Förslag på lätt sadel?

Marten D

Aktiv medlem
Förslag på lätt sadel?
Förslag på lätt sadel med en bredd på ~143mm, som klarar cyklister över 100 Kg?
Har kikat på Berk, Björn, Tune, mfl. Men de har en lägre maxvikt.
Björn saddle.jpg

Förslag på lätt sadel?
Jag väger ca 2/3 av 100 kg, så om jag har en sadel som väger 200 gr och en 100 kg cyklist en som väger 300 så har vi lika tunga sadlar mot våra respektive kroppsvikter.
Och om jag har en cykel som väger 8kg så kan en 100 kg cyklist ha en som väger 12 kg utan att känna sig förfördelad....

Förslag på lätt sadel?
Men 3300 kr för en enkel korksadel ...

Appropå vikt, servade min cykel idag och tog en kort provtur utan packning ikväll för att kolla att allt kändes ok. Vilket det inte gjorde, utan packning var cykeln som rena spinkelverket, alldeles för lätt och klen och den väger nog ändå 14-15 kilo skulle jag tro.

Senast ändrad:
Förslag på lätt sadel?
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
327,09kr 50%OFF | 96g Super Light Full Carbon Saddle MTB/Road Bike Saddle Carbon Rails Bicycle Seat 240*143/155mm
Köpte och testade en liknande Aliexpress-sadel för några år sedan. Mjuk som järnvägsräls.

Ergonomen i mig, sa att den inte var arbetsanpassad.
Ingenjören i mig, sa att det inte var en genomarbetad konstruktion.
Urologen i mig, sa att användandet var mycket, mycket riskfyllt.

Förslag på lätt sadel?
Vad är det för cykel sadeln skall sitta på?
En gruscykel och på en aeroracer. På gravelcykeln kan valfri storlek på sadelrör användas. Men på Merida Reacto är det en konstruktion som ska medge 7x7mm eller om man vänder på klammern och då 7x9mm rör på sadeln. Den senare passar inte utan att fila ner klammern. Inget jag vill ge mig på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp