Fälginnermått och däckstorlek

Sixten Fors sa:
Idag är normalt 2,2" till 2,4" däck. Detta är alltså inte "bredare däck", det är normala däck. Normalt är bra.
Smalare än så är onormalt.
Bredare däck är 2,5" till 3".
Sam Gaze får väl anses vara en stor åkare (längd och vikt) i XCO-eliten och vann i Stellenbosch på 2.1 (25 mm innermått). https://www.bikehub.co.za/features/...ld-cup-winning-specialized-s-works-epic-r7168

Som jag länkade till ovan så kör Nino 2.1 på XCO. Rätt komiskt att du anser däckvalet är "onormalt" hos världsettan och världstvåan. Man undrar varför du huserar här och inte är rådgivare åt Scott eller Specialized...

Senast ändrad:
Dr_Rydell sa:
Rätt komiskt att du anser däckvalet är "onormalt" hos världsettan och världstvåan. Man undrar varför du huserar här och inte är rådgivare åt Scott eller Specialized...
Racers är rädda för förändring, samma sak inom lvg, konservativa cyklister som håller hårt i sina fälgbromsar och smala tuber trots att alla vet att det är sämre. Inom tre år kommer Sam och Nino att köra 2,2-2,35" däck. Nästa generation av Sam's cykel kommer att vara längre/lägre/flackare.

Sixten Fors sa:
Dr_Rydell sa:
Rätt komiskt att du anser däckvalet är "onormalt" hos världsettan och världstvåan. Man undrar varför du huserar här och inte är rådgivare åt Scott eller Specialized...
Racers är rädda för förändring, samma sak inom lvg, konservativa cyklister som håller hårt i sina fälgbromsar och smala tuber trots att alla vet att det är sämre. Inom tre år kommer Sam och Nino att köra 2,2-2,35" däck. Nästa generation av Sam's cykel kommer att vara längre/lägre/flackare.
Så de har inte jämfört skillnaden tror du? De åker hela planeten runt, har tillgång till allt material och har inte ens testat om det går fortare med bredare eller smalare däck?

både 2,1 och 2,35 är fortfarande 'normala' . 1,9 hade ansetts smalt.

renegade 2,1or på bilderna från bikehub ser subjektivt sett feta ut för 2,1. duger säkert fint även på lite stenigare stigar.

för övrigt förvånas man av vikten på hela 10,4 kg.

Senast ändrad:
Jag tror det kan bli fel att titta på vad proffsen högst upp kör på så länge det inte blir krav på produktionsdäck från butikshyllan i tävlingarna.
Dom kan mkt väl ha specialdäck tillverkade för den specifika tävlingen eller en egen däckstrateg som gjort ett val mellan olika special oneoffdäck för den specifika banans egenskaper utifrån tävlingdagens väder och markförhållanden, och dessutom kanske gjorde ett taktiskt val som för en oinvigd ser ut att vara utanför ramarna. Det är så utvecklingen går frammåt, efter tillräckligt många framgångsrika förändringar i en viss riktning tar tillverkarna in delar av detta i produktionsdäcken som vi har att tillgå.

Hur brett eller vilken omkrets ett visst däck med kända dimmensioner förändras om man går från en innerbredd till en annan med x antal mm. är faktiskt inget annat är ren grundskolemattematik.
Men...hur det kommer upplevas för dig när just du cyklar på just din cykel just idag på just din favorittrail med dom specifika förhållanden som råder just den timmen med det lufttryck du hade då och inte en timme senare är en helt annan sak.
Och bara för att du upplevde en viss sak, eller en radda med konkreta egenskaper behöver inte det betyda att din hastighetsförändring om du mätte skulle vara samma som din upplevda förändring.

Det är många variabler att ta hänsyn till.
Jag tog till mig den nyvunna insikten/fakta/teorin av tråden att brett och runt däcksavtryck ger mindre rullmotsånd än smalt och ovalt p.g.a mindre energiupptagande rörelser av sidorna/casingen och köpte nya bredare däck med mindre mönsterdjup.

Jag upplever inte bara betydligt bättre rull utan även bättre grepp vilket förvånade mig, troligen är den större luftkammaren mer flexibel och ger generellt större kontaktyta och bättre grepp överlag än det smalar med grövre mönster som är känsligare för exakt rätt tryck för att ge gerpp på olika föremål och underlag.

Allt baserat på ca12 st cykelrundor senaste tre veckorna, snöcykling på varierande stigar från nysnö till is, sluch och barmarksfläckar och lek i backyardbikeparken på lastpallar, staplade trädgårdspalttehögar och snöfria stenplattegångar.

Förra helgen blev det även kortare sträckor med helt upptinad stig som var chockerande tungtrampad och segt.
Jag har ingen aning om det är snabbare, men det känns så och och däcken klarar ett bredare spektrum och jak kan väldigt lätt påverka rullmotståndet och kontaktyta med olika tryck, från 75mm som jag kör nu på stigen ner till 25mm med samma däck om jag skulle få för mig att trampa grus eller asfalt.

Dr_Rydell sa:
Sixten Fors sa:
Idag är normalt 2,2" till 2,4" däck. Detta är alltså inte "bredare däck", det är normala däck. Normalt är bra.
Smalare än så är onormalt.
Bredare däck är 2,5" till 3".
Sam Gaze får väl anses vara en stor åkare (längd och vikt) i XCO-eliten och vann i Stellenbosch på 2.1 (25 mm innermått). https://www.bikehub.co.za/features/...ld-cup-winning-specialized-s-works-epic-r7168

Som jag länkade till ovan så kör Nino 2.1 på XCO. Rätt komiskt att du anser däckvalet är "onormalt" hos världsettan och världstvåan. Man undrar varför du huserar här och inte är rådgivare åt Scott eller Specialized...

Ja särskilt när resonemanget brukar vara "Nino åkte på en sån gaffel 2015 och det dög åt han, så det duger åt dig nu" typ.

Dr_Rydell sa:
Sixten Fors sa:
Så de har inte jämfört skillnaden tror du? De åker hela planeten runt, har tillgång till allt material och har inte ens testat om det går fortare med bredare eller smalare däck?
Så sent som för 2 år sedan åkte Nino på tuber smalare än 50 mm. Trots att det fanns bredare/bättre alternativ redan på den tiden. Varför kör han inte längre på smalfälg/däck, om det nu var bättre?

I Stellenbosch var det förvånansvärt många som inte hittade grepp i klättringen, spann loss, stannade, fick gå med cykeln, tappade placeringar alt 20 meter distans till cykeln framför. Bredare däck, lägre tryck, mera mönster hade löst problemet, gått fortare och sparat energi.

I Stellenbosch var det förvånansvärt många som inte hittade grepp i klättringen, spann loss, stannade, fick gå med cykeln, tappade placeringar alt 20 meter distans till cykeln framför. Bredare däck, lägre tryck, mera mönster hade löst problemet, gått fortare och sparat energi.
Korkade världselit som inte kan cyklar eller däck ;)

Sixten Fors sa:
Så sent som för 2 år sedan åkte Nino på tuber smalare än 50 mm. Trots att det fanns bredare/bättre alternativ redan på den tiden. Varför kör han inte längre på smalfälg/däck, om det nu var bättre?
Han kör ju på "onormalt" smalt fortfarande säger du ju föregående inlägg. Hur ska du ha det. Kör han på brett eller smalt?
Sixten Fors sa:
Du får det att låta som att alla landade 2 timmar innan tävling och inte hann prova banan, satte på sina "för smala" däck utan mönster och körde. Kan det finnas andra faktorer än däcken till det du beskriver tror du?

Nu har jag jämfört X-king Racesport med Crossking Racesport. Conti har gjort om däcket till i år. Det är lite lite bredare totalt men framför allt mönstret som bygger över 1 mm mer och skyddar sidorna ännu bättre. X-king 539 g (under spec) Crossking nåt gram över spec vill jag minnas (strax under 560 g).

Har ännu inte slagit till på breda fälgar/hjul, är lite småsugen på 650B med 35mm fälgbredd, DT Swiss H1900 verkar relativt prisvärda.

Sixten kanske har något stalltips? Boost nav...

Jag rullar 2,2 mountain king på min Nerve med 22,5 mm fälgar. Skulle vilja ha något med lite bättre grepp på framhjulet och funderar att gå upp lite i bredd fram.
Hur brett kan man våga sig på utan att få en negativ form på däcket tro?

håller med bengt. uppfriskande att läsa heine även när han inte riktigt är på banan.

som i fallet med den artikeln. han gör misstaget att tro att däcken i någon väsentlig mån skulle stödjas upp av fälgkanten.

i själva verket stöds däcktråden, och därifrån är det en dragbelastning ut i däcket. och med bredare fälg blir vinkeln och riktningen därvidlag bättre.

det här har man vetat i alla tider, tills weight weenie/smalfälgsevangeliet slog till ändå rätt nyligen. funkar ju så länge man har stenhårt tryck i däcken.

han verkar inte heller ha fattat att bredare fälg ger mindre progressiv fjädring i däcket.

nu verkar slutsatsen i artikeln vara att däcket skall vara minst 20 % bredare än fälgen, och det kan man ju skriva under på. men inte många har kört så bred fälg. när jag kör 2,25 på 40i anses det extremt, och det är betydligt mer än 20 %.

heine har annars gjort mycket gott och fått bort den fårhjordsaktiga cykelindustrin från skadliga doktriner som att styvare ram och smalare däck automatiskt är bättre.

Ju smalare fälg, desto mindre risk för skav på fälgen :-D

Så måste det ju vara, haha...

Jag kör faktiskt 19mm på båda mina cyklar, med 2.25" däck. Inte för att jag valt det, utan för att det var de hjulen som satt på.

Eller, på HTn köpte jag ett nytt hjulset på CRC på rea, men det var ett par Mavic Crossmax Pro LTD med däck monterade. Även de 19mm innebredd och 2.25" Mavic-däck.

Har inget att jämföra med, så känner inte av några problem än. Kör tubeless och 1.65bar på FSn, och slang 1.8bar på HTn.

MrJazze sa:
Jag rullar 2,2 mountain king på min Nerve med 22,5 mm fälgar. Skulle vilja ha något med lite bättre grepp på framhjulet och funderar att gå upp lite i bredd fram.
Jag tycker det fungerar helt ok att köra 2.4/2.35 på i22.5 så länge jag inte går ner i för lågt tryck. Du kan ju även sätta på greppigare däck i samma bredd som du har nu

Jag funderar på att köpa en 35mm fälg som får dubbla som plushjul (2.8", kanske 3") och vanlig (2.4" ca). Hur är folks erfarenheter med den bredden, funkar det hjälpligt för de ändamålen eller kommer det bli halvbra på båda?

min erfarenhet är att 40i inte riktigt duger till 3,0. kan inte få ned i tryck så mycket som är önskvärt. väger 73 kg.

andra och ffa tyngre åkare rapporterar att det är helt ok.

med 35i mm skulle jag nog inte gå förbi 2,6 däck.

kais01 sa:
min erfarenhet är att 40i inte riktigt duger till 3,0. kan inte få ned i tryck så mycket som är önskvärt. väger 73 kg.

Även icke tyngre åkare kan köra 2.8or på 35 och 3.0 på 40... Alla gillar inte fyrkantiga däck utan kantdobbar bara.

AX3L sa:
Jag funderar på att köpa en 35mm fälg som får dubbla som plushjul (2.8", kanske 3") och vanlig (2.4" ca). Hur är folks erfarenheter med den bredden, funkar det hjälpligt för de ändamålen eller kommer det bli halvbra på båda?
Kan inte uttala mig om 2.8 men i35 funkar väldigt bra på 2.4

Jag vettefasen om jag skulle vilja ha bredare än nuvarande 30 till de däck i storleksordningen 2,3-2,5 som jag har i cirkulation just nu. Kanten ska ju fortfarande hamna på rätt ställe.

marr sa:
kais01 sa:

Även icke tyngre åkare kan köra 2.8or på 35 och 3.0 på 40... Alla gillar inte fyrkantiga däck utan kantdobbar bara.

+1

@kais01: Du som återkommande pratar om det negativa med självstyrning vid flacka gaffelvinklar, borde inte såna där "uttänjda" däck som du föredrar också leda till självstyrningstendenser? En seriös undran.

Tack för tankar! Intressant att tunga åkare klarar sig bättre med smala fälgar. Jag antar att det beror på att man kör högre tryck, men å andra sidan måste ju krafterna som involveras vara desto högre.

Som en liten bakgrundsinfo har min 45mm Scraperfälg givit upp. Jag kör plushjul på min Hightower speciellt under vintern, men sen jag skaffade ett bra 29" hjulset är det helt klart mitt primära och jag vet inte hur mycket jag kommer orka byta framöver. Sen skaffade jag en endurohoj med 27.5" hjul, men där blev det lite väl tight med plushjul (och dessutom helt fel på en sådan cykel) så tanken är att detta skulle vara lite reservhjul till den och samtidigt plushjul till Santan. Men som sagt, risken är kanske att jag får en fälg som egentligen inte funkar så bra till något av dom. Samtidigt ska plushjulen mest köras på vintern då man kör betydligt lugnare, så att däcken ålar sig och jävlas är inte ett lika stort problem.

Sunny sa:
MrJazze sa:
Jag tycker det fungerar helt ok att köra 2.4/2.35 på i22.5 så länge jag inte går ner i för lågt tryck. Du kan ju även sätta på greppigare däck i samma bredd som du har nu
Jo jag har funderat på att sätta på något greppigare i samma bredd men har svårt att komma fram till vad.. Känns dumt att gå upp i bredd om jag samtidigt kommer behöva höja däcktrycket allt för mycket.

MrJazze sa:
Sunny sa:
MrJazze sa:
Jo jag har funderat på att sätta på något greppigare i samma bredd men har svårt att komma fram till vad.. Känns dumt att gå upp i bredd om jag samtidigt kommer behöva höja däcktrycket allt för mycket.
Jag har för mig att däcken upplevdes sladdrigare när jag gick under 1.5 (väger 73 kg), så fortfarande helt ok tryck. Men kanske blir totalt bättre att köra däck liknande trail king 2.2 eller NN 2.25. beroende på vilket typ av underlag som ska prioriteras.

Hade bestämt vilka däck till min Scott Aspect men hade missat att jag bara har 622-17mm, kör idag på 2,1. Istället för nya fälgar, vad är det bästa som går att få tag i?

Bilagor

• IMG_20190829_090552.jpg
    IMG_20190829_090552.jpg
    205.6 KB · Besök: 235
Örjan Lax sa:
marr sa:
kais01 sa:

+1

@kais01: Du som återkommande pratar om det negativa med självstyrning vid flacka gaffelvinklar, borde inte såna där "uttänjda" däck som du föredrar också leda till självstyrningstendenser? En seriös undran.

jo det tror jag, på grund av att däcket får en de facto bredare anliggning sas längre åt sidan. och det är ju precis det man vill uppnå med plushjul.

har man slack geometri och därmed ökad självstyrning kan det här bli ett problem och är kanske möjligen orsak till att man på stache gått över till smalare fälg, vilket i princip tvingar till högre tryck.

eller också är man bara snåla:(

när jag skaffade 29/3,0 för ett par år sedan gjorde jag försök med olika gaffelvinklar. vid det tryck man ’vill’ ha i stök gick det på min cube fs inte väsentligt att gå ner i slackare vinkel utan att drabbas av att självstyrningen på asfalt ökade mer än önskvärt. lite högre tryck motverkar förstås problemet, men det blev också bättre av att slipa bort ytterkanten av ytterdobbarna.

och marr behöver inte oroa sig; greppet i sidled på t ex grus är med dessa däck helt överlägset. och jag rundar regelmässigt kompisar i snabba utförslöpor.

även ice spiker pro 2,25 mår ypperligt på 40i fälg, man kan på blank sjöis lägga över cykeln åt sidan i kurvorna.

På någon sida påstods det att efter åratal av provande har EWS eliten kommit fram till att 25 mm innerbredd är den optimala bredden. Vilket förklarar att Robin inte vinner några race med sina Ibis 40 mm fälgar. Om det nu är det han använder.

Så jävla ängsligt med däckbredder och fälgar numera.
Har kört 2.8 på 30 id fälg utan några som helst. Men kanske klassas som "tyngre" med mina 82 kg.

att uppleva flytet när däck och fälgbredd stämmer är inte ängsligt:)

att elit kör med smalare fälgar och högre tryck är helt naturligt.

Tegheim83 sa:
Ju smalare fälg, desto mindre risk för skav på fälgen :-D

Så måste det ju vara, haha...

Jag kör faktiskt 19mm på båda mina cyklar, med 2.25" däck. Inte för att jag valt det, utan för att det var de hjulen som satt på.

Eller, på HTn köpte jag ett nytt hjulset på CRC på rea, men det var ett par Mavic Crossmax Pro LTD med däck monterade. Även de 19mm innebredd och 2.25" Mavic-däck.

Har inget att jämföra med, så känner inte av några problem än. Kör tubeless och 1.65bar på FSn, och slang 1.8bar på HTn.

Jag har 53mm däck på fälg med 17mm innermått på ett par vinterhjul. Inte optimalt, men visst fungerar det ändå. Man kommer framåt!

glitch sa:
Har kört 2.8 på 30 id fälg utan några som helst. Men kanske klassas som "tyngre" med mina 82 kg.

Det är väl knappast ängsligt att vilja ha en någorlunda vettig däckprofil iofs, t.ex. med kantdobbar som inte pekar rakt ner (för smala däck på breda fälgar) eller för rund profil (tvärt om mot tidigare). Det är dock skillnad på 2.8 och 2.8 mellan tillverkare, eller (äldre) 2.35 och (nyare) 2.35 för Schwalbe-åkare.

Kör maxxis 2,8 på mavic i40fälg, kör sällan under 1,5 bar(enligt min lezynepump).
Tycker det däcket kränger när man pressar i kurvorna annars.
Väger 85-90kg

får du till det där motståndslösa rullet över stök i de farter du kör är väl det helt ok, annars pröva med 2,6.

inte 3,0.

zinkpasta sa:
glitch sa:

Det är väl knappast ängsligt att vilja ha en någorlunda vettig däckprofil iofs, t.ex. med kantdobbar som inte pekar rakt ner (för smala däck på breda fälgar) eller för rund profil (tvärt om mot tidigare). Det är dock skillnad på 2.8 och 2.8 mellan tillverkare, eller (äldre) 2.35 och (nyare) 2.35 för Schwalbe-åkare.

Fast precis som du säger skiljer sig däck från däck och mönstren är också olika. Så då skulle man ju behöva köpa fälg utifrån vilket däck man nu tänkt sig. Ska man som t.ex. Ax3l köpa en fälg som ska dubbla för både plusdäck och "vanliga" dimensioner så tror jag i ärlighetens namn att skillnaden mellan 30 eller 35 mm knappast påverkar cyklingen i någon större utsträckning. Det blir lätt så " det här är rätt, det här är fel" men verkligheten är lite mer nyanserad.

glitch sa:
Fast precis som du säger skiljer sig däck från däck och mönstren är också olika. Så då skulle man ju behöva köpa fälg utifrån vilket däck man nu tänkt sig. Ska man som t.ex. Ax3l köpa en fälg som ska dubbla för både plusdäck och "vanliga" dimensioner så tror jag i ärlighetens namn att skillnaden mellan 30 eller 35 mm knappast påverkar cyklingen i någon större utsträckning. Det blir lätt så " det här är rätt, det här är fel" men verkligheten är lite mer nyanserad.

Jo självklart! Nu verkar det som att magikern på essingen har fått liv i ett 30mm hjulpar jag hade och då kanske jag kör med 30mm/2.8 kombo även om det inte är optimalt. Men ska man ändå köpa nya grejer tycker jag det är lönt att lägga nån timme på att få det så bra som möjligt.

Provar i denna tråden. Tänkte bygga mig ett par kolfiber hjul. Tänķt att köra xc och lite långlopp. Ska man välja 25mm / 310g eller 30mm / 360g? Kommer köra 2.25 och 2.35.

Vikt vs innebredd??

Ubbe73 sa:
Provar i denna tråden. Tänkte bygga mig ett par kolfiber hjul. Tänķt att köra xc och lite långlopp. Ska man välja 25mm / 310g eller 30mm / 360g? Kommer köra 2.25 och 2.35.

Vikt vs innebredd??
30 mm. Blir fin bredd på 2.35. Inte dumt alls för 2.25 heller. 2.35 låter spontant ganska så brett för långlopp.

Tillbaka
Topp