Fd. Byggtråd. Problemen med Stanton är lösta tillfredställande.

Efter lite närmare luskning så verkar sales of goods act vara det som gäller.

Är det en jättedum idé att använda ett av deras förtryckta brev och skicka, för att formalisera det hela?

Senast ändrad:
Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Är väl den som skickar (har gjort upp "affären"
> med posten) som måste reklamera?

Ja, det låter rimligast om paketet inte är skadat utvändigt. Annars hade säkert köparen kunnat göra det eftersom det vore uppenbart hanteringsfel. Men nu är det väl snarare usel packetering det handlar om. Edit: Och det är väl förmodligen därför säljaren inte vill erkänna att felet är hans.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är väl den som skickar (har gjort upp
> "affären"
> > med posten) som måste reklamera?
>
> Ja, det låter rimligast om paketet inte är
> skadat utvändigt. Annars hade säkert köparen
> kunnat göra det eftersom det vore uppenbart
> hanteringsfel. Men nu är det väl snarare usel
> packetering det handlar om. Edit: Och det är väl
> förmodligen därför säljaren inte vill erkänna
> att felet är hans.

Det är väl ungefär den slutsatsen jag också har dragit, vilket inte gör mig direkt positiv till hur hanteringen kommer att skötas.

Juridiskt borde det vara glasklart. Du har en affärsförbindelse med ett enda företag, det är dit du ska ställa dina krav. Sedan är det upp till säljaren att bevisa att du har förstört ramen eller att fixa felet. Ur ansvarssynpunkt är det fullständigt ointressant om säljaren har en försäkring eller ej.

KjellF

Jag tänkte skriva om returrätten för webhandel, men det fick du tips om. Du har sju dagar på dig. Du får dock stå för transportkostnaden.

Att man har extra tid på sig att reklamera transporten är också väldigt vanligt då en fraktskada kan vara omöjlig att se då man tar emot paketet. DHL informerade vänligt om detta senast jag köpte cykel.

Handlare värda sitt salt har dessutom extended returns policy etc. under just jul/nyår pga att mycket köps som gåvor och därmed inte öppnas direkt, frakterna kan ta extra lång tid likaså.

I princip tycker jag detta är busenkelt - du har inte gjort nåt fel och varan du fått är defekt. Ditt kontrakt är med säljaren, han måste hantera sin transportlösning oavsett vad. Han äger problemet fram tills du fått in paketet innanför din dörr eller i famnen.

http://europa.eu/youreurope/citizen...oad/repairs-replacements-refunds/index_en.htm

Innan du drar igång en formell process kan du ju resonera lite till med säljaren och förklara hur rättigheterna funkar. Vill du öka hävstången kan du hänvisa till denna tråd. Vilket datum fick du ramen?

Trist besked från Stanton. Man hade hoppats på lite mer serviceorienterad attityd från en sån "entusiast"-leverantör.

Det kan ju stämma att det går bra att återställa styrröret men då vore det väl bättre att göra det lokalt och få en skälig rabatt (och bibehållen garanti) om det är enda utvägen. Men helst ska du ju ha en ny ram.

/Johan

Kan ju också tipsa om att du enligt lag har minst 7 dagar ångerrätt vid distanshandel inom EU så skicka tillbaka bara.

Tackar så jättemycket till alla för tips och råd! Jag fick ramen den 3:e och mailade med bilder samma och klagomål samma dag. Jag har skickat iväg ett formellt klagomål (nyss) enligt en mall från England som hänvisade till deras lag.

Jag tänkte också maila imorgon under dagen och meddela att om jag inte får ett tillfredställande svar från Stanton fram till 14:00 på torsdagen så kommer jag häva köpet, ta den sura fraktkostnaden och förhoppningsvis slippa mera problem.

Jag tycker verkligen det här är skittråkigt och jag hade förväntat mig mycket mer i servicemind väg av honom. Jag kan också inte begripa hur man inte inser att den här tråden är bra mycket "dyrare" än de 4-5 det skulle kosta honom att ge mig en ny/lagad ram utan problem. Speciellt inte när man påstår att man har livstidsgaranti.

Hi Mathias

Hope you're well.

As I expressed earlier I'm not in breach of anything as I have evidence you received the product in good order as you signed for the product in good order...
This signature also releases the accountability of the the shipper for the damage they may have caused to the package meaning that I cannot claim insurance from them. I'm sorry to say but with that signature you accepted responsibility for any damage discovered thereafter.
I have gracefully offered an attempt at repairing the product for you if you ship it back to me as I can see how harsh this situation is. I know that I'm totally vindicated in this situation and I'm trying to help you as best as I can. I hope you can see the predicament, with that signature you accepted responsibility for the damage as you signed for the goods in good condition.
My proposal remains the same, if you ship the frame back to me I'll try my best to repair it for you and I'll ship it back. I'm sorry this situation as occurred and I hope we can sort the frame out.

Please send the frame to my warehouse at
Stanton Bikes
34 Full St
Derby
DE1 3AF

Thank you

Kan någon hjälpa mig att skriva ett svar?

Vad är det för fraktfirma, du borde kunna kolla upp deras villkor ang. dolda skador innan du går vidare

jomper skrev:
> Vilken pajasfirma, sådär skaffar man sig inte
> nöjda kunder.

+1

Kontakta Konsument Europa. Där har du konsumentvägledare som arbetar specifikt med frågor som rör köp över gränser inom EU.

Fråga snubben hur du borde agerat för att slippa problemen som hans risiga emballering orsakat. Man brukar inte få öppna paket och inspektera varan innan man signerar, och alla tänkbara skador syns inte vid en snabb inspektion heller.

Det känns som att det inte är värt att bråka med honom. Häv köpet och ge dina pengar till någon annan istället. Om du väldigt gärna vill ha ramen så kolla närmare på fraktbolagets villkor, som flera redan påpekat så betyder din signatur bara att du inspekterat paketet utvändigt och att du har ytterligare tid på dig att kontrollera att innehållet faktiskt är korrekt.

Synd att bemötandet är så dåligt, ramen såg ju trevlig ut. Men efter det här hade jag aldrig fått för mig att handla där ifrån.

Om han visar sig vara helt koko så lägg upp en liten bild med text på Stantons FB sida. Men isåfall efter att allt har skitit sig kan ju vara bra för andra utanför Sverige å veta hur de beter sig. Känner bara annars att vilken tur att man inte köpte av dem. Inte för att jag fått hem min nya ram än ...den kanske inte kommer alls vad vet jag..

"I'm sorry to say but with that signature you accepted responsibility for any damage discovered thereafter."

Detta är ju fullständigt skitsnack. Det är omöjligt att inspektera en produkt när den ligger inne i ett paket. Man har dessutom rätt att reklamera produkten om man upptäcker fel senare, vilket redan påpekats. Snubben verkar ha noll koll och du ska givetvis inte acceptera hans trams.

Edit: Att han över huvud taget försöker få det till ditt fel att antingen hans emballering var kass eller fraktbolaget har skadat ramen, visar på noll insikt om kundvård. Det är hans ANSVAR att se till att du får den produkt du betalat för. Inte ditt.

Senast ändrad:
Hur är det med din hemförsäkring? Mitt försäkringsskydd skulle med största sannolikhet ta smällen.

Atlas skrev:
> Hur är det med din hemförsäkring? Mitt
> försäkringsskydd skulle med största sannolikhet
> ta smällen.

Jag får kolla upp det, tråkigt nog betalade jag med Visa Bankort och inte Paypal för att pp strulade.

xdr skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Hur är det med din hemförsäkring? Mitt
> > försäkringsskydd skulle med största
> sannolikhet
> > ta smällen.
>
>
> Jag får kolla upp det, tråkigt nog betalade jag
> med Visa Bankort och inte Paypal för att pp
> strulade.

Ditt Visakort har sannolikt avsevärt bättre skydd än PayPal. Också värt att kolla upp.

"As I expressed earlier I'm not in breach of anything as I have evidence you received the product in good order as you signed for the product in good order... "

Jättebra kundvård verkligen!

Nu har jag iallafall formellt sagt att jag vill skicka tillbaka ramen då det är fel på den och att jag förväntar mig att han annordnar upphämtning och betalar tillbaka pengarna.

xdr skrev:
> Nu har jag iallafall formellt sagt att jag vill
> skicka tillbaka ramen då det är fel på den och
> att jag förväntar mig att han annordnar
> upphämtning och betalar tillbaka pengarna.

Tycker verkligen att du skall upplysa honom om att all er kommunikation kommer att läggas upp på olika forum om han väljer att inte acceptera sitt ansvar som säljare. Detta för att mtb-communityn skall bli medveten om vilken kass kundvård han står för.
Och att du dessutom kommer att via konsumentombudet i din hemkommun inleda en process om han inte accepterar att köpet hävs.

Jisses vilken jävla tomte :-O

Vernersson skrev:
> xdr skrev:
> -----
> > Nu har jag iallafall formellt sagt att jag vill
> > skicka tillbaka ramen då det är fel på den
> och
> > att jag förväntar mig att han annordnar
> > upphämtning och betalar tillbaka pengarna.
>
>
> Tycker verkligen att du skall upplysa honom om att
> all er kommunikation kommer att läggas upp på
> olika forum om han väljer att inte acceptera sitt
> ansvar som säljare. Detta för att mtb-communityn
> skall bli medveten om vilken kass kundvård han
> står för.
> Och att du dessutom kommer att via
> konsumentombudet i din hemkommun inleda en process
> om han inte accepterar att köpet hävs.
>
> Jisses vilken jävla tomte :-O

Jag tänker vänta ett tag med att lägga ut någon mer kommunikation (mer än här) men jag har det i bakfickan. Konsumentrådgivare/ombudsman ska jag ta kontakt med imorgon och jag tänker väl dra i alla tåtar för att få tillbaka mina pengar (allihopa).

Hahaha, det var det dummaste på länge.. "As you have signed to say the good you've received were in good condition we're in a bit of a quandary as I'm unable to claim the damages caused by the curriers"

Man skriver på för att man fått paketet, inte för att man öppnat och inspekterat det. Vilka magiker de verkar vara, de verkar vara typ "a few blokes from Bristol that build bicycle frames and drink beer"?

Stanton skrev:
> "As I expressed earlier I'm not in breach of
> anything as I have evidence you received the
> product in good order as you signed for the
> product in good order... "
>

N_gi9Efu6IC6_uPHy9ISbmcLaRAPhtlu545H0E7zrEtEjr4b0li6tiwfiiU02MByx680fA=s128

Ask him to look at his own website and follow his own policy....

Stanton Bikes has a return policy in line with your statutory rights, please note that we cannot accept returns once the frame has been used.

All Stanton Bikes frames come with a material lifetime warrantee for manufacturing or material defects only for the original owner (proof of purchase is required) . Please contact us immediately if you feel that the frame is anything less than perfect.

Please note that you are protected by the Distance Selling Regulations, contact your local citizens advice bureau or Trading Standards Office for a full statement of the regulations. In summary, our obligations to you are:

If you have bought an item from us online or by post, you have the right to cancel your contract at any time up to seven working days after the day you received the ordered goods.

If you decide to return item(s), please inform us by writing or in an email. A phone call can’t be accepted.

Please be aware that you have a statutory duty to take reasonable care of the goods.

Stanton Bikes will refund the full price of returned goods. This will include the cost of the original delivery, unless you are only returning part of an order.

You will be required to send the goods back at your own cost, unless the goods are faulty.

Hello Mathias

> "I'm sorry, but my signature only means that I've inspected the package briefly since you're not allowed to open it before you've signed (Mathias)" Unfortunately Mathias this is not the case.
> The practise TNTrecommend is that the receiver inspects the goods while the driver waits and the verdict of the inspection conducted by the receiver as to the condition of the goods
> is expressed at the point of signature.
>

> TNT CLAIMS PROCEDURE
"we will assume the shipment was delivered in good condition unless the receiver has noted any damage on our delivery record when he or she accepted the shipment".

That signature means that on receipt of the goods the product was in good condition, any accidental damage thereafter is no responsibility of mine or the shippers.

My terms and conditions that are clearly inline with the Sales of goods act 1979 states that "All Stanton Bikes frames come with a material lifetime warrantee for manufacturing or material defects"
as this is obviously accidental damage caused by whoever took responsibility for the goods at the point of receivership from the delivery company and not a manufacturing or materials defect I can not accept this product as a return.

> "like all delivery services I know of. It's also your responsibility to pack the frame in such way that it's not damaged (Mathias)" We send over 350 frames a year to all different locations around the world, every frame is packed in the same way,
We've only ever had issues with two frames since the start of the company over 3 years ago and one of them is yours, also as you've signed for the goods to say they're in good order we can only presume the damage to the product happened
thereafter.

If you wish to take this further I'm happy to continue as I'm totally aware of my position and rights as a reseller,

Sale of Goods Act 1979
"If your claim under the Sale of Goods Act ends up in court, you may have to prove that the fault was present when you bought the item
If your claim is about a problem that arises within six months of buying the product, it's up to the retailer to prove that the goods were of satisfactory quality, fit for purpose, or as described when it sold them
For example, by showing that the problem was caused by an external factor such as accidental damage."

Thank you for the images of the product you sent as these exemplify quite clearly that the damages are not "manufacturing or material defects" they are as a result of "accidental damage" that can only be assumed to be caused by whosoever took responsibility of
the product at the point of signature from the shipper.

However as I can see the situation of your frame being accidentally damaged is quite unfortunate, I still am offering you a free repair and also to share the cost of shipping by shipping the frame back to you after the repair is carried out. I'm honestly trying to be fair given your circumstances.

This is the last time I'll make this offer, if you refuse it and wish to take this further please let me know and I'll inform you of my solicitors information, they will act on my behalf here after.

Thank you

Dan

Daniel Stanton
M.D Stanton Bikes

Sikken sopa... Detta måste du sprida på vartenda mtb forum som existerar..

"BOOM, tala med advokaten tönt."

Haha, vilka jävla pajasar. Jag är hemskt ledsen för din skull, synd att du fick en sån jävla kafkansk tomte på halsen.

Tjena!

Tyckte att det såg ut som en rätt intressant ram.. Nu? Inte en snöbolls chans i helvetet..

xdr skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Wohooo, så du gick på en Stanton, kul! Jag
> tror
> > det där blir grymt, och nu är jag också lite
> > avis. Vilken storlek blev det?
>
>
> Jag får verkligen tacka för inspirationen, den
> blev dyrare än vad jag hade tänkt men jag tror
> att den träffat helt rätt. Sen är det ju alltid
> kul att handla av ett mindre företag.

Allt är Marrans fel?

;)

Nä, fy fan vad tråkig historia, hoppas det slutar på en bra sätt. Kanske principsak men går det i värsta fall ta på nån drulleförsäkring?

Precis sådär har jag sabbat ett styrhuvud en gång, lite för liten låda och lite för lite padding i nosen. Lådan såg hel o fin ut när jag klev av flyget men när jag öppnade lådan hade den uppenbarligen blivit tappad på sidan med styrhuvudet.

Det behövs inte mycket smäll om lådan landar på högkant och styrhuvudet inte har "luft" mot lådans innersida. Packar de alla sina ramar på det viset är det nog mer tur än skicklighet att de dyker upp hela hos mottagaren.

Trist och otroligt märkligt att en liten ramtillverkare beter sig såhär. Vilket jävla antiklimax när man ska bygga ny fin cykel.

Vilka sopa han är Stanton. Jag tycker du kan ändra rubrik till "Varning för Stanton" eller liknande. Skriv gärna en recension under butiker också.

Detta tar fan priset. Han vet att hann packat för dåligt och försöker lägga över det på kunden och hotar med advokat. Vad står det på dina lappar från TNT, det kan väl inte stämma det han säger om att man ska öppna paketet? Det låter verkligen skumt.

Kan du inte bara skicka tillbaka den å få den reparerad som Dan erbjuder??

Klart tråkig attityd han har dock.

/T

tmalm skrev:
> Kan du inte bara skicka tillbaka den å få den
> reparerad som Dan erbjuder??
>
> Klart tråkig attityd han har dock.
>
> /T

Hade han erbjudit sig från början att ta tillbaka den gratis och reparera den och om inte det funkar ersätta den så hade vi inte haft ett problem nu. Från början skulle jag skicka dit ramen som jag förstår det på egen bekostnad och han kanske kunde fixa den.

marr skrev:
> Var det skickat med T.N.T ?
>
> http://www.tnt.com/express/sv_se/site/home/support
> /skadat_saknat_gods.html
>
> Hör av dig till dem då åtminstone.

Jag har redan hört av mig till TNT, förgäves. De menar att det är konsumenten som bokat frakten som måste höra av sig.

När jag läst runt lite på olika forum så verkar det som att TNT inte betalar ut något för skadat gods om det inte är öppnat (i England iallafall). Det påverkar väl inte mina lagliga rättigheter vad jag kan förstå?

Borde det inte vara reglerna hos svenska TNT som gäller? Sedan är det väl i så fall upp till brittiska TNT att reda ut med svenska TNT. Om nu reglerna är till din fördel här i Sverige vill säga.

Men fan vilken soppa. Och vilka losers till företag. Jag lider med dig.

Hans senaste svar "this is the last time I'll make this offer..." var det efter att du ville häva köpet?

Jag var med om liknande när jag köpte ram från Merlincycles. Styrröret var helt intryckt och paketet oskadat, men de skötte det smidigt. Fick ny ram och de stod för all frakt. Och inte så länge sedan köpte jag en FS ram från On One och när jag kom hem med paketet upptäckte jag att styrröret stack ut från kartongen. Den hade uppenbarligen kastats omkull så skiten tryckts ut. "Nej, inte igen..." tänkte jag. Skrämmande hur kasst de hade paketerat ramen. Låg nästan helt löst i kartongen. Jag mätte noggrant på flera platser med ett digitalt skjutmått och styrröret var ok som tur är. Värdelöst att de hanterar det så. De vinner knappast fler kunder på detta sätt.

Jag hoppas du står på dig och i värsta fall får de väl försöka fixa den.

Hackson skrev:
> Men fan vilken soppa. Och vilka losers till
> företag. Jag lider med dig.
>
> Hans senaste svar "this is the last time I'll make
> this offer..." var det efter att du ville häva
> köpet?
>
> Jag var med om liknande när jag köpte ram från
> Merlincycles. Styrröret var helt intryckt och
> paketet oskadat, men de skötte det smidigt. Fick
> ny ram och de stod för all frakt. Och inte så
> länge sedan köpte jag en FS ram från On One och
> när jag kom hem med paketet upptäckte jag att
> styrröret stack ut från kartongen. Den hade
> uppenbarligen kastats omkull så skiten tryckts
> ut. "Nej, inte igen..." tänkte jag. Skrämmande
> hur kasst de hade paketerat ramen. Låg nästan
> helt löst i kartongen. Jag mätte noggrant på
> flera platser med ett digitalt skjutmått och
> styrröret var ok som tur är. Värdelöst att de
> hanterar det så. De vinner knappast fler kunder
> på detta sätt.
>
> Jag hoppas du står på dig och i värsta fall
> får de väl försöka fixa den.

Jo, jag skickade ett av wich? förtryckta brev för att formellt häva köpet. Jag har också vänt mig till konsument Europa för att försöka få hjälp. Har försökt få tag på Nordea och Trygghansa för att se vad de kan hjälpa mig med.

Tänker jag rätt när jag inte skickar tillbaka ramen innan jag fått bekräftelse på att han går med på att häva köpet eller hamnar jag i en bättre postition om jag bara skickar och hoppas på det bästa? Det känns ju inte som att man kan hoppas på någon större Goodwill.

Jag har noterat att många av de klagomål på TNT som jag läst om på olika forum handlar om att företagen inte får någon ersättning trots att de måste betala tillbaka till kunden. Jag har inte någonstans före köpet fått någon information om att jag måste öppna paketet innan jag skriver på och jag menar väl att det inte är standard praxis.

Obegripligt korkat. Förtjänar självklart en tråd på MTBR.

En annan obegriplig sak är hur någon kan skicka en ram utan att sätta i pluggar i vevhus, sadelstolpe och styrrör. Några MDFskivor med en bungicord mellan så hade ju 50% av de reklamerade transportskador vi ser här undvikits. I en helt galen värld hade ju någon tänkt på hur bra rörisolering passar på ramrören och hur skönt det hade varit med en axel över dropoutens oxå...

Tillbaka
Topp