Försäkringsbolag och cyklar.

Oggler

Aktiv medlem
Hallå där ute. Vad har ni för försäkringar. Jag fick precis reda på att länsförsäkringar har ett undantag för cyklar i deras allriskförsäkring(drulleförsäkring).

Är det här ett vanligt undantag hos övriga försäkringsbolag?

Folksam stor med drulle till 50k. Ska enligt Folksam (pratat med dem 4-5 gånger för att verkligen försäkra mig om det) ta skador på cykeln. Dock inte stöld. Då krävs kompletterande försäkring. Men lämnar ju aldrig hojen utan uppsyn utanför lägenheten så då får de råna mig för att få den ?

Kompis med samma försäkring har utan problem tagit ut typ en halv hoj efter krasch.

Trygg H har tidigare ersatt cykeldelar och kläder snyggt efter krasch på tävling. Deras villkor är (om de ej ändrats) att det ersätts om man inte är professionell.

Oggler sa:
Hallå där ute. Vad har ni för försäkringar. Jag fick precis reda på att länsförsäkringar har ett undantag för cyklar i deras allriskförsäkring(drulleförsäkring).

Är det här ett vanligt undantag hos övriga försäkringsbolag?

Läs villkoren hos de bolagen du funderar över.

Jag kanske inte väljer hemförsäkring efter eventuellt försäkringsskydd för cykel i första hand. Jag blev bara lite förvånad när länsförsäkringar helt kategoriskt uteslutit cyklar ur försäkringen.

Oggler sa:
Jag kanske inte väljer hemförsäkring efter eventuellt försäkringsskydd för cykel i första hand. Jag blev bara lite förvånad när länsförsäkringar helt kategoriskt uteslutit cyklar ur försäkringen.

Gör de det rakt över. För Länsförsäkringar är ju typ frenscheising. Eller de har x antal fristående eller vad man kan säga som har lite olika tolkningar o vad de tillåter.

Senast ändrad:
Det är en bra fråga. Det här var uppsalakontoret jag pratade med. Hur det är för andra regioner kan man ju undra. Men det verkar ju märkligt om de skulle ha så pass olika villkor.

Oggler sa:
Det är en bra fråga. Det här var uppsalakontoret jag pratade med. Hur det är för andra regioner kan man ju undra. Men det verkar ju märkligt om de skulle ha så pass olika villkor.

Vet bara att när det gäller ren cykelfördäkring kan det skilja på vad de ersätter. Vet vän som ringt till just Länsförsäkringar Uppsala o ena gången hade de ingen specefik cykelförsäkring. Nästa samtal me annan person så hade de det ? har hemförsäkring hos Folksam men innan jag bytte till stor hade jag en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen hos Länsförsäkringar (för att få billigare lån) o på den (som kostade 500 kr/år) har jag tagit ut ram o hjul o växlar på för typ 30k vid krasch

Lejon sa:
Trygg H har tidigare ersatt cykeldelar och kläder snyggt efter krasch på tävling. Deras villkor är (om de ej ändrats) att det ersätts om man inte är professionell.
+1
Trygg Hansa med allrisk ersätter det mesta; stöld, krasch (även under lopp så länge du inte är professionell) upp till 50.000kr.

Men som sagt, det varierar mycket mellan bolagen. Både om cykel ingår och vad som täcks (vissa täcker bara stöld, inte krasch), och naturligtvis även försäkringsbelopp och nedskrivningsregler (åldersavdrag). Så det gäller att läsa förs.villkoren!

ooms sa:
Lejon sa:
+1
Trygg Hansa med allrisk ersätter det mesta; stöld, krasch (även under lopp så länge du inte är professionell) upp till 50.000kr.

Men som sagt, det varierar mycket mellan bolagen. Både om cykel ingår och vad som täcks (vissa täcker bara stöld, inte krasch), och naturligtvis även försäkringsbelopp och nedskrivningsregler (åldersavdrag). Så det gäller att läsa förs.villkoren!

Så hos Trygg-Hansa tar den stöld till 50k med? O är inte cykelspecefik?

Tre Kronor nivåer ovanför bas täcker upp till 100,000 för stöld och krash utanför tävling. Basnivå täcker inte cykel överhuvud taget.

Miss Lycka sa:
Allt går oftast att försäkra med sakförsäkring.
Ja, men det är ju bättre om det ingår i hemförsäkringen som man ändå måste ha. I mitt fall skulle If ha lika mycket extra för att försäkra min cykel som hela hemförsäkringen hos Trygg Hansa kostade.

Trygg hansa har vi och enligt de själva så ersätter de stöld och skador (ingår i drulle) upp till 50 tusen.

Jag har dock inte haft behov av den ännu, så vi får väl se.

Jag har Länsförsäkringar Skaraborg... hemförsäkring med nåt tillägg (Allrisk?)
Dem löste ny ram väldigt smidigt när jag skrota den... upp till 100000:- men med 25% självrisk.

Cykel går som lösöre enligt mina papper.

Vad som framkommit hittills verkar med andra ord TryggHansas hemförsäkring fortfarande vara överlägsen när det kommer till ersättning för cykelrelaterade skador (åtminstone om man tränar och tävlar).
Varför inte bara ringa/maila/fråga dem och det bolag du redan har och jämföra?

kakan_polen2 sa:
Dem löste ny ram väldigt smidigt när jag skrota den... upp till 100000:- men med 25% självrisk.

Detta var intressant. Över telefon idag fick jag alltså reda på att länsförsäkringar uppsala har undantagit cyklar helt i allriskförsäkringen sedan 4 år tillbaka. Det täcker alltså varken stöld eller skada eller någon ting så länge objektet liknar en cykel. Och till råga på allt så är allriskförsäkringen inkluderad i hemförsäkringen. Dvs det går inte att teckna hemförsäkring utan allrisk.

Oggler sa:
kakan_polen2 sa:

Detta var intressant. Över telefon idag fick jag alltså reda på att länsförsäkringar uppsala har undantagit cyklar helt i allriskförsäkringen sedan 4 år tillbaka. Det täcker alltså varken stöld eller skada eller någon ting så länge objektet liknar en cykel.

Allrisk är ju ointressant om det gäller en cykel som förvaras i hemmet. En cykel som förvaras inne i bostaden är lösöre. Har svårt att tro att nåt försäkringsbolag specifikt skulle exkludera en cykel i den situationen, vare sig dig gäller inbrott med stöld eller t ex en brand. Men när det gäller en cykel som blir stulen eller skadad utomhus eller i förråd är det en annan sak.

geologen sa:
Oggler sa:
kakan_polen2 sa:

Detta var intressant. Över telefon idag fick jag alltså reda på att länsförsäkringar uppsala har undantagit cyklar helt i allriskförsäkringen sedan 4 år tillbaka. Det täcker alltså varken stöld eller skada eller någon ting så länge objektet liknar en cykel.

Allrisk är ju ointressant om det gäller en cykel som förvaras i hemmet. En cykel som förvaras inne i bostaden är lösöre. Har svårt att tro att nåt försäkringsbolag specifikt skulle exkludera en cykel i den situationen, vare sig dig gäller inbrott med stöld eller t ex en brand. Men när det gäller en cykel som blir stulen eller skadad utomhus eller i förråd är det en annan sak.
Jag skulle inte bli förvånad om de skulle exkludera cykel i den situationen. Försäkringsbolag försöker allt för att slippa betala ersättning, och man måste vara rejält påläst och sätta hårt mot hårt. Jag tror t.o.m. att det finns vissa bolag som explicit skrivit i sina villkor att cykel inte ingår i lösöre och att det därmed alltid är cykelbeloppet som gäller.

Jaha, då är väl nästa steg att exkludera TV:n, stereon, datorn, Stig Lindberg-servisen, osv? Kanske bara 150-kilosbyrån och kylskåpet ska räknas med? Nä, såna försäkringsbolag, om de nu verkligen finns, ser man till att omgående lämna och förklara för dem varför.

geologen sa:
Jaha, då är väl nästa steg att exkludera TV:n, stereon, datorn, Stig Lindberg-servisen, osv? Kanske bara 150-kilosbyrån och kylskåpet ska räknas med? Nä, såna försäkringsbolag, om de nu verkligen finns, ser man till att omgående lämna och förklara för dem varför.
Här är t.ex. Gjensidiges villkor:
https://www.gjensidige.se/forsakrin...achment/117802?_download=true&_ts=14facb09353
Kolla längst ner på sidan 6: Oavsett var skadan inträffar är ersättning för cykel begränsad till 20 kkr.
Kolla sedan på sidan 16: Allriskförsäkringen täcker inte skada på cykel.

ooms sa:
geologen sa:
Här är t.ex. Gjensidiges villkor:
https://www.gjensidige.se/forsakrin...achment/117802?_download=true&_ts=14facb09353
Kolla längst ner på sidan 6: Oavsett var skadan inträffar är ersättning för cykel begränsad till 20 kkr.
Kolla sedan på sidan 16: Allriskförsäkringen täcker inte skada på cykel.

Ja, då är det ju bara att strunta i att bli kund hos dem.

I mina villkor hos LF finns det tydligt specat hur cykel ingår (undantag för proffs), så jag tycker infon i tråden är konstig.

earnstrom sa:
I mina villkor hos LF finns det tydligt specat hur cykel ingår (undantag för proffs), så jag tycker infon i tråden är konstig.
LF är just vad de heter, ett antal individuella länsbolag där villkoren varierar mellan bolagen. LF Uppsala kan ha helt andra villkor än t.ex. LF Skaraborg.

Jag hade ett långt samtal med Länsförsäkringar (Östgöta) för några veckor sedan. Cykel är undantaget från drulleförsäkringen. Dvs om cykeln skadas i garage eller inte sätts fast på bilen ordentligt eller liknande täcker försäkringen ingenting.
Är cykeln däremot i "trafik", skogscykling inkluderat, downhill exkluderat, så täcker försäkringen reparationer med självrisk på 25% och åldersavdrag. Vad downhillcykling är kunde de dock inte specificera närmare. Har för mig att den täcker stöld också förutsatt att cykeln varit låst med samma självrisk.
Kommer inte ihåg allt men min slutsats är att LF är inte något man ska satsa på om man har dyr cykel. Tydligen har de diskuterar att ta fram en särskild cykelförsäkring men hon hade ingen koll på när den skulle tänkas finnas.

Senast ändrad:
OK, ja då använder väl försäkringsbolagen ordet drulleförsäkring felaktigt samt förklarar vad det är felaktigt för enligt dom så är det som jag skrev ovan...

Allrisk/drulle/otursförsäkring är enligt försäkringsbolagen samma sak. Ansvarsförsäkring är når helt annat. Enligt bolagen iaf...man dom kan såklart ha fel:)

Marham sa:
Allrisk/drulle/otursförsäkring är enligt försäkringsbolagen samma sak. Ansvarsförsäkring är når helt annat. Enligt bolagen iaf...man dom kan såklart ha fel:)
+1
Ansvarsförsäkring ingår i alla försäkringar, medan allrisk/drulle/otur oftast är ett tillägg för "plötsliga händelser". Ansvar skyddar dig om du blir krävd på skadestånd (dvs skadat nån annans egendom), medan allrisk/drulle/otur skyddar dina egna saker vid "plötslig händelse" som du själv orsakar (dvs är ett klantarsle, eller en drulle helt enkelt).
Dock vet jag inte om nåt bolag officiellt använder begreppet drulle längre, de flesta kallar det allrisk eller otur numer.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Jensen sa:
Folksam stor med drulle till 50k. Ska enligt Folksam (pratat med dem 4-5 gånger för att verkligen försäkra mig om det) ta skador på cykeln. .

Se till att få den försäkran på papper bara...

Det kanske man borde även om de inte skriver nånstans att det inte skulle ingå och även fast kompis utnyttjat försäkringen till just ersättning för skada på cykel. Får ringa dem o be att få det på papper.

Vertigo sa:
Folksam Allrisk stor upp till 80000 och halv självrisk, fick ersättning i somras för cykel.

Kanske var 80k och halv självrisk. Nu när jag tänker efter. Betalade ju bara 750kr när vi senaste utnyttjade sjukvård utomlands. Varit sjukt smidiga att ha o göra med. Både då och när vi fick vardagshojen stulen i somras.

Min cykel blev stulen i somras på semestern och jag har Länsförsäkringar (Västerbotten/Umeå) som ersatte med formeln (INKÖPSPRIS-ÅLDERSAVDRAG)-SJÄLVRISK= ERSÄTTNING

De ersatte också extrautrustningen såsom nyare pedaler + cykeldator osv som jag eftermonterat på cykeln.

Riktigt nöjd med hela hanteringen.

Tillbaka
Topp