Elcykel förbud på Jämtlands fjällen.

Kan formulera om det, jag hade cyklat den ändå med min vanliga hardtail( kan man cykla på det??) fast hade fått lägga mer tid på det men jag hade gjort det.. är det ok att köra motorsåg i skogen eller är det handsåg som gäller??, känns som att det finns 2 läger här och det är ingen ide att diskutera det.
Om du inte äger skogen får du varken köra motorsåg eller handsåg. Måste ha varit årets sämsta liknelse ?

Om du inte äger skogen får du varken köra motorsåg eller handsåg. Måste ha varit årets sämsta liknelse ?
Och även om man äger skogen får man inte köra fordon i den utan anledning.
Med atv behöver man också rätt utbildning för terrängkörning (fast inte så många som skaffar)

”hade inte gärna kört den rundan utan emtb”

Huvudet på spiken! Det är precis det som är problemet! Emtb leder till att fler kör mer och längre än de annars inte skulle mäktat med, vilket naturligtvis leder till mer slitage.

Fast han kanske hade tagit tre vändor på favoritslingan istället och skapat mer lokalt än utspritt slitage? Frågan är svår men tyvärr inte så svart eller vit som många försöker få det att verka.

Senast ändrad:
Det har redan skrivits spaltkilometer, men here goes...
Ni som tycker att elcykel ska omfattas av TKL glömmer några saker:

1) Om elcykel ska ha en egen fordonsdefinition, hur ska den skiljas från en vanlig cykel? Ska det vara typgodkännanden och hela fadderullan? Vad händer då med hembyggen? Motorer som monteras och demonteras. Ska de besiktas? Det kommer förstås aldrig att hända, med EU-regler osv.

2) Det är uppenbarligen politiskt önskvärt att behålla nuvarande definitioner. I regeringens utredning av TKL och allemansrätten ingick inte elcyklar. Naturvårdsverket fick i uppdrag att samla kunskap inför utredningen. De fick även tydliga direktiv från regeringen att INTE komma med lagförslag. Lik förbannat föreslog NV i sin rapport att elcyklar skulle få en egen legaldefinition.

3) Cykelkartor och tjänster som Google maps riskerar att bli rätt värdelösa för elcyklister. Jag blev själv inlurad i Ursviks naturreservat eller vad det heter av just Google maps och på sina ställen var det kanske tveksamt om det skulle bedömas som väg.

4) Ägare av enskild väg kan förbjuda motorfordon men inte cykel. Detta är väldigt tight kopplat till allemansrätten.
Ändå kan inte vägägaren förbjuda elcykel. Det vore rätt märkligt att ha regler som fullt ut likställer elcyklar med cyklar på väg, men inte i terräng. Vad händer om man cyklar med motorn avstängd?

5) Det verkar vara väldigt få som faktiskt tycker att man inte ska få elcykla i terräng på egen mark eller på annans mark med tillstånd. D.v.s en bike park kan tillåta elcykel om de vill. Om elcykel skulle omfattas av TKL blir detta inte längre möjligt utan då behövs tillstånd från länsstyrelsen, vilket inte verkar vara någons önskan.

6) Allemansrätten ifråga om cykling är redan vingklippt av kommuner och länsstyrelser och det beror knappast på emtb.

Personligen tycker jag den svåraste nöten att knäcka är tillsynen av elcyklar och att de håller sig inom lagens ramar, både i terräng och på väg, precis som med elsparkcyklarna.

1) Om elcykel ska ha en egen fordonsdefinition, hur ska den skiljas från en vanlig cykel? Ska det vara typgodkännanden och hela fadderullan? Vad händer då med hembyggen? Motorer som monteras och demonteras. Ska de besiktas? Det kommer förstås aldrig att hända, med EU-regler osv.
Etymologi. Ordet moped myntades 1952 av Harald Nielsen, en svensk motorjournalist för tidskriften Motor med texten: "MOTOR lanserar här ordet moped. ... Det kommer av en sammanslagning av orden mo(tor) och ped(al)

Sommaren samma år gick lagen med cykel+påhängsmotor i kraft. Den s.k mopedlagen.

Etymologi. Ordet moped myntades 1952 av Harald Nielsen, en svensk motorjournalist för tidskriften Motor med texten: "MOTOR lanserar här ordet moped. ... Det kommer av en sammanslagning av orden mo(tor) och ped(al)

Sommaren samma år gick lagen med cykel+påhängsmotor i kraft. Den s.k mopedlagen.
Jo, allt det här har också diskuterats. Du vet att kravet på trampor togs bort rätt fort. Mopeder idag (utom de elcyklar som klassas som mopeder) är inget annat än små motorcyklar men de har ockuperat begreppet moped. Visst kan man tycka att elcyklar skulle klassas som mopeder och eu-moppar som minimotorcyklar.
Men detta är ingen klassningsfråga utan en politisk fråga. (EU-)Styret vill ha ett fordon som elcykel som lyder under samma regler som cykel, till skillnad från dåtidens mopeder.

Är det verkligen ett stort problem med att folk cyklar i fjällen, oavsett om man gör det med elcykel eller ej? Jag har själv varit ute på diverse rundor och kan konstatera att det är ytterst gott om plats på lederna, dvs. det är sällan man ser nån annan ute. Jag försöker förstå proportionerna när man pratar om att det är mycket folk som stör rent allmänt.

Är det verkligen ett stort problem med att folk cyklar i fjällen, oavsett om man gör det med elcykel eller ej? Jag har själv varit ute på diverse rundor och kan konstatera att det är ytterst gott om plats på lederna, dvs. det är sällan man ser nån annan ute. Jag försöker förstå proportionerna när man pratar om att det är mycket folk som stör rent allmänt.
Länsstyrelsen har nog ganska bra koll på slitage och störningar, betydligt bättre än gemene man iaf. De inför inte förbud för att jävlas, utan för att det är nödvändigt.

Jo, allt det här har också diskuterats. Du vet att kravet på trampor togs bort rätt fort. Mopeder idag (utom de elcyklar som klassas som mopeder) är inget annat än små motorcyklar men de har ockuperat begreppet moped. Visst kan man tycka att elcyklar skulle klassas som mopeder och eu-moppar som minimotorcyklar.
Men detta är ingen klassningsfråga utan en politisk fråga. (EU-)Styret vill ha ett fordon som elcykel som lyder under samma regler som cykel, till skillnad från dåtidens mopeder.
Det där är klassisk anti eu-propaganda. Vi har rätt att stifta lagar lite som vi vill och i te.x belgien är alla el-cyklar som trycker ur sig mer än 4000 W (läs e-mtb) klassade som mopeder, Norge som måste följa eu-regler har maxgräns hastighet på 20 istället för 25, osv osv. EU funkar inte så.

Ingenstans i regulation 168/2013 står det om lagar. Det enda som står är att det vi kallar el-cyklar inte behöver typgodkännas. Mao. de går under samma oreglerade marknad som skogsmaskiner och militärfordon och massa andra nishade fordon

Det där är klassisk anti eu-propaganda. Vi har rätt att stifta lagar lite som vi vill och i te.x belgien är alla el-cyklar som trycker ur sig mer än 4000 W (läs e-mtb) klassade som mopeder, Norge som måste följa eu-regler har maxgräns hastighet på 20 istället för 25, osv osv. EU funkar inte så.

Ingenstans i regulation 168/2013 står det om lagar. Det enda som står är att det vi kallar el-cyklar inte behöver typgodkännas. Mao. de går under samma oreglerade marknad som skogsmaskiner och militärfordon och massa andra nishade fordon
Anti EU-propaganda? Jag har inget emot EU. Emtb med 4kW? Det är ju inte tillåtet heller i Sverige och verkligen inte vad som diskuteras. Alla elcyklar som säljs ska vara CE-märkta. Alla EU-länder är tvingade att införa lagar som implementerar EU-direktiv. Om man följer elcykelstandarden EN 15194:2017 så anses man uppfylla kraven för EUs maskindirektiv och därmed kraven för CE-märkning, även om toppeffekten kan överstiga 250 W.
Jag har inte läst EN 15194:2017 eftersom den kostar pengar, men det är möjligt att den innehåller fler inskränkningar än max. 250 W kontinuerlig märkeffekt.
Kanske finns det regler om t.ex. max. acceleration. I annat fall borde det kanske införas.

Norge är inte med i EU men måste ändå följa EU-regler, fast med lägre hastighet. ?

Senast redigerad av en moderator:
Det är väl ungefär som elcyklar på stan. Plötsligt är det massor med folk som med moderna hjälpmedel, utan att ens bli trötta, kan börja åka jättefortare än förr och det är de förstås inte alls vana vid. Nya problem och risker uppstår. Andra drabbas.

Det är väl ungefär som elcyklar på stan. Plötsligt är det massor med folk som med moderna hjälpmedel, utan att ens bli trötta, kan börja åka jättefortare än förr och det är de förstås inte alls vana vid. Nya problem och risker uppstår. Andra drabbas.
Jag har inte cyklat i stan jättemycket, men senaste veckan har det blivit några rundor. Jag tycker nog det mest är elsparkförarna som inte sköter sig. (Jag undrar om jag ens såg en enda elcykel) Köra mot rött verkar dock alla kategorier göra, elassistans eller ej.

Anti EU-propaganda? Jag har inget emot EU. Emtb med 4kW? Det är ju inte tillåtet heller i Sverige och verkligen inte vad som diskuteras. Alla elcyklar som säljs ska vara CE-märkta. Alla EU-länder är tvingade att införa lagar som implementerar EU-direktiv. Om man följer elcykelstandarden EN 15194:2017 så anses man uppfylla kraven för EUs maskindirektiv och därmed kraven för CE-märkning, även om toppeffekten kan överstiga 250 W.
Jag har inte läst EN 15194:2017 eftersom den kostar pengar, men det är möjligt att den innehåller fler inskränkningar än max. 250 W kontinuerlig märkeffekt.
Kanske finns det regler om t.ex. max. acceleration. I annat fall borde det kanske införas.

Norge är inte med i EU men måste ändå följa EU-regler, fast med lägre hastighet. ?
Du pratar först om eu regler sen länkar du till en svensk standard? Börjar bli väl OT men svenska standarder och lagar är bara ett subset av de vi får av EU. Du kan läsa eu-s här.

32013R0168 - EN - EUR-Lex - EUROPA

https://eur-lex.europa.eu › legal-content › TXT

Där ser du att det vi kallar el-cyklar för tillfället är helt oreglerat att det inte säger något om trafiklagar eller annat som har med framförande att göra. Allt det där sånt som våra lokala lagstiftare förväntas sköta. Vill vi som te.x i inorge införa en assisterad max-hastighet på 20 kmh som i norge finns det inget i eu's regler som hindrar oss.

Att allt under 250 W är oreglerat och inte måste typgodkännas är skitbra eftersom det gör el-cyklar billiga och el-cyklar är bra. Det är dåligt eftersom det uppmuntrar till fusk hos tillverkarna. Personligen tycker jag nog att allt under 4-5000 W kunde avregleras så att jag som konsument får lite mer transparens i de här sakerna. Köper jag te.x en motor till en lastcykel vill jag veta att den klarar att trycka mer än 250W kontinuerligt för att cykeln ska ta sig fram i full last.

Att höja effekttaken på oreglerade fordon skulle öka på elektrifieringen av samhället också vilket också vore bra. Vad som skulle hända folk som cyklar på andras mark låter jag vara osagt....

Länsstyrelsen har nog ganska bra koll på slitage och störningar, betydligt bättre än gemene man iaf. De inför inte förbud för att jävlas, utan för att det är nödvändigt.
Nja, eller så är det som för Fornstigen, att man inte orkar stå emot många år av påtryckningar från i det fallet pensionärer med oändligt med tid.

Du pratar först om eu regler sen länkar du till en svensk standard? Börjar bli väl OT men svenska standarder och lagar är bara ett subset av de vi får av EU. Du kan läsa eu-s här.

Där ser du att det vi kallar el-cyklar för tillfället är helt oreglerat att det inte säger något om trafiklagar eller annat som har med framförande att göra. Allt det där sånt som våra lokala lagstiftare förväntas sköta. Vill vi som te.x i inorge införa en assisterad max-hastighet på 20 kmh som i norge finns det inget i eu's regler som hindrar oss.

Att allt under 250 W är oreglerat och inte måste typgodkännas är skitbra eftersom det gör el-cyklar billiga och el-cyklar är bra. Det är dåligt eftersom det uppmuntrar till fusk hos tillverkarna. Personligen tycker jag nog att allt under 4-5000 W kunde avregleras så att jag som konsument får lite mer transparens i de här sakerna. Köper jag te.x en motor till en lastcykel vill jag veta att den klarar att trycka mer än 250W kontinuerligt för att cykeln ska ta sig fram i full last.

Att höja effekttaken på oreglerade fordon skulle öka på elektrifieringen av samhället också vilket också vore bra. Vad som skulle hända folk som cyklar på andras mark låter jag vara osagt....
EN 15194 är en välkänd EU-standard (har läst delar av den till o från) som funnits i många år och som även används i Sverige.

Du pratar även om prylar med 4-5 kW effekt o blandar därmed in helt andra saker. Det är inte relevant i en eMTB-diskussion och förvirrar bara.

Senast ändrad:
Det står inget om trafikslag i eu standarden. Trafikslag är ett svenskt begrepp som tex skiljer på cyklar, el-cyklar, enhjulingar och el-sparkcyklar etc.. alla är fordon som är helt oreglerade enligt eu's regler och sen är det upp till ensklda länder att stifta lagar. Som vi tex gjort i sverige där vi reglerat el-sparkcykeln till max 20 km/h trots att den enligt eu's direktiv är exakt samma fordonstyp som det vi kallar el-cykel.

En del säger hårdare regleringar, jag säger mindre så därför skulle jag hellre se att vi strök hela L1e kategorin för el-fordon i dokumentet och inkluderade dem bland balansbrädor och annat oklassat.

Då blir allt förhoppningsvis tydligare för både nationell lagstiftare och för konsumenter

All information finns på länsstyrelsens webbplats, inklusive en karta som innehåller information om vilka områden det gäller samt länk till policydokument.

Visa bilaga 498433

Där står också att policyn tagits fram av rennäringsdelegationen. Det är alltså renägare som tröttnat på elcyklar och lobbat för en begränsning.
Vad tar du dig till?
Dra in fakta när Storsvensken är arg för han inte får göra son han vill i republiken?

Fast han kanske hade tagit tre vändor på favoritslingan istället och skapat mer lokalt än utspritt slitage? Frågan är svår men tyvärr inte så svart eller vit som många försöker få det att verka.
Nä fast den är ju inte heller i en tröttsam gråzon som ni el-cykelförespråkare ständigt vill dra argumenten till. För det endast när det blir en godtycklig bedömningssport som era argument bär.

Stalle

Det har redan skrivits spaltkilometer, men here goes...
Ni som tycker att elcykel ska omfattas av TKL glömmer några saker:

2) Det är uppenbarligen politiskt önskvärt att behålla nuvarande definitioner. I regeringens utredning av TKL och allemansrätten ingick inte elcyklar. Naturvårdsverket fick i uppdrag att samla kunskap inför utredningen. De fick även tydliga direktiv från regeringen att INTE komma med lagförslag. Lik förbannat föreslog NV i sin rapport att elcyklar skulle få en egen legaldefinition.

3) Cykelkartor och tjänster som Google maps riskerar att bli rätt värdelösa för elcyklister. Jag blev själv inlurad i Ursviks naturreservat eller vad det heter av just Google maps och på sina ställen var det kanske tveksamt om det skulle bedömas som väg.

4) Ägare av enskild väg kan förbjuda motorfordon men inte cykel. Detta är väldigt tight kopplat till allemansrätten.
Ändå kan inte vägägaren förbjuda elcykel. Det vore rätt märkligt att ha regler som fullt ut likställer elcyklar med cyklar på väg, men inte i terräng. Vad händer om man cyklar med motorn avstängd?

5) Det verkar vara väldigt få som faktiskt tycker att man inte ska få elcykla i terräng på egen mark eller på annans mark med tillstånd. D.v.s en bike park kan tillåta elcykel om de vill. Om elcykel skulle omfattas av TKL blir detta inte längre möjligt utan då behövs tillstånd från länsstyrelsen, vilket inte verkar vara någons önskan.

6) Allemansrätten ifråga om cykling är redan vingklippt av kommuner och länsstyrelser och det beror knappast på emtb.

Personligen tycker jag den svåraste nöten att knäcka är tillsynen av elcyklar och att de håller sig inom lagens ramar, både i terräng och på väg, precis som med elsparkcyklarna.
Bara för att de inte finns knivskarpt formulerade regleringar kring en sak så betyder det inte att det är fritt fram att göra precis som man vill. Det finns pararmetrar normala människor klarar att hantera som tillexempel om något är lämpligt eller är ett gott allmänt uppförande. Men här verkar ju elcyklister ha gigantiska skygglappar.

Stalle

Det enda av intresse som står i dokumentet du länkade till är att det inte omfattar 250 W elcyklar, men det finns fortfarande andra EU-regler som gäller för att få sälja dessa elcyklar, t.ex EUs maskindirektiv och CE-märkning.
Just Belgien som du nämnde är en rätt udda fågel. Där har man infört ett särskilt fordonsslag för l1e-b, speed pedelec, medan l1e-a räknas som vilken cykel som helst. Varken l1e-a eller l1e-b kräver försäkring i Belgien, men det verkar vara på väg att ändras i och med tvingande EU-krav om trafikförsäkring.
Jag tror vi talar förbi varandra och jag håller med om att effekten inte är så intressant att begränsa i dessa sammanhang, utan snarare vikt, maxhastighet och acceleration.

Bara för att de inte finns knivskarpt formulerade regleringar kring en sak så betyder det inte att det är fritt fram att göra precis som man vill. Det finns pararmetrar normala människor klarar att hantera som tillexempel om något är lämpligt eller är ett gott allmänt uppförande. Men här verkar ju elcyklister ha gigantiska skygglappar.

Stalle
Även det här har avhandlats i tidigare diskussioner.
Det är visst fritt fram att göra som man vill om det inte regleras i lag, även om man förstås kan bli ansedd som ett praktarsle av andra människor.

Det finns parametrar normala människor klarar att hantera som till exempel om något är lämpligt eller är ett gott allmänt uppförande. Men här verkar ju MTB-utövare ha gigantiska skygglappar då de på egen hand sett till att det införs cykelförbud överallt.

Men vad exakt hade allt det här med mitt inlägg om ett eventuellt inkluderande av elcyklar i en ny TKL att göra?

Fast Fornstigen ser ju faktiskt förjävlig ut idag jämfört med när du och jag cyklade där för ganska exakt 15 år sedan... ?
Sant, började nöta för över 20 år sen och då såg det annorlunda ut :) Men det beror väl mest på många som använder spåret = många ute i naturen vilket borde vara ett syfte. Det är väl också mest starten som var sliten, vissa av de bortre delarna har jag aldrig mött en gående på under många år och de har inget slitage, nu är de visst igenväxta enligt inlägg här på happy nyss...

Hej

Det är en viss skillnad på att utgå från va som står i lagkrav och lokala föreskrifter. Jag är alltså mindre kunnig på det senare. Kortfattat är det dock som du säger. En tjänsteman på relevant myndighet tolkar lagkravet för lokal applicering. T.ex kan de för ett naturreservat i princip inrätta vilka regler de vill, eftersom de normalt faller under Länsstyrelsen. I inslaget som refereras här säger man dock inget om att det är lokala föreskrifter man jobbar med, istället hänvisar man till Naturvårdsverket och allemansrätten. Allemansrätten är ingen lag utan en sed, eller en enklare beskrivning av ett antal olika lagar för att göra det begripligt.

Jag förstår mycket väl att NVV inte vill ha elcyklar i skogen, men då får de faktiskt göra sitt jobb som myndighet och påverka lagstiftningen, istället för att hitta på något som passar deras agenda.
Och vilken agenda har NVV menar du? Om en myndighet har en agenda, är det inte naturligt att de jobbar efter den? Och du menar att det är en tjänstemans egna personliga tanke/syfte/tolkning som publiceras? (inga remisser, arbetsgrupper, intergranskningar osv?)

Och vilken agenda har NVV menar du? Om en myndighet har en agenda, är det inte naturligt att de jobbar efter den? Och du menar att det är en tjänstemans egna personliga tanke/syfte/tolkning som publiceras? (inga remisser, arbetsgrupper, intergranskningar osv?)
Med agenda men jag här att driva en tes som de inte har stöd för i lagen. Tyvärr är det vanligare än man tror, det tog Kemikalieinspektionen över 20 år att förstå att medlemsskap i EU stoppade deras möjlighet till nationell lagstiftning.

Som tidigare citerats så skriver NVV följande på sin hemsida:

Vad säger lagen​

• Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.

De hävdar alltså att gällande lagar förbjuder elassisterade cyklar, men de kan varken ge lagreferens eller ens en definition på vad ett motoriserat fordon är. De hänvisar till flera propositioner, men dessa säger något helt annat än vad de själva påstår på sin hemsida.
Prop. 2009/10:238 har en referens till motoriserat fordon (s. 22) " Men motoriserat friluftsliv ingår inte i allemansrätten. Även om det kan ge möjlighet till både rekreation och naturupplevelse är terrängkörningen strikt reglerad i särskild lagstiftning.". Den enda applicerbara lagstiftningen är terrängkörningslagen, som alltså inte omfattar elassisterade cyklar.
Prop. 1995/96:226 handlar till största del om buller och skador från snöskotrar i terräng men hänvisar även den till terrängkörningslagen.
SOU 1993:51 handlar om buller (!) i skärgård och fjällmiljö.

Jag förstår att NVV inte vill ha elassisterade cyklar i skogen (jag är själv tveksam), men att påstå att något är olagligt när de själva inte kan visa upp ett stöd för detta är att driva en agenda. De får (likt övriga myndigheter) jobba med utredningar som leder till lagförslag om de vill ha bort cyklarna.

Det här är intressant. Sverige har ju något som är ganska unikt i EU, nämligen allemansrätten. NVV vill ju gärna allemansrätten, och den har ju i alla tider varit icke-motoriserad, något som har brett stöd och acceptans bland befolkningen.
Om nu allt fler inte accepterar detta, utan ska hänvisa till att EU-regler tvingar Sverige att tillåta motoriserade cyklar i skogen, så innebär ju det i förlängningen att Sverige också måste anpassa tillgången till skog och mark till de regler och praxis som gäller i övriga EU.

Det här är intressant. Sverige har ju något som är ganska unikt i EU, nämligen allemansrätten. NVV vill ju gärna allemansrätten, och den har ju i alla tider varit icke-motoriserad, något som har brett stöd och acceptans bland befolkningen.
Om nu allt fler inte accepterar detta, utan ska hänvisa till att EU-regler tvingar Sverige att tillåta motoriserade cyklar i skogen, så innebär ju det i förlängningen att Sverige också måste anpassa tillgången till skog och mark till de regler och praxis som gäller i övriga EU.
Om du med EU-lagar menar definitionen av cykel så kan jag hålla med. Terrängkörningslagen är dock 100% svensk och vore enkel att uppdatera enligt NVVs önskemål. Det är dessutom en fristående lag med få kopplingar vilket gör det ännu enklare.

Om du med EU-lagar menar definitionen av cykel så kan jag hålla med. Terrängkörningslagen är dock 100% svensk och vore enkel att uppdatera enligt NVVs önskemål. Det är dessutom en fristående lag med få kopplingar vilket gör det ännu enklare.
Men går det att uppdatera TKL utan att ”vanlig” cykel åker med på köpet? Eller skulle det gå att särskilja elcykel fr cykel där, trots att vägtrafikdefinitionerna (och EU:s definition) inte gör det?

Med agenda men jag här att driva en tes som de inte har stöd för i lagen. Tyvärr är det vanligare än man tror, det tog Kemikalieinspektionen över 20 år att förstå att medlemsskap i EU stoppade deras möjlighet till nationell lagstiftning.
Err, det tog politiker tid att förstå. De som jobbar där har alltid haft koll på lagen. Sen kommer en ny politisk tillsatt gd som ska vara schyst mot näringslivet och ge dispenser vilket de tvingar handläggarna att göra. Sen drar någon beslutet til domstol där det konstateras att det bryter mot lagen. Min syrra fick ett ärende dödat i precis den processen. Hon var måttligt road.

Men går det att uppdatera TKL utan att ”vanlig” cykel åker med på köpet? Eller skulle det gå att särskilja elcykel fr cykel där, trots att vägtrafikdefinitionerna (och EU:s definition) inte gör det?
Tror inte det. Problemet ligger väl i att det inte finns någon juridisk skillnad mellan tramp och el-cykel? De är i strikt benämning inte motorfordon utan klassa alla com 'cykel'. Det är vägtrafikdefinitionerna som måste uppdateras om du vill få till det som du vil ha det.

Err, det tog politiker tid att förstå. De som jobbar där har alltid haft koll på lagen. Sen kommer en ny politisk tillsatt gd som ska vara schyst mot näringslivet och ge dispenser vilket de tvingar handläggarna att göra. Sen drar någon beslutet til domstol där det konstateras att det bryter mot lagen. Min syrra fick ett ärende dödat i precis den processen. Hon var måttligt road.

Tror inte det. Problemet ligger väl i att det inte finns någon juridisk skillnad mellan tramp och el-cykel? De är i strikt benämning inte motorfordon utan klassa alla com 'cykel'. Det är vägtrafikdefinitionerna som måste uppdateras om du vill få till det som du vil ha det.
Juridik och logik går inte alltid ihop. Som du påpekar vore det svårt med gällande definitioner att uppdatera TKL. Det som skulle kunna fungera är att uppdatera TKL till Naturvårdsverkets tanke kring Motoriserat fordon. Transportstyrelsen har, precis som EU, en tydlig definition för vad som är en elassisterad cykel, vilket skulle kunna användas.

Transportstyrelsen har, precis som EU, en tydlig definition för vad som är en elassisterad cykel, vilket skulle kunna användas.
Transportstyrelsen har jag ingen koll på en eus definition är otydlig, inte tydlig. Det eu's regler säger är att det inte finns några regler för det vi kallar el-cyklar. Eller, ja det är en ganska tydligt definerad icke-regel. Kanske det du menar

Det går att uppdatera TKL på vilket sätt som helst. Redan idag finns ett undantag att köra elsparkcyklar i gångfart på gångbanor. Detta trots att elsparkcyklar räknas som cyklar. Vägtrafikdefinitionerna är uttryckligen avsedda att användas med eventuella undantag i lagtexten.

Ur Trafikförordning (1998:1276):

"Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
1. en rullstol, eller
2. ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel. Förordning (2010:1100)."

Det ska sägas att ovanstående tillkom när hoverboards var populära, innan elsparkcyklarnas intåg och att Transportstyrelsen nu vill ha bort undantaget.

Det blir förstås märkligt med ett undantag både för definitionen av motordrivet fordon som undantar just 250 W elcyklar och ett undantag i TKL som även inkluderar 250 W elcyklar.

Transportstyrelsen har jag ingen koll på en eus definition är otydlig, inte tydlig. Det eu's regler säger är att det inte finns några regler för det vi kallar el-cyklar. Eller, ja det är en ganska tydligt definerad icke-regel. Kanske det du menar
Jag tror vi menar samma sak. Den finns en tydlig definition på vilka cyklar som inte klassas som motorfordon.

Article 1

1. This Directive applies to all two or three-wheel motor vehicles, whether twin-wheeled or otherwise, intended to travel on the road, and to the components or separate technical units of such vehicles.

This Directive does not apply to the following vehicles:

...

(h) cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliary electric motor having a maximum continuous rated power of 0,25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the vehicle reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling,

Jag tror vi menar samma sak. Den finns en tydlig definition på vilka cyklar som inte klassas som motorfordon.
Precis. men i samma lista av undantag du refererar finns:
(f) tractors and machines, used for agricultural or similar purposes;

som rimligvis klassas som motorfordon ändå i svensk lag. Så det är det jag menar. Bara för att eu inte har en tydlig definition betyder det ju inte att vi inte måste ha det. Men ja, jag tror nog vi menar samma sak

Propositioner och andra förarbeten tillmäts stort värde i den svenska rättskälleläran (lag, förarbeten, prejudikat, litteratur...). Terrängkörningslagen innehåller ingen definition av motordrivet fordon utan det får man utläsa ur propositionen:

Prop. 1975/76: 66 "I vägtrafik- och terrängtrafikkungörélserna avses med motordrivet fordon sådant fordon som för framdrivande är försett med motor. Hit hör motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon. Med motorfordon förstås i regel sådant motordrivet fordon som inte är terrängmotorfordon och som är inrättat huvudsakligen för att självständigt användas för person- eller godsbefordran. Traktorer och motorredskap är sådana motordrivna fordon som är inrättade huvudsakligen som dragfordon resp. arbetsredskap och som är konstruerade för en hastighet av högst 30 km i timmen.

Terrängfordonen utgörs av terrängmotorfordon och terrängsläp. De förra definieras i lagstiftningen som motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller godsbefordran i terräng. Terrängsläp är fordon som är inrättat för att dragas av terrängmotorfordon och inte är släpfordon. Beroende pä tjänstevikten indelas terrängmotorfordonen enligt terrängtrafikkungörelsen i terrängskotrar, som har en tjänstevikt av högst 400 kg, och terrängvagnar, som har en tjänstevikt över 400 kg."
Jag vet inte om din tanke var att bekräfta eller motbevisa mitt påstående. Det som i propositionen anvisas ingår nu i lag 2001:559 "Vägtrafikdefinitioner". Där återfinns beskrivning av vad som är en cykel, ett motorfordon, ett motordrivet fordon o.s.v. Ett motoriserat fordon finns inte med där eller i någon annan lag. TKL är alltså inte beroende av en proposition för definitioner utan lutar sig mot existerande lagstiftning.

Eftersom någon i tråden antydde att jag skulle uttrycka mig som en raljant idiot när jag skickade min fråga till Länsstyrelsen så kommer här ett utdrag (jag erkänner dock mitt pinsamma misstag i att även jag lyckades skriva "motoriserad"):

Hej Ian
Jag såg din intervju på SVT gällande elassisterade cyklar och allemansrätten på SVT (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...allet-inte-tillaten-pa-statligt-renbetesfjall) och har ett par frågor.
Det finns ju rena elcyklar, som lagens mening är mopeder eller motorcyklar och dessa är ju enligt lagen motoriserade fordon. Där råder det inget tvivel. Jag antar dock att ditt uttalande även gäller för elassisterade cyklar? Om så är fallet undrar jag på vilken lag ni stödjer det förbud du förespråkar i reportaget. Definitionen av fordon ägs inte av Naturvårdsverket utan fastslås av Transportstyrelsen. Jag vet att det finns propositioner (som Naturvårdsverket gärna hänvisar till), men i dagsläget är en elassisterad cykel att beteckna som en cykel. Därmed är den inte reglerad i terrängfordonslagen och faller juridiskt under samma begrepp som en vanlig cykel.
Jag kan förstå att ni kan vilja ha olika syn på en vanlig cykel och en elassisterad cykel men min fråga är alltså på vilken juridisk grund ni anser att ni kan förbjuda elassisterade cyklar?

M.v.h

Svar från Ian:

Hej

Allemansrätten ger en rätt att färdas på annans mark och är en begränsning i äganderätten. Om en aktivitet inte omfattas av allemansrätten är den inte heller tillåten på annans mark. Eftersom det inte finns någon motoriserad allemansrätt finns det inte heller någon rätt att cykla med en elcykel, som ju har en motor, på annans mark.

Med vänliga hälsningar

Ian Kindstrand, jurist

Milt uttryck så blev jag besviken när en jurist hänvisar till seder och inte lagar och refererar saker som inte står i lagstiftningen. Jag ställde en mer explicit följdfråga som var "svårare" att slingra sig ur men jag räknar inte med att få något svar på den.

Jag har skrivit det förut. Happy borde göra uppföljande reportage på detta. I tidigare artiklar på Happy var polisen tydlig med att det i deras ögon är en cykel och kommer hanteras därefter.

Jag vet inte om din tanke var att bekräfta eller motbevisa mitt påstående. Det som i propositionen anvisas ingår nu i lag 2001:559 "Vägtrafikdefinitioner". Där återfinns beskrivning av vad som är en cykel, ett motorfordon, ett motordrivet fordon o.s.v. Ett motoriserat fordon finns inte med där eller i någon annan lag. TKL är alltså inte beroende av en proposition för definitioner utan lutar sig mot existerande lagstiftning.
I 1 § i lagen om vägtrafikdefinitioner stadgas följande "De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa." För att kunna tillämpa lagen om vägtrafikdefinitioner är det alltså en förutsättning att det finns lagstöd för detta i TKL. Något sådant finns inte utan vi får alltjämt luta oss mot de uttalanden och den definition som gjordes i propositionen.

Jag läser svaret som att man inte får använda någon motor alls på annans mark utan tillstånd. Att elassisterad cykel är cykel på väg är en helt annan historia. Du få alltså cykla elassisterad MTB på väg men inte på annans mark.

Tillbaka
Topp