Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oggler sa:Hallå där ute. Vad har ni för försäkringar. Jag fick precis reda på att länsförsäkringar har ett undantag för cyklar i deras allriskförsäkring(drulleförsäkring).
Är det här ett vanligt undantag hos övriga försäkringsbolag?
Oggler sa:Jag kanske inte väljer hemförsäkring efter eventuellt försäkringsskydd för cykel i första hand. Jag blev bara lite förvånad när länsförsäkringar helt kategoriskt uteslutit cyklar ur försäkringen.
Oggler sa:Det är en bra fråga. Det här var uppsalakontoret jag pratade med. Hur det är för andra regioner kan man ju undra. Men det verkar ju märkligt om de skulle ha så pass olika villkor.
+1Lejon sa:Trygg H har tidigare ersatt cykeldelar och kläder snyggt efter krasch på tävling. Deras villkor är (om de ej ändrats) att det ersätts om man inte är professionell.
ooms sa:+1Lejon sa:Trygg H har tidigare ersatt cykeldelar och kläder snyggt efter krasch på tävling. Deras villkor är (om de ej ändrats) att det ersätts om man inte är professionell.
Trygg Hansa med allrisk ersätter det mesta; stöld, krasch (även under lopp så länge du inte är professionell) upp till 50.000kr.
Men som sagt, det varierar mycket mellan bolagen. Både om cykel ingår och vad som täcks (vissa täcker bara stöld, inte krasch), och naturligtvis även försäkringsbelopp och nedskrivningsregler (åldersavdrag). Så det gäller att läsa förs.villkoren!
Ja, men det är ju bättre om det ingår i hemförsäkringen som man ändå måste ha. I mitt fall skulle If ha lika mycket extra för att försäkra min cykel som hela hemförsäkringen hos Trygg Hansa kostade.Miss Lycka sa:Allt går oftast att försäkra med sakförsäkring.
kakan_polen2 sa:Jag har Länsförsäkringar Skaraborg... hemförsäkring med nåt tillägg (Allrisk?)
Dem löste ny ram väldigt smidigt när jag skrota den... upp till 100000:- men med 25% självrisk.
Cykel går som lösöre enligt mina papper.
Oggler sa:kakan_polen2 sa:Jag har Länsförsäkringar Skaraborg... hemförsäkring med nåt tillägg (Allrisk?)
Dem löste ny ram väldigt smidigt när jag skrota den... upp till 100000:- men med 25% självrisk.
Detta var intressant. Över telefon idag fick jag alltså reda på att länsförsäkringar uppsala har undantagit cyklar helt i allriskförsäkringen sedan 4 år tillbaka. Det täcker alltså varken stöld eller skada eller någon ting så länge objektet liknar en cykel.
Jag skulle inte bli förvånad om de skulle exkludera cykel i den situationen. Försäkringsbolag försöker allt för att slippa betala ersättning, och man måste vara rejält påläst och sätta hårt mot hårt. Jag tror t.o.m. att det finns vissa bolag som explicit skrivit i sina villkor att cykel inte ingår i lösöre och att det därmed alltid är cykelbeloppet som gäller.geologen sa:Oggler sa:kakan_polen2 sa:Jag har Länsförsäkringar Skaraborg... hemförsäkring med nåt tillägg (Allrisk?)
Detta var intressant. Över telefon idag fick jag alltså reda på att länsförsäkringar uppsala har undantagit cyklar helt i allriskförsäkringen sedan 4 år tillbaka. Det täcker alltså varken stöld eller skada eller någon ting så länge objektet liknar en cykel.
Allrisk är ju ointressant om det gäller en cykel som förvaras i hemmet. En cykel som förvaras inne i bostaden är lösöre. Har svårt att tro att nåt försäkringsbolag specifikt skulle exkludera en cykel i den situationen, vare sig dig gäller inbrott med stöld eller t ex en brand. Men när det gäller en cykel som blir stulen eller skadad utomhus eller i förråd är det en annan sak.
Här är t.ex. Gjensidiges villkor:geologen sa:Jaha, då är väl nästa steg att exkludera TV:n, stereon, datorn, Stig Lindberg-servisen, osv? Kanske bara 150-kilosbyrån och kylskåpet ska räknas med? Nä, såna försäkringsbolag, om de nu verkligen finns, ser man till att omgående lämna och förklara för dem varför.
ooms sa:Här är t.ex. Gjensidiges villkor:geologen sa:Jaha, då är väl nästa steg att exkludera TV:n, stereon, datorn, Stig Lindberg-servisen, osv? Kanske bara 150-kilosbyrån och kylskåpet ska räknas med? Nä, såna försäkringsbolag, om de nu verkligen finns, ser man till att omgående lämna och förklara för dem varför.
https://www.gjensidige.se/forsakrin...achment/117802?_download=true&_ts=14facb09353
Kolla längst ner på sidan 6: Oavsett var skadan inträffar är ersättning för cykel begränsad till 20 kkr.
Kolla sedan på sidan 16: Allriskförsäkringen täcker inte skada på cykel.
Jensen sa:Folksam stor med drulle till 50k. Ska enligt Folksam (pratat med dem 4-5 gånger för att verkligen försäkra mig om det) ta skador på cykeln. .
LF är just vad de heter, ett antal individuella länsbolag där villkoren varierar mellan bolagen. LF Uppsala kan ha helt andra villkor än t.ex. LF Skaraborg.earnstrom sa:I mina villkor hos LF finns det tydligt specat hur cykel ingår (undantag för proffs), så jag tycker infon i tråden är konstig.
geologen sa:Drulle = ansvarsförsäkring, dvs den skada du eller dina saker gör på andra eller andras egendom.
+1Marham sa:Allrisk/drulle/otursförsäkring är enligt försäkringsbolagen samma sak. Ansvarsförsäkring är når helt annat. Enligt bolagen iaf...man dom kan såklart ha fel:)
Pfaff sa:Jensen sa:Folksam stor med drulle till 50k. Ska enligt Folksam (pratat med dem 4-5 gånger för att verkligen försäkra mig om det) ta skador på cykeln. .
Se till att få den försäkran på papper bara...
Vertigo sa:Folksam Allrisk stor upp till 80000 och halv självrisk, fick ersättning i somras för cykel.
Cannondale jekyl 1000 sa:Någon som har erfarenhet av dina försäkringar?
Pfaff sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Någon som har erfarenhet av dina försäkringar?
Vems???
Kompis med Göran spets?JLindh sa:Min cykel blev stulen i somras på semestern och jag har Länsförsäkringar (Västerbotten/Umeå) som ersatte med formeln (INKÖPSPRIS-ÅLDERSAVDRAG)-SJÄLVRISK= ERSÄTTNING
De ersatte också extrautrustningen såsom nyare pedaler + cykeldator osv som jag eftermonterat på cykeln.
Riktigt nöjd med hela hanteringen.