BTO sa:
Hej.
Har tankar kring att uppgradera min Fatbike, Scott BIG JON. Idag är den helt orginal, mina tankar är främst om man ska skaffa en dämpad framgaffel eller en droper till att börja med. Vilket av det verkar vettigast tycker ni?
Sedan har jag tänkt på några andra bromsar, orginalen funkar ju men känner att jag gärna har lite mer stoppkraft.
Förslag någon?
//Andreas
Jag har ck-örnens Big Jon 2016 lånecykel hemma hos mig som jag sköter utlåningen utav (har även kört den själv ibland).
Är det en 2016 du har? (Detta svar gäller iallafall framförallt för 2016)
Big Jon fungerar bra som den är tycker jag.
Personligen gillar jag stel gaffel, men det är ju upp till dig om du vill ha det eller ej.
Reverbstolpe har jag på AM-cykeln där jag tycker att det är det bästa som finns, men jag har aldrig känt behovet av att flytta den till fatbiken av någon anledning.
Bromsarna funkar ungefär som man kan förvänta sig så länge dom inte fuktar olja på beläggen (känt fenomen på denna shimanomodell), men ska man vara helt ärlig så har dom inte samma känsla som tex sram guide rs och andra "finbromsar". Större skivor är annars enklaste sättet att få mer bromskraft.
2016 Har ju heller inte clutch på bakväxeln, så där kan man göra en relativt billig uppgradering som gör cykeln tystare i stöket.
Och sist men inte minst... Fattystripper är ett enkelt sätt att fixa slanglöst.
Jag känner för övrigt att om man inte vet vad man vill göra för uppgraderingar själv, så kanske det är bättre att spara pengarna till annat då denna cykel är helt ok som den är. Har man däremot pengar som blivit över så är det ju såklart kul att använda dom till att uppgradera både det ena och det andra.
Fast nu kanske det är så att du vet att du vill göra uppgraderingarna du nämnde och att ekonomin bara tillåter en uppgradering åt gången, vilket då gav frågan... Vad är vettigast att börja med?
Den roliga ordningen för coola killar...
Du börjar med dämpad gaffel så att du kan köra fortare i stökiga partier.
Sedan köper du en sänkstolpe så du kan få ner sadeln för att kunna köra ytterligare lite fortare, du börjar köra brantare och stökigare nerförsbackar, börjar flowa och testa några hopp och drops utan att sadeln sparkar dig som om du satt på en rodeotjur.
Nu börjar det gå riktigt läskigt snabbt så du köper rejäla bromsar med stora skivor för att överleva.
Får du nu dit en clutch på bakväxeln så kan du lätt cykla i överljudsfart tills du får snakebite nr:42.
Den lite tråkigare ordningen för fikacyklisten...
Börja med fattystripper eller split-tube för att slippa laga punka på var och var annan tur.
Montera sedan en clutch-växel så att cykeln håller sig tyst och kedjan ligger på plats även om det är fullt av stenar och rötter på stigen.
Skaffa bromsar som du gillar för att kunna njuta när du bromsar dig nerför långa fina utförslöpor.
Vill du sedan köra fortare nerför utan att vara rädd för att studsa ur spår eller få en spark i baken av sadeln när det är som roligast, så går du all-in på dämpgaffel och sänkstolpe.