med kamera (med vindbrusskyddad mikrofon) bakåt och framåt på några rundor för att sen kunna sammanställa en film där man visar hur vidrigt en del motortrafikanter beter sig.

Vilken tur att jag är inte lönnfett. Också tur att min stålcykel har inte många växlar, och mina mångväxlade cyklar är inte stål.

Någon annan som ser Ekeröcyklister som en möjlig stimulans för den lokala ekonomin? Finns det någon framsynta mack-, kiosk- eller butiksägare därute som försöker att locka cyklister med rätt sorts mat och dryck? Varför inte ett litet hörn av butiken till inneslang, däckjärn och andra nödkomponenter?

Veloce skrev:
> Insändarskribenten är född... Skriven på...

Och vad fan skulle detta vara bra för? Bara detta inlägget gör ju insändaren berättigad.

Dummaste jag läst idag.

geologen skrev:
> Men helt allvarligt borde man köra med kamera
> (med vindbrusskyddad mikrofon) bakåt och framåt
> på några rundor för att sen kunna sammanställa
> en film där man visar hur vidrigt en del
> motortrafikanter beter sig.

[OT 1]
Tänkte faktiskt slänga på min lilla (kassa) ATC2 headcam på dagens lilla racertur.
Bara för skojs skull och utan någon större baktanke iofs.
Fast det enda jag komer dokumentera är väl mitt eget flåsande och Oranges tokspinnande fixie-ben.

Hade den på cykeln när jag pendlade till jobbet en gång i höstas, tyvärr hade jag den inte igång vid Chalmers Lindholmen då jag (som vanligt) nästan blev klippt av en högersvängande bil som körde om mig men inte såg mig och sen nonchalant svängde höger utan att blinka. Vardagsmat.
Man kanske ska ha den igång för jämnan : )

saltgurkan skrev:
> Kan man inte under vårsäsongen hyra in den där
> pastorn som i ngn backe under Vättern runt
> oförtröttligt brukar stå och välsigna alla
> cyklister. Han borde kunna göra susen på Ekerö
> där han kan välsigna både cyklister och
> bilister, sprida lugn och harmoni, samt att han
> själv då får lite träning inför sitt
> Vättern-missionerande osv.

[OT 2]
He, he...den gubben. Ett år så gapade han "Jesus är med dig på färden" åt mig då jag gnetade mig framåt. Jag ropade tillbaka till honom att "Då får han hoppa av, för det är tungt nog ändå!"
Men pastorn fattade inte humorn och bara fortsatte sitt välsignande. Det var alltså Jesus fel att jag inte kom under 9h det året... : )

Oj, blev det för personligt? Att överväga mord är ju något vi kan låta passera men ett sånt här integritetsbrott går inte för sig.

Veloce skrev:
> Insändarskribenten är född 1968. Trodde det var
> en gammal surgubbe med tråkig keps. Han är en
> samhällets stöttepelare antar jag eftersom han
> verkar vara sån där entreprenör. Han är
> nämligen engagerad i fem företag. Skriven på
> Svartsjö Kungsgård men saknar telefon.
> http://kartor.eniro.se/query?what=map_wp&mop=wp&ps
> _id=20148832&nimbus_id=6774627&hits_on_map=1&searc
> h_word=Hellberg%2C%20Mariah

Ditt inlägg ovan är jävligt obehagligt, Veloce. Vad förväntas happyfolket göra nu? Ska vi dit och bajsa på hans veranda och skända hans äppelträd bara för att han har skrivit en insändare?

Det visar mest att skribenten är BMW/Merc ägare och aldrig själv behöver cykla/gå utmed bilvägar.
Jag ska fram resten får flytta sig är attityden oftast i det fallet. Bra inlägg av Veloce.

om en bil med släp komer ifatt mig och vill köra om när vi har möte med en buss, så håller inte jag till höger öht, även om jag är själv. Det är helt lifsfarligt att låta bakomvarande bilist tro att det går att samsas i samma fil när man har möte. Extra farligt är det vid ett krön.

Vi som blir omkörda på alla dom här farliga sätten borde egentligen inte tveka att memorera registeringsnummret, tid, plats osv och göra en korrekt polisanmälan när man kommer hem. Kommer inte tveka att göra det i framtiden själv. Tyvärr är nog det här enda sättet vi kan "skydda" oss på. Den som kört om farligt kommer iallfall få hem en liten fin lapp i brevlådan om det hela. Även om det knappast kommer så långt som till utredning så kommer det nog ge en liten tankeställare.

JLarsson skrev:
> Andas bruse, andas.

Andas själv, du verkar upprörd idag.

zapiens skrev:
> hakanf skrev:
> -----
> > Så vad är det hos svenska bilister som får
> dem
> > att vilja mörda cyklister?
>
> Ja, var kommer det uppdämda hatet ifrån hos
> några? Jag har undrat över det själv hur man
> kan ha sån brist på empati och sitta i sin stora
> bil och preja en oskyddad cyklist.

Kan vara det dåliga samvetet som bubblar fram? "Åh, där cyklar en cyklist i full frihet och inte släpper ut några avgaser och håller sig frisk när han cyklar. Och här sitter jag i min bil, fast i oändliga köer, släpper ut avgaser och mina kolesterolvärden skjuter i taket. Den jäveln sak jag nita som ger mig dåligt samvete."

bruse skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Andas bruse, andas.
>
> Andas själv, du verkar upprörd idag.

Inte ett dugg. Däremot tycker jag det är lite magstarkt att jämställa bilisters hantering av lycrasvetton med förföljelse av judar och homosexuella.

JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > JLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Andas bruse, andas.
> >
> > Andas själv, du verkar upprörd idag.
>
> Inte ett dugg. Däremot tycker jag det är lite
> magstarkt att jämställa bilisters hantering av
> lycrasvetton med förföljelse av judar och
> homosexuella.

Du får gärna tycka det är magstarkt. Det är din rätt att ha egen åsikt. Liksom jag har min. Jag respekterar din åsikt...

JT skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > Tjocksmockar i lycra borde vara förbjudet i
> > vilket fall, oavsett debatt.
>
> Det kommer nog nån UCI-regel snart om det.

Då blir jag förbjuden!

jansson99 skrev:
> JT skrev:
> -----
> > captain8track skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tjocksmockar i lycra borde vara förbjudet i
> > > vilket fall, oavsett debatt.
> >
> > Det kommer nog nån UCI-regel snart om det.
>
> Då blir jag förbjuden!

;~)

Det här är en väldigt intressant tråd. Den kanske inte förändrar förhållandet mellan bilister och cyklister just nu men den får säkert oss att tänka till när vi själva kör bil. Bara genom hur vi då agerar kommer det att lite påverka trafikmiljön.

Jag är övertygad att en förändring kommer snart i lagstiftningen. Väldigt många nya cyklister är faktiskt vita medeklassmän. Vi brukar bara genom hur samhället ser ut få vår vilja igenom.

Har ni funderat på varför det finns förmånsbil men inte förmånscykel. Många av oss har säkert förmånsbil utan att vara säljare som ligger ute på vägarna hela veckorna. Varför inte en ny leasinghoj i 30000:- klassen varje år. Miljö och hälsoaspekter borde kunna ge en fin skatterabatt med bra lobbyarbete.

Enda gången bilister har tutat på mig är när man kör just 50 på deras 50-väg men dom känner att dom borde få köra 70. Bara för att spä på lite då brukar jag åka lite på bakhjulet. Kan inte ni svetton också börja med något sånt? Det om något kommer ju skapa lite rubriker!

"Spindelman-svetto kör på bakhjulet, i 50KM/H!"

// Fischer

Det går ju inte att jämföra med traktortrafik, de måste ju åka på vägen för att sköta sitt jobb. Landsvägscyklister betraktas som helt onödig nöjestrafik av de som inte håller på med det. Eftersom vi inte har någon stark cykelkultur så tror jag inte att den inställningen kommer ändras i första taget.

Tillbaka
Topp