Enduro Sweden Series - 2019

Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:
Sen såklart den officiella fotografen som får betalt av allas startavgifter men bara fotograferar hälften av startfältet - de fotona kommer på facebooksidan.
Det där lät inte så bittert. :D

Man kan ju tänka att han är där för att dokumentera tävlingen, inte för att stå på samma ställe och fotografera alla som passerar. Personligen tycker jag det är roligare att se bilder från lite olika ställen än att se 400 bilder på samma sväng bara för att alla ska komma med på bild.

Jag är med på foto så jag är inte bitter, men jag tycker det är väldigt tråkigt då t ex de två som cyklade efter mig inte kom med men nummer tre gjorde. Alltså stod han där.

Jag tycker tvärtemot vad du tycker då helt enkelt.

I vems intresse dokumenterar en fotograf tävlingen isåfall? För arrangören att kika på i efterhand?

Körde du själv?

Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:
Sen såklart den officiella fotografen som får betalt av allas startavgifter men bara fotograferar hälften av startfältet - de fotona kommer på facebooksidan.

Man kan ju tänka att han är där för att dokumentera tävlingen, inte för att stå på samma ställe och fotografera alla som passerar. Personligen tycker jag det är roligare att se bilder från lite olika ställen än att se 400 bilder på samma sväng bara för att alla ska komma med på bild.

Ja dom har en fotograf som ska dokumentera hela tävlingen så tycker det är bra att chansen att fastna finns iaf :) förra året kom jag med på bild.

Raggamuffin sa:
GBGWkndWarrior sa:
Här kommer en film från helgens lerfest. Första endurot jag sett live och det bjöd på mycket underhållning :)

Starkt kört allesammans!!

Fet!

+1

Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:

Jag är med på foto så jag är inte bitter, men jag tycker det är väldigt tråkigt då t ex de två som cyklade efter mig inte kom med men nummer tre gjorde. Alltså stod han där.

I vems intresse dokumenterar en fotograf tävlingen isåfall? För arrangören att kika på i efterhand?

Körde du själv?

Jag brukar hamna på bild för det mesta, men inte den hör gången, fast mina två kompisar som jag cyklade med kom på bild. Men jag förstår varför det inte blev något på mig. Fotografen tar en väldigt mycket mer bilder än de som publiceras, men alla bilder är inte tillräckligt bra för att publicera. Så då blir det att du hamnar på bild en inte de som startade samtidigt som dig. Och i ärlighetens namn så är det inte kul att gå igenom massa otydliga och suddiga bilder heller.

Mathias B sa:
Raggamuffin sa:

Körde du själv?

Jag brukar hamna på bild för det mesta, men inte den hör gången, fast mina två kompisar som jag cyklade med kom på bild. Men jag förstår varför det inte blev något på mig. Fotografen tar en väldigt mycket mer bilder än de som publiceras, men alla bilder är inte tillräckligt bra för att publicera. Så då blir det att du hamnar på bild en inte de som startade samtidigt som dig. Och i ärlighetens namn så är det inte kul att gå igenom massa otydliga och suddiga bilder heller.

Klart han tar fler än vad som läggs upp, tog väl tusentals förmodligen. Kanske inte tillräckligt bra för att publicera enligt en fotograf som vill fånga det artistiska etc etc, men någon kanske är glad bara det är ett foto rakt fram i från på en raksträcka som inte är supersuddig - bara man får ett foto. Där är vi också olika, jag hade gärna gått igenom alla rå-filer dumpade i samma mapp på en server bara.

Men jag har väl fel helt enkelt, det är bättre bara hälften får vara med.

Lite nyfiken blir man, efter en så här stor tävling lägger arrangörerna någon tid på stigvård efter att den är klar? Extra viktigt när det varit blöt. Drar paralleller till Way out West som när det regnat får öka på sin återställnings budget betydligt.
Tänker mest på att bibehålla en cykel positiv attityd.

Åke sa:
Lite nyfiken blir man, efter en så här stor tävling lägger arrangörerna någon tid på stigvård efter att den är klar? Extra viktigt när det varit blöt. Drar paralleller till Way out West som när det regnat får öka på sin återställnings budget betydligt.

Bra förslag. Tar upp det med oss i grävgruppen som byggde banan. Vi bör göra ett reparationsjobb helt klart!

Åke sa:

Jadå, jag tror till och med att det redan har krattats tillbaka en del för att fylla igen de värsta groparna.

Sen läker det faktisk ihop förvånansvärt snabbt, men vi följer upp det här efteråt och vi kommer också att arbeta mot att bättre förebygga också. Många sektioner kunde dränerats bättre t ex men vi får heller inte göra alltför mycket anläggningsarbete innan som det fungerar idag och deg är oerhört svårt att veta hur marken reagerar när det varit torrt . Vi ser ju det lite som att ESS tävlingen är ett sätt att marknadsföra stigcykling och en viktig del är givetvis att effekten ska bli en positiv upplevelse även utanför cykelkretsar.

Riktigt kul att höra så många positiva kommentarer från både tävlande och åskådare! Det har lagts ner otroligt mycket tid och arbete för att få det hör att fungera, i synnerhet från tävlingsledning och stigbyggare. Vädret kunde inte jävlats mer men även det känns så kul med att höra alla som ser det en utmaning istället :) Grymt!

Tack alla så ses vi nästa år!

Raggamuffin sa:
Fredrik Z sa:
Raggamuffin sa:

Körde du själv?

Japp, jag körde. Kom nog inte med på bild från tävlingen, men någon från träningen.

Såklart att man vill se bilder på sig själv, men jag ser det mer som en bonus om det är så, inte att alla ska vara med.

C-dale sa:
Jag snyggade till HHHR o slutet på 7:an. Tar en titt på 1:an idag. Förmodligen torrt överallt nu.

Är det korrekt uppfattat att jag skulle kunna blåsa upp och köra sträckorna själv lite svart? Finns gpx att tillgå eller blir det att tigga ihop nånstans? Är det samma på andra ESS race?

jonte987 sa:
C-dale sa:
Jag snyggade till HHHR o slutet på 7:an. Tar en titt på 1:an idag. Förmodligen torrt överallt nu.

Är det korrekt uppfattat att jag skulle kunna blåsa upp och köra sträckorna själv lite svart? Finns gpx att tillgå eller blir det att tigga ihop nånstans? Är det samma på andra ESS race?

Alla sträckor finns väl på trailforks

En stor eloge till er som fixat banorna.! Riktigt roliga och på sina ställen lite väl knepiga ;)

Personliga favoriter var slutet på 2 och hela 3 och 4 :)

Hela loppet (dvs allt runt omkring mm) var kalas.

Många Kudos till de som arrangerade ESS Göteborg!
Första gången jag var med på en sådan Endurotävling, och det var riktigt häftigt! Man blir taggad av alla duktiga åkare! Alla var väldigt hjälpsamma med att hitta bra spår ner för svårigheter under träningen. Regnet gjorde det så klart ännu mer utmanande men det var ju lika för alla.
SP 4 och 5 var mina favoriter. SP6 och 7 var rätt läskiga.
Jag tog mig ner för alla a-linjer på träningen när det var torrt men körde b-linjen på 6:an när det blev blött och halt. På sjuan tänkte jag ta a-linjen men vurpa precis ovanför och kasade ner någonstans mellan a och b :-)

Stor eloge till alla funktionärerna som stod vid starterna och peppade samt publiken som hejade på som gjorde att man kände sig duktig!

Jolinwood sa:
kan inte någon bara klippa ihop alla klipp med krasher in i träden på ss6?

happy, leverera!

Here we go:
..Inte alla, men en del iaf. Riktigt lurigt mtp groparna som bildades i botten, innan dess gick det ju relativt lätt att få stöd i svängen men nu var ju risken att bottna gaffeln istället. :-)

(Jag kan inte ta åt mig äran av att ha filmat eller klippt, råkade bara snubbla över klippet på FB.)

Edit: Ninja'd av R-P .. får bjuda på ett bonuskraschklipp därför, som illustrerar just det jag beskrev ovan: https://www.instagram.com/p/Bwzs6POozSE/ (Åkaren som vann hela skitn, fö.)

Senast ändrad:
Lite otur att det var så torrt veckorna innan tävlingen så det var svårt att veta hur illa det kunde bli vid rejäl väta. Det var löst och dammigt veckan innan tävlingen så jag kompletterade med en "berm" av sten till höger vid granen. Borde lagt mer sten där mellan rötterna ber om ursäkt för det. Ska dit o fixa mer för det är en jäkligt kul sträcka. Förhoppningsvis kör vi den igen på fler tävlingar! :)

R-P sa:
Lite otur att det var så torrt veckorna innan tävlingen så det var svårt att veta hur illa det kunde bli vid rejäl väta. Det var löst och dammigt veckan innan tävlingen så jag kompletterade med en "berm" av sten till höger vid granen. Borde lagt mer sten där mellan rötterna ber om ursäkt för det. Ska dit o fixa mer för det är en jäkligt kul sträcka. Förhoppningsvis kör vi den igen på fler tävlingar! :)

Jo, det såg lite annorlunda ut när jag kom ut på söndagsmorgonen ;) Jag lyckades leda bort en hel del vatten så det kunde varit värre!

Kanske är idé att titta mer ordentligt på den sektionen och få till lite dränering som skulle göra det mycket hållbarare.

Någon som kan fixa så även de som inte fullföljde alla sträckor är med i excel?
Vore kul att kunna jämföra de sträckor man lyckades ta sig igenom :D

Jag tyckte man såg ganska tydligt att det lönade sig att hålla sig ute till höger nerför branten och sen svänga inåt. De flesta som tog mittenfilen hade närkontakt med träd :-)

Fan va kul det ser ut! Inte för att jag någonsin skulle våga, men att kunna ta vilka stigar som helst i skogen och ge sig ut på äventyr på det sättet är väldigt tilltalande i tanken. :D

Tillbaka
Topp