Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Beställde nya däck till Treken idag 27.5x4.5 :) nu är det så man längtar lite till snön.

Å så blev det en fatbike till dottern me så nu längtar vi båda till 17e oktober på leverans

Fatbike Q&A.
Schwalbe Airmax Pro. Två decimaler...
image.jpeg

Fatbike Q&A.
Hej,
Jag behöver göra något åt mina dåliga växlar på min Marvil Snowcross.
Idag är det:
*24 vxl Shimano Altus
* Shimano Altus/Altus 31,8 T
*Kassett 11-32T
*Vevparti TFA12-306 42/32/22T 175mm
*Vevlager Cartridge 68

Jag har kollat en del på Shimano XT och att gå ner till 2 delat fram.
Om jag ska gå ner till 2x10 behöver jag byta ut vevparti och vevlager eller kan jag göra på något annat sätt?
Är väldigt ny inom detta med cykel så alla tips är välkomna.

Fatbike Q&A.
Det beror lite på vilken utväxling du vill köra. Om du bara vill ta bort stora kakan och behålla mellan och lilla så kan du om du vill hålla nere kostnaderna antagligen bara ta bort stora (så länge det inte sitter någon nitad variant där den sitter ihop med mellankakan, lägg upp en bild från sidan så är det lätt att se). Sedan behöver du ny kassett , kedja och bakväxel för att kunna köra med 10- delat bak. Typ:-)

Fatbike Q&A.
Den där ska gå bra att ta bort stora om du vill, du behöver ev sätta på någon typ av brickor på klingbulrarna, fulmodda. Eller skaffa kortare klingbulrar. Fundera på om du ska köra singelklinga fram, det gillar jag..

Fatbike Q&A.
cola sa:
Den där ska gå bra att ta bort stora om du vill, du behöver ev sätta på någon typ av brickor på klingbulrarna, fulmodda. Eller skaffa kortare klingbulrar. Fundera på om du ska köra singelklinga fram, det gillar jag..

Jag började fundera på singelklinga, det verkar som en hel del fatbike åkare går över till det. Men har läst att det blir lite negativt vid brant klättring och i snö när man vill ligga på låg växel. Har inga egna erfarenheter om detta. Vad kör man för kasset bak om man har singel klinga? Sen även vad man bör ha för klingor framom jag ska fulmodda in 2 istället för 3?

Fatbike Q&A.
Prova att skita i att använda stora och se vad du gillar det. Jag har 32t och 11-36 bak men då får man pumpa med benen ibland, det gillar jag. Kanske finns det större kassetter, har inte saknat det, kan även gå till 30t fram.

Fatbike Q&A.
cola sa:
Prova att skita i att använda stora och se vad du gillar det. Jag har 32t och 11-36 bak men då får man pumpa med benen ibland, det gillar jag. Kanske finns det större kassetter, har inte saknat det, kan även gå till 30t fram.

Jag har bara kört på mittendrevet senaste tiden. Eftersom framväxeln inte funkar så bra. Märker dock att jag saknar högre växel ibland. Men kanske inte lägre. Jag cyklar väldigt blandat med min fatbike. Både stigar, grusvägar och ibland asfalt. Då är det på grusvägar och asfalt som jag saknar högre växel.

Fatbike Q&A.
Projekt "lätta min Fatty (eller Fettan som hon kallas i folkmun här i hushållet)". Först en bild på åket:

IMG_3452.JPG

Att lätta en fatbike känns aningen motsägelsefullt så tanken var inte att gå på och nerda ner mig i gramjakt utan ta det som går utan allt för mycket pill och pengar. Tanken var att åtgärda följande:

x Borra fälgbanorna med 32 mm hålsåg. Spännande som fasen!
X Byta slangar till 13f
x Byta gaffel till kolfiber
x Byta däck (även om jag tycker att mina floaters fungerat)
x Sedan kom en liten bubblare men den tar vi sedan!

Hm, projekt borra fälgar..

Fälgar innan borrning:
IMG_4054.JPG

IMG_4108.JPG

2069g g bak och 1818g fram.

Arbetsgången var enkel, markera hålen med ett don, förborra med litet borr, borra med hålsåg, kyl med T- röd, njut av doften och oväsendet, för det gör inte din sambo. Det enda att att tänka på är väl att markera ventilhålet och skarven så man inte borrar i dem.

Efter borrning:
IMG_4126.JPG

Bak: 1913 (har ingen bild på fram, minskningen var precis lika stor där). Om någon vill bygga är trött på sina borrade fälgar så kan de säga till, jag har numera 60 st pluggar som passar perfa i hålen.. Minus 156g per fälg blev iaf resultatet, gött. Totalt -312g

Nästa punkt slang!

IMG_4109.JPG

2x 427g

IMG_4053.JPG

Ny slang schwalbe 13f, 198g. En nobrainer tycker jag, fick vara med lite när jag pumpade upp dem och trycka lite för att jämna till dem. -229g/hjul, totalt -458g.

Nya däck så, har lurkat runt på nätet och slog tillslut till på ett par Jumbo Jim 4.0. Hade gärna kört med 4.8 fram då men ville hålla nere pengen så det blev ett set från BD.

Gamla Floaters gummina:

IMG_5196.JPG

Nya JJ 4.0:
IMG_5195.JPG

Såg väldigt lika ut!
IMG_5197.JPG

Totalt vikttapp: -386g/hjul= 772g. Gött!
Kolfibergaffel från on one verkar göra sig så otroligt fint på denna ram. Och det gamla stålhärket väger konstigt nog bly.

Stål:
IMG_5193.JPG

1233g

Kolfiber:
IMG_5194.JPG

563g

totalt tappade jag här 670g.

Jag vet att ni nu sitter och biter på era nagelband för att få reda på bubblanre som kom fram! ingen nyhet kanske men på norska fatbike- forum har de börjat prova med att använda kartmaterialet Tyvek som fälgband. Sagt och gjort, jag hade en del av av mitt sjökort som jag aldrig kommer att paddla i, klippte i remsor och sydde ihop. Blev jävligt najs faktiskt!

IMG_5207.JPG

Svåra att väga då de knappt vägde något. Fick det tillslut till att de tillsammans vägde 9g. En minskning med -45 g.

Totalt då,
Fälgar: -312
slang: -458
Däck: -772
Gaffel: -670
Fälgband -45

= -2257g

Självklart en bild på resultatet:

IMG_5202.JPG

IMG_5200.JPG

Skillnaden är jäkligt stor! Det känns som att det projektet verkligen ändrat hojjen. Dryga 2kg där det mesta är roterande massa och en jäkla massa. Har alltid gillat fattyns utseende och nu är den grym! Ramlade även på ett annat styre, stam och sadel under tiden, gött. Nu väger hela skapelsen in på goa 13kg, fet och go.

Ha det gött!

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
cola sa:
Att lätta en fatbike känns aningen motsägelsefullt så tanken var inte att gå på och nerda ner mig i gramjakt utan ta det som går utan allt för mycket pill och pengar.

---- klipp ----

Totalt då,
Fälgar: -312
slang: -458
Däck: -772
Gaffel: -670
Fälgband -45

= -2257g

---- klipp ----
Riktigt kul att se! Tänk att du fick bort 800g roterande vikt för småpengar! (Borrning, slang och fälgband).

Fatbike Q&A.
cola sa:
homie sa:

Tack, japp, det är slangen! Funkar åtminstone till 4.0. Man kan behöva hålla emot lite vid montering men inga större problem!

Jag fick det inte å funka med Schwalbe slangen hela däcket liksom blev skevt trots att jag fick på det perfekt. Därimot funkade Specialized 650BX2.3-3.0 helt perfekt för mig!

Fatbike Q&A.
Skillnaden är jäkligt stor! Det känns som att det projektet verkligen ändrat hojjen. Dryga 2kg där det mesta är roterande massa och en jäkla massa. Har alltid gillat fattyns utseende och nu är den grym! Ramlade även på ett annat styre, stam och sadel under tiden, gött. Nu väger hela skapelsen in på goa 13kg, fet och go.

Ha det gött![/quote]

Snyggt jobbat. Jag försöker med lätta min fatbike till ca 13kg. Startade på 15.5kg och den väger nu 14.1kg. Jag hoppas på att bytet till kolfibergaffel gör mycket.

Fatbike Q&A.
Här är den fullständiga specen på Nakamura Karma, tänkte då det dyker upp frågor kring detta då och då

Ram: Nakamura aluminium dubble-butted
Gaffel: Nakamura Alu 1 1/8 (straight) 135mm nav
Vevparti: Samox 38/24 175mm
Vevlager: Samox
Styrlager: Noname, vanliga kullager
Antal växlar: 2 x 10
Framväxel: shimano deore
Bakvxl: Shimano Deore shadow, 10 spd
Kassett: Shimano HG-50
Kedja: KMC X10
Bromsa: Tektro 330 160mm skiva bak och fram
Växelreglage: Shimano Deore
Stryrstam: Nakamura
Styre: Nakamura
Handtag: Nakamura Foamgrip
Sadel: DDK Speedline V2
Sadlestolpe: 350mm x 30.9
Pedaler: plattform
Nav: quando, bak 190mm QR, fram 135mm QR
Fälg: weinmann HL-102 (100mm)
Däck: Vee rubber Snowshoe 72tpi TLR, 26 x 4,5
Strl: M och L

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Vevlager på dude.

När jag äntligen kom till skott och tog loss vevlagrena ordentligt på min dude kan jag konstatera att de är slut.
Inge konstigt med det jämfört med andra som haft samma erfarenhet dvs att de inte håller speciellt länge.

Konstruktionen är sådan att inte hela lagret på drivsidan vilar mot ramen/lagerskålen då en distans sitter på lagret. Se bild.

20161009_205231.jpg

Det ger i sin tur på min cykel att lagret glappar något. Jag har otroligt mycket knak i cykeln därifrån och detta tror jag är en anledning.

En dum konstruktion tycker jag då om man trycker in hela lagret i skålen/ramen så sitter den mycket bättre men det ger ju att kedjelinjen blir sned och förmodligen tar i däcket om man har breda däck.

Är det någon av er som vet om man kan sätta ihop detta på ett annat sätt?
Har man en (till) distans på vevaxeln, i stället för på lagret, så finns inget kvar som lagret kan vila på. Se bild.

20161009_205440.jpg

Vad gör man? Köpa nytt lager och acceptera glapp och knak och dålig hållbarhet eller finns det någon annan lösning?

Fatbike Q&A.
Hur menar du att lagret inte ligger helt i ramen?

Mina lager är då pressade tills de "bottnar".
På översta bilden ser det inte rätt ut. Så mycket ska lagret inte sticka ut.

Fatbike Q&A.
wenna sa:
Hur menar du att lagret inte ligger helt i ramen?

Mina lager är då pressade tills de "bottnar".
På översta bilden ser det inte rätt ut. Så mycket ska lagret inte sticka ut.

Precis så. Det svarta distanserna på övre bilden ger att lagret inte bottnar ordentligt.
Det var alltså monterat så av Canyon.
Vet inte om det beror på att den levererades med 4.8 däck och för att kedjelinjen skulle bli rätt så satte man dit distanser.
Om det inte är så på andra Dude:s undrar jag om man får problem med 4.8 däck utan distanser?
Någon av er Dude ägare som kollat?

När jag får nya lager skall jag förstås prova men lagrena verkar vara svåra att få tag på. De är slut på flera ställen och the Hive har inte svarat ännu.

Fatbike Q&A.
Nu har jag av olika anledningar inte bytt mina lager än och det är lite svårt att se, men nog ser det ut som att mitt lager sitter mot ramen utan distanser? Inga problem med kedjan heller, har ca 5mm till godo mot mina JJ 4.8
IMG_2837.JPG

IMG_2839.JPG

IMG_2838.JPG

Fatbike Q&A.
Intressant!

Stort tack för svar. Det ser ju ut som distansen på vevaxeln utanför lagret räcker till.
Jag måste hitta nya lager och prova utan distanser.

Får jag svar av the Hive och Canyon så postar jag det här om någon undrar varför dom gjort den konstruktionen.

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Här finns dom fortfarande iaf
wenna sa:
Ok fick svar från The Hive...
Det är ett BB92 bottom bracket men med vissa dimensioner som skiljer från standard BB92. Art.nr BB20.P-BB92.K

Der är som jag trodde lager som pressas direkt in i ramen.

https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/BB92-Innenlager-Modell-2016-p44428/

Precis. Tack!

Jag skall få svar på om jag kan ta bort distanserna först och om det går att reklamera pga tokig konstruktion.
Är det någon som kör med monterad "center tube" eller går det inte?
Annars borde ju den skydda mot smuts mm.

Fatbike Q&A.
Växelproblem! Duden har stått orörd i garaget ett par månader men nu när jag ska på med dubbdäcken så upptäcker jag att bakväxeln inte sträcker kedjan längre om "sluta-skaka-kedjan-spaken" står i läge on, då kärvar den fast. Räcker det med att smörja någonstans eller måste den tas isär och rengöras? Jag som äntligen skulle ut å cykla nu igen :-( Fast det funkar ju iofs med den i läge off också tills vidare.
IMG_2874.JPG

Fatbike Q&A.
Det får bli någon regnig dag då. Jag drog iväg en tur med den på off och när jag senare testade med den på on så fungerade den igen. Men jag har aldrig mekat med växlar förut, är den safe att ta isär eller finns det en massa fjädrar som kan hoppa ur eller ställa till det?

Fatbike Q&A.
Om du skruvar av locket så kommer det sitta en friktionsbromsmekanism under, det sitter en o-ring i locket som ska förhindra att skit kommer in där men det kanske det har gjort ändå. Inget som sprätter iväg om du bara öppnar där för att kolla.

Fatbike Q&A.
Vad säger fatbike folket om denna? https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-vir-fortis-frame-and-fork
Var inne på bygga en hardtail i 27.5+ format . Alltså deras Transmitter. Men måste säga jag tycker geometrin på den där fatbiken ser rätt bra ut. Lite som en canyon dude fast med lite lägre stack, kortare reach men ändå lite längre hjulbas. Relativt kort å snärtig längd på kedjestagen.
Jag vart sugen å göra mig ett fatbike bygge... Ska man prova en sonder?

Fatbike Q&A.
Om man skulle få för sig att pendla med fatbike på vintern och kanske ha lite mer "normala" dubbdäck. Vad skulle man ha då?

1) Halvfeta däck på befintlig 26"-fälg?

2) Breda normala 700C på nya (specialbyggda) hjul?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Första punkan på Fattyn i fredags, 25 min för att få luft i däcket med min minipump var inte så lyckat, punka igen och endast en slang var ännu mer fail. Fick bli att gå med cykeln på bakhjulet för däcket fram krängde ju bara av sig så läxan lärd att kolla så lagningslapparna är i rätt väska.
Har en TopPeak pump med mätare och som ska vara dubbelverkande men är inte det, har ni tips på smidig pump som fungerar bra?

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
Intressant!

Stort tack för svar. Det ser ju ut som distansen på vevaxeln utanför lagret räcker till.
Jag måste hitta nya lager och prova utan distanser.

Får jag svar av the Hive och Canyon så postar jag det här om någon undrar varför dom gjort den konstruktionen.

Först stort tack för svar på mina inlägg.

Här kommer fortsättningen om någon är intresserad.

Canyon har lovat betala lagren. Tack!

The Hive svarar att man inte bör flytta ut distanserna som sitter mellan lager och ram till "spideln/axeln" då anläggningsytan blir för kort.
Det syns också tydligt.

Ingen hade några egentliga lösningar men massor av fett direkt i nya lager är ett tips och montering med loctite/carbon gripper fick jag också.

Jag monterade med en distans av de två jag postade bild på.
Det ger ca 2,5mm distans mellan lager och ram på drivsidan. Inget på vänster sida.

Jag monterade med ca 7 mm distans utanför lagrena på var sida vilket ger en kedjelinje som har 7 mm i distans till ett 4.8 JJ ovanför kedjestaget (och 5 mm där nere).

Efter montage så konstaterar jag att lagret på drivsidan sitter mycket lösare i ramen än det andra. Vet inte om det var så från början eller efter att det glappat i ett år.

Ang center tuben som följer med vevlagret (som länkas till ovan) så är den helt enkelt för kort för att monteras vilket ger svaret på varför den inte är med från fabrik gissar jag.

Jag har inte cyklat på grejerna ännu så vi får se om det håller.

Hör gärna av er om ni har liknande bekymmer eller frågor.

Fatbike Q&A.
Letar ram för för eventuell uppgradering eller N+1. Var hittar man en som tar 4.8:or, Bluto, och inte kostar förtitusenmiljarder?

Inget fel på nuvarande Fattyn egentligen, men fetare däck lockar lite nu när winter is coming.

Tillbaka
Topp