dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns dock situationer där folk drar
> dylikt
> > lite för långt, över gränsen. När jag
> jobbade
> > i en friluftsbutik var det en herre som kom in
> och
> > ville reklamera ett par Wrist gaitors som hade
> > gått sönder. Det var uppenbart att han hade
> > ramlat och tagit emot sig med händerna och
> > därmed slitit sönder tyget, alltså inte en
> > reklamation.
> >
> > Kunden menade dock att så länge en produkt
> gick
> > sönder inom ett halvår så hade han rätt att
> > kräva en ny. Oavsett vems felet var.
>
> Nä, så kan det ju inte vara. Användning bortom
> det förväntade kan ju skada vadsomhelst.
>
> Men jag var lite tjurig på en leverantör av
> Gore-Texkläder ett tag. Hade en jacka som
> marknadsförts med "lifetime guarantee" som
> börjat läcka trots att yttertyget var helt och
> inte tydligt slitet på ngt sätt.
> Men då fick jag bara höra att när jackan
> började läcka så var dess livstid slut, och då
> gällde sålunda inte garantin längre.
> Garantin innebar alltså att de lovade att jackan
> skulle hålla fram tills att den gick sönder -
> känns som ett ganska enkelt villkor att uppfylla.
>
>
> Det finns ju ringar och ringar. Ringar för män
> är ju oftast ganska släta och jämna, och borde
> inte addera så mycket slitage. Men är det nåt
> mer arbetat med infattningar och reliefer och
> grejer så blir det ju en annan sak.
Ett par kommentarer.
1 - i sådana här fall är det essentiellt att skilja på begreppe reklamation och garanti. Det senare har inget med det förra att göra, annat än att säljaren/tillverkaren brukar referera till sin garanti när de sedermera får ge sig i reklamationsprocessen. Min erfarenhet är att begreppet garanti (och framför allt varför den i det enskilda fallet just inte gäller) används för att mota kunderna i grind, och få dem att inte tänka på reklamationsrätten. Som kund skall man i princip enbart tala om sin lagstadgade reklamationsrätt, speciellt inom 6 månader från inköpet. Garanti, som inte är lagstadgat utan ett frivilligt åtagande som säljaren/tillverkaren tar på sig, är alltså ngt helt annat än reklamationsrätt där kunderna har en mkt starkare sits.
(obs, detta skrivet med tanke på de fåtal säljare/lvereantörer som det blir strul med, de facto så sköter den abosluta majoriteten sig alldeles utmärkt tycker jag).
2 - man har inte alltid rätt till ny produkt, per automatik, inom sex månader. Men, man har i princip rätt att en produkt skall hålla i sex månader för normalt användande och slitage (om det inte uppenbart är en annan typ av produkt, exvis ett mjölkpaket). Med andra ord, om man har utnyttjat en produkt normalt, och den går sönder inom sex månader, så skall säljaren/tillverkaren helt enkelt bevisa att produkten var felfri vid leveransen, i praktike helt omöjligt då just det normala användandet och trasigheten just indikerar motsatsen. Som kund har du ingen som helst skyldighet att säga ngt annat än att du använt produkten normalt (om det stämmer), sen har motparten bollen så att säga.
3 - vad gäller min ring, den är helt slät utan blingbling, och det är fullkomligt absurt att ett företag som Hestra tillverkar handskar som inte ens håller i två månaders normal användning. Så, tänk på det om ni funderar på att köpa Hestra. Gör det inte om ni använder ring, dels för att handsken i sig inte förväntasd kklara det och dels för att Hestra Concept Store väljer att ta ett otrevligt tjafs om ett så uppenbart reklamationsärende.
Tyvärr, för TS, så har det visat sig svårt att bedriva denna process mot en motpart i utlandet. Ett annat språk, ett påstått annat regelverk (det stämmer nog inte, det är EUregler som bör gälla), en mkt märklig bevisbördesituation gentemot transportör.
Min ryggmärgskänsla i det fallet är att ligga lågt med att bitcha tills vidare, bränn inte den bron så länge pengarna inte är återbetalda. Sen, i lugn och ro, kan man ta sitt slutliga beslut.
Jag hade en liknande incident med en ram som sprack inom sex månader, utländsk nätleverantör som vägrade reklamationen. Jag körde en rätt hård stil tillbaka, satte ett tidsultimatum och beskrev exakt hur jag skulle offentliggöra historien och på vilka forum. Jag adderade även att jag var beredd att bli synad och egentligen sket i pengarna (ngnstans mellan 10-20' för en ny ram), nu var det en principfråga och jag backar inte för en potentiell shit storm. Just det här sista, att visa dem att man har ett extra steg att ta och att man inte tvekar att oberäkneligt göra det (tänk Nordkoreas förhandslingsläge), är rätt viktigt tror jag. Bränn inte bron, skriv att du hoppas på smidig lösning, men indikera att du är oberäknelig och hänsynslös, kan vara nyckeln.
Fem minuter före tidsdealine ringde de och löste frågan. I lugn och ro valde jag alltså att inte hänga ut dem, trots den tråkiga historien.