Förvara mtb:n ute ?

Razzr

Aktiv medlem
Tar hojen skada om den står ute i föråd under vintern ?
Tänker på kylan tar packningar i dämpare,bromsar och stolpen skada ?

Nä. Ingen fara. Jag har alltid mina cyklar ute och de har inte exploderat någon endaste gång på de dryga 30 åren jag haft dem ute.

Nu vet jag inte om explosionsrisken är det man oroar sig mest för. Själv skulle jag främst fundera över packboxar till luft/oljekammare som trycks sönder av olja som går under en viss temperatur och storleksvariationer som följer. Jag vet inte ens hur oljan reagerar. Drar den ihop sig om den fryser. Kan den frysa? Vad händer om det hamnat vatten i ett gaffelben som följd av energisk rengöring?

Men rent generellt. Förråd brukar vara frostfria. Så att förvara hojen där bör vara riskfritt.
B!

Att förvara hojen utomhus, eller i ett ouppvärmt skjul med dålig isolering, tycker jag låter som ett utmärkt sätt att minska livslängden för sin hoj. Sålänge inte hela riggen är titan såklart.

Så länge allt är i gott skick och det inte står vatten i ram eller dylikt så är det lugnt. Oljan expanderar eller krymper ej, den blir bara seg. Plastdetaljer kan dock bli ganska spröda när det är rejält kallt så den bör stå skyddat och ur vägen så man inte behöver flytta på den. Att livslängden skulle minska stämmer inte. Ta ett stort trafikflygplan som exempel där de yttre detaljerna går från t.ex +20 till -50 vid varje flygning. Där är delarna gjorda huvudsakligen av aluminium eller komposit, precis som en cykel.

Frid!

Kyla är som regel ett bra sätt att bromsa åldringen hos döda ting, så oroa dig inte för den som sådan.
Vad du kan fundera en aning på är däremot temperaturcykling - dvs att temperaturen växlar gång på gång.
Ju mindre och långsammare tempväxlingar desto mindre åldringseffekt.
Nästa sak att fundera en gnutta på är kondens, som ju kan driva korrosion. Bäst är förstås om man har tillgång till torrluft, men har man inte det så är ändå stabil temperatur ett hyggligt skydd mot kondens. Och så att saker monteras med antingen gänglås eller ngn slags monteringspasta.

Olja bryr sig som regel inte så mycket om kyla heller, om man bortser från vegetabiliska oljor och oljor med vaxer i sig, som kan fälla ut i kyla. Men jag tror inte det är aktuellt för de oljor man kan hälla i dämpare och bromsar.
Men de flesta blir lite segare i kyla, så det man möjligtvis skulle kunna oroa sig över är om man tar ut en riktigt kall hoj och sen låter dämparna ta några hårda smällar med en gång.
Jag har också varit med om att bromsar har gått tillbaka lite trögt när det har varit riktigt kallt. Dämpare kan som regel "motioneras" varma, om man börjar med att köra lite försiktigt, men bromsar är lite svårare att varmköra - om det skulle behövas.

Ett vanligt trick på jobbet för att kolla livslängden hos föremål är forcerad åldring. 3 månader i +80 grader C motsvarar väl 10 år eller så i rumstemperatur.

Förvarade min och tjejens cyklar på balkongen förra vintern, inplastade och hyfsat väderskyddade. Kondensen fick hennes vevlager (XT) att fullständigt haverera.

Nu är en ballkong inte samma sak som ett kallförråd som jag uppfattade att det handlade om.
Att plasta in saker & ting är tyvärr också alltid riskabelt eftersom kondens inte kan vädras bort utan istället samlas undet plasten.

Frid!

Kylan är knappast någon fara för cykeln. Jag brukar cykla även på vintern när det går med min (heldämpade)MTB, och det har inte varit några problem.

Nu förvarar jag den visserligen inomhus, men jag har inte märkt att temperaturvariationerna skulle vara något problem heller.

En annan risk med att förvara cykeln på balkongen är att det kan komma vatten och uv-strålning på den, det blir då en hygglig risk att cykeln imploderar, explosionsrisken bedömer jag dock som minimal.

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Så länge allt är i gott skick och det inte
> står vatten i ram eller dylikt så är det lugnt.
> Oljan expanderar eller krymper ej, den blir bara
> seg. Plastdetaljer kan dock bli ganska spröda
> när det är rejält kallt så den bör stå
> skyddat och ur vägen så man inte behöver flytta
> på den. Att livslängden skulle minska stämmer
> inte. Ta ett stort trafikflygplan som exempel där
> de yttre detaljerna går från t.ex +20 till -50
> vid varje flygning. Där är delarna gjorda
> huvudsakligen av aluminium eller komposit, precis
> som en cykel.
>
>
> Frid!

Att nämna flygplan som exempel känns helt irrelevant i sammanhanget. Flygplanen har knappast något annat val än att utstå dessa förhållande. Dessutom är deras rostskyddande beläggningar på aluminiumet antagligen betydligt mer skyddande än det som finns på cykelns alla delar. Korrosionens inverkan på hållfasthetsegenskaper är ett stort problem i aggressiva miljöer. Att ens nämna kompositer är ännu mer irrelevant.

Kondens är ett problem vid värmeväxlingar, det kan inte förnekas. Korrosion är ett långsiktigt resultat. Har man någon form av angelägenhet att bevara hojen förvarar man inte den i ett ouppvärmt utrymme, som dessutom är dåligt isolerat.

Att det är kallt & oisolerat är hela finessen. Då blir det inte heller nån kondens att prata om. Fukten stannar inte kvar, liksom.
Därför är ett oisolerat kallförråd inte en "aggressiv miljö".

Nu har ju många cyklar gafflar & ramar i kolfiber så det är knappast "irrelevant".
På ett flygplan användes endast grundfärg på inre delar och på det lack utvändigt så det är inget avancerat korrosionskydd.

Frid!

> Att nämna flygplan som exempel känns helt
> irrelevant i sammanhanget. Flygplanen har knappast
> något annat val än att utstå dessa
> förhållande. Dessutom är deras rostskyddande
> beläggningar på aluminiumet antagligen betydligt
> mer skyddande än det som finns på cykelns alla
> delar. Korrosionens inverkan på
> hållfasthetsegenskaper är ett stort problem i
> aggressiva miljöer. Att ens nämna kompositer är
> ännu mer irrelevant.
>
> Kondens är ett problem vid värmeväxlingar, det
> kan inte förnekas. Korrosion är ett långsiktigt
> resultat. Har man någon form av angelägenhet att
> bevara hojen förvarar man inte den i ett
> ouppvärmt utrymme, som dessutom är dåligt
> isolerat.

Flygplan som utsäts för elände mer än cykeln någonsin får uppleva räknar man ändå med att de skall hålla i 20 år eller mer. En cykeln används sällan mer än 5-10 år och hur ofta dör cyklar av korrosion? Nä, utmattningsbrott, mekaniskt slitage, krasher och bra mycket vanligare som dödsorsaker för cyklar...

Bengt-re skrev:
> > Att nämna flygplan som exempel känns helt
> > irrelevant i sammanhanget. Flygplanen har
> knappast
> > något annat val än att utstå dessa
> > förhållande. Dessutom är deras rostskyddande
> > beläggningar på aluminiumet antagligen
> betydligt
> > mer skyddande än det som finns på cykelns
> alla
> > delar. Korrosionens inverkan på
> > hållfasthetsegenskaper är ett stort problem i
> > aggressiva miljöer. Att ens nämna kompositer
> är
> > ännu mer irrelevant.
> >
> > Kondens är ett problem vid värmeväxlingar,
> det
> > kan inte förnekas. Korrosion är ett
> långsiktigt
> > resultat. Har man någon form av angelägenhet
> att
> > bevara hojen förvarar man inte den i ett
> > ouppvärmt utrymme, som dessutom är dåligt
> > isolerat.
>
>
> Flygplan som utsäts för elände mer än cykeln
> någonsin får uppleva räknar man ändå med att
> de skall hålla i 20 år eller mer. En cykeln
> används sällan mer än 5-10 år och hur ofta
> dör cyklar av korrosion? Nä, utmattningsbrott,
> mekaniskt slitage, krasher och bra mycket
> vanligare som dödsorsaker för cyklar...
Dina argument för varför korrosion skulle vara helt irrelevant i sammanhanget saknar helt grund.

Det är knappast okänt att ställen drabbade av korrosion kommer öka hastigheten tills utmattningsbrott. Idag har vi kommit så långt med analysmetoder (FEM etc) att vi kan dimensionera för normala förhållanden. Korrosion kan knappast räknas som ett normalt förhållande. Korrosionsutmattning är ett vedertaget begrepp för problemet.

Du nämner även mekaniskt slitage. Mekaniskt slitage kommer ytterligare accelerera korrosionshastigheten, som i sin tur kommer minska livslängden. Varje gång materialet slits på ytan så kommer färskt material finnas tillgängligt för korrosion. Den korroderade ytan kommer sedan slitas ned, snabbt, varje gång cykeln används, och så fortsätter det...

Ett flygplan designas map att tåla aggressiva miljöer. Det gör inte cyklar, än mindre högpresterande sådana.

Jo, en bild skulle kanske sätta saker & ting i perspektiv. :)

2013-cyclocross-world-championships-masters-cxmagazine-ayee-img_3110-e-e_11-e1360401878308.jpg

Senast ändrad:
johanhej skrev till Bengt-re:
> Du nämner även mekaniskt slitage. Mekaniskt
> slitage kommer ytterligare accelerera
> korrosionshastigheten, som i sin tur kommer minska
> livslängden. Varje gång materialet slits på
> ytan så kommer färskt material finnas
> tillgängligt för korrosion. Den korroderade ytan
> kommer sedan slitas ned, snabbt, varje gång
> cykeln används, och så fortsätter det...

Vilka detaljer på cykeln syftar du på?

Drivlinan naturligtvis (?) men den byts ju ändå med jämna mellanrum. Bromsskivor hinner inte rosta så mycket om man använder cykeln nån gång i veckan, den ytliga rost som kan uppstå tar bromsbeläggen snabbt hand om vid nästa tur, exakt som på personbilar. Sen är det dämparna kvar då, men med vanlig skötsel och service så har man alltid en tunn oljefilm på den exponerade "slitytan" av dämparna så där ser jag heller inga problem.

Senast ändrad:
johanhej skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Att nämna flygplan som exempel känns helt
> > > irrelevant i sammanhanget. Flygplanen har
> > knappast
> > > något annat val än att utstå dessa
> > > förhållande. Dessutom är deras
> rostskyddande
> > > beläggningar på aluminiumet antagligen
> > betydligt
> > > mer skyddande än det som finns på cykelns
> > alla
> > > delar. Korrosionens inverkan på
> > > hållfasthetsegenskaper är ett stort problem
> i
> > > aggressiva miljöer. Att ens nämna
> kompositer
> > är
> > > ännu mer irrelevant.
> > >
> > > Kondens är ett problem vid värmeväxlingar,
> > det
> > > kan inte förnekas. Korrosion är ett
> > långsiktigt
> > > resultat. Har man någon form av
> angelägenhet
> > att
> > > bevara hojen förvarar man inte den i ett
> > > ouppvärmt utrymme, som dessutom är dåligt
> > > isolerat.
> >
> >
> > Flygplan som utsäts för elände mer än
> cykeln
> > någonsin får uppleva räknar man ändå med
> att
> > de skall hålla i 20 år eller mer. En cykeln
> > används sällan mer än 5-10 år och hur ofta
> > dör cyklar av korrosion? Nä,
> utmattningsbrott,
> > mekaniskt slitage, krasher och bra mycket
> > vanligare som dödsorsaker för cyklar...
> Dina argument för varför korrosion skulle vara
> helt irrelevant i sammanhanget saknar helt grund.
>
> Det är knappast okänt att ställen drabbade av
> korrosion kommer öka hastigheten tills
> utmattningsbrott. Idag har vi kommit så långt
> med analysmetoder (FEM etc) att vi kan
> dimensionera för normala förhållanden.
> Korrosion kan knappast räknas som ett normalt
> förhållande. Korrosionsutmattning är ett
> vedertaget begrepp för problemet.
>
> Du nämner även mekaniskt slitage. Mekaniskt
> slitage kommer ytterligare accelerera
> korrosionshastigheten, som i sin tur kommer minska
> livslängden. Varje gång materialet slits på
> ytan så kommer färskt material finnas
> tillgängligt för korrosion. Den korroderade ytan
> kommer sedan slitas ned, snabbt, varje gång
> cykeln används, och så fortsätter det...
>
>
> Ett flygplan designas map att tåla aggressiva
> miljöer. Det gör inte cyklar, än mindre
> högpresterande sådana.

Att man ens orkar kommentera någon som tror att man rostskyddar aluminium och inte förstår hur kondens uppstår.

Labanos skrev:

> Vilka detaljer på cykeln syftar du på?
>
> Drivlinan naturligtvis (?) men den byts ju ändå
> med jämna mellanrum. Bromsskivor hinner inte
> rosta så mycket om man använder cykeln nån
> gång i veckan, den ytliga rost som kan uppstå
> tar bromsbeläggen snabbt hand om vid nästa tur,
> exakt som på personbilar. Sen är det dämparna
> kvar då, men med vanlig skötsel och service så
> har man alltid en tunn oljefilm på den exponerade
> "slitytan" av dämparna så där ser jag heller
> inga problem.

Det var inte jag som nämnde mekaniskt slitage. Visst, är det som du säger att rosten kommer försvinna vid nästa tur, men det har ändå orsakat ytterligare slitage på ytan som du inte hade haft om korrosion aldrig skett.

Ridley skrev:

> Att man ens orkar kommentera någon som tror att
> man rostskyddar aluminium och inte förstår hur
> kondens uppstår.

Kondens uppstår när vatten går från gasform till flytande, alltså från högre till lägre temperatur, alternativt vid lågt tryck. Eller?

Att rostskydda aluminium var klumpigt av mig. Tänkte allmänt på oädla metaller. I normala förhållande kan jag erkänna att det antagligen inte sker i märkbar omfattning. Faktum kvarstår dock att oxidskiktet på aluminium kommer "ärga" (stavas det så?), och bli riktigt räligt, vilket jag tvivlar på att prylnördarna på happy är speciellt glada över? Vid spricktillväxt kan dock rosten påverka, beroende på belastningsfaktorer.

johanhej skrev:
> Det var inte jag som nämnde mekaniskt slitage.
> Visst, är det som du säger att rosten kommer
> försvinna vid nästa tur, men det har ändå
> orsakat ytterligare slitage på ytan som du inte
> hade haft om korrosion aldrig skett.

Ja, ibland får man bita i det sura äpplet och byta bromsskivor t.ex. var 200:e mil istället för var 250:e mil. Gäller att planera hushållsekonomin så man har medel undansatta.

Labanos skrev:
> johanhej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var inte jag som nämnde mekaniskt slitage.
> > Visst, är det som du säger att rosten kommer
> > försvinna vid nästa tur, men det har ändå
> > orsakat ytterligare slitage på ytan som du
> inte
> > hade haft om korrosion aldrig skett.
>
> Ja, ibland får man bita i det sura äpplet och
> byta bromsskivor t.ex. var 200:e mil istället
> för var 250:e mil. Gäller att planera
> hushållsekonomin så man har medel undansatta.

Ok, coolt.

Det trollars friskt här onekligen... Cyklar tål kyla, både förvaraing och användning! Befarade korrosionrisker är naturligtvis värre om man släpar in från kyla till fuktig värme och får kondensutfällning. Dessutom så är det väl känt att korrosion sker som alla andra kemiska reaktioner snabbare vid högre temperatur.

Lacken duger som skydd på utsidan av ramen, aluoxiden duger gott på insidan i miljön som en cykel utsätts för. Utmattningsbrott är ett större problem och spaltkorrosion i sprickor är rätt irrelevanta för annat än att bedömma i efteranalysen hur lång tid haveriet har tagit. Drivlinan byter man efer 100-500 mil och den är anoljad och dessutom ofta förnicklad eller belagd Titannitrid så får man problem med korrosion där så handlar det om bristande underhåll snarare än felaktig förvaring. UV-ljus kan vara ett problem om man förvarar utomhus, men det är ett hanterbart problem som mest ändå ger kosmestik påverkan - undantaget är givetvis viss epoxi som inte gillar UV-ljus så kolfibercyklar som är olackade kanske man skall försöka förvara någorlunda mörkt iaf.

Övriga metalldelar är (iaf på mina cyklar) utförda i korrosionströga material, Eloxerade alu, delar, A2 eller A4 i skruvar, lackat och så vidare. Korgen på mina SPD, pedaler är enda stället där jag noterar järnoxid på min cykel och det är där man skrapat av ytbehandlingen när man dunkar pedalerna i stenar och skit i skogen - bara att gnugga bort med lite WD40 så ser det fräsht ut igen och problemet är bara kosmetiskt - det kommer att ta längre tid för rosten att orsaka någon strukturell försvagning än vad pedalen ändå kommer att hålla - no big deal likssom...

Bromsskivor slits av sand, grus, damm och bromsbeläggen - ytrost är ett mycket ringa problem och enbart kosmetiskt och dessutom så är min erfarenhet att dagens bromsskivor för cykel är rejält tåliga emot korrosion. Ett ställe däremot är kolvarna till oken där smuts, korrosion kan ställa till det, men rengöring och massage samt lätt ansmörjning av kolvarna brukar hantera det och när inte det duger längre så är det nog läge att byta delar ändå, men det gör man på bilen också förr eller senare...

Vill man gulla med cykeln inne och rengöra med tops - så gör det för all del om man gillar det, men inte behövs det inte. Skärm inte folk att cyklar inte tål kyla. Biltema cyklar rostar om de står ut utan tak över sig, men annars? Nä....

Som jag tolkat det har tråden aldrig handlat om vad cykeln tål eller inte tål. Att ha cykeln stående utomhus, jämförelse med torrt inomhus så är det ingen tvekan om att det senare är att föredra. Jag är kanske överdrivet pedantisk, men personligen hade jag inte låtit cykeln tas in utan att torkas ren från fukt, och jag trodde ärligt att de flesta hobbbyutövare hade samma åsikt. Bevisligen är så inte fallet.

Tycker det är lite komiskt dessutom hur det titt som tätt kommer upp trådar om folk som fått sina cyklar stulna från förråd, och ALLTID kommenteras det hur "folk aldrig lär sig". Nu har detta inte riktigt med slitage att göra, men värt att notera.

Laban, om din framdämpare får utstå mekaniskt slitage så hade jag oroat mig om jag vore dig.

johanhej skrev:
> Laban, om din framdämpare får utstå mekaniskt
> slitage så hade jag oroat mig om jag vore dig.

Det hade oroat mig också, johan...

Varför tror du jag skrev "slitytan" med " -tecken??

Jag syftade naturligtvis endast på att det var en rörlig (mekanisk) detalj** som var öppen för exponering av väder och vind. Men jag kunde ha varit lite tydligare med språket där.

**Dämparens innerben för att vara exakt

Senast ändrad:
johanhej skrev:
> Som jag tolkat det har tråden aldrig handlat om
> vad cykeln tål eller inte tål. Att ha cykeln
> stående utomhus, jämförelse med torrt inomhus
> så är det ingen tvekan om att det senare är att
> föredra.

Självfallet. Jag håller med dig där, om det gäller över en längre sammanhängande tid.

Men nu var ursprungsfrågan om cykeln tar skada av att stå ute i ett kallt förråd under vintern.

Och frågan gällde inte huruvida det var stöldsäkert eller inte att ha den i ett förråd - vi vet ingenting om hur Razzr's förråd ser ut, om det är ett murket träskjul med pinne mot dörren eller om det är ett förråd i ett betonggarage med ståldörrar och låsklass 5...

greblleM skrev:
> Förvarade min och tjejens cyklar på balkongen
> förra vintern, inplastade och hyfsat
> väderskyddade. Kondensen fick hennes vevlager
> (XT) att fullständigt haverera.

Blev lika på min som förvarades inne i värmen.
Vattnet kom nog inte från kondens utan från tvätt och regn.

Dåliga tätningar och värdelöst fett i lagren, efter att ha tvättat ur och fettat in med riktigt fett så här jag inte haft fler problem.

Lagerstål är bland det mest rostbenägna material som finns, räcker med lite fukt i lägret så rostar det så fort det inte används.

Så fukt i lagren när hojjen ställs undan på hösten så är lagren sönderrostade på vårkanten.

Tillbaka
Topp