Loadrunner sa:
26er sa:
Förutsätter att kommentaren gäller att få hjulsugare på sig när man är ute och kör lastcykel i frid och ro... Så jag tackar för det moraliska stödet! :-)
Ursäkta men jag var tvungen att googla hjulsugare...
Hittade denna
Hur suger du? (Svenska Cycling plus)
Är det inte tillåtet att ligga på rulle på en annan cyklist?
Nu handlar ju tråden primärt om elcyklar och på elcykel känns ju behovet/nyttan av att göra det mindre.
Visst, kan man slippa en del vind så kan man säkert minska antalet totala watt producerade av cyklist+motor, få bättre energieffektivitet.
Men även i betydande motvind så tar elhjälpen udden av vinden om man siktar på att ligga i 20-25km/h intervallet.
Blåser det så att takpannor flyger och träd välter etc så är det klart att slippa vind gör stor skillnad på elcykel också. Men då är det bättre att hålla sig inomhus om man kan.
Men om man cyklar på cykel helt utan motor (förutom cyklisten). Som ibland när man är lite seg på väg hem efter jobbet och kommer på citybiken (utan motor) och kommer mot backar. Om det finns en cyklist att "jaga" kan det vara lite lättare. Både mentalt med att kämpa på och hålla/öka tempot istället för att sacka av och växla ner och sen också om man kommer tillräckligt nära för att slippa en del av vinden.
Men nu säger ni att man får inte cykla inom 50m från annan cyklist ?
En liten annekdot från en cykelrunda.
Jag var ute på min el-trekking cykel. Hade precis cyklat runt i lugnt villa kvarter och skulle ta cykelbana längs större väg tillbaka.
Kommer mot en rondell som jag måste passera för att komma till cykelbanan.
Ser cyklister komma på cykelbanan på andra sidan vägen.
När det är fritt har jag på assistansen och trampar på för att snabbt komma genom rondellen (elhjälpen är rätt bra ibland om man vill minska tiden man är mitt i vägen för bilister att köra över en. Speciellt start från stillastående).
Kommer genom rondellen, kör in på cykelbana.
Har på assistansen lite i början när jag minskar avståndet till sub 50m från cyklisterna framför.
Sätter assistansen i läge OFF och ser om jag kan ta in avståndet ändå.
Sakta segar jag in avståndet till de två cyklisterna framför, de ligger på rad så den bakre cyklisten ligger på rulle på den främre.
Lägger mig en meter bakom eller så en kortare stund.
Sen går jag ut för omkörning och lägger mig framför.
Trampar i ett tempo som jag uppfattar som lite snabbare än vad de höll.
Förväntade mig att de skulle använda mig som draghjälp eftersom jag ligger framför och jag uppfattade det som att vi inte hade så stor tempo skillnad.
Sen när jag närmar mig en korsning så tittar jag bakåt, vill inte göra någon kraftig inbromsning om jag har någon 1-2meter bakom mig.
Men tydligen så låg de långt bakom...
(Hyfsat plant. Lite motvind men inte så farligt)
(Hade fortfarande assistansen avstängd)
Men sen bryr jag mig inte om de längre och kör som jag vill, tempo, assistans, osv.
Behöver man göra någon gest om man är okej med att agera draghjälp?
Behöver vi något system liknande donationskort om man är villig eller inte villig att agera draghjälp?