Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Problem med firmware får man bara om man får för sig att uppdatera. Dvd självförvållat :)

Har aldrig uppdaterat vare sig på SRAM eller Di2. De funkar så det finns ingen anledning.

Elektroniska växlar
Överväger ny cykel med elektroniska. Blir villrådig. Verkar finnas många starka åsikter här om sram vs shimano, kan inte nån sammanfatta för och nackdelarna med systemen? Och ska man förvänta sig en massa problem med framväxlingen om man går över till elektroniska? Och att behöva hålla på med appar?
Om jag tvingades gå tillbaka till SRAM så skulle ett krav vara extra knappar. Väldigt svårt att vänja sig av med.

Varje gång jag cyklar på hojen med mekaniska sitter jag och svär över att cykeldatorn inte växlar vy när jag trycker på toppen av hoodsen.. innan jag kommer på att de inte är elektroniska. Touch screen känns gammaldags nu.

Elektroniska växlar
Jag har bara testat di2 (105) på en giant tcr som vi hyrde, i ärlighetens namn ingen revolutionerande känsla, var kanske inte världens bästa underhåll på dem men tjejens kedja fastnade i början, störde mig en hel del på självaste ljudet av växlingen som kändes klart osexigt. Men ibland kan man inte välja sram eller shimano utan måste ta nått av dem på cyklar i lite högre prisklasser där elektroniskt numera tycks obligatoriskt. En annan sak som stör mig med just shimano är att batterierna inte går att ta av och enkelt byta ut om man är på långtur eller behöva ladda dem - och att systemet fortfarande har sladdar, att slippa sladdar känns ju som halva poängen.

EDIT: funderar fö om hoppande kedjor är vanligt, påträffade två herrar i förrgår som tycktes ha ett sådant haveri halvvägs genom Tyresta.

Elektroniska växlar
På landsväg är det så. Jag har GRX Di2 och kan ta av batteriet precis som på SRAM. Det bara sitter lite bättre skyddat.

Men skulle jag skaffa elektriska på Lvg så skulle det nog fortfarande bli Di2. Tyckte också det lät sämre att ha med sladd och batteriet i stolpen. Men efter 2 år med elektroniska så ser jag det snarare som en fördel. Bättre imo att ha ett stort batteri som räck länge. Dessutom är det så sällan man behöver ladda.

Elektroniska växlar
funderar fö om hoppande kedjor är vanligt, påträffade två herrar i förrgår som tycktes ha ett sådant haveri halvvägs genom Tyresta.
Jag har gen2 (8050) som har en smått krånglig justering med skruv och finjustering med app. Har råkat ut för chain suck som böjde korgen något och fick böjas för hand för att fungera. Efter ca 3000 mil sprack korgen och en ny framväxel fick inhandlas.
Nu är jag ganska varm i kläderna när det gäller justering av di2 och den nya framväxeln växlar väldigt bra oavsett kedjans position på kassetten.

Gen3 har enbart justering via app, men montering på ramens fäste kan nog fortfarande vara avgörande hur pass bra växlingen blir.

Jag tycker problemet med appen är att den bara används när konfigurationen skall ändras eller eventuell justering. Om det går över ett år sedan appen användes senast har jag glömt hur den fungerar och troligtvis har appen uppdaterats några gånger sedan sist också.

Det är inte roligt att stå vid vägkanten med växelfel, svettig, trött och försöka lista ut vad som är fel och om felet skall åtgärdas via app, insexnycklar eller våld

Elektroniska växlar
Precis, säkrare framväxling tycker jag är en av de bästa grejerna med elektroniska växlar. Samt inställningsmöjligheterna och att det är självjusterande. Sedan är det inte direkt revolutionerande vs mekaniska, bara lite bättre på det stora hela.

SRAM vs Shimano är nog mycket individuella preferenser. Själv är jag förälskad i mina SRAM Red-reglage. 🥰

Elektroniska växlar
Har ju bara reflekterat över den förhatliga symbolen över att det finns uppdatering när man går i E-tube-appen. Men står det någon upplysning om vad uppdateringen avser? Även om jag har som regel att inte uppdatera om allt fungerar, så kan det ju vara trevligt att veta tänker jag.
(Orkade inte gå ner i källaren och ansluta appen till cykeln, därav det lata alternativet och ställa frågan här.)

Elektroniska växlar
Fast om du kikar på min bild så var det ej valfritt, det gick inte att växla med ena reglaget och då gick jag in i appen och fick upp den bilden.
Var inte bara batteritorsk!
Väldigt svårt att se hur ett objekt som aldrig någonsin kommunicerar med nät eller app ens vet om ifall en firmware är gammal? Också undrande till hur en firmware spontant slutar funka?

Tillbaka
Topp