Fd. Byggtråd. Problemen med Stanton är lösta tillfredställande.

Reklamationer tycks inte vara Dan's bästa gren. Om allt annat misslyckas, vänd dig med förtroende till Shaun för att få tillbaks dina stålar:

hjeltman skrev:
-------------------------------------------------------
> Har för för att speditörerna oftast kräver att
> varan skall vara packad så att det klarar av att
> tappas från 1m (kan vara 1,5)

Ja det bör finns krav på hur gods ska vara packat.
Skickar man en vara utan originalemballage så ska det finnas MINST 1dm emballage på alla sex sidor om kartongen är ett rätblock.
Originalemballage är tex en ny TV i kartong med formgjuten frigolit, papp eller kartong och tillåts vara tunnare.

Denna regel hade Posten iaf för några år sedan. TNT har säkert någon liknande regel.
Kolla upp detta! Det lät ju som att kartongen var på tok för dåligt emballerad i en för liten kartong...

Att påskrift skulle betyda att innehållet i paketet är ok är helt befängt. Tillåts man ens att öppna paketet innan påskrift?

Kul att handla elektronik på postorder isf. Speditören får stå och vänta i en timme medan man installerar windows på sin nyinköpta laptop för att se om den funkar...

Tala med konsument europa om det går. Antagligen upplyser de dig om att du har starkare rättigheter än vad han låter påskina. Du har som sagt rätten att be din motpart att bevisa att varan levererades i felfritt skick (sedan vet jag inte om denna leverans innebär från honom till fraktifriman eller från fraktifriman till dig, men det låter helt orimligt aom det inte vore det senare). Det finns säkert ngn eu-regel som inkluderar frakttjänsten i en helhetsbild av ett distansköp ???

Sedan är det en annan fråga vilket värde du sätter på din fritid, välbefinnande och stolthet. Det är en stor skillnad på att ha rätt och att få rätt, speciellt i arbetsinsats. Men även stolhet och för dina principer. Du kan bara värdera det själv.

Sådär. Nu har jag varit i kontakt med Konsument Europa som var väldigt hjälpsamma. De skulle titta på mitt ärende och återkomma idag eller imorgon. Jag framhöll att vad jag helst ville var att häva köpet, skicka tillbaka ramen och slippa mer kontakt med honom om inte det går att lösa vill jag ha en gratis reparation/utbyte av ramen utan behöva betala några fraktkostnader. Förslagsvis med någon form av kompensation i form av några extra växelöron.

Tack så jättemycket till alla för stöd och tips. Jag kommer fortsätta uppdatera tråden löpande. Jag vill fortfarande be folk att inte sprida skit på forum eller twitter tills saker skitit sig totalt.

Vad jag blir så förbluffad över är att han menar att han skickar 350 ramar om året. Det betyder att han i princip kastar bort stora delar av den Svenska marknaden (om man nu förutsätter att jag inte behöver be om hjälp på ett engelskspråkigt forum) för i runda slängar 0.3% av sin försäljning via nätet.

Hoppas att allt löser sig nu efter kontakten med KE!
Och att basha honom offentligt kan ju alltid vänta till ditt ärende är löst... ;-)

Har bara så svårt att förstå hur vissa handlare inte kan se hur utomordentlig kundservice absolut lönar sig redan på kort sikt.

Exempel.

Hoppade fallskärm tidigare.
Ett Danskt företag som tillverkar digitala höjdmätare och sk akustiska höjdvarnare (monteras på hjälmen & tjuter satan vid olika i förväg inställda höjder).

Oavsett vad man än hade hittat på med sin enhet (i princip) så ersatte företaget enheten med antingen en ny eller en renoverad enhet.
Det slutade självfallet med att i princip samtliga kunder återvände och köpte fler enheter av dom... Businessen växte som f-n för dom och de tjänar pengar som fanken...

Vilket betydde större R&D budget = fler nya enheter på marknaden = fler nyköp = större kundbas osv osv....

Hur hade det sett ut om de iställer hade varit griniga??? ;)

Förutsättningarna för att gå iland med en sån aproch är ju lite bättre när det handlar om säkerhtsprylar men principiellt är det ju så man önskade att det fungerade.

perzzon skrev:
> Förutsättningarna för att gå iland med en sån
> aproch är ju lite bättre när det handlar om
> säkerhtsprylar men principiellt är det ju så
> man önskade att det fungerade.

Precis, den fallskärmshoppande kund som vill klaga på att den digitala höjdmätaren inte började varna förrän vid 70 meters höjd kommer ju troligen inte att störa igen... ;-)

Intressant också är att vikten på ramen anges till 2,43kg och vikten på paketet anges till 2kg. Nu vet jag iofs inte om det finns något standardavtal han använder men det känns lite sådär faktiskt.

xdr skrev:
> Intressant också är att vikten på ramen anges
> till 2,43kg och vikten på paketet anges till 2kg.
> Nu vet jag iofs inte om det finns något
> standardavtal han använder men det känns lite
> sådär faktiskt.

Førmodligen lægre porto på 2kg æn øver. Och då måste han såklart skippa skyddande packmaterial så att inte transportøren mærker att paketet ær tyngre, vilket dom iofs borde væga i alla fall...

Vi kan även lägga Hestra till listan av icke rekommenderade butiker (även om vissa handskar är bra).

Jag köpte, för mindre än 2 månader sedan vardagshandskar med innerfoder. Tänker att Hestra är kvalitet, speciellt med tanke på priset. Sedan ngn vecka eller två har innerfodret luckrats upp och gått upp i stort hål mellan två fingrar.

Jag gick in idag för att lämna i handskarna (stockholmsbutiken). De tog tjafslösningen istället för den smidiga lösningen. Sade att jag har orsakat skadan genom mitt användande. Det beror på vigselringen. Det beror på att det är naturmaterial. Jag frågade, fortfarande trevligt, om ett par Hestrahandskar iinte skall kunna användas med en ring på fingret, och mendade att det måste upplysas om sådant före köpet i så fall.

Jag kände att jag inte orkade ta den långa dansen så jag gick rakt på sakt och sade till butiksföreståndaren (som fått hasta dit) att "handskarna reklameras, det har inte gått 6 månader, nu följer vi konsumenträtten, nu har ni bollen". De svarade att reklamationen inte godtogs. Jag sade att "ni har bevisbördan, visa att handskarna var i felfritt skick vid leverans, allt annat är helt ointressant". De sade, "hur då?" Jag sade "exakt". Sen stod vi där och spelade tysta leken, och efter 30 sekunder sade den mkt oglada butiksföreståndaren att då får de skicka handskarna till skräddaren för reparation.

Sensmoral: Claima bara reklamation och kräv att de uppfyller bevisbördan. Inget annat, vad de än svarar och sställer för motfrågor. Det är en otroligt stark rättighet och position, som betyder inget annat än att de saker man köper inom EU måste hålla en viss tid för normalt användande. Bli inte bortkollrade ... tala enbart om "reklamation" och "bevisbörda" ... slå bort alla andra frågeställningar.

Sensmoral. Handla inte Hestra, och gör det framförallt inte på flag ship butik i Stockholm. Får ni problem riskerar ni att behölva gå igenomtjafsfasen innan ni får er konsumenträttsliga hantering. Uppenbarligen, med Hestras egna ord, håller inte en produkt i naturmaterial, om man har en ring, i längre än exempelvis knappa två månader.

Det är både lättare och svårare att göra samma sak med en internethandlare är min erfarenhet. Det är lättare i bemärkelsen att dessa är inne i internetsvängen och har en intuitiv förståelse för kraften i negativa sociala medier. Det är svårare i bemärkelsen att när det väl blir tjafsigt är dessa motparter inte alltid lätt åtkomna. Då är det lättare med en fysisk person. Jag kan dock aldrig missminna mig en enda reklamation genom åren som inte gått igenom, men ett fåtal av dem blir tjafsiga först.

Det finns dock situationer där folk drar dylikt lite för långt, över gränsen. När jag jobbade i en friluftsbutik var det en herre som kom in och ville reklamera ett par Wrist gaitors som hade gått sönder. Det var uppenbart att han hade ramlat och tagit emot sig med händerna och därmed slitit sönder tyget, alltså inte en reklamation.

Kunden menade dock att så länge en produkt gick sönder inom ett halvår så hade han rätt att kräva en ny. Oavsett vems felet var. Då jag stod på mig och förklarade för honom att det inte handlade om ett reklamationsärende så ville han prata med butikschefen, som höll med mig men gav kunden ett par nya gaitors för att få tyst på honom och få iväg honom ur butiken.

Egentligen ska man aldrig ge med sig för den typen av människor eftersom det aldrig ska löna sig att skrika högst även om man har fel.

Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt att ett par handskar pajar om man har en ring på sig och den ligger så att den skaver på materialet.

Sen måste man ställa sig frågan, går affärerna så dåligt för Stanton att denne inte är "tillmötesgående" och därmed riskerar sitt rykte? Eller är Stanton bara girig?

Med tanke på den upplevda konkurrenssituationen kring stålramar från England tänker man sig att de borde arbeta mer med mervärde.

Sam skrev:
> Sen måste man ställa sig frågan, går
> affärerna så dåligt för Stanton att denne inte
> är "tillmötesgående" och därmed riskerar sitt
> rykte? Eller är Stanton bara girig?
>
> Med tanke på den upplevda konkurrenssituationen
> kring stålramar från England tänker man sig att
> de borde arbeta mer med mervärde.

Tror du är något på spåren. Det verkar vara ett väldigt desperat agerande. Firman går kanske inget bra?

marr skrev:
> Sam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen måste man ställa sig frågan, går
> > affärerna så dåligt för Stanton att denne
> inte
> > är "tillmötesgående" och därmed riskerar
> sitt
> > rykte? Eller är Stanton bara girig?
> >
> > Med tanke på den upplevda
> konkurrenssituationen
> > kring stålramar från England tänker man sig
> att
> > de borde arbeta mer med mervärde.
>
>
> Tror du är något på spåren. Det verkar vara
> ett väldigt desperat agerande. Firman går kanske
> inget bra?

Borde man inte då isf bli än mer noga med hur man packar sina försändelser så att man slipper massa ersättningskrav från "tjuriga" kunder??? ;)

Eller går det såändainibängen dåligt att man inte ens har råd med adekvat packmaterial?

Det är kanske så att man inte har råd med något spill. Det verkar ju vara lite kuckel med QnA så han kanske säljer alla ramar som svetsas, även de som åker på däng i verkstaden eller så.

Så han kanske inte har råd att ta tillbaka något alls?

lundatok skrev:
> Det är kanske så att man inte har råd med
> något spill. Det verkar ju vara lite kuckel med
> QnA så han kanske säljer alla ramar som svetsas,
> även de som åker på däng i verkstaden eller
> så.

Då gräver han sin egen grav.

>
> Så han kanske inte har råd att ta tillbaka
> något alls?

Men isf desto större anledning att packa ramarna ordentligt, eller?

lundatok skrev:
> Det är kanske så att man inte har råd med
> något spill. Det verkar ju vara lite kuckel med
> QnA så han kanske säljer alla ramar som svetsas,
> även de som åker på däng i verkstaden eller
> så.
>
> Så han kanske inte har råd att ta tillbaka
> något alls?

Det gör ju faktiskt honom till en än större klåpare/scammer isf.

xdr:
Hur länge har du tänkt att vänta tills vi får hänga ut honom?

Usch vad tråkigt XDR. Hoppas att det löser sig för dig! Fast när Stanton beter sig som en åsna lär det ju inte bli enkelt... :-(

Nu när man börjar gammal och långsam, istället för ung och långsam, börjar ju suget efter stål bli svårhanterat. Men aldrig Stanton!

underscore skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Det är kanske så att man inte har råd med
> > något spill. Det verkar ju vara lite kuckel
> med
> > QnA så han kanske säljer alla ramar som
> svetsas,
> > även de som åker på däng i verkstaden eller
> > så.
> >
> > Så han kanske inte har råd att ta tillbaka
> > något alls?
>
>
> Det gör ju faktiskt honom till en än större
> klåpare/scammer isf.
>
> xdr:
> Hur länge har du tänkt att vänta tills vi får
> hänga ut honom?

Tills Konsument Europa återkommit till mig och vi har diskuterat hur vi bör gå vidare. Han har ju fortfarande formellt 29 dagar på sig att betala tillbaka pengarna och se till att ramen hämtas upp.

xdr skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > lundatok skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är kanske så att man inte har råd med
> > > något spill. Det verkar ju vara lite kuckel
> > med
> > > QnA så han kanske säljer alla ramar som
> > svetsas,
> > > även de som åker på däng i verkstaden
> eller
> > > så.
> > >
> > > Så han kanske inte har råd att ta tillbaka
> > > något alls?
> >
> >
> > Det gör ju faktiskt honom till en än större
> > klåpare/scammer isf.
> >
> > xdr:
> > Hur länge har du tänkt att vänta tills vi
> får
> > hänga ut honom?
>
>
> Tills Konsument Europa återkommit till mig och vi
> har diskuterat hur vi bör gå vidare. Han har ju
> fortfarande formellt 29 dagar på sig att betala
> tillbaka pengarna och se till att ramen hämtas
> upp.

Jag har aldrig använt en kalender tidigare, men jag gör ett försök.

underscore skrev:
> Hur länge har du tänkt att vänta tills vi får
> hänga ut honom?
Du borde ge dej ut och cykla!

Det han säger om att TNT har en viss praxis i England att konsumenten ska öppna och inspektera varan i leverantörens åsyn, det kan väl knappast ersätta konsumentlagar inom EU? Finns det i skrift någonstans hos TNT i deras villkor? Nån som vet om det håller? Känns ju helt ohållbart att en stressad budförare ska vänta 30 min medans man packar upp och inspekterar sin ram noggrant innan man skriver på, undrar vad dom skulle säga.. själv misstänker jag att man inte får öppna paketet innan man skrivit på.

Klart är att
a) han borde byta speditör om problemet är att TNT inte ger honom pengar
b) han borde byta attityd och läsa på om kundvård
c) man borde inte handla av honom
d) man borde om ovanstående stämmer inte beställa någonting med TNT som speditör

Westman skrev:
> Det han säger om att TNT har en viss praxis i
> England att konsumenten ska öppna och inspektera
> varan i leverantörens åsyn, det kan väl
> knappast ersätta konsumentlagar inom EU? Finns
> det i skrift någonstans hos TNT i deras villkor?
> Nån som vet om det håller? Känns ju helt
> ohållbart att en stressad budförare ska vänta
> 30 min medans man packar upp och inspekterar sin
> ram noggrant innan man skriver på, undrar vad dom
> skulle säga.. själv misstänker jag att man inte
> får öppna paketet innan man skrivit på.
>
> Klart är att
> a) han borde byta speditör om problemet är att
> TNT inte ger honom pengar
> b) han borde byta attityd och läsa på om
> kundvård
> c) man borde inte handla av honom
> d) man borde om ovanstående stämmer inte
> beställa någonting med TNT som speditör

Tror att det är rent BS av honom att TNT har den praxisen i England. Det var trots allt dom (Britterna) som var först ut med lagar/regler om hur transport av varor skall ske, och så vitt jag vet är lagstiftningen internationellt vedertagen i nästan hela världen...

>
>
> Borde man inte då isf bli än mer noga med hur
> man packar sina försändelser så att man slipper
> massa ersättningskrav från "tjuriga" kunder???
> ;)
>
> Eller går det såändainibängen dåligt att man
> inte ens har råd med adekvat packmaterial?

Eller så är han bara engelsman med styv överläpp.

Mina två cent:

Obegripligt bemötande då det 'bara skett på två ramar sedan de startade verksamheten'. Om det är så sällan förekommande så borde det inte vara några problem att fixa situationen för att få en nöjd kund.

Dock så erbjuder han sig ju faktiskt att fixa skadan och dela på frakten. Är inte det en rimlig lösning?

Benne skrev:
> Mina två cent:
>
> Obegripligt bemötande då det 'bara skett på
> två ramar sedan de startade verksamheten'. Om det
> är så sällan förekommande så borde det inte
> vara några problem att fixa situationen för att
> få en nöjd kund.
>
> Dock så erbjuder han sig ju faktiskt att fixa
> skadan och dela på frakten. Är inte det en
> rimlig lösning?

Samtidigt hävdar han att han inte har något ansvar för den uppkomna skadan. Jag är inte beredd att sätta mig i en sämre position om "ramen inte går att fixa" eller liknande. Hans första mail talar bara om att göra sitt bästa för att laga ramen och antyder att det är "tough luck" om det inte går som jag tolkar det iallafall. Sen väljer han ju att från gå sina skyldigheter som säljare genom att inte bara säga skicka hit, jag pröjsar eller ersätter.

Nummer två är att jag inte är säker på att det inte dyker upp följdskador när ramen blivit så tillknöcklad och den diskussionen vill jag inte behöva ta igen. Allra helst vill jag bara få tilbaka mina pengar och slippa ha med företaget att göra.
Jag har avvaktat med att svara på mailet innan jag fått svar från Konsument Europa. Sen tycker inte jag heller

Senast ändrad:
Ok förstår. Tror dock ändå att det är det minst energikrävande i längden. Tror säkert att han kan fixa skadan.

Man får inte öppna sitt paket vid leverans, har bett om att få göra det av både DHL, UPS och idag posten då mitt paket var öppnat. Frågade om jag fick titta om allting fanns kvar inuti men ombudet sa att jag kunde välja att hämta ut paketet eller returera det men titta fick jag inte.

Trist historia, häng ut idioten så fort som möjligt efter att du fått pengarna tillbaka.

Vernersson skrev:
> Hoppas att allt löser sig nu efter kontakten med
> KE!
> Och att basha honom offentligt kan ju alltid
> vänta till ditt ärende är löst... ;-)
>
>
> Har bara så svårt att förstå hur vissa
> handlare inte kan se hur utomordentlig kundservice
> absolut lönar sig redan på kort sikt.
>
> Exempel.
>
> Hoppade fallskärm tidigare.
> Ett Danskt företag som tillverkar digitala
> höjdmätare och sk akustiska höjdvarnare
> (monteras på hjälmen & tjuter satan vid olika i
> förväg inställda höjder).
>
> Oavsett vad man än hade hittat på med sin enhet
> (i princip) så ersatte företaget enheten med
> antingen en ny eller en renoverad enhet.
> Det slutade självfallet med att i princip
> samtliga kunder återvände och köpte fler
> enheter av dom... Businessen växte som f-n för
> dom och de tjänar pengar som fanken...
>
> Vilket betydde större R&D budget = fler nya
> enheter på marknaden = fler nyköp = större
> kundbas osv osv....
>
> Hur hade det sett ut om de iställer hade varit
> griniga??? ;)
När jag höll på med modellflyg i tonåren hade radiotillverkaren Futaba en ganska ball policy - de lagade sina prylar oavsett ålder eller vilken ägare i ordningen man var, mot frakt- och materialkostnader. Så man packade sin pryl, lade in en femtiolapp i paketet och skickade iväg det. Behövde prova vid två tillfällen och det funkade klockrent.
Antagligen var Futaba varken särskilt mycket bättre eller sämre än Graupner, Sanwa eller vad de andra nu hette, men jäklar vilken kundvård!

Stanton skall bara ta tillbaka skiten, kan han laga den får han väl skicka tillbaka den lagad men han skall inte "erbjuda" halva frakten eller "försöka" laga den.

Jag lyckades elda upp elektroniken i mina servon från Futaba då kablarna från acken kortslöt via aluchassit på min bil och pajade och fick den dealen du beskriver. Det var nångång på åttiotalet. Som pengalös tonåring, kan du fatta hur lojal man blev mot Futaba sen...! :)

Kristoffer R skrev:
> Jag lyckades elda upp elektroniken i mina servon
> från Futaba då kablarna från acken kortslöt
> via aluchassit på min bil och pajade och fick den
> dealen du beskriver. Det var nångång på
> åttiotalet. Som pengalös tonåring, kan du fatta
> hur lojal man blev mot Futaba sen...! :)

Precis...

Egentligen är lilla extra som de flesta andra inte gör så kommer de att ses som unika och därmed skapa en oerhört lojal kundgrupp.

Herr Mupp-Stanton är bara ett ytterlighetsexempel på hur man INTE ska agera när en kund får problem.

Hoppas innerligt att xdr får rätsida på denna soppan! :)

Trist för trådskaparen.
Besvikelsen av att se fram emot en sak men istället få problem. Inte kul.
Hoppas det löser sig.

Benne skrev:
> Dock så erbjuder han sig ju faktiskt att fixa
> skadan och dela på frakten. Är inte det en
> rimlig lösning?

Hade du själv tyckt att det vore "rimligt" att betala fullpris för en ram som knycklats tillbaka till sitt ursprungliga utseende (men med inre förändringar av materialet kvarstående) efter att ha fått skador på grund av säljarens oaktsamhet, samt fått betala MER i frakt än för en felfri ram?

Det är ungefär lika rimligt som att få en krockad "ny" bil hemlevererad där försäljaren erbjuder sig att knyckla ut plåten om du betalar frakten. Vansinne och lurendrejeri.

Känns som att underscore planerar en Mother-of-all-uthängningar. Han bara stramar i kopplet och väntar på klartecken att få releasa the f*cking fury. :-)

Tråkigt! Vi får hoppas att Daniel Stanton tar sitt förnuft till fånga och godkänner reklamationen.

Ett sätt att se på reklamationer är att man får chansen att göra ett riktigt bra överraskande intryck och skapa en trogen kund och ambassadör. Det finns en skröna om ett flygbolag som med flit "tappade bort" en väska här och där, bara för att personligen leverera den supersnabbt, manuellt och trevligt.

Trist historia :( Det verkar vara ganska vanligt att bara lägga ramen löst i en låda. Jag köpte en DMR transition ram för några år sedan, där stack styrhuvudet ut ur lådan, till min stora glädje konstaterade jag att det endast var en liten lackskada.
Man undrar hur mycket han får betala för ramen? om du skickar tillbaka ramen så är det väl inte så troligt att han skickar tillbaka den till Asien för reparation, han försöker väl bara banka till den själv. Angående faktum att han tillverkat ett "specialverktyg" för att åtgärda dylika fel bevisar antagligen att han får en hel del skadade ramar från fabriken, som i sin tur antyder att ramarna måste vara väldigt billiga från fabriken. Det är som med de sinnessjukt billiga maskinerna man kan köpa på Jula, dom ligger bara i en enkel papplåda inte frigolit eller dyl. Men på Jula så tjafsar dom inte, utan där är det bara att lämna tillbaka, gäller även Biltema och de flesta andra lågprisbutiker. Girig eller inte, men det känns inte som att han är kompetent att driva ett företag!
..Min gissning på hans specialverktyg är att han låtit svarva till en stålkon som han helt enkelt bankar ner i styrhuvudet!

Sorry för långt svammel, men man blir så trött på dumma,giriga svin :P

Märkligt att man skeppar ramar när man inte klarar att emballera dem. Verkar som det blir ganska mkt mer 'fragile' när inte styrlagren är monterade?

Man märker vilka leverantörer/tillverkare som verkligen gillar och månar om sina produkter.

När min Shand Stoater dök upp var det rörisolering, typ liggunderlagstuber, trädda över samtliga ramrör plus extra rörisolering tejpat över alla utsatta och utstickande delar.
Sedan ett gäng varv med bubbelplast runt allt innan ramen åkte ner i en låda med lösa kartonguppstyvningar för att hålla allt på plats.

Den inpackningen hade förmodligen kunnat köras över av en truck utan att ta skada (och ändå var kostnaden för packmaterialet knappast mer än ett par tior).

//j

Luthman Photography skrev:
> Det finns dock situationer där folk drar dylikt
> lite för långt, över gränsen. När jag jobbade
> i en friluftsbutik var det en herre som kom in och
> ville reklamera ett par Wrist gaitors som hade
> gått sönder. Det var uppenbart att han hade
> ramlat och tagit emot sig med händerna och
> därmed slitit sönder tyget, alltså inte en
> reklamation.
>
> Kunden menade dock att så länge en produkt gick
> sönder inom ett halvår så hade han rätt att
> kräva en ny. Oavsett vems felet var.

Nä, så kan det ju inte vara. Användning bortom det förväntade kan ju skada vadsomhelst.

Men jag var lite tjurig på en leverantör av Gore-Texkläder ett tag. Hade en jacka som marknadsförts med "lifetime guarantee" som börjat läcka trots att yttertyget var helt och inte tydligt slitet på ngt sätt.
Men då fick jag bara höra att när jackan började läcka så var dess livstid slut, och då gällde sålunda inte garantin längre.
Garantin innebar alltså att de lovade att jackan skulle hålla fram tills att den gick sönder - känns som ett ganska enkelt villkor att uppfylla.

Tierra-jackan jag hade haft innan däremot började inte läcka förrän den var rejält allmänt nött. Uppenbart solblekt och hål vid kanten på ärmslut, krage och nederkant. Inte mycket att bråka om där inte.

> Jag tycker egentligen inte att det är så
> konstigt att ett par handskar pajar om man har en
> ring på sig och den ligger så att den skaver på
> materialet.

Det finns ju ringar och ringar. Ringar för män är ju oftast ganska släta och jämna, och borde inte addera så mycket slitage. Men är det nåt mer arbetat med infattningar och reliefer och grejer så blir det ju en annan sak.

dabac skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Det finns dock situationer där folk drar
> dylikt
> > lite för långt, över gränsen. När jag
> jobbade
> > i en friluftsbutik var det en herre som kom in
> och
> > ville reklamera ett par Wrist gaitors som hade
> > gått sönder. Det var uppenbart att han hade
> > ramlat och tagit emot sig med händerna och
> > därmed slitit sönder tyget, alltså inte en
> > reklamation.
> >
> > Kunden menade dock att så länge en produkt
> gick
> > sönder inom ett halvår så hade han rätt att
> > kräva en ny. Oavsett vems felet var.
>
> Nä, så kan det ju inte vara. Användning bortom
> det förväntade kan ju skada vadsomhelst.
>
> Men jag var lite tjurig på en leverantör av
> Gore-Texkläder ett tag. Hade en jacka som
> marknadsförts med "lifetime guarantee" som
> börjat läcka trots att yttertyget var helt och
> inte tydligt slitet på ngt sätt.
> Men då fick jag bara höra att när jackan
> började läcka så var dess livstid slut, och då
> gällde sålunda inte garantin längre.
> Garantin innebar alltså att de lovade att jackan
> skulle hålla fram tills att den gick sönder -
> känns som ett ganska enkelt villkor att uppfylla.
>

>
> Det finns ju ringar och ringar. Ringar för män
> är ju oftast ganska släta och jämna, och borde
> inte addera så mycket slitage. Men är det nåt
> mer arbetat med infattningar och reliefer och
> grejer så blir det ju en annan sak.

Ett par kommentarer.

1 - i sådana här fall är det essentiellt att skilja på begreppe reklamation och garanti. Det senare har inget med det förra att göra, annat än att säljaren/tillverkaren brukar referera till sin garanti när de sedermera får ge sig i reklamationsprocessen. Min erfarenhet är att begreppet garanti (och framför allt varför den i det enskilda fallet just inte gäller) används för att mota kunderna i grind, och få dem att inte tänka på reklamationsrätten. Som kund skall man i princip enbart tala om sin lagstadgade reklamationsrätt, speciellt inom 6 månader från inköpet. Garanti, som inte är lagstadgat utan ett frivilligt åtagande som säljaren/tillverkaren tar på sig, är alltså ngt helt annat än reklamationsrätt där kunderna har en mkt starkare sits.

(obs, detta skrivet med tanke på de fåtal säljare/lvereantörer som det blir strul med, de facto så sköter den abosluta majoriteten sig alldeles utmärkt tycker jag).

2 - man har inte alltid rätt till ny produkt, per automatik, inom sex månader. Men, man har i princip rätt att en produkt skall hålla i sex månader för normalt användande och slitage (om det inte uppenbart är en annan typ av produkt, exvis ett mjölkpaket). Med andra ord, om man har utnyttjat en produkt normalt, och den går sönder inom sex månader, så skall säljaren/tillverkaren helt enkelt bevisa att produkten var felfri vid leveransen, i praktike helt omöjligt då just det normala användandet och trasigheten just indikerar motsatsen. Som kund har du ingen som helst skyldighet att säga ngt annat än att du använt produkten normalt (om det stämmer), sen har motparten bollen så att säga.

3 - vad gäller min ring, den är helt slät utan blingbling, och det är fullkomligt absurt att ett företag som Hestra tillverkar handskar som inte ens håller i två månaders normal användning. Så, tänk på det om ni funderar på att köpa Hestra. Gör det inte om ni använder ring, dels för att handsken i sig inte förväntasd kklara det och dels för att Hestra Concept Store väljer att ta ett otrevligt tjafs om ett så uppenbart reklamationsärende.

Tyvärr, för TS, så har det visat sig svårt att bedriva denna process mot en motpart i utlandet. Ett annat språk, ett påstått annat regelverk (det stämmer nog inte, det är EUregler som bör gälla), en mkt märklig bevisbördesituation gentemot transportör.

Min ryggmärgskänsla i det fallet är att ligga lågt med att bitcha tills vidare, bränn inte den bron så länge pengarna inte är återbetalda. Sen, i lugn och ro, kan man ta sitt slutliga beslut.

Jag hade en liknande incident med en ram som sprack inom sex månader, utländsk nätleverantör som vägrade reklamationen. Jag körde en rätt hård stil tillbaka, satte ett tidsultimatum och beskrev exakt hur jag skulle offentliggöra historien och på vilka forum. Jag adderade även att jag var beredd att bli synad och egentligen sket i pengarna (ngnstans mellan 10-20' för en ny ram), nu var det en principfråga och jag backar inte för en potentiell shit storm. Just det här sista, att visa dem att man har ett extra steg att ta och att man inte tvekar att oberäkneligt göra det (tänk Nordkoreas förhandslingsläge), är rätt viktigt tror jag. Bränn inte bron, skriv att du hoppas på smidig lösning, men indikera att du är oberäknelig och hänsynslös, kan vara nyckeln.

Fem minuter före tidsdealine ringde de och löste frågan. I lugn och ro valde jag alltså att inte hänga ut dem, trots den tråkiga historien.

Ett långshot vore att (testa att) reklamera kreditkortsdragningen till kreditkortsföretaget. Motiverat med att felfri vara har ej levererats och hinta att du misstänker ngn typ av foul play från denne brukare av inlösensystsemet.

Ett företag vill knappast få problem ned sina inlösenprocedurer så ditt case blir starkare. Och dina pengar säkras. Med brasklappen att det vore möjligt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp