Fd. Byggtråd. Problemen med Stanton är lösta tillfredställande.

Så sjukt trist att läsa denna tråd, verkligen tråkig start på året.
Hoppas det löser sig med ramen

xdr skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänker jag rätt när jag inte skickar tillbaka
> ramen innan jag fått bekräftelse på att han
> går med på att häva köpet eller hamnar jag i
> en bättre postition om jag bara skickar och
> hoppas på det bästa?

Förmodligen helt riktigt. Hann du bara skriftligt kräva att få häva köpet inom den tid som gäller (7 dagar?) så bör du ha vidtagit de åtgärder som krävs för att få rätt att göra det. Sen kan herr Stanton tycka vad han vill.

Däremot är det möjligt att han har rätt i det där med att om du skrivit på så har du godtagit att varan är oskadad. Det vore fullkomligt vansinnigt av TNT, men idioter finns ju överallt. Den störste idioten här är förstås Stanton själv som inte begriper hur mycket skit detta kommer skapa i form av dåligt rykte.

Mitt förslag är att du går på häv-köpet-linjen och håller tyst om resten tills vidare. Sen kan du planera diverse illdåd för att senare göra saken sur för honom. Var dock noga med att – om du till exempel skriver om det här på diverse forum – INTE lägga ut dina personliga värderingar utan bara fakta om vad som hänt. Vore lagom skoj att få en stämning på sig för att ha medvetet försökt svärta ner någons verksamhet.

Edit: Och se för fanken till att dokumentera emballaget och skadan med ordentliga bilder. Bra att ha.

Senast ändrad:
Jag tror du får se dina pengar som förlorade, däremot tycker jag du ska se till att Stanton förlorar än mer på sin dåliga service. Sprid denna information på varenda större cykelforum du kommer på och sätt tydliga rubriker ungefär som du gjort på denna.

Sprid info, sprid bilder och berätta hur extremt svåra de är att ha med att göra. För en liten tillverkare finns inget värre än att få dåligt rykte för sin service, det är ju service och kundkontakten som är A och O i deras verksamhet.

Gällande reparationen så kan du ju kolla med någon mekanisk verkstad, de kanske kan hjälpa dig till lägre pris än frakten...

klicka på tiden uppe till höger i webtwitter så får du en permalänk till den tweeten.

Ps skitfirma verkar det vara, trist som fan!

lundatok skrev:
> Om dom är britter så starta en tråd på
> Singletrack world också. Twittrade själv lite om
> det och visste jag hur jag länkade till en tweet
> så hade jag gjort det.

Ta gärna bort tweeten skulle jag vilja be dig om. Jag använde medvetet ett svenskt forum för att jag inte vill blåsa upp något i onödan. Jag hoppas fortfarande att det kan skötas proffsigt.

De verkar inte superuppmärksamma på twitter så det finns nog en god chans att de missat det än

EDIT: dvs att det fortfarande är tid att ta bort den

Senast ändrad:
Är den köpt inom EU så gäller i princip samma konsumenträttsliga regler som i Sverige.

Dvs du skall reklamera och formellt kräva återköp eller leverana av felfri vara. Handlaren har rätt till tre försök att fixa problemet innan återköp.

Om reklamationen sker inom sex månader från återköpstillfället har handlaren bevisbördan att varan levererades felfritt. I princip mkt svårt.

Reklamera formellt. Ställ dina krav. Låt hadnlaren få bollen. Han ber dig att återsända. Be då om retursedel för detta.

Just ja, mr Stanton måste bevisa att ramen var hel när den skickades. Att han själv packade den är inte något bevis. Kräv bilder/bevis på att EXAKT din ram var hel när den skickades. Annars är det bara reklammera som ursprungsfel, det har inte med fraktfirman att göra.

Fliken:
Jag har redan formellt reklamerat, begärt återköp och begärt att varan ska hämtas upp här.
Detta nekade han då han menade att varan var trasig och att jag hade skrivit under.

Angående att jag har mottagit godset så hittade jag detta.

"If you're asked to sign a card or electronic device that says you confirm that the goods are received in good condition, don’t worry, you won’t be signing your rights away."

Enligt en http://which.co.uk

Senast ändrad:
Då får du ta kontakt med konsument europa tror jag det heter.

Men det brukar räcka att föreläsa reglerna för dem bara för att visa att man kan dem.

underscore skrev:
> Det kan omöjligt skötas snyggt eller
> professionellt nu. Det tåget har gått sedan
> länge.

Bäst du är tyst. Din aggrostil har noll sannolikhet till lösning. Generellt.

Fliken skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det kan omöjligt skötas snyggt eller
> > professionellt nu. Det tåget har gått sedan
> > länge.
>
>
> Bäst du är tyst. Din aggrostil har noll
> sannolikhet till lösning. Generellt.

Generellt vad? Generellt har man mycket bättre chans med reklamationer om man är aggressiv än passiv. Generellt. Tönt.

Det är väl stål? Då borde det inte vara några problem för en kompetent mekaniker att fixa till. Men självklart så är det inte samma som helt från start. Som WCS däremot.

underscore skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det kan omöjligt skötas snyggt eller
> > > professionellt nu. Det tåget har gått sedan
> > > länge.
> >
> >
> > Bäst du är tyst. Din aggrostil har noll
> > sannolikhet till lösning. Generellt.
>
> Generellt vad? Generellt har man mycket bättre
> chans med reklamationer om man är aggressiv än
> passiv. Generellt. Tönt.

Generellt så gäller att du bör ställa dig följande fråga åtminstone innan du postar dina inlägg på happy: "bidrar jag till tråden på ett positivt sätt". Om nej, låt bli att posta.

Genom detta slipper du att andra betraktar dig som en inskränkt bråkmakande energitjuv. Det vore väl skönt att slippa framöver ...

Fliken skrev:
> Generellt så gäller att du bör ställa dig
> följande fråga åtminstone innan du postar dina
> inlägg på happy: "bidrar jag till tråden på
> ett positivt sätt". Om nej, låt bli att posta.
>
> Genom detta slipper du att andra betraktar dig som
> en inskränkt bråkmakande energitjuv. Det vore
> väl skönt att slippa framöver ...

Det är Stanton som spelat fult och hänvisat till sina advokater + ANNAT. Att spela fult tillbaka är då inte alls en dum lösning. Inlägg på alla större cykelforum och en länksamling till dessa trådar i ett mail till Stanton med det korta budskapet att "Vill du att dessa trådar inte ska skada din verksamhet bör du se till att finna en lösning på problemet omgående" tror jag är det snabbaste och effektivaste sättet.

Skiter han i att agera efter det så är det bara att inse att han är dum i huvudet och i alla fall vara lite skadeglad över att förlusten för Stanton troligen är bra mycket större än den personliga förlusten.

H. skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Generellt så gäller att du bör ställa dig
> > följande fråga åtminstone innan du postar
> dina
> > inlägg på happy: "bidrar jag till tråden på
> > ett positivt sätt". Om nej, låt bli att posta.
>
> >
> > Genom detta slipper du att andra betraktar dig
> som
> > en inskränkt bråkmakande energitjuv. Det vore
> > väl skönt att slippa framöver ...
>
>
> Det är Stanton som spelat fult och hänvisat till
> sina advokater + ANNAT. Att spela fult tillbaka
> är då inte alls en dum lösning. Inlägg på
> alla större cykelforum och en länksamling till
> dessa trådar i ett mail till Stanton med det
> korta budskapet att "Vill du att dessa trådar
> inte ska skada din verksamhet bör du se till att
> finna en lösning på problemet omgående" tror
> jag är det snabbaste och effektivaste sättet.
>
> Skiter han i att agera efter det så är det bara
> att inse att han är dum i huvudet och i alla fall
> vara lite skadeglad över att förlusten för
> Stanton troligen är bra mycket större än den
> personliga förlusten.

Fast för att vara helt tydlig så finns det en formulering om att "om du inte svarar inom sju dagar tar jag kontakt med your local court" i båda klipp och klistra breven. Angående advokaten dvs.

Hot brukar sällan vara ett bra sätt att lösa problem. Jag skiter egentligen i hur han har betett sig, än så länge vill jag bete mig på ett sätt jag kan stå för. Jag ska tala med konsumenteuropa imorgonbitti och höra hur de tycker jag ska agera. Jag vill främst att varken jag eller någon annan gör något förhastat som kan hindra en lösning.

Fliken skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > underscore skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det kan omöjligt skötas snyggt eller
> > > > professionellt nu. Det tåget har gått
> sedan
> > > > länge.
> > >
> > >
> > > Bäst du är tyst. Din aggrostil har noll
> > > sannolikhet till lösning. Generellt.
> >
> > Generellt vad? Generellt har man mycket bättre
> > chans med reklamationer om man är aggressiv
> än
> > passiv. Generellt. Tönt.
>
>

Stanton har fått flera chanser att lösa problemet på flera olika sätt. Det som i mina ögon kvarstår är att företaget godkänner kostnaden för att få varan återställd på kundens hemmaplan. om denna lösning också nekas, är det bara att börja öppna bombluckorna och då vinner troligen den som låter mest och håller i längst. Internet är bra, men det kan bita tillbaka också och det har företagen inte råd med.

Del låter som att han kommer tvinga dig gå den långa juridiska vägen om du ska göra "det rätta". Även om du har rätt kommer det troligen kosta mer än det smakar. Förutsatt att du inte är arbetslös lär det vara bättre att jobba över ett par timmar än att lägga tiden på att försöka få loss pengarna från honom.

Egentligen är det enbart en fraktkostnad enkel väg som du vill bråka om. Hur mycket rör det sig om, 500kr?

De realistiska alternativ som jag ser:
- lämna ramen till en mekanisk verkstad
- skicka tillbaka den och få den fixad, men du får stå för frakten

Oavsett vilket av alternativen du väljer ska du hänga ut honom så mycket du bara orkar. Har du tur inser han sitt misstag och står själv för frakten.

Senast ändrad:
H. skrev:
> Del låter som att han kommer tvinga dig gå den
> långa juridiska vägen om du ska göra "det
> rätta". Även om du har rätt kommer det troligen
> kosta mer än det smakar. Förutsatt att du inte
> är arbetslös lär det vara bättre att jobba
> över ett par timmar än att lägga tiden på att
> försöka få loss pengarna från honom.
>
> Egentligen är det enbart en fraktkostnad enkel
> väg som du vill bråka om. Hur mycket rör det
> sig om, 500kr?
>
> De realistiska alternativ som jag ser:
> - lämna ramen till en mekanisk verkstad
> - skicka tillbaka den och få den fixad, men du
> får stå för frakten
>
> Oavsett vilket av alternativen du väljer ska du
> hänga ut honom så mycket du bara orkar. Har du
> tur inser han sitt misstag och står själv för
> frakten.

Vad jag är rädd för är att om jag låter honom försöka reparera den och det misslyckas eller tom "misslyckas" så står jag där utan ram och bara med en extra fraktkostnad.

Som jag tidigare skrev så ska jag ringa till konsument europa imorgon för att få rådgivning och höra hur de tycker jag borde göra.

Som extra bonus för Stantont så är det så fint att du som privatperson alltid kan stämma ett företag i din lokala tingsrätt och han eller hans advokator måste då pallra sig till Umeå. Dyrt och jobbigt med andra ord.

Sen är det som flera påpekat upp till honom att bevisa svart på vitt att varan var felfri vid leverans vid reklamation inom sex månader. I princip omöjligt att göra om han inte filmat när han packade just din cykel.

Frågan är ju med det där med livstidsgaranti om nån mekaniskt verkstad för det i Sverige & det spricker om ett halvår lär han ju hävda att det är deras fel. Sen så blir det försvagat när man rycket fram å tillbaka eller om det är en hård legering kan det bli sprickbildningar + att man brukar ju få överböja för att det flexar tillbaka så även om han själv fixar det & jag skulle mäta styrhuvudet med en 2 punkts mikrometer så är jag rätt säker på att formriktigheten skulle vara rätt kass. Det är inget sätt som jag skulle vilja laga en ny ram på. Kan ju få bättre med värme men då försvinner ju färgen. Däremot är jag inte så duktig på cromolly rör å sånt. Jobbar mera med att fräsa lagerlägen med tjockare gods. Men det skulle kunna vara en bra idé att gå förbi nån seriös firma & höra med dem om det han föreslår äns är en alternativ lösning för jag tycker att det luktar fulmek.

xdr skrev:
> I do have a tool for fixing
> this issue as I've experienced this damage caused
> by poor handling through curriers before (and I
> like making tools).
> The only option I can suggest that involves us is
> that you send the frame back and we do our upmost
> to fix the frame for you.
>
> Thank you
>
> Dan

Om han har tillverkat ett speciellt verktyg för att laga sådana här fel så borde han ju vara medveten om att han packar dåligt. Det tycker jag är rätt anämärkningsvärt (bland mycket annat)...

Smedfan skrev:
> Det hade väll bara hänt en gång tidigare?
>
> Ambitiöst att bygga verktyg för en gång.

Plusett.
sättet han formulerar sig på i de olika mailen ger ett sken av att han gör sånt här frekvent.
Om man tillämpar lite google-fu, vad kan man tänkas hitta då?

Shit vad tråkigt att höra. jag hoppas det löser sig i slutändan på något sätt och vilken IDIOT.

Forumet på Singletrackworld är nog ett bra ställe att diskutera den uppkomna situationen. Däremot tror jag, som du själv är inne på, inte att gå ut hårt med ett hatinlägg. Försök istället beskriva läget och be om råd kan ju vara en bra idé (sen kanske nån annan kan haka på och basha Dan). Kan du hålla en god ton så bränner du ju inte din möjlighet till att han erbjuder bättre hjälp.

Skulle inte förvåna mig om han själv läser där.

/Johan

Fan vad synd. Ramen är helt jäkla fantastisk så det är synd om man ska behöva dra sig för att rekommendera den till andra på grund av sånt här. Det är väl ganska väl etablerat att speditörers hantering överlag är väldigt hit and miss så det kanske skulle vara en bättre idé att använda sin tid till att se över sina packningsrutiner istället för att göra verktyg för att rätta till det i efterhand. Min var alltså också rätt dåligt packad men jag klarade mig undan med en liten ding på sadelröret som enda skavank (filades jämn och fin på några sekunder och i övrigt var röret runt och fint, så det räckte inte för att en svenne som jag skulle orka samla energi för att klaga).

Jag tror också på en sansad tråd på STW.

Fliken skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > underscore skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det kan omöjligt skötas snyggt eller
> > > > professionellt nu. Det tåget har gått
> sedan
> > > > länge.
> > >
> > >
> > > Bäst du är tyst. Din aggrostil har noll
> > > sannolikhet till lösning. Generellt.
> >
> > Generellt vad? Generellt har man mycket bättre
> > chans med reklamationer om man är aggressiv
> än
> > passiv. Generellt. Tönt.
>
>

Du beter dig som ett praktarsel som vanligt. Slänger in dig på ignorelistan en gång för alla.

Har för för att speditörerna oftast kräver att varan skall vara packad så att det klarar av att tappas från 1m (kan vara 1,5) sedan är det som någon skrev tidigare att transportören inte har något ekonomiskt ansvar för det som dom fraktar (svingammal lagstiftning som kommer från tiden då man började handla med varor i Indien och någon stackars skeppare var tvungen att betala för en last han förlorade. Värdet på en last då kunde motsvara ett lands BNP) utan att det är upp till fraktägaren, oftast den som skickar varan, att köpa en enskild försäkring som täcker fraktskador/förlust av godset. När jag jobbade på Jetpak har jag för mig att ersättningen för förlorat gods var 25kr/kg eller om det var 50kr/kg, och det oberoende av varans marknadsvärde.

Det kommer att lösa sig, men det kommer förmodligen att kosta dig en massa tid och frustration.
Lycka till!

Bengt-re skrev:
> Ännu ett företag på aih-listan då....

+1 (om aih står för aldrig i helvete)

Om det blir aktuellt, så tänk på att tala skit om företaget inte personen. I Sverige gäller i alla fall bara förtal mot fysiska personer, inte juridiska.

Stanton (företaget asså) verkar inte ha någon koll på hur viktigt ryktet är för verksamheten.

Google-nunjade lite

Här skriver han lite om det http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?f=10004&t=12949059#p18622703
Och här på nästa sida http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?f=10004&t=12949059&start=20#p18625122
Sen säger han att han skickar tillbaka den för "full refund" http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?f=10004&t=12949059&start=40#p18629289
Han skriver också i nån anna tråd att servicen är perfekt men jag tror att det är innan något skickas tillbaka.

En fråga du kan ställa Stanton är om de vill att
a) ni löser detta på ett sätt är i linje med gällande regler, dvs ersätta dig med en ny ram, eller
b) de vill att du ska förstå att det inte finns en rimlig lösning och att du då bara kan beklaga detta och kommer arbeta för att andra konsumenter inte riskerar att hamna i samma situation i Sverige, UK och USA.

Det är alltid bättre att ställa motparten inför medvetna val där win-winlösningen finns kvar som ett alternativ

Leta rätt på de engelskt skrivna reglerna. Skicka dem och länk. Säg att du förväntar dig att vederbörande kan dessa regler och inser sin skyldighet att följa dem.

Kan vara bra att ställa ett tidsmässigt ultimatum varefter då avser att få vidare (beskriv neutralt hur, d v s genom exvis stämning för ekonomiskt skadestånd samt beskrivning av hantering på relevanta cykelforum och bland bekant). Föreslå slutligen att det bästa för båda helt enkelt bara är att följa reglerna och att du ser fram mot den smidigaste lösningen.

Fjärdebrunn skrev:
> En fråga du kan ställa Stanton är om de vill
> att
> a) ni löser detta på ett sätt är i linje med
> gällande regler, dvs ersätta dig med en ny ram,
> eller
> b) de vill att du ska förstå att det inte finns
> en rimlig lösning och att du då bara kan beklaga
> detta och kommer arbeta för att andra konsumenter
> inte riskerar att hamna i samma situation i
> Sverige, UK och USA.
>
> Det är alltid bättre att ställa motparten
> inför medvetna val där win-winlösningen finns
> kvar som ett alternativ

Instämmer. Man kan också sammanfatta vad som hänt, på ett sätt som gör saken ganska självklar:

#1: TS beställer en ram
#2: TS betalar för ramen
#3: Ramen anländer till TS
#4: TS skriver på för att bekräfta att ramen anlänt och för att ens kunna öppna paketet

Nu börjar det intressanta.

#5: Ramen är trasig
#6: TS vänder sig till ÅF
#7: ÅF hävdar att TS har skrivit på för att få ramen och därför får skylla sig själv för de skador som orsakats av att ÅF emballerat dåligt eller för att ÅF valt en fraktfirma som skadat emballaget

Uppenbara faktum:

#8: Ramen var kass när TS öppnade paketet
#9: TS har inte gjort något fel över huvud taget
#10: ÅF tycker ändå att det är TS fel att ÅF inte klarat av att hålla det kontrakt som juridiskt sett gäller sedan TS köpt och betalat för ramen

Intressantast av allt:

#11: ÅF hotar med advokater och domstol om TS kräver sin rätt som konsument efter att ha betalat och erhållit en produkt som anlänt som trasig

-----------------

Slutsatsen är att man blir måttligt sugen på att handla på nätet från andra länder:-/ Att bråka med en ÅF på svenska per telefon är ju inte så farligt, men i det här fallet accepteras tydligen inte ens telefonsamtal på engelska.

-----------------

Mitt bästa råd är fortfarande att ta det lugnt. Du har inte gjort något fel. ÅF har gjort allt fel. Skriv inte ett enda mail till ÅF om det inte nödvändigtvis behövs. Undvik all kontakt eftersom allt du skriver kan vändas mot dig.

Edit: Är det något man bör fråga ÅF så är det hur ÅF anser att TS skulle ha gjort för att få en hel ram, enligt det kontrakt som upprättades när TS köpte ramen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp